Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 20:33
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du dubbelklickar på Home hamnar programmet i multitaskingdockan. Därifrån kan du ta bort det genom att hålla ner fingret på det en sekund, och sen trycka på ett minustecken som ploppar upp.

Om du bara avslutar med ett tryck på Home kommer programmet inte att ligga kvar i bakgrunden. Det var så jag förstod det.

Men samtidigt sades detta under Q&A efter keynoten:

Q: How do you close apps?

Scott: You don’t even have to worry about closing apps.

...

Steve: “It’s like we said on the iPad: if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager, they blew it. Users shouldn’t have to ever, ever, EVER think about that stuff. Well, thank you very much, we appreciate your coming this morning and hope we’ve answered most of your questions!”

Så frågan är om inte multitaskingen sköter sig själv på något sätt. Kanske en viss timeout-tid?

Ursprungligen av Rajje:

Men samtidigt sades detta under Q&A efter keynoten:

Q: How do you close apps?

Scott: You don’t even have to worry about closing apps.

...

Steve: “It’s like we said on the iPad: if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager, they blew it. Users shouldn’t have to ever, ever, EVER think about that stuff. Well, thank you very much, we appreciate your coming this morning and hope we’ve answered most of your questions!”

Så frågan är om inte multitaskingen sköter sig själv på något sätt. Kanske en viss timeout-tid?

Det ska lösa sig på så sätt att om du slår i taket så plockar systemet ner de äldsta apparna.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du dubbelklickar på Home hamnar programmet i multitaskingdockan. Därifrån kan du ta bort det genom att hålla ner fingret på det en sekund, och sen trycka på ett minustecken som ploppar upp.

Om du bara avslutar med ett tryck på Home kommer programmet inte att ligga kvar i bakgrunden. Det var så jag förstod det.

Det ligger kvar i bakgrunden när du stänger med homeknappen. Du behöver inte tänka på något. Det spelar sedan ingen roll om du startar om programmet via "multitaskingdockan" eller på normalt sätt. Programmet ska ändå komma ihåg var du lämnade det och starta i samma läge. (Det är i alla fall så som jag har fattat det hela)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-10 22:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Det ligger kvar i bakgrunden när du stänger med homeknappen. Du behöver inte tänka på något. Det spelar sedan ingen roll om du startar om programmet via "multitaskingdockan" eller på normalt sätt. Programmet ska ändå komma ihåg var du lämnade det och starta i samma läge. (Det är i alla fall så som jag har fattat det hela)

Ja det var här jag tänkte för ett program kan inte avslutas enbart genom att trycka på Home för hur skulle du då kunna komma till Homescreen och ändå ha programet igång i bakgrunden typ Spotify.

Och vill dem ha det så att alla program ska köra i bakgrunden tills ett tak når och något stängs av. Så antar jag att det är därför dem anser att det inte ska köras på 3Gn för då tuggar dem på resten av telefonens kapacitet och det vill dem nog inte.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-10 20:30

Blev lite besviken över att multitasking inte kommer funka på min 3G, men tycker ändå det är bra att de slopar bakåtstödet.
Då är frågan om man ska köpa nästa iPhone-modell och vänta på andra generationens iPad? Har nog bara råd med en av dem, men satsar nog ändå på iPad.

Ursprungligen av ledin:

Då är frågan om man ska köpa nästa iPhone-modell och vänta på andra generationens iPad?

Det låter konstigt tycker jag.

Om du vill kan du ju köpa iPad nu, och en begagnad (lite äldre) iPhone.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-11 00:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det låter konstigt tycker jag.

Om du vill kan du ju köpa iPad nu, och en begagnad (lite äldre) iPhone.

Nae vad är konstigt? Menar du att jag ska köpa iPaden när den kommer hit, och sedan en begagnad iPhone? (modellen som inte kommit än)

  • Oregistrerad
  • 2010-04-10 21:01

Vad är riskerna med att installera 4.0 beta? Frågar bara rent generellt

Ursprungligen av studiox:

Vad är riskerna med att installera 4.0 beta? Frågar bara rent generellt

DIn telefon kanske inte är helt frisk igen förrän den riktiga 4.0 kommer ut i sommar.

Men av allt jag har hört går det att nedgradera, med en rejäl portion pillande. Men jag vet inte om man kan behålla eventuella jailbreak.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

DIn telefon kanske inte är helt frisk igen förrän den riktiga 4.0 kommer ut i sommar.

Men av allt jag har hört går det att nedgradera, med en rejäl portion pillande. Men jag vet inte om man kan behålla eventuella jailbreak.

Men om installerar 4.0 Beta så blir det inga problem med att skaffa "riktiga" 4.0 i sommar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 21:40
Ursprungligen av Patrik D:

Men om installerar 4.0 Beta så blir det inga problem med att skaffa "riktiga" 4.0 i sommar?

Inför 3.0ans släpp så sades det först att när du väl lagt in betan så kunde du inte släppa den som utvecklingsenhet. Dock släpptes både GM tidigare för utvecklare samt att den gick utmärkt att uppdatera ändå så jag skulle tro att det är precis samma sak denna gång.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-10 22:45
Ursprungligen av Patrik D:

Men om installerar 4.0 Beta så blir det inga problem med att skaffa "riktiga" 4.0 i sommar?

Verkar som det går att nedgradera till 3.1.2 som verkar vara den enda releasen som klarar av det nyare baseband. Verkar vara oklart om nyare baseband kommer strula till min unlock (troligtvis)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-11 00:56

iPhone OS4 WLAN Problem

Någon som kör med OS4 ? Jag har problem att få wlanet att fuka. Kan inte ansluta. Har återställt nätverksinställningarna och instalerat om OS4, men ingen lycka. (Har även startat om iPhonen)

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 02:08
Ursprungligen av Belkin2:

Någon som kör med OS4 ? Jag har problem att få wlanet att fuka. Kan inte ansluta. Har återställt nätverksinställningarna och instalerat om OS4, men ingen lycka. (Har även startat om iPhonen)

Det verkar som OS4 har samma problem som Ipad, så du är inte ensam.

Ursprungligen av studiox:

Det verkar som OS4 har samma problem som Ipad, så du är inte ensam.

Det kan vara samma symptom men jag tror inte att är samma orsak eftersom de inte kör samma OS. Som det är beskrivet så är 3.2 som iPad kör på inte inarbetat i 4.0 pga sekretessen kring iPad och det är därför som iPad får vänta på 4.0

Däremot så har jag inga problem med wlan, 3GS och 4.0.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 17:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan vara samma symptom men jag tror inte att är samma orsak eftersom de inte kör samma OS. Som det är beskrivet så är 3.2 som iPad kör på inte inarbetat i 4.0 pga sekretessen kring iPad och det är därför som iPad får vänta på 4.0

Däremot så har jag inga problem med wlan, 3GS och 4.0.

Det är väl klart det är samma OS. Apple har ju knappast skrivit ett helt NYTT os för Ipad - så dumma är dom inte.

Jag tror det handlar om att Apple skrivit OM hanteringen för WLAN i 3.2 som helt enkelt är nyare och därför hamnat i 4.0 (Ja, jag gissar bara)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 18:02
Ursprungligen av studiox:

Det är väl klart det är samma OS. Apple har ju knappast skrivit ett helt NYTT os för Ipad - så dumma är dom inte.

Jag tror det handlar om att Apple skrivit OM hanteringen för WLAN i 3.2 som helt enkelt är nyare och därför hamnat i 4.0 (Ja, jag gissar bara)

Problemet fanns inte på iPhone 3.1.3 right? Och 4.0an har de hållt isär från iPadens 3.2. Därav vi först får 4.0an på iPaden i höst.

Det finns inga bekräftade problem med just 4.0 i större grad att den försämrar wifin. iPad samt 3.2an finns det dock.

Ursprungligen av studiox:

Det är väl klart det är samma OS. Apple har ju knappast skrivit ett helt NYTT os för Ipad - så dumma är dom inte.

Jag tror det handlar om att Apple skrivit OM hanteringen för WLAN i 3.2 som helt enkelt är nyare och därför hamnat i 4.0 (Ja, jag gissar bara)

Med inte samma OS menade jag att det inte är samma utvecklingsspår. Det är givetvis samma bas men 3.2 är ett tillfälligt sidospår medan 4.0 är huvudspåret.

Enligt uppgifter på nätet (som jag inte orkar leta upp just nu men det kan vara Daring Fireball) så: var 4.0 den stora prioriteten för Apple. Alla team jobbade för detta.

iPad var tvärtom en stor hemlighet och bara det specifika teamet jobbade med det. Det är därför som iPad kör 3.2 och 4.0 dröjer till iPad.

Dvs: de har branchat ut en utvecklingsbranch för 3.2 som inte är samma branch som för 4.0 så det finns skillnader mellan 4.0 och 3.2. Vilka skillnaderna är, det är en annan fråga;)

Som jag skulle göra det så skulle jag göra en 4.0.1 (alternativt 4.1) som innehåller stöd för alla hårdvaruplattformarna som ska stödjas (iPad, iPhone, iPod Touch)

Nej, det ska inte vara något problem.

Min 4:a fungerar strålande har inte stött på ngn allvarlig bugg ännu, Wifi och backup fungerar det också perfekt.
Däremot undrar jag vart den snygga bakgrunden med droppar som ligger standard finns i telefonen, för om man ersätter den med sina egna bilder så vet jag inte hur man får tillbaka den

update.. efter lite sökningar så.
http://www.9to5mac.com/node/15767

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-11 15:54

Varför skulle det inte fungera!? låter ju löjligt, nåväl hoppas att den kommer i den skarpa versionen.

Ja, det var Gruber som skrev om det, att iPad var så hemligt projekt att teamet bakom 4.0 aldrig fick veta något förrän officiell lansering.

It’s my educated guess that there will be no 10.7 news at WWDC this year, and probably none until WWDC 2011.

Apple’s company-wide focus has since been focused intensely on one thing: iPhone OS 4.

[...]

Shipping the iPad, of course, was a major priority, but like any new project at Apple, it was shipped by a team working in secret. Most of the company found out the details of the iPad when the rest of us did, and that’s why the iPad won’t get an iPhone OS 4 update until version 4.1 later this year — the plans for 4.0 were set and long in development before the iPad was revealed.

Så det är först med 4.1 som iPhone OS kommer att vara en enda version för både iPhone och iPad.

Detta var förövrigt något som Jim Dalrymple på The Loop skrev om redan för en månad sedan (alltså före iPad var släppt och före iPhone OS 4 var presenterat):

iPhone OS 4.0 will include lots of new features, just like you would expect to see from Apple. However, It doesn’t make sense for Apple to unify the two operating systems for 4.0 with the timeline they are working with.

Rather, I expect Apple to release OS 4.1 in September or October. It will not only address issues with the 4.0 release, but also unify the operating systems.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det var Gruber som skrev om det, att iPad var så hemligt projekt att teamet bakom 4.0 aldrig fick veta något förrän officiell lansering.

It’s my educated guess that there will be no 10.7 news at WWDC this year, and probably none until WWDC 2011.

Apple’s company-wide focus has since been focused intensely on one thing: iPhone OS 4.

[...]

Shipping the iPad, of course, was a major priority, but like any new project at Apple, it was shipped by a team working in secret. Most of the company found out the details of the iPad when the rest of us did, and that’s why the iPad won’t get an iPhone OS 4 update until version 4.1 later this year — the plans for 4.0 were set and long in development before the iPad was revealed.

En liten korrigering kring detta, Gruber säger nu att detta inte stämmer:

Another correction I gleaned at WWDC is that the iPad’s OS 3.2 was not, as I suggested in a footnote here, developed by a team working in secret, apart from the main iPhone OS 4 team. The iPad’s OS 3.2 is indeed a separate fork — 3.2 was never meant for use on iPhones or iPod Touches, and 4.0 will not be available on the iPad. But the team wasn’t separate — those working on 4.0 knew what was going on with the iPad and those working on the iPad knew what was going on with 4.0.

As for why this week’s new iOS 4.0 doesn’t support the iPad, it’s simply a matter of timing. Apple wanted to start selling the iPhone 4 this month, June. The iPhone 4 required iOS 4. And it took less time for iOS to support only iPhones and iPod Touches than it would have to add support for iPads, too. I still believe that iOS version 4.1, planned for this fall, will be the release that unifies support across all shipping iOS devices.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-12 14:49

Jag vet inte om det nämnts tidigare men stödet för första generationens iPhone verkar inte vara kvar i och med iPhone OS 4.0. Vill man installera 4.0 är det 3G eller framåt som gäller. Inte oväntat dock.
Apple - iPhone - iPhone OS 4 Preview

Ursprungligen av joakimo:

Jag vet inte om det nämnts tidigare men stödet för första generationens iPhone verkar inte vara kvar i och med iPhone OS 4.0. Vill man installera 4.0 är det 3G eller framåt som gäller. Inte oväntat dock.
Apple - iPhone - iPhone OS 4 Preview

Har nämnts några gånger tidigare, iPhone 2G verkar ha gått i graven helt för Apple.

Men inte så konstigt, Apple utlovade 2 års uppdateringar för iPhone när den kom, och den kom väl 2007?

Ursprungligen av Patrik D:

Men inte så konstigt, Apple utlovade 2 års uppdateringar för iPhone när den kom, och den kom väl 2007?

Apple lovade *gratis* uppdateringar i 2 år (vilket var bakgrunden till att de var tvungna att ha en speciell bokföring av intäkterna under 24 månader för detta pga dåvarande regler).

Visst hade man kunnat önska att få en del trevliga funktioner från iPhone OS 4 såsom gemensam inbox, mappar mm. Men jag tycker ändå det är rimligt att de inte fortsätter i all evighet med stöd för den modellen. iPhone 2G har trots allt fått rejäla förbättringar i och med OS 2 och OS 3.

Lite elakt skulle man kunna säga att vissa av funktionerna i OS 3 borde ha varit med från början, men det är ändå rätt bra med uppdateringar (och även iPhone OS 1 var fullt användbart och bättre än det mesta när det kom). Jag tror inte det finns någon motsvarighet från någon annan mobiltillverkare med så mycket uppdateringar.

Ursprungligen av Adrian B:

Lite elakt skulle man kunna säga att vissa av funktionerna i OS 3 borde ha varit med från början, men det är ändå rätt bra med uppdateringar (och även iPhone OS 1 var fullt användbart och bättre än det mesta när det kom). Jag tror inte det finns någon motsvarighet från någon annan mobiltillverkare med så mycket uppdateringar.

Det är bara att jämföra med vilken annan mobiltillverkare som helst (som du skriver) - eller åtminstone SE eftersom jag bara haft SE-lurar:)

Hur många uppdateringar kommer det till deras telefoner normalt? Speciellt två år efter release?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara att jämföra med vilken annan mobiltillverkare som helst (som du skriver) - eller åtminstone SE eftersom jag bara haft SE-lurar:)

Hur många uppdateringar kommer det till deras telefoner normalt? Speciellt två år efter release?

Sony Ericsson släppte som flest 70 telefoner om året. I år ska de inte släppa så många, bara 40. Hur många släpper Apple om året?

Ursprungligen av korthoga:

Sony Ericsson släppte som flest 70 telefoner om året. I år ska de inte släppa så många, bara 40. Hur många släpper Apple om året?

Och? Har det under de senaste åren varit en framgångsrik strategi att diversiera modellsortiment så? Det finns kanske skäl till varför SE kapar i floran av modeller.

Jag ser inte att det förändrar inte mycket i resonemanget.

Om du istället hade sagt: "För de flesta SE (eller Nokia) modeller så spelar det ingen roll eftersom de används till att ringa, SMS eller MMS bilder med" så hade jag köpt skälet men att hänvisa till att de släpper ett stort antal modeller känns inte relevant.

Sedan så är det nog inte så stor skillnad invändigt på SE (eller Nokias för den delen) alla modeller. De bygger på plattformstänkande där samma processorplattform används i många modeller även om telefonerna skiljer sig åt i skalet.

Ursprungligen av korthoga:

Sony Ericsson släppte som flest 70 telefoner om året. I år ska de inte släppa så många, bara 40. Hur många släpper Apple om året?

Det spelar väl ingen som helst roll ur kundens synvinkel, eller hur?

Tror du kunderna sitter där med sina telefoner och tänker: "Tusan att jag inte får några nya förbättringar och buggfixar, men det är klart, eftersom Sony Ericsson släpper 70 telefoner i år kan jag ju inte förvänta mig det."

Förövrigt är den här orgien i antal modeller ett tecken på dålig fokusering av företaget och förvirrande för kunderna. Om det är något som andra företag borde ha lärt sig av Apple vid det här laget är att det går att tjäna stora högar med pengar på att koncentrera sig på några få bra modeller med tydliga skillnader. Men framförallt teknikföretagen med rötter i Asien verkar tro att ju fler desto bättre.

Bevaka tråden