Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-22 14:18
Ursprungligen av Capeman:

Går inte utan Exchange.

Ok, då är för att jag kör Exchange på ett mejlkonto som gör att det finns. Jag kan skicka till vem som helst, även utanför Exchange. Dock ser jag att mejlet kommer från min exchange-mejladress. Då förstår jag varför det efterlyses...

Så här ser det i vilket fall ut hos mig med "Anteckningar" längst ner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-22 10:16

Jag saknar ett bättre system för att ordna alla appar. Hoppas de klurar ut ngt riktigt smidigt. En Exposé-liknande funktion...

Acke nämner att kunna gömma appar - ngt jag önskat sedan första dagen jag fick luren i handen.
Vecko-vy i kalendern hade suttit fint också. Kanske att när man vänder luren till landscape så dyker vecko-vy upp direkt (om man har ställt in att man vill ha det så). Allmänt så borde det finnas fler inställningar för när man vill ha landscape-mode och inte.

Ngn nämnde även ToDos. Hade gärna sett ngn vettig och användbar lösning. Som det ser ut nu så är det helt värdelöst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 10:24

Tycker att man ska kunna klicka på den blåa bannern när man internetdelar för att kunna komma direkt till inställningarna för denna funktion.

Klocka > Påminnelser Tycker det är ett steg för mycket för att ändra en Påminnelse. Räcker med att dubbelklicka på påminnelsen tycker jag. Inte först Ändra och sedan klicka.

Annars är jag nöjd. Tycker iofs att gränssnittet är lite trist och att det gärna för komma en uppfräshning. Handen på hjärtat, hur snygg är iPod-symbolen till exempel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-22 10:36
Ursprungligen av acke:

Handen på hjärtat, hur snygg är iPod-symbolen till exempel.

Snyggare än musik-symbolen i iPod Touch iaf

Och så här ser det ut för oss utan Exchange:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 14:25
Ursprungligen av Capeman:

Och så här ser det ut för oss utan Exchange:

Jag använder gmails pushfunktion och då kan man bjudan in.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-01-22 19:44

Kunna välja bakgrundsbild är väl ett av det största problemen. Men Apple slänger väl inte ut alla ess direkt..

Att kunna välja bakgrundsbild känns som ett rätt litet problem tycker jag... Möjligheten till någon form av multitasking, ett vettigt sätt att sortera alla program, bättre information på låsskärmen, förbättringar i SMS-hanteringen (ingen leveransrapport t.ex. kom igen nu det är 2010!!) är några av de saker som jag gärna skulle se i en kommande uppdatering... Sen tycker jag gärna man får vara lite mer konsekvent i gränssnittet, varför funkar vissa grejer i Landscape o inte andra? I kalendern t.ex. skulle jag gärna vilja kunna köra landscape, framförallt när man ska skriva in grejer då tangentbordet funkar mycket bättre i liggande läge... Kalendern öht skulle man nog kunna göra en del förbättringar i... Nu kändes det som att jag bara klagade, men men det är iaf några av de förbättringar jag tycker man kan göra...

Hannes

Ursprungligen av Hamparaffe:

Att kunna välja bakgrundsbild känns som ett rätt litet problem tycker jag...

Ja, smaken är ju som baken, men personligen har jag svårt att komma på ett mindre problem än att kunna byta bakgrundsbild.

Jag vill ha leveransrapport för SMS.

Jag skulle gärna se en total makeover av SpringBoard, man borde kunna ha dom i en lista, efter genre, och inte bara huller om buller som dom blir idag, borde finnas fler val.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag vill ha leveransrapport för SMS.

Ja, och så skulle jag gärna vilja veta när man når gränsen för att det delas upp på 2 SMS och kostar dubbelt så mycket.

  • Medlem
  • Kumla
  • 2010-01-24 10:59
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, och så skulle jag gärna vilja veta när man når gränsen för att det delas upp på 2 SMS och kostar dubbelt så mycket.

Jag rekommenderar skicka feedback direkt till Apple. Ju fler vi är som vill ha SMS leveransrapport och andra förbättringar desto bättre.
Apple - iPhone - Feedback

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, och så skulle jag gärna vilja veta när man når gränsen för att det delas upp på 2 SMS och kostar dubbelt så mycket.

Apple verkar ha lyssnat:

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-04-08 23:35

Ni som följt tråd/presentation. Går det att uppdatera nu?
Tyckte någon skrev att de gjort det men jag kan inte se
att det går att få tag i

Ursprungligen av basic:

Ni som följt tråd/presentation. Går det att uppdatera nu?
Tyckte någon skrev att de gjort det men jag kan inte se
att det går att få tag i

Uppdatera till vad? Ja om du är utvecklare kan du lägga in betan.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-04-08 23:45

Ok. Missförstod inlägget. Tolkade det som var en "användar" version . . Tack

Ursprungligen av Adrian B:

Apple verkar ha lyssnat:

Något om leveransrapporter?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-04-09 09:27
Ursprungligen av Patrik D:

Något om leveransrapporter?

Nej men antal tecken förbrukade.

Ursprungligen av Patrik D:

Något om leveransrapporter?

Nej, inte vad jag sett hittills. Men Apple öppnar ju upp ett API för SMS i andra program, så jag antar att om inte Apple ger leveransrapporter så kanske andra kan ta fram bättre SMS-program.

Alla dessa 1500 nya API är verkligen superbt, speciellt på sikt. Vi kommer att få se program i App Store som kan göra massa nya grejer som tidigare inte gått (eller bara gått i jailbreakade telefoner).

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-23 01:53

stacks i docken tror jag hade varit fint...

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-23 01:55

fast ganska rörigt kanske. Kan hoppas på att den integreras mer med macen, ex remote appen är riktigt fin, kunna välja högtalare och dyl. men hade gärna sett mer av sådant. back to my mac from my iphone

Nu när iPaden kommer ut snart, är det väl inte så svårt att gissa att följande kommer till iPhone 4.0:

- Möjlighet till bakgrundsbild även när telefonen är upplåst
- Ny dock (som den i iPad)
- Kunna använda iPhone som en digital fotoram när den är i dockan? (osäker)
- iBooks, väldigt osäker på den, det är ju en sellingpoint för just iPad

Sen önskar jag också:
- FM-radio, hårdvaran verkar finnas i iPhone 3GS sen tidigare, handlar bara om artt "aktivera"
- Leveransrapport för SMS och MMS
- Möjlighet till multitasking (när man stänger ner ett program så frågar iPhone om man ha det i bakgrunden)

Jag hoppas verkligen att man får möjlighet till en dokumentstack i dockan.

Klicka och håll- så fjädrar dina sparade filer ut så du kan välja rätt direkt.

Och när man synkar iPhonen så mountas den här katalogen direkt i findern på datorn så man bara kan dra och släppa i vilken riktning man vill. Sen skall man även kunna spara alla typer av filer rakt ner i den här mappen, t ex: tillägg i mail, bilder i MobileSafari, eller bara kopierad text som ett enkelt textdokument.

Sen hade det väl varit trevligt om skärmen med "dra för att låsa upp" samtidigt hade kunnat agera Dashboard med stöd för speciella iPhone widgets?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sen hade det väl varit trevligt om skärmen med "dra för att låsa upp" samtidigt hade kunnat agera Dashboard med stöd för speciella iPhone widgets?

På Android så kan man ha en widget/gadget/pryl på en hel sida, där ikonerna finns. Finns vore trevligt om det fanns på iPhone OS också.

Dessutom så kan det väl tänkas att det kommer möjlighet att koppla in tangentbord som på iPaden.

Engagdet skriver att dom har hittat intressant information om nya SDK:et som Apple släppte i samband med att iPaden lanserades som kan kopplas till iPhone 3.2:

"...chpwn also tells us he's found some inklings of actual phone support, there's a spellchecker, and that both the new landscape orientation for the homescreen and keyboard support appear to be destined for the iPhone itself when 3.2 comes out..."

Dom skriver också att följande har hittats i SDK:et:
- API för skrivare (skriva ut direkt från iPad/iPhone)
- "Riktig" TV-ut via VGA-kabel
- Ladda upp och ladda ner filer via Safari (filhanterare?)
- Fler möjligheter för utvecklare att modifiera "klippa/klistra" funktioner
- Handskrivet tangentbord för fler språk
- Koppla in riktiga tangentbord via USB eller Bluetooth

En annan grej som skulle vara najs gäller mail.app:

När man startar mail och hamnar i sin inbox skulle jag vilja kunna slajda mellan mina olika inboxar/konton (har flera adresser) genom att swipa hela sidan precis som man växlar mellan sidor med program på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-30 23:54

LIte mer hints om vad som kan tänkas dyka upp i en kommande version av iPhone OS: iPhone OS 3.2 supports video calling, file downloads, SMS and...multitasking?

(Detta kanske har postats tidigare dock?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 19:44

En liten sak men jag skulle vilja att de ändrar mapp-symbolerna i iPhoneMail till Mac OS X 10.5-style.

En sak som jag funderat på för iPhone OS 4 nu när iPad har lanserats: Fleranvändargränssnitt.

För iPhone är det värdelöst då man i princip alltid bara är en användare per telefon. Men för iPad är det en helt annan femma.

Om man har en iPad liggandes på soffbordet hemma och hela familjen använder den, hur ska man då kunna använda till exempel Mail?

Som jag förstått det har Apple ingen bra lösning på detta i iPhone OS 3.2. Så min gissning är att något typ av gränssnitt för att hantera flera användare av samma iPad kommer i iPhone OS 4. Det verkar högst rimligt att det borde finnas en sådan funktion.

Bevaka tråden