Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Usch för vista!
Byt ni till Bärbara PC´s med Vista, ni kommer ångra er.
Kan ni inte ta eran diskussion om Bärbara PC´s i en annan tråd?
Trodde denna tråd var om nya macbooken, inte om PC.

Så nu har Apple slängt i DisplayPort, som klarar av att driva deras 30" Cinema Display. Hade de istället haft HDMI hade inte de nya datorerna längre fungerat till den skärmen (Ja jo, det finns HDMI som klarar så höga upplösningar, men det verkar vara extremt ovanligt). Hur många hade inte varit förbannade då istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 17:52

det var inte meningen att de skulle bli ett krig med detta, apple brukar lyssna på sina kunder, och om reaktionerna blir för starka kommer vi nog få se blu ray i nästa update, och kanske men antagligen inte, HDMI, eftersom de satsat på denna nya standard, om de kommer en displayport till HDMI som stödjer ljud så tycker jag det är ok

Det finns lite intressant läsning här som även visar att den nya 24" Cinema Display inte kommer att fungera till några av de gamla datorerna.

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

Riktigt kul att få mail om detta från Apple 2 dagar efter att jag köpte min vita MacBook 2,4 GHz.. Pung va surt!!!

Ursprungligen av Pain Reaper:

Riktigt kul att få mail om detta från Apple 2 dagar efter att jag köpte min vita MacBook 2,4 GHz.. Pung va surt!!!

Om du har haft datorn mindre än 14 dagar så har du fortfarande öppet köp, ring till apple supporten och prata med dom, men enligt lag så har du 14 dagar på dig, så du kan lämna tillbaka den.

Ursprungligen av maalkan:

Om du har haft datorn mindre än 14 dagar så har du fortfarande öppet köp, ring till apple supporten och prata med dom, men enligt lag så har du 14 dagar på dig, så du kan lämna tillbaka den.

Enligt Konsumentverkets hemsida har jag inte det om jag köpt datorn i butik, vilket jag gjort..

Måste ringa dom på måndag..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-19 10:20

hur stor skillnad är det egentligen mellan macbook 2.0 och 2.4 rent praktiskt?

Jag måste erkänna att jag inte förstår mig på benchmarkstesterna alls (förutom att se att ett högre värde är bättre än ett sämre värde) men vad betyder det för mig egentligen när jag arbetar med datorn?

Jag arbetar som bröllopsfotograf och har en 5D mark II på ingående efter att ha sålt min gamla 5D och behöver en smidig, lite bärbar dator att ha med mig på fältet (har en imac 24" i ateljen). Dock kommer jag troligen arbeta en hel del med photoshop och lightroom på tågen när jag åker mellan jobb (arbetar mycket i mälardalsregionen).

Min tanke var att införskaffa den enklaste av de nya Macbook:arna (2.0) och sedan lägga till minne för 4Gb och frågorna är:

- är det värt att lägga till 3000:- för att få 2.4 istället för 2.0 och vad skulle de ge i praktiken?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-19 11:48
Ursprungligen av Gunn:

hur stor skillnad är det egentligen mellan macbook 2.0 och 2.4 rent praktiskt?

Jag måste erkänna att jag inte förstår mig på benchmarkstesterna alls (förutom att se att ett högre värde är bättre än ett sämre värde) men vad betyder det för mig egentligen när jag arbetar med datorn?

Jag arbetar som bröllopsfotograf och har en 5D mark II på ingående efter att ha sålt min gamla 5D och behöver en smidig, lite bärbar dator att ha med mig på fältet (har en imac 24" i ateljen). Dock kommer jag troligen arbeta en hel del med photoshop och lightroom på tågen när jag åker mellan jobb (arbetar mycket i mälardalsregionen).

Min tanke var att införskaffa den enklaste av de nya Macbook:arna (2.0) och sedan lägga till minne för 4Gb och frågorna är:

- är det värt att lägga till 3000:- för att få 2.4 istället för 2.0 och vad skulle de ge i praktiken?

The Photoshop Suite test is a set of 14 scripted tasks using a 50MB file. Photoshop’s memory was set to 70 percent and History was set to Minimum.

Dvs som jag fattar det mätte de tiden programmet tog på sig att göra 14 saker de hade sagt åt datorn att göra automatiskt på en 50MB fil. Och där va 2.4an 3 sekunder snabbare (1 minut och 8 sekunder mot 1 minut och 5 sekunder).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-19 18:00
Ursprungligen av Drolug:

The Photoshop Suite test is a set of 14 scripted tasks using a 50MB file. Photoshop’s memory was set to 70 percent and History was set to Minimum.

Dvs som jag fattar det mätte de tiden programmet tog på sig att göra 14 saker de hade sagt åt datorn att göra automatiskt på en 50MB fil. Och där va 2.4an 3 sekunder snabbare (1 minut och 8 sekunder mot 1 minut och 5 sekunder).

Väldigt mycket tack Drolug,
det var precis vad jag behövde veta!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-20 15:30

Jag såg att man enkelt kunde komma åt hårddisken i nya macbook och har läst att det numera sitter SATA-diskar i dom. Betyder det att jag skulle kunna köpa en egen 2,5" Seriel ATA disk och sätta i den om jag behöver mer utrymme?

Exempelvis: Komplett.se - Western Digital Scorpio 500GB, 2,5", 5400RPM, 8MB Cache

eller är det inte kompatibelt?

Ursprungligen av Gunn:

Jag såg att man enkelt kunde komma åt hårddisken i nya macbook och har läst att det numera sitter SATA-diskar i dom. Betyder det att jag skulle kunna köpa en egen 2,5" Seriel ATA disk och sätta i den om jag behöver mer utrymme?

Exempelvis: Komplett.se - Western Digital Scorpio 500GB, 2,5", 5400RPM, 8MB Cache

eller är det inte kompatibelt?

Det har alltid suttit S-ATA diskar i Macbookarna.

Ja, du kan byta till vilken annan S-ATA disk du vill.

Min 22" skärm klarar av 1680x1050 i upplösning, får jag bara ut 1280x800 till skärmen med nya Macbook?

Ursprungligen av bazzie:

Min 22" skärm klarar av 1680x1050 i upplösning, får jag bara ut 1280x800 till skärmen med nya Macbook?

Nä, varför skulle du få det...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 08:18
Ursprungligen av Capeman:

Nä, varför skulle du få det...?

Det är inte så far fetched som det låter, gamla varianter av iBook och iMac kunde bara köra mirror på VGA utgången, dvs. samma bild som skärmen redan visade. Antagligen för att inte äta sig in på PowerBook / Mac marknaden.

Ni som klagar på utgångarna på Macbook (late 2008), tänk på att iBooken för tio år sedan hadde:

  • 1x USB 1.1

  • 3.5 mm hörlursjack

  • 10/100 Ethernet

Senast redigerat 2008-10-21 16:49
Ursprungligen av beh:

Det är inte så far fetched som det låter, gamla varianter av iBook och iMac kunde bara köra mirror på VGA utgången, dvs. samma bild som skärmen redan visade. Antagligen för att inte äta sig in på PowerBook / Mac marknaden.

Ni som klagar på utgångarna på Macbook (late 2008), tänk på att iBooken för tio år sedan hadde:

  • 1x USB 1.1

  • 3.5 mm hörlursjack

  • 10/100 Ethernet

Det är sant, men nu var det ju rätt länge sen iBook försvann och MacBook har alltid haft möjlighet att köra "extended".

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-21 14:30

så kära grabbar, nu har jag lagt en konfigurerad macbook 2.0 i korgen och är beredd att trycka på köp knappen men kom på att jag kanske skulle ha ett sånt där skydd: Incase Neoprene Sleeve, Apple Store (Sverige) - Incase Neoprene Sleeve för MacBook

Dock var den svarta lite tråkig och dyr? så jag tänkte hör mig för om någon vet vart man kan hitta snyggare och eventuellt billigare?

Ursprungligen av Gunn:

så kära grabbar, nu har jag lagt en konfigurerad macbook 2.0 i korgen och är beredd att trycka på köp knappen men kom på att jag kanske skulle ha ett sånt där skydd: Incase Neoprene Sleeve, Apple Store (Sverige) - Incase Neoprene Sleeve för MacBook

Dock var den svarta lite tråkig och dyr? så jag tänkte hör mig för om någon vet vart man kan hitta snyggare och eventuellt billigare?

Jag såg att booq bags just släppt en serie särskilt för nya macbook. Googla på booq - det är grymt bra väskor. Även Crumpler har fina sleever, farsan har en sån (jag har en Crumpler-rygga). The Gimp heter Crumplers sleeve-modell. Finns flera andra märken också, men köp inte tvunget från Apple, de har inte alla märken.

Ursprungligen av Capeman:

Nä, varför skulle du få det...?

Sorry då.
Visste inte att grafikkortet klarade att pumpa ur mer till extern.

Jag tycker backlit keyboard är coolt bara, jag skriver utan att titta på tangenterna sen minst tio år tillbaka. Det är bara pimpfaktorn jag är ute efter faktiskt. Macar är brudmagneter, fo' shizzle.

big p just spoke the words ladies and gents!

Min MacBook kräver 160+ GB av min externa HDD för en back-up me Time Machine och (jag skojar inte).. På 2 timmar hade den säkerhetskopierat ca 5 %... Ska det vara så? Detta rör trådens ämne eftersom min externa HDD använder USB 2.. Om FireWire är snabbare så kommer det ju vara värdelöst att inte ha det på nya MacBook.. Hur löser Apple detta?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-25 21:39
Ursprungligen av Pain Reaper:

Min MacBook kräver 160+ GB av min externa HDD för en back-up me Time Machine och (jag skojar inte).. På 2 timmar hade den säkerhetskopierat ca 5 %... Ska det vara så? Detta rör trådens ämne eftersom min externa HDD använder USB 2.. Om FireWire är snabbare så kommer det ju vara värdelöst att inte ha det på nya MacBook.. Hur löser Apple detta?

Jag tar backup via timemachine på min nuvarande macbook via en hårddisk som har firewire och USB2. Firewire segar precis lika mycket och kan stanna på vissa %-tal jättelänge ibland.. Har även prövat med USB2 på samma disk och märker ingen som helst skillnad.

Ursprungligen av widde:

Jag tar backup via timemachine på min nuvarande macbook via en hårddisk som har firewire och USB2. Firewire segar precis lika mycket och kan stanna på vissa %-tal jättelänge ibland.. Har även prövat med USB2 på samma disk och märker ingen som helst skillnad.

Det är ju helt sjukt.. Mina 2 PC behöver inte ens 6 GB för att göra en BackUp och det tar som mest 20 min.. Har testat att återställa med en BackUp på min ena PC för att se vad som sparas, och det var minsann alla systeminställningar osv.. Varför ska det krävas så eorhört mycket minne och ta tusen år för min MacBook..? Känns som om Apple har världens stenåldersteknik going on här ju..Jag orkar inte vänta 10 timmar för att få mina systeminställningar osv sparade..:tveksam:

Ursprungligen av Pain Reaper:

Det är ju helt sjukt.. Mina 2 PC behöver inte ens 6 GB för att göra en BackUp och det tar som mest 20 min.. Har testat att återställa med en BackUp på min ena PC för att se vad som sparas, och det var minsann alla systeminställningar osv.. Varför ska det krävas så eorhört mycket minne och ta tusen år för min MacBook..? Känns som om Apple har världens stenåldersteknik going on här ju..Jag orkar inte vänta 10 timmar för att få mina systeminställningar osv sparade..:tveksam:

Märkligt att det är så för dig, för när jag låter TM göra en BackUp tar det maximalt 15-20min, och brukar väl ligga på runt 9-10GB per gång. Minns inte hur lång tid det tog första gången visserligen, men var inte nått extremt. Har en 120GB HDD.

Ursprungligen av Marcus_R:

Märkligt att det är så för dig, för när jag låter TM göra en BackUp tar det maximalt 15-20min, och brukar väl ligga på runt 9-10GB per gång. Minns inte hur lång tid det tog första gången visserligen, men var inte nått extremt. Har en 120GB HDD.

Blir inte förvånad om det är bara för mig, min MacBook kommer inte ens ihåg att jag valt Firefox som standardwebbläsare när jag startar datorn.. Blir nog o lämna in den snart..:mad:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 11:31
Ursprungligen av Pain Reaper:

Blir inte förvånad om det är bara för mig, min MacBook kommer inte ens ihåg att jag valt Firefox som standardwebbläsare när jag startar datorn.. Blir nog o lämna in den snart..:mad:

Det finns en lösning för ditt problem med forefox tycker jag har sätt en tråd om det här på forumet... tror det är nåninställning man måste göra i safari eller nått sånt. Minns inte riktigt. Men sök runt lite så hittar du nog.

Ursprungligen av Kajan:

Det finns en lösning för ditt problem med forefox tycker jag har sätt en tråd om det här på forumet... tror det är nåninställning man måste göra i safari eller nått sånt. Minns inte riktigt. Men sök runt lite så hittar du nog.

Jo, i Safari kan man ändra inställning för vilken webbläsare man vill använda som standard, men datorn glömmer det så fort den stängs av.. Måste ringa Apple och höra om jag måste lämna in den för detta lilla problem eller inte..Får damp på skiten..

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jo, i Safari kan man ändra inställning för vilken webbläsare man vill använda som standard, men datorn glömmer det så fort den stängs av.. Måste ringa Apple och höra om jag måste lämna in den för detta lilla problem eller inte..Får damp på skiten..

Problemet du beskriver är utan tvekan ett mjukvarurelaterat problem. Helt onödigt att skicka datorn till Apple. Slår vad om att det går att lösa via telefonsupporten om det nu skulle komma att bli nödvändigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 12:31
Ursprungligen av widde:

Jag tar backup via timemachine på min nuvarande macbook via en hårddisk som har firewire och USB2. Firewire segar precis lika mycket och kan stanna på vissa %-tal jättelänge ibland.. Har även prövat med USB2 på samma disk och märker ingen som helst skillnad.

Om din dator bara skyfflar data, är det inget problem med USB2. Problem uppstår bara när du maxar processoranvändningen.

Om jag t. ex. spelar upp många samtidiga ljudspår, som datorn lägger effekter på i realtid, kan det bli konkurrens om processortiden mellan dataskyfflandet och effektskapandet. Detta kan leda till att datorn inte klarar av att skyffla tillräckligt snabbt.
FireWire har sin egen kontrollelektronik, och behöver mycket mindre processortid.

På samma sätt är det begränsande om man spelar in på, eller upp från systemhårddisken, då det kan bli konkurrens om skivan.

Problemet med konkurrens om processortid är mindre nuförtiden, då burkarna har flera kärnor och högre klockfekvens. Om datorn inte gör annat än att köra en texteditor samtidigt som den kör Time Machine, är problemet marginellt.

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden