Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av n00bkillaz:

Hur tänker du nu? De är väl identiska i storlek? Fysisk alltså.

Jo, men i den billigare MacBooken väljer du bort en hårddisk med lägre lagringskapacitet när du uppgraderar till SSD och får därmed en viss prisskillnad.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-10-14 21:57
Ursprungligen av n00bkillaz:

Hur tänker du nu? De är väl identiska i storlek? Fysisk alltså.

Jag menar inte fysiskt. I den dyrare modellen sitter en HD med större kapacitet, vilket innebär att rent ekonomiskt är hoppet inte lika stort till SSD.

Om du t ex tar instegsmodellen på MBP kostar det först 5520 att uppgradera till SSD. Men om du först väljer 320 gb blir det nu bara 4600 extra. Hoppas du förstår vad jag menar

"bara"

Ursprungligen av Marcus K:

För att Apple vill ha en större peng av dig.

Om det är så, är det en sån där grej som seriöst kan få mig att inte köpa en mac nästa gång. Adaptrar för trehundra spänn - fine. Men sånt där är ju bara oförskämt. Om det nu är så. Men det måste ju vara så. Kan inte se nån annan förklaring.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Om det är så, är det en sån där grej som seriöst kan få mig att inte köpa en mac nästa gång. Adaptrar för trehundra spänn - fine. Men sånt där är ju bara oförskämt. Om det nu är så. Men det måste ju vara så. Kan inte se nån annan förklaring.

MacBro hade en rätt bra förklaring som jag håller med om.

Har den nya MB:n några högtalare?

Ursprungligen av northernlights:

Har den nya MB:n några högtalare?

Jomenvisst. Inbyggda stereohögtalare.

Fullständiga tekniska specifikationer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 22:09

Usch va tråkigt att det inte är backlight på den billigare, det var nog det jag sett fram emot mest

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-14 23:03
Ursprungligen av Stenelo:

Usch va tråkigt att det inte är backlight på den billigare, det var nog det jag sett fram emot mest

Jorå, det är visst bakrudsbelyst tangentbord i den billigare av dem Bara glömt det på den svenska storen, kolla själva: Apple Store (U.S.) - Configure

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 23:08
Ursprungligen av f-our1:

Jorå, det är visst bakrudsbelyst tangentbord i den billigare av dem Bara glömt det på den svenska storen, kolla själva: [/url]

Jag hoppas verkligen du har rätt, men så här står det på tech-specsen:

2.0GHz MacBook
Built-in full-size keyboard with 78 (U.S.) or 79 (ISO) keys, including 12 function keys and 4 arrow keys (inverted “T” arrangement)
2.4GHz MacBook
Built-in full-size illuminated keyboard with 78 (U.S.) or 79 (ISO) keys, including 12 function keys and 4 arrow keys (inverted “T” arrangement)

Varför är backlight så oerhört viktigt för alla?
Är det så stor skillnad med eller utan?

  • Medlem
  • 2008-10-14 22:22
Ursprungligen av minipod:

Varför är backlight så oerhört viktigt för alla?
Är det så stor skillnad med eller utan?

Nej. Det finns billiga USB-lampor på svanhals om det är viktigt. Kostar 59 kr hos Kjell.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-10-14 22:30
Ursprungligen av alix:

Nej. Det finns billiga USB-lampor på svanhals om det är viktigt. Kostar 59 kr hos Kjell.

Du har ju verkligen ingen koll

  • Medlem
  • 2008-10-15 06:32
Ursprungligen av MacBro:

Du har ju verkligen ingen koll

På vadå?

Backlight innebär att tangentbordet är belyst underifrån, så att man kan se det i mörker. Med en USB-svanhalslampa kan du belysa det utifrån. Skillnaden i pris är nästan 3000 kronor, för den som måste kunna se tangentbordet i mörker. Jag har koll på ekonomin, medan du antagligen nöjer dig med att ha koll på alla de rätta gadgeterna...

  • Medlem
  • 2008-10-14 22:16

Men för h-e! Firewire är Apples egen teknik. Den är snabbare än USB 2.0. Vi macanhängare har vetat det i evigheter och anpassat oss därefter. En FW-port ger i regel extraportar utan hubb. Steve "Herre Gud" Jobs nämnde minsann inget om att FW-stödet är borta. Jag tycker att det är en djävla skandal! Och så försöker ni släta över saken! Hur kul är det att sitta med en uppsättning FW-aparatjniks för flera tusen, och upptäcka att MacBook plötsligt inte är ett alternativ? Hur svårt hade det varit att ha kvar portdjäveln? Grrrr!

Det blir en Asus eee 901 nu! (Ja, jag vet att den inte heller har någon FW-port, men då behåller jag min mini. Som har FW-port...)

PS. Varför missar Apple netbook-tåget, förresten? Konstigt...

Ursprungligen av alix:

Men för h-e! Firewire är Apples egen teknik. Den är snabbare än USB 2.0. Vi macanhängare har vetat det i evigheter och anpassat oss därefter. En FW-port ger i regel extraportar utan hubb. Steve "Herre Gud" Jobs nämnde minsann inget om att FW-stödet är borta. Jag tycker att det är en djävla skandal! Och så försöker ni släta över saken! Hur kul är det att sitta med en uppsättning FW-aparatjniks för flera tusen, och upptäcka att MacBook plötsligt inte är ett alternativ? Hur svårt hade det varit att ha kvar portdjäveln? Grrrr!

Precis. Det är en av de bättre portarna som jag regelbundet använder.

Ursprungligen av alix:

PS. Varför missar Apple netbook-tåget, förresten? Konstigt...

Fast de gav en viss öppning för att de är på väg mot den marknaden på frågan om varför de inte släppt en subnotebook. De flesta datorer i den kategorin är väldigt likvärdiga. Det kan nog hända att de håller på med en banbrytande subnotebook som de kanske släpper till våren som då slår alla med häpnad, men att den inte är klar än.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-15 01:10
Ursprungligen av Marcus K:

Fast de gav en viss öppning för att de är på väg mot den marknaden på frågan om varför de inte släppt en subnotebook. De flesta datorer i den kategorin är väldigt likvärdiga. Det kan nog hända att de håller på med en banbrytande subnotebook som de kanske släpper till våren som då slår alla med häpnad, men att den inte är klar än.

Jag skulle inte säga nej till en EeePC parad med en iPod touch och en Wacomplatta. 9" LED-belyst display, aluminiumchassie, SSD, inget tgb, ingen stylus. Mumma.

Ursprungligen av alix:

PS. Varför missar Apple netbook-tåget, förresten? Konstigt...

Jag tror inte dom missar något tåg, som Marcus skriver så lämnade de lite öppet för det i framtiden i frågestunden ikväll.

Apple måste inte alltid vara först med den typen av trender, ta t.ex. MP3-spelare. Apple var knappast först där, men lyckades rätt hyfsat ändå

Sen så har Apple så få produkter att alla ska vara storsäljare och jag tror netbooks är en liten - om än uppmärksammad - nisch än så länge.

Men att Apple vill vara med på tåget om den mobila internetplattformen är det ingen tvekan om och det finns ju en del rykten om en förvuxen iPhone som Apple jobbar på, så kanske är det Apples sätt att närma sig detta.

Ursprungligen av alix:

(......)
PS. Varför missar Apple netbook-tåget, förresten? Konstigt...

Håller absolut med! Trodde verkligen det skulle komma en 9-10" för $899.

Ursprungligen av alix:

Men för h-e! Firewire är Apples egen teknik. Den är snabbare än USB 2.0. Vi macanhängare har vetat det i evigheter och anpassat oss därefter. En FW-port ger i regel extraportar utan hubb. Steve "Herre Gud" Jobs nämnde minsann inget om att FW-stödet är borta. Jag tycker att det är en djävla skandal! Och så försöker ni släta över saken! Hur kul är det att sitta med en uppsättning FW-aparatjniks för flera tusen, och upptäcka att MacBook plötsligt inte är ett alternativ? Hur svårt hade det varit att ha kvar portdjäveln? Grrrr!

Det blir en Asus eee 901 nu! (Ja, jag vet att den inte heller har någon FW-port, men då behåller jag min mini. Som har FW-port...)

PS. Varför missar Apple netbook-tåget, förresten? Konstigt...

Kolla in detta:
Firewire to USB Converters

Enda jag saknar är HDMI vilket jag VERKLIGEN ville ha så blev väldigt besviken men visst är det en jäkla fin laptop. Dyr men snygg. Kan inte fatta amerikaner gnälla när det är nästa halva priset över där, önskar man bodde där. Ska beställa iaf en 2,4

  • Oregistrerad
  • 2008-10-16 01:49
Ursprungligen av reza666:

Dyr men snygg. Kan inte fatta amerikaner gnälla när det är nästa halva priset över där, önskar man bodde där. Ska beställa iaf en 2,4

Efter lite valutakonverterande och summan multplicerad med 1,25 har jag kommit fram till att Apple för en gång skull håller priser som stämmer överens med de amerikanska. Bara ett par hundralappar dyrare i Sverige. Synd bara att vi har momsen.

Ursprungligen av Doktor G:

Efter lite valutakonverterande och summan multplicerad med 1,25 har jag kommit fram till att Apple för en gång skull håller priser som stämmer överens med de amerikanska. Bara ett par hundralappar dyrare i Sverige. Synd bara att vi har momsen.

De har sales tax i nästan alla stater i USA, fast den är lägre (typiskt mellan 4-9%) och redovisas inte i priser, utan läggs alltid på i kassan.

Skillnaden mot moms/VAT-systemet är att sales tax betalas vid försäljning till slutkund, dvs, läggs på vid försäljning till konsument men också vid försäljning till företag där produkten ska brukas - och denna kan företagen inte återfå. Men om du är t ex återförsäljare så erlägger du inte skatt när du handlar från grossist för att sälja vidare. I vissa stater kallas systemet för "use tax" vilket ganska bra beskriver hur systemet funkar.

Puuh.. I vilket fall, detta betyder att om du handlar en macbook 2.4GHz för $1599 i Californien (ca 8.5%) så kostar den alltså $1735.

Utan att gå in på detaljerna och göra det alltför komplicerat så ska du betala den sales tax som gäller där du är skriven, även om du handlar i en annan stat..

Nu diskuteras det i USA om inte de också ska införa ett federalt momssystem i stil med det europeiska - lustigt nog verkar det som att lokal sales tax ändå blir kvar och att skatteutjämningen istället ska ske via den federala inkomstskatten.. Ja, halleda, vilken snurr..

Ursprungligen av reza666:

Kolla in detta:
Firewire to USB Converters

Intressant. Någon som vet om dom där fungerar bra?

Ursprungligen av reza666:

Enda jag saknar är HDMI vilket jag VERKLIGEN ville ha så blev väldigt besviken men visst är det en jäkla fin laptop.

Man får hoppas att DisplayPort tar över som standard för skärmar snart och då kommer man nog att uppskatta att Apple valde DisplayPort istället för HDMI. Sen så stödjer inte HDMI de upplösningar Apple vill stödja, om jag förstod det rätt.

Att DisplayPort är royalty-fri jämfört med HDMI känns som ett tungt argument för att tillverkarna ska välja den, Dell gör det t.ex. redan på nya skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 14:21
Ursprungligen av Adrian B:

Man får hoppas att DisplayPort tar över som standard för skärmar snart och då kommer man nog att uppskatta att Apple valde DisplayPort istället för HDMI. Sen så stödjer inte HDMI de upplösningar Apple vill stödja, om jag förstod det rätt.

Att DisplayPort är royalty-fri jämfört med HDMI känns som ett tungt argument för att tillverkarna ska välja den, Dell gör det t.ex. redan på nya skärmar.

Tycker det är tråkigt att dom inte slängde in en HDMI (även om det kostar en del licensdollar). Hade gärna kunnat koppla in min MacBook utan en massa adaptrar och sånt.
Jag kollar ofta på film genom min MB hemma på mina 3 Tv och hos polare. Alla Tv av modarnare stuk har HDMI, ingen har DisplayPort...

Det jag inte sett info om är om MBs DisplayPort stödjer ljud. Den adapter man kan köpa är ju bara DVI så där får man inget ljud. Och då måste man släpa runt ytterligare kablar och adaptrar gentemot om MB hade haft HDMI.
Men om det är så att MB fixar ljud via DisplayPort och en bra adapter till HDMI så är ju det lugnt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-17 15:15
Ursprungligen av _react_:

har du någon länk till testet?

Primate Labs Blog : MacBook and MacBook Pro Performance (October 2008)

Ursprungligen av ktd:

Tycker det är tråkigt att dom inte slängde in en HDMI (även om det kostar en del licensdollar). Hade gärna kunnat koppla in min MacBook utan en massa adaptrar och sånt.
Jag kollar ofta på film genom min MB hemma på mina 3 Tv och hos polare. Alla Tv av modarnare stuk har HDMI, ingen har DisplayPort...

Det jag inte sett info om är om MBs DisplayPort stödjer ljud. Den adapter man kan köpa är ju bara DVI så där får man inget ljud. Och då måste man släpa runt ytterligare kablar och adaptrar gentemot om MB hade haft HDMI.
Men om det är så att MB fixar ljud via DisplayPort och en bra adapter till HDMI så är ju det lugnt.

Får jag fråga varför du vill köra ljudet in i TVn? Varför inte köra en riktigt ljudanläggning för ljud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 22:51
Ursprungligen av Drolug:

Får jag fråga varför du vill köra ljudet in i TVn? Varför inte köra en riktigt ljudanläggning för ljud?

Klart du får fråga. Annars lär man sig ju inget.

En riktigt ljudanläggning har HDMI. Det är ända sättet att få ut dom nya ljudformaten TrueHD och DTS-HD MA i 6Mbit. Optisk och koax orkar inte med den bandbredden...
Sen är det bara en kabel istället får två som behöver dras med HDMI.

Sen läste du väl att jag har 3 Tv-apparater hemma som jag kopplar in MacBooken mot. Jag har inte 3 ljudanläggningar på alla 3 ställen och då är det jättesmidigt att koppla med HDMI eftersom både bild och ljud går i samma kabel utan en massa onödiga adaptrar.

Sen har hotell sällan riktiga ljudanläggnignar men dom börjar däremot ha platta Tv där det så klart finns HDMI men ingen DisplayPort.

Men som sagt så om nu MacBookens DisplayPort kan skicka med ljudet och det kommer en DisplayPort -> HDMI-kabel så är det bara bra att Apple valde det "fria" formatet DisplayPort.
Men just nu tycker jag det är olyckligt eftersom HDMI används överallt och DisplayPort ingen stans (med väldigt få undantag)...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-17 23:02
Ursprungligen av ktd:

Klart du får fråga. Annars lär man sig ju inget.

En riktigt ljudanläggning har HDMI. Det är ända sättet att få ut dom nya ljudformaten TrueHD och DTS-HD MA i 6Mbit. Optisk och koax orkar inte med den bandbredden...
Sen är det bara en kabel istället får två som behöver dras med HDMI.

Sen läste du väl att jag har 3 Tv-apparater hemma som jag kopplar in MacBooken mot. Jag har inte 3 ljudanläggningar på alla 3 ställen och då är det jättesmidigt att koppla med HDMI eftersom både bild och ljud går i samma kabel utan en massa onödiga adaptrar.

Sen har hotell sällan riktiga ljudanläggnignar men dom börjar däremot ha platta Tv där det så klart finns HDMI men ingen DisplayPort.

Men som sagt så om nu MacBookens DisplayPort kan skicka med ljudet och det kommer en DisplayPort -> HDMI-kabel så är det bara bra att Apple valde det "fria" formatet DisplayPort.
Men just nu tycker jag det är olyckligt eftersom HDMI används överallt och DisplayPort ingen stans (med väldigt få undantag)...

Okej Jag är anti hemmabioanläggningar då de ger undermåligt ljud vid musiklyssnande Kanske mest det. Skall man lägga pengarna på ljud skall det vara riktigt 2 kanalssystem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 23:07
Ursprungligen av Drolug:

Skall man lägga pengarna på ljud skall det vara riktigt 2 kanalssystem

Helt klart! Men jag är för mycket ett filmfreak och har för lite pengar för ett äkta 2-kanals och ett 5.1, så jag valde det senare.
Sen är det ju inte dåligt ljud via optisk eller koax heller men det känns mer framtid via HDMI eftersom man då får tillgång till fulla bandbredden på ljudet. Och det gör skillnad. Stor skillnad!

Men är det någon som vet om MacBooken kan skicka ljud eller inte via DisplayPorten så får du gärna hojta till?
Att DisplayPort i sig kan det har jag lyckats läst mig till med kan MacBooken det är ju frågen.
Dom ända adaptrar som finns är ju VGA & DVI och där kommer inget ljud med...

Ursprungligen av ktd:

Klart du får fråga. Annars lär man sig ju inget.

En riktigt ljudanläggning har HDMI. Det är ända sättet att få ut dom nya ljudformaten TrueHD och DTS-HD MA i 6Mbit. Optisk och koax orkar inte med den bandbredden...
Sen är det bara en kabel istället får två som behöver dras med HDMI.

Bara för att vara petig så kan vi avkoda i blurayspelaren och köra analogt med ett gäng kablar och få ut hdljudformaten. Det är inte alla blurayspelare som har analoga utgångar men t.ex. Panasonics BD55 har full 7.1 avkodning analogt.

Senast redigerat 2008-10-18 23:52

Vad är backlight egentligen? Är skärmen inte upplyst? Kommer det vara helt mörkt? ungefär som när man sänker ljusstyrkan till minimum och inte har laddarn i?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-14 22:39

bakgrundsbelsyning innebär att tangentbordet är bakgrundbelyst så man ser knapparna i mörker.

Det är ingen jättegraj men varför inte ha med det på alla istället behöver man betala 3000 kr för att få det. och visst man får lite andra saker också men om man bara är ute efter det också. Så blir det 3000 kr ändå. Bara lite synd liksom.

Där står såhära på "Complete specs" på apples sida:

Full-size keyboard (illuminated keyboard standard on 14.995,00 kr model)

Ambient light sensor

Multi-Touch trackpad

Jag ser det som att bakgrundsbelyst tangentbord bara finns på den dyrare.

Bevaka tråden