Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-10-17 21:35

Märker man stor skillnad mellan 2,0 och 2,2 GHz?

Har nämligen mellanmodellen av "gamla" MacBook (2,2GHz C2D, 2GB RAM) och vill byta till nya Macbook. Byter jag ned mig, eller är de snabbare minnet en större skillnad. Skulle köra på 4GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-17 21:42

Här har de skruvat isär Pron också

MacBook Pro Unibody First Look

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-17 23:51

Om nu DisplayPort klarar av att skicka även ljud så vore det ju väldigt konstigt om det inte gick med macbooken.

Här är en adapter:
DisplayPort-HDMI Adapter from AEM-LLC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 01:21

Den där är väl tyvärr en DislpayPort och inte en Mini DisplayPort-adapter?

Så länge inte Apple har gått ifrån ljud i sin Mini DisplayPort så är jag nöjd men när man tittar på Apples webbsida så strår det bara:

Pure digital video output

DVI output using Mini DisplayPort to DVI Adapter
VGA output using Mini DisplayPort to VGA Adapter
Dual-Link DVI output using Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter

Och i dom kablarna kommer vi inte få ut något ljud tyvärr. Om det nu är så tycker jag att det är otroligt dåligt av Apple och inte ett dugg framtidssäkert utan tvärt om. Apple tvingar oss att hålla kvar vid gammal teknik så som analoga kablar och optisk/koax.
Men inte många skulle bli gladare än jag om jag har fel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-18 11:14

Någon som sett en jämförelse mellan 12" PB och nya Macbook 13"?
Vore intressant och se storleksskillnaden framförallt i tjocklek.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 11:33
Ursprungligen av Sidde:

Någon som sett en jämförelse mellan 12" PB och nya Macbook 13"?
Vore intressant och se storleksskillnaden framförallt i tjocklek.

Powebook 12" har väl samma tjocklek som gamla Macbook Pro 15" och nuvarande 17"? I så fall kanske det går bra med en jämförelse mellan nya/gamla MBP 15"? Skillnaden i tjocklek bör vara densamma.

AppleInsider | High-quality unboxing photos: late 2008 15" MacBook Pro

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-18 12:46
Ursprungligen av Amazon:

Powebook 12" har väl samma tjocklek som gamla Macbook Pro 15" och nuvarande 17"? I så fall kanske det går bra med en jämförelse mellan nya/gamla MBP 15"? Skillnaden i tjocklek bör vara densamma.

AppleInsider | High-quality unboxing photos: late 2008 15" MacBook Pro

Jag tror 12" PB är tjockare än gamla macbook pro. 1.18inch mot 1inch. Och nya är 0.95inch.

Ursprungligen av Sidde:

Någon som sett en jämförelse mellan 12" PB och nya Macbook 13"?
Vore intressant och se storleksskillnaden framförallt i tjocklek.

Nu är jag inte helt säker, men gamla PB 12" var väl ungefär lika tjock som IBook 12". Här är en jämförelse mellan en iBook, min gamla, Macbook, min kompis, och Macbook (new), min nya.
(Det svarta på min iBook är sjävhäftande sammet som jag klistrade på den för att kunna utskilja den från mina kompisars iBooks.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-20 16:59
Ursprungligen av m_beckman:

Nu är jag inte helt säker, men gamla PB 12" var väl ungefär lika tjock som IBook 12". Här är en jämförelse mellan en iBook, min gamla, Macbook, min kompis, och Macbook (new), min nya.
(Det svarta på min iBook är sjävhäftande sammet som jag klistrade på den för att kunna utskilja den från mina kompisars iBooks.)

Tack. iBooken är något tjockare, men det visar endel skillnad.

Får man bara snabbt fråga vart du köpte självhäftande sammet?:"> det var riktigt snyggt!

Ursprungligen av m_beckman:

Nu är jag inte helt säker, men gamla PB 12" var väl ungefär lika tjock som IBook 12". Här är en jämförelse mellan en iBook, min gamla, Macbook, min kompis, och Macbook (new), min nya.
(Det svarta på min iBook är sjävhäftande sammet som jag klistrade på den för att kunna utskilja den från mina kompisars iBooks.)

Ursprungligen av ganjaman:

Får man bara snabbt fråga vart du köpte självhäftande sammet?:"> det var riktigt snyggt!

Köpte det på In-ex i Göteborg, Konstnärsmaterial, hobbymaterial, scrapbooking, papper, pennor, färg - In-Ex Färg
Men det finns säker på massa andra typ konstnärsbutiker och så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 12:34

var inne och kollade på denna idag samt den nya MBP de är väldigt lika kan man ju säga lite reflektioner då som kanske hjälper

1. Glossy skärmen ger bättre skärpa, men en sak är skumt om man jämför med den tidigare MBP tex med glossy, så speglar den inte lika mycket av din omgivning som den nya, den nya är som en direkt spegel! mycket irriterande

2. Har även börjat förstå vad den svarta kanten är för, eller jag tror det, när du kollar på film i Full Screen Mode i mörker, så ser de ut som filmen e framför dig de svarta skapar inga irriterande dataskrämkanter runtom filmen

3. Storleken är i princip densamma, både på MBP och MB, dock e MBP lite större än föregångaren känns de som ytmässigt , varför det är så vet jag inte kanske pga den större musplattan?

Slutsats:

Dessa nya motiverar mig INTE till ett köp, på nått sätt tycker jag inte om designen, inte lika stilrent som innan. Idag kör jag med en MBA den designen älskar jag (bortsett ifrån de svarta knapparna).

Även fast designen inte var någon hit, så hade jag köpt en MB eller MBP om de vore för HDMI och Blu Ray, jag tror apple underskattar de området något så fruktansvärt, de är en såpass stor del av prylnördars vardag idag, nästan ALLA VAIO och HP datorer har det idag, och för ett pris som e långt under dessa datorer, varför apple? varför kan inte ni lägga lite pengar på licens och klämma in en blu ray enhet som ni kan få för ett väldigt bra pris? och ett HDMI intag istället som skapar mycket mindre trassel och knåp med att köpa en massa sladdar?

jag tycker apple har tagit ett steg tillbaka med dessa datorer, en VAIO känns mer köpvänlig idag än en mac, tyvärr, att ha en tyst dator som funkar felfritt som bluray spelare tror jag ingen här skulle vilja vara utan, men i vilket fall vet man att MB kommer sälja bra, men inte lika bra som de förra, kan jag lova, apple går inte framåt de hoppar på samma ruta hela tiden, även om de gör rutan lite finare

här är en bra konkurrent till MB

VAIO : CS Serien : Sverige

Senast redigerat 2008-10-18 12:52
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-18 13:10
Ursprungligen av Esa:

här är en bra konkurrent till MB

VAIO : CS Serien : Sverige

Väger 0.5 kg mer, upp till 1.5 cm tjockare, har inte digital bild- eller ljudutgång, gigabit ethernet och verkar ha sämre batteritid. Fördel dock att den har modemport!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 13:16
Ursprungligen av bolle:

Väger 0.5 kg mer, upp till 1.5 cm tjockare, har inte digital bild- eller ljudutgång, gigabit ethernet och verkar ha sämre batteritid. Fördel dock att den har modemport!

och blu ray

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-18 13:23
Ursprungligen av Esa:

och blu ray

Men var inte hela grejen att man skulle ha den till sin digitala TV?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 14:26
Ursprungligen av bolle:

Men var inte hela grejen att man skulle ha den till sin digitala TV?

såg nu att den inte hade HDMI, var ett misstag o ta med just den kanske hehe

Ursprungligen av bolle:

Väger 0.5 kg mer, upp till 1.5 cm tjockare, har inte digital bild- eller ljudutgång, gigabit ethernet och verkar ha sämre batteritid. Fördel dock att den har modemport!

Vad gigabit är vet jag inte men enligt spec verkar den iaf ha 802.11n? Och HDMI. Och batteritiden är inte sämre om nya Macbook har den tid jag läst på hemsidan - runt 4 timmar. Så det är väl tjocklek och vikt som skiljer då....

FW-debatten lägger jag mig inte i. Men jag är helt med er som ogillar avsaknad av HDMI. Och jag tror Blu-ray hade varit uppskattat. Mycket osmart av Apple och det tror jag de flesta håller med om, som inte har ett inneboende behov av att försvara allt Apple gör som om det vore ens lillebror eller nåt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-18 16:05
Ursprungligen av n00bkillaz:

Vad gigabit är vet jag inte men enligt spec verkar den iaf ha 802.11n? Och HDMI. Och batteritiden är inte sämre om nya Macbook har den tid jag läst på hemsidan - runt 4 timmar. Så det är väl tjocklek och vikt som skiljer då....

FW-debatten lägger jag mig inte i. Men jag är helt med er som ogillar avsaknad av HDMI. Och jag tror Blu-ray hade varit uppskattat. Mycket osmart av Apple och det tror jag de flesta håller med om, som inte har ett inneboende behov av att försvara allt Apple gör som om det vore ens lillebror eller nåt.

Du måste kolla på någon annan modell, för den där har inte HMDI, den har vga, och 170 minuter är inte runt 4 timmar och mindre än 5 timmar vilket apple säger att macbooken har.

Angående HDMI, finns det HDMI-portar i datorer på marknaden idag som stödjer 2560×1600?
Edit: Dells 30" har HDMI ingång, men jag har inte lyckats hitta ett grafikkort som klarar av så hög upplösning via HDMI. Vet någon bättre?

Senast redigerat 2008-10-18 16:18
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-18 17:04
Ursprungligen av Esa:

här är en bra konkurrent till MB

VAIO : CS Serien : Sverige

Men en sak Sony aldrig kan reparera (som Apple faktiskt kan mha adaptrar å nån extra kabel osv) är det otroligt sunkiga OS som kommer med. Om dessa nya MB's är ett steg bakåt i tiden, vad är då Vista? Och kom inte å dragandes med nå Linux-lösning..
Content is king. Var bara tvungen att säga det innan denna tråd fylls med sunkiga Vista-burk-länkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 13:22

MacBook Pro Unibody First Look

Verkar inte vara särskilt svårt att montera en Blu-ray spelare själv vid senare tillfälle när de börjar säljas.

Nu har jag äntligen fått se den nya MacBooken live, och vilken maskin! När man har den brevid den gamla vita MacBooken så ser man verkligen skillnaden. Lättare, tunnar, mer gedigen, allt är bättre.

Kan knappt vänta tills jag får min 2,0:a

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-18 15:46

Någon som har något och kommentera angående benchmarken ?(Macworld | From the Lab | MacBook benchmarks)

Funderade köpa en ny 2,0 Ghz(macbook) men den gjorde kanske inte så bra ifrån sig jämfört med den lite dyrare 2,4 Ghz.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-19 01:53
Ursprungligen av mathoglu:

Någon som har något och kommentera angående benchmarken ?(Macworld | From the Lab | MacBook benchmarks)

Funderade köpa en ny 2,0 Ghz(macbook) men den gjorde kanske inte så bra ifrån sig jämfört med den lite dyrare 2,4 Ghz.

Äntligen najs benchmarks!!! Nu finns det ingen tvivel om att jag gjorde rätt i att köpa 2.0an Ser ingen vits med att betala det extra för den lilla prestandaboosten man fick av 2.4an Såvida inte man värdesätter Backlit keyboard högt osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 23:36
Ursprungligen av Drolug:

Såvida inte man värdesätter Backlit keyboard högt osv

Det gör jag! Det var framförallt det + nya skärmen som gör att jag byter min MacBook.
Jag ligger ofta i sängen med neddämpad skärm på nätterna och då kommer det bli perfekt med bakgrundsbelysta tangentbordet. Multi Touchten blir kul också.
Sen är ju den nya MacBooken så snygg också!

7-dagar innan MBn är hemma. Nedräkningen har börjat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 16:29

alltså den jag gav som förslag hade inte HDMI , men de finns andra som har det, det jag ville säga var bara en princip sak, att om alla andra kan, kan väl apple också? deras datorer är tom billigare och har den fördelen med blu ray och hdmi

edit:

här är en bättre att jämföra med

HP Pavilion dv4-1100 Special Edition Entertainment Notebook PC-serienspecificationer - HPHem och hemmakontoretprodukter

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-18 16:35
Ursprungligen av Esa:

alltså den jag gav som förslag hade inte HDMI , men de finns andra som har det, det jag ville säga var bara en princip sak, att om alla andra kan, kan väl apple också? deras datorer är tom billigare och har den fördelen med blu ray och hdmi

edit:

här är en bättre att jämföra med

HP Pavilion dv4-1100 Special Edition Entertainment Notebook PC-serienspecificationer - HPHem och hemmakontoretprodukter

Men hitta en laptop som är tunn, har blu ray och klarar av 2560x1600 via HDMI.
Finns vad jag vet ingen 9.5 mm blu ray-spelare på marknaden ännu, och få grafikkort som klarar dual-link via HDMI.

Ursprungligen av Esa:

alltså den jag gav som förslag hade inte HDMI , men de finns andra som har det, det jag ville säga var bara en princip sak, att om alla andra kan, kan väl apple också? deras datorer är tom billigare och har den fördelen med blu ray och hdmi

edit:

här är en bättre att jämföra med

HP Pavilion dv4-1100 Special Edition Entertainment Notebook PC-serienspecificationer - HPHem och hemmakontoretprodukter

Denna HP saknar dock något.................and that´s FIREWIRE!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 17:14

alltså alla missförstår min poäng med det hela, det jag menar är återigen , om ett företag kan göra en dator med HDMI och blu ray för 12000 så kan väl apple göra de med? om man köper en dyr bärbar dator vill man att den skall täcka så många områden som möjligt eller hur? de är min poäng, tror apple förlorar på det lite iomed deras val

Ursprungligen av Esa:

alltså alla missförstår min poäng med det hela, det jag menar är återigen , om ett företag kan göra en dator med HDMI och blu ray för 12000 så kan väl apple göra de med? om man köper en dyr bärbar dator vill man att den skall täcka så många områden som möjligt eller hur? de är min poäng, tror apple förlorar på det lite iomed deras val

Om jag har förstått allt rätt så är det väl Sony som äger Blu-ray patenten, lär väl kosta endel för apple om dom vill ha det i sina datorer, dessutom är det inte alla som vill ha det. Sony har väl fördel eftersom dom äger det att stoppa det i deras datorer, dom behöver knappast köpa tillstånd och skit för att ha det.

Jag kollade på en CS-dator men det kanske var en annan vassare. Hursomhelst. För mig är det skitsamma vilken rez HDMI stöder. HDMI är standarden, punkt slut. Jag kopplar datorn till min teve och till min projektor på jobbet - med HDMI. Spelar liksom ingen roll hur bra DisplayPort är, ingen använder det. Vilket får till följd att man måste köpa dyra, vita plastadaptrar från Apple för att kunna använda den. Vilket är jävligt dumt.

Bevaka tråden