Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade gärna sett både Firewire (finnas kvar), Blue-ray spelare, HDMI-port och minneskortsläsare i denna Macbook uppdatering. Dock tror jag man måste inse att det inte går att få allt, samt att vi alla har olika önskemål när det kommer till våra Macar.

Ursprungligen av Fille_jr:

Jag hade gärna sett både Firewire (finnas kvar), Blue-ray spelare, HDMI-port och minneskortsläsare i denna Macbook uppdatering. Dock tror jag man måste inse att det inte går att få allt, samt att vi alla har olika önskemål när det kommer till våra Macar.

Jag håller med! Jag kan få en dator som är 20 ggr bättre än nya MacBook för samma pengar och med allt du nämnt ovan i.. Men Apple klarar kanske inte att tillverka datorer med detta i.. Och till alla som kommer svara på detta med att Apple inte tillverkar datorer för det ändamålet så vet jag det redan, men Apple skulle växa något otroligt om dom gjorde några modeller med lite mer gotta i.. Apple är idag, iaf för mig, ett "du-betalar-för-märket,-inte-funktionerna-företag"..
Och ja, jag har en MacBook, en iPhone 3G och snart den nya iPod Nano och är ingen Apple-hatare..;)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-25 17:05
Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag håller med! Jag kan få en dator som är 20 ggr bättre än nya MacBook för samma pengar och med allt du nämnt ovan i.. Men Apple klarar kanske inte att tillverka datorer med detta i.. Och till alla som kommer svara på detta med att Apple inte tillverkar datorer för det ändamålet så vet jag det redan, men Apple skulle växa något otroligt om dom gjorde några modeller med lite mer gotta i.. Apple är idag, iaf för mig, ett "du-betalar-för-märket,-inte-funktionerna-företag"..
Och ja, jag har en MacBook, en iPhone 3G och snart den nya iPod Nano och är ingen Apple-hatare..;)

Kan till viss del hålla med om detta. Men å andra sidan är det ju såklart ett medvetet val av Apple, precis som Ferrarri inte gör några familjebilar med stort bagageutrymme och/eller bensinsnåla motorer. Skulle Ferrarri utöka sitt modellutbud på detta vis skulle de förmodligen också "växa". Men allt är ju trots allt inte antal sålda produkter.
Mac är ju trots allt inte (och kommer förhoppningsvis aldrig vara) datorer för medelsvensson.

Förlåt om jag trampar på några ömma tår här genom att fråga nåt som tagits upp förr (hatar dehär mega-tråds-systemet) men sitter samma sorts hårddisk (2,5" s-ata) i nya macbook som i de äldre modellerna? tack!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-25 12:27
Ursprungligen av martinfranskara:

Förlåt om jag trampar på några ömma tår här genom att fråga nåt som tagits upp förr (hatar dehär mega-tråds-systemet) men sitter samma sorts hårddisk (2,5" s-ata) i nya macbook som i de äldre modellerna? tack!

Vad skulle det annars vara menar du?

Ursprungligen av bogg:

Vad skulle det annars vara menar du?

Ja inte skulle det förvåna mig om Apple får för sig att tillverka en speciell så man måste köpa just deras som är 65 % dyrare än vanliga och inte en enda % bättre.. Det är Apple i mina ögon iaf..:tveksam:

Lättare att byta HDD och minnen på denna än förut va?

Ursprungligen av bazzie:

Lättare att byta HDD och minnen på denna än förut va?

Ungefär lika lätt. Minnena sitter inte till lika bra nu som innan, men hårddisken är lite lättare att få bort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 17:46

Blir kanske lite offtopic nu men det diskuterades innan skillnaden mellan 2,0 och 2,4 Ghz. Men jag skulle vilja veta hur stor skillnad där egentligen är mellan core 2 duo och single eller vad man kan kalla det. Alltså en vanlig 1 kärnig processor.

Flickvännen bärbara PC är allmänt slö och har tjatat på henne att köpa mac och hennes har kommit till butiken här istan idag. Ska hämtas imorgon. Men den är bara beställd för intresse så hon kan fortfarande välja att skita i den.

Hennes nuvarande har liksom 1,8 Ghz och då jämnföra det med en 2,0 Core 2 Duo. Var märker man mest skillnad? Är det multitasking eller vad? Någon som har några tester?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-27 18:06
Ursprungligen av Kajan:

Blir kanske lite offtopic nu men det diskuterades innan skillnaden mellan 2,0 och 2,4 Ghz. Men jag skulle vilja veta hur stor skillnad där egentligen är mellan core 2 duo och single eller vad man kan kalla det. Alltså en vanlig 1 kärnig processor.

Flickvännen bärbara PC är allmänt slö och har tjatat på henne att köpa mac och hennes har kommit till butiken här istan idag. Ska hämtas imorgon. Men den är bara beställd för intresse så hon kan fortfarande välja att skita i den.

Hennes nuvarande har liksom 1,8 Ghz och då jämnföra det med en 2,0 Core 2 Duo. Var märker man mest skillnad? Är det multitasking eller vad? Någon som har några tester?

Jag har inga direkta kunskaper i ämnet. Men nog är det skillnad. Om jag förstått det hela rätt så är det inte bara klockfrekvensen som avgörande, bushastighet och cacheminne och allt vad det heter påverkar mycket. Jag tror inte att den nya macbooken 2,0 GHz upplevs som allmänt slö. Dessutom kanske det finns fler fördelar gentemot en bärbar PC?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-27 18:08

Är det någon som tänker sätta i en 7200 rpm-hårddisk i macbooken? Jag har en i min nuvarande macbook, så det borde väl inte vara några problem att sätta in en sådan i den nya?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 18:26
Ursprungligen av enkel:

Jag har inga direkta kunskaper i ämnet. Men nog är det skillnad. Om jag förstått det hela rätt så är det inte bara klockfrekvensen som avgörande, bushastighet och cacheminne och allt vad det heter påverkar mycket. Jag tror inte att den nya macbooken 2,0 GHz upplevs som allmänt slö. Dessutom kanske det finns fler fördelar gentemot en bärbar PC?

Givetvis tycker jag också det finns många fler fördelar med en mac. Men förstå mig rätt hon har idag en bärbar på 1,8 Ghz och ynka 448 MB RAM. Och den är riktigt slö och så vitt jag ser det så är det nog mycker pga 448 MB RAM är på tok för lite idag. Och kostnaden är för att uppgradera RAM är ju betydligt billigare än en ny dator. Så mest därför jag tänker på skillnaden mellan processorerna också.

Idag är 2 GB minne nästan ett krav för att en dator skall flyta med olika program öppna. Med så lågt minne använder hon hårddisken som cacheminne, tro sjutton att det är slött då.

Det finns program som mäter datorprestanda, sök på sisandra i google. De ger en måttstock hurdant fartmonster man har och om det går att öka farten eller köpa nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 19:11

Ja precis men att då förespråka en ny macbook ala 2,0 Core 2 duo, 160 GBs disk och 2 GB för 12.000 kr.

Än att uppgradera den befintliga datorn med lite RAM för 1000 spänn eller nått...

Det blir svårt att motivera en 2,0 Core 2 duo med 2 GB RAM för 12.000 mot en 1,8 Ghz (single core förvisso) med 2 GB RAM för 1000 Kr

Om ni förstår mig.

Därför var jag intresserad av hur stor skillnaden är mellan en Core 2 duo och en single core

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 19:18

Man kan väl räkna med att en 2GHz Core2 Duo presterar ungefär som en 4GHz Pentium 4 (per kärna). Klockfrekvens och prestanda har med andra ord inte särskilt mycket med varandra att göra, så länge det inte gäller samma arkitektur.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 20:41

Ja givetvis får man räkna med allt.

Detta är ju då en Mobile AMD Sempron 3000+

Vad den har för cache eller arkitektur och sånt har jag ingen aning om.

Men jämnfört med en Intel Core 2 Duo som i macbooken så är den ganska mycket sämre?

Har hittat nån info nu om att processorn bara har 256 KB L2-cache minne och det är väll ganska lågt, då macbookens ligger på 3MB?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 21:05

Sempron är en budgetprocessor som presterar långt ifrån lika bra som en Core 2 Duo vid samma klockfrekvens, går inte alls att jämföra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 21:09

Ok. Dåså får hoppas att detta räcker för att få över henne till mac-världen...

Verkar som nya macbookarna har lite problem med skärmarna...

Läste igenom denna tråd nyss: So... about that Macbook screen wash-out - Mac Forums

Kolla denna bild så förstår ni: http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=141728&d=1225148534

  • Medlem
  • 2008-10-28 10:47

bazzie: Det där ser inte så kul ut... Jag förväntade mig faktiskt mer från apple, dels för att de är dyrare (för att det använder bättre komponenter, enligt någon här på 99.se), dels för att de borde vara bättre. Jag kommer definitivt att jämföra macbook mot dell inspiron 1501 (min pappas).

jac:

Posta gärna resultatet om du kan

  • Medlem
  • 2008-10-28 14:32

bazzie: Japp! Jag ska bara få den först Hoppas att den kommer i veckan...

  • Oregistrerad
  • 2008-10-28 16:28

Jag satt precis och skulle beställa en Macbook alu men du blev jag väldigt tveksam, man måste ju kunna se på skärmen vad man håller på med. Får bli en jämförande koll nere på macaffären här i Uppsala.

edit: Är inget skärmbedömningsproffs men så illa som länken till tråden ovan gör gällande tycker jag inte att det var.

Senast redigerat 2008-10-28 18:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-28 18:23

Jaha då kommer jag med en fråga då.. Jag har en oldsk00l tv och en oldsk00l projektor som gärna vill matas med S-VIDEO istället för HDMI eller VGA... Kommer jag kunna köra analogt på min Macbook som kommer nästa vecka?
Likt min nuvarande macbook som har en mini-dvi->S-VIDEO..

Ursprungligen av Zajber:

Jaha då kommer jag med en fråga då.. Jag har en oldsk00l tv och en oldsk00l projektor som gärna vill matas med S-VIDEO istället för HDMI eller VGA... Kommer jag kunna köra analogt på min Macbook som kommer nästa vecka?
Likt min nuvarande macbook som har en mini-dvi->S-VIDEO..

Verkar inte som det, Apple har i alla fall inga sådana adaptrar i nuläget. Det skulle väl möjligtvis vara om du körde med en adapter till DVI och sedan Apples DVI till S-video/komposit, men det skulle bli knöligt och jag är tveksam till om det fungerar. DVIn man får med den nya adaptern är säkert enbart digital.

Lite mer bilder ang dålig skärm @ MB.

http://www.valon.nl/macbook2.jpg

Läs även kommentaren: "The viewing angles are still the same as my 2 year old C2D MacBook, which is dissapointing. "

Edit:

Skribenten skriver även att det är svårt att jämföra genom en sådan bild då det bara räcker med att flytta kameran lite åt sidan för att få den ena att se bättre ut!
Får väl ta och jämföra själv i någon butik.. HÖRS!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-28 20:28
Ursprungligen av bazzie:

Lite mer bilder ang dålig skärm @ MB.

http://www.valon.nl/macbook2.jpg

Läs även kommentaren: "The viewing angles are still the same as my 2 year old C2D MacBook, which is dissapointing. "

Edit:

Skribenten skriver även att det är svårt att jämföra genom en sådan bild då det bara räcker med att flytta kameran lite åt sidan för att få den ena att se bättre ut!
Får väl ta och jämföra själv i någon butik.. HÖRS!

Man får verkligen tänka på att internetforum är verkligen ett destillat av många som haft problem med sina datorer. Hade jag själv haft dålig skärm hade jag garanterat skrivit om det här. Vissa har fått dåliga skärmar, men desto fler har fått bra.

Har sett två MacBooks idag, båda hade bra skärmar, testade mörka scener i Quantum of Solace trailern. Men båda hade lutande funktionsknappar. Något som kunde fixas genom att endast böja dom rätt. Batteriluckan rörde sig ytters lite och jag kan tänka mig att den har åkt av och på en del på dom demoexen jag testade. På macrumors forum postades en lösning på problemet som bara var att böja till några piggar som uppenbarligen böjts när luckan öppnats, eftersom alla med batterilucke-problemet har tagit av sin lucka innan. Kommer t.ex. själv aldrig ta av min lucka när min kommer. Har inget behov av det.

Som jag ser på det så ska man ha otur om man får en dator med dålig skärm eller andra problem. Sen har man oturen att få dåligt passande batterilucka eller lutande F-knappar kan man lätt fixa det själv. Sen är risken för problem något man får räkna med om man köper en elektronikprodukt strax efter lansering.

Tycker faktiskt inte bilden är så dålig på fotot ovanför.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-28 20:51
Ursprungligen av matte2k:

Svarta:
Core 2 Duo 2.4Ghz, 4GB DDR2 800Mhz, Intel GMA X3100

Sitter 667MHz minnen i gamla Macbook inte 800MHz, däremot så har processorn 800MHz busshastighet. Processorerna i nya Macbook har en busshastighet på 1066MHz (samma som minneshastigheten), hur stor prestandaskillnad det gör vet jag dock inte.

Det var intressant att läsa Rainer Brockerhoffs noggranna analys av MacBookens innandöme. Jag hade tidigare fått uppfattningen att Apple enbart av "politiska" skäl valt bort FireWire, men det kan mycket väl vara en plats- och strömfråga.

Från hans inlägg:

Even with the mini-display connector, space is limited. Audio in and out are necessary, so there's space for only 3 normal-sized ports. Apple has decided in favor of Ethernet and two USB ports. I've seen arguments favoring 3 USB ports (meaning the Air's USB/Ethernet dongle would be necessary); 1 Ethernet, 1 USB and 1 Firewire port; 1 USB port and 2 Firewire ports; eSATA in the mix; and so on. Stacking USB ports, while not unknown in laptops, tend to go over the allowed 10mm height; mini-USB ports are fragile and would need special dongles or cables. No doubt an argument could be made for some sort of combined port expansion box, or a combination hub, or...

Omission of a Firewire port has raised the most objections; this happened too when the Air came out, remember? No Firewire also means no target disk mode. Target mode for migration, while convenient, is not really necessary if you have gigabit Ethernet. With the hard drive so easily accessible, a technician no longer needs target mode for debugging; it's easy to yank the drive out and plug it into a SATA-USB converter.

Now, there's a crowd of prosumers using Firewire for audio and video, and complaining. I've no idea how large this crowd is; apparently Apple thinks that it's insignificant compared to the number of people needing two USB ports. Whatever the rationale, I'll repeat here what I said in a previous post about the missing Firewire in the MacBook Air:

To put in a FireWire connector means reserving resources for a 7W additional power drain...

while an additional USB port uses only 0.5W; only the first USB port on recent Macs seems to get the full 2.5W allotment.

I don't think that this means the end of Firewire as such. The FW800 connector will also support the upcoming FW1600 and FW3200 standards, and works with FW400 peripherals if you have a converter cable or inexpensive adapter. It's just being squeezed into larger (which now means higher-end) equipment.

Apple valde 2 USB-portar före 1 USB och 1 FW, vilket man förstås kan diskutera, men gissningsvis är det totalt sett mera användbart även om de som sitter på FW-utrustning hamnar på pottkanten då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 07:27
Ursprungligen av Fjonk:

Man får verkligen tänka på att internetforum är verkligen ett destillat av många som haft problem med sina datorer. Hade jag själv haft dålig skärm hade jag garanterat skrivit om det här. Vissa har fått dåliga skärmar, men desto fler har fått bra.

Har sett två MacBooks idag, båda hade bra skärmar, testade mörka scener i Quantum of Solace trailern. Men båda hade lutande funktionsknappar. Något som kunde fixas genom att endast böja dom rätt. Batteriluckan rörde sig ytters lite och jag kan tänka mig att den har åkt av och på en del på dom demoexen jag testade. På macrumors forum postades en lösning på problemet som bara var att böja till några piggar som uppenbarligen böjts när luckan öppnats, eftersom alla med batterilucke-problemet har tagit av sin lucka innan. Kommer t.ex. själv aldrig ta av min lucka när min kommer. Har inget behov av det.

Vad är det för problem de nya macbookarna har med batteriluckan? Skulle du kunna länka till tråden?

Bevaka tråden