Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska köpa min första Mac ever och funderar lite på vad jag ska ha.
Vilken modell är mest kraftfull prestandamässigt (minne, processor, graffe).
Gamla svarta (har sett att den finns på några få ställen kvar) eller nya alu billiga? Är det nya processorer eller är det exakt samma Dual 2 Core i båda?

Svarta:
Core 2 Duo 2.4Ghz, 4GB DDR2 800Mhz, Intel GMA X3100
12.495,00 kr

Alu (billiga):
Core 2 Duo, 2.0Ghz, 2GB DDR3 1066Mhz, NVIDIA GeForce 9400M
11.995,00 kr

Jag tycker den svarta är överlägset snyggast men jag gillar finesserna med nya pekplattan. Sen tar det ju alltid emot att köpa en över 1 år gammal pryl.

Ursprungligen av matte2k:

Sen tar det ju alltid emot att köpa en över 1 år gammal pryl.

Fast så gammal är den ju inte. Den senaste svarta MacBooken kom 26 februari i år.

Vad som inte tas med i alla spekulationer är att Apple designar och konstruerar datorn. Detta ger att om vilja fanns kunde problem lösas precis som för lite huvudrum i baksätet på en bil. Om man designar en bil och maximerar andra egenskaper kan det och händer det att andra saker kommer i kläm och gör att saker får ritas om. Mycket vanligt i konstruktion, gäller även datorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-01 13:09

Ja, det är trist att Apple valt bort FW-porten mot två USB-portar. Störigt för dem som har kringutrustning med FW-anslutning. T ex extern hårddisk. Men har inte dessa externa hd:s alternativt en USB-kablage/kontakt? Då kan de åtminstone fortsätta använda den, dock till lägre läs/skrivhastighet.

Tur för min del att jag tog reda på det när jag nyligen beställde nya MB och ska inom kort även skaffa extern backuplagring.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-01 14:39
Ursprungligen av Reisan:

Ja, det är trist att Apple valt bort FW-porten mot två USB-portar. Störigt för dem som har kringutrustning med FW-anslutning. T ex extern hårddisk. Men har inte dessa externa hd:s alternativt en USB-kablage/kontakt? Då kan de åtminstone fortsätta använda den, dock till lägre läs/skrivhastighet.

Nej tyvärr. Min externa hårddisk har bara FW...:(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-01 14:46
Ursprungligen av gunek:

Nej tyvärr. Min externa hårddisk har bara FW...:(

Aha, det var trist. Mm, då är där ju två alternativ, välja MB Pro eller skaffa en annan lagringsenhet.

Jag har upptäckt att min Macbook automatiskt ändrar ljusstyrkan på bildskärmen beroende på hur ljust det är i rummet. Går det att stänga av detta på något sätt?
Är i övrigt grymt nöjd Macbooken. De senaste två månaderna har jag haft en iBook G4 800MHz som primär dator och det var minst sagt lite långsamt vid multitasking. Med Macbooken ser jag knappt skymten av badbollen. Datorn känns väldigt välgjord och jag hoppas att den ska hålla minst lika länge som min iBook, utan att kännas seg.

EDIT:

Att det var så enkelt…
Tack "mmmikael"!

Senast redigerat 2008-11-01 18:57
Ursprungligen av SnowFlax:

Jag har upptäckt att min Macbook automatiskt ändrar ljusstyrkan på bildskärmen beroende på hur ljust det är i rummet. Går det att stänga av detta på något sätt?
Är i övrigt grymt nöjd Macbooken. De senaste två månaderna har jag haft en iBook G4 800MHz som primär dator och det var minst sagt lite långsamt vid multitasking. Med Macbooken ser jag knappt skymten av badbollen. Datorn känns väldigt välgjord och jag hoppas att den ska hålla minst lika länge som min iBook, utan att kännas seg.

Systeminställningar > Bildskärmar > kryssa ur Justera ljusstyrka...

  • Medlem
  • 2008-12-28 10:49

Någon mer som störs av den korta batteritiden i nya MacBook? Fulladdad räcker den ju inte ens 4 timmar med enbart iTunes och något program till igång och skärmen satt till lägsta ljusstyrkan. Svagt tycker jag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-28 11:01

Tycker min har utmärkt batteritid. Räckte en hel tågresa från Norrköping till Malmö med halv ljusstyrka, wlan, itunes, spotify, safari och adium igång. Hade 25% kvar sen.

Väcker liv i denna tråden..

Stämmer det att man får byta hdd själv nu, utan att garantin ryker?
För på dom äldre, så fick man väl bara byta RAM minnet? Eller är jag ute och cyklar?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Väcker liv i denna tråden..

Stämmer det att man får byta hdd själv nu, utan att garantin ryker?
För på dom äldre, så fick man väl bara byta RAM minnet? Eller är jag ute och cyklar?

Ja du är ute och cyklar. Man fick byta bägge på den gamla MacBooken. Du blandar nog ihop det med MacBook Pro, där "gick" det bara att byta minnet.

Ursprungligen av Capeman:

Ja du är ute och cyklar. Man fick byta bägge på den gamla MacBooken. Du blandar nog ihop det med MacBook Pro, där "gick" det bara att byta minnet.

Ahh! Visst är det så!

Jag hade en MB Pro (MBP 3,1), fram tills i onsdags, men nu har jag en Macbook som är på väg hem till mig. Tänkte jag ville ha en som matchar min Imac istället

Men då kan jag sätta i min gamla 320 disk i min nya, utan några problem!

Tack!

Jag vill rekommendera ägarna utav unibody MacBooks som använder sig utav program ur CS-sviterna att diskutera erfarenheterna här. Tråden i sig är främst skriven för CS4, men CS3-erfarenheter är också intressanta.

Bevaka tråden