Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MB 2.4 beställd! Nån som har koll på vad man ska beställa för minne? Verkar ju som om DDR3 är betydligt mycket dyrare än DDR2, antar att man inte kan använda DDR2 minne?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-10-15 10:18

Sådär! nu snart kan man titulera sig swithcher! 2GHz Macbook, med apple protection och en trådlös mighty mouse! Kommer troligen in på lagret hos Macoteket på fredag så den kommer nog med posten i början av nästa vecka!. Spännande!

Jag har själv inte provat detta, men Flyttassistenten ska väl fungera med vanlig Ethernet-kabel direktanslutet mellan maskinerna? Med Gigabit Ethernet i båda ändar borde man även få jämförbar hastighet.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har själv inte provat detta, men Flyttassistenten ska väl fungera med vanlig Ethernet-kabel direktanslutet mellan maskinerna? Med Gigabit Ethernet i båda ändar borde man även få jämförbar hastighet.

Bra fråga, jag har ingen aning om det går, någon annan som vet?

Ursprungligen av Adrian B:

Bra fråga, jag har ingen aning om det går, någon annan som vet?

Detta skulle jag också vilja veta.
Har sedan tidigare en macbook, och nu skall jag beställa en ny.

//E

Än har jag inte lagt min stora tumme på knappen enter och tryck på KÖP, men jag tänker nog göra det - måste bara få min gamla Macbook Pro såld först. Men alltså.. hur kan ni säga att datorn är ful? Detta är ju bland det snyggaste jag någonsin har sett, inget på PC-marknaden som ens kommer i närheten av detta. Så stilren och så enkelt. Mag-safe, backlight, ALU, glossy osv - vilken jävla dator de har skapat.

Apple - MacBook <-- titta på filmen igen. Igen. Jisses. Det finns I N G E T snyggare än denna skapelse på denna jord just nu. Jag blir nästan tårögd. Och att Apple samarbetar så mycket med Codlplay gör mitt val enkelt - jag måste bara ha en!

Gällande FW-grejen som inte finns med så bryr jag mig inte så mycket - jag har aldrig, och kommer nog aldrig använda (?) FW. Däremot kan jag ha viss förståelse för er som saknar detta, men Apple brukar oftast fatta beslut som förändrar marknaden, och förhoppningsvis är detta bara positivt.

Priset är det enda lilla bekymmer för mig. I dessa tider då ekonomin står och faller hade det ju inte skadat om det hade anpassat datorn mer till den nuvarande ekonomiska situationen i landet, men det 13500 kr genom studentrabatten och en gratis Ipod Nano (också snyggaste som har skapats på Ipod-sidan!) är ju inte helt fel. Ett stort plus också att de flesta maskiner börja ha samma typ av design - det är bara innehåller som skiljer sig åt.

Tack Apple.

Någon som vet när de nya macbookarna ut i MacSupport butikerna?

Nej jag behåller nog min vita ett bra tag till.
Varför svart tangentbord (luktar pc). Aluminiumet är sjukt snyggt men skärmen ser ut som en större iphone vars design är uttjatad.
Ingen firewire! Hur tänker dem?.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-15 12:13

Angående saknaden av firewire antar jag att dom tänker att det är en utdöende standard som används mindre och mindre bland vanliga konsumenter. Skulle man aldrig ta bort en port skulle dom bärbara datorerna se ut som schweizerostar idag.

Ursprungligen av nr3:

Angående saknaden av firewire antar jag att dom tänker att det är en utdöende standard som används mindre och mindre bland vanliga konsumenter. Skulle man aldrig ta bort en port skulle dom bärbara datorerna se ut som schweizerostar idag.

FireWire är idag mycket av en proffslösning som aldrig slog igenom på konsumentmarknaden. Därför tog Apple bort FireWire från iPod, eftersom den riktar sig till konsumenter. Konsumenterna på Windows-sidan har inte FireWire, så då hade de ingen nytta av en iPod med FireWire.

Och nu talar man ännu mer tydligt om för konsumenterna att FireWire innebär proffs. Är du proffs och har behov av FireWire, köp proffsmodellen - MacBook Pro. Om du är en vanlig konsument som e-mailar, skriver brev, surfar, pysslar med lite bilder och spelar spel ibland, så har du troligen ingen större användning för FireWire.

Men det som många här helt tycks ha missat, bland allt gnäll om FireWire bort och svarta tangenter istället för aluminiumfärgade - det är att Apple äntligen har blivit ett företag som tar ansvar för miljön. De gamla modellerna är mycket svårare att återvinna på grund av sin blandning mellan olika material. De gamla skärmarna var fyllda av miljö och hälsofarliga ämnen.

Uppenbarligen är Apple mer medvetna om miljö och klimatfrågor ur ett globalt perspektiv än många av konsumenterna är.

Att miljöanpassa produkter kostar mer än att bara tillverka på det gamla vanliga billiga sättet. Om konsumenter kan välja ekologisk mjölk i affären och eko-bananer istället för de vanliga, och vara bereddda att betala det merpris som detta innebär, nog borde de kunna vara beredda att betala något mer för mer eko-anpassade datorer. Även fast FireWire-porten är borta och datorn har svarta tangenger...

Vilket är viktigast? Eko eller FireWire och tangenternas färg?
Var finns det globala perspektivet? Jag saknar de i inläggen här.

Ursprungligen av Raphael:

Var finns det globala perspektivet? Jag saknar de i inläggen här.

Jag saknar en förmåga hos dig att tänka kritiskt.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-15 18:02

Hmm, jag sitter på en Macbook med Core 2 duo på 2,2 Ghz och 4 GB ram och 250GB HD..
Det jag saknar är en lite bättre skärm än vad som sitter i Macbooken idag.. Jag anser att skärmen är ganska kass i dessa macbooks.. Frågan är nu hur pass mycket bättre skärmen är i den nya macbooken? Det är LED-belsyning, men vad ger det för fördelar jämfört med den jag har nu? (Vad det nu är?)
Om jag skulle inhandla en ny macbook så är det den lilla modellen som skulle vara aktuellt, alltså den som kostar 11995:-

Varför?
- Jag är inte i behov av bakgrundsbelyst tangentbord.
- Jag anser inte att prisskillnaden motiverar prestandaskillnaden på 400Mhz och 160GB vs. 250GB.. Prisskillnaden är alltså 3000:- mellan modellerna..

Varför jag är intresserad av en ny macbook är för att jag vill ha lite bättre grafikkort än Intel X3100 vilket jag har förstått att Nvidias variant är ganska mycket bättre?
Samt att macbooken har en bättre skärm med bättre betraktningsvinklar numera?
Jag har egentligen redan lovat bort min nuvarande macbook och jag lär få lägga till en del för att få den nya macbooken, så därför skulle jag vilja ha svar på dessa frågor.. Finns det några tillgängliga recensioner på den skärm som macbooken numera använder och det grafikkort som numera används?

EDIT: Sen att det sedan också är aluchassi samt svarta tangenter ser jag som ett plus. Svarta tangenter blir inte riktigt lika smutsiga, eller rättare sagt, man ser inte smutsen lika bra vilket är positivt

Ursprungligen av nr3:

Angående saknaden av firewire antar jag att dom tänker att det är en utdöende standard som används mindre och mindre bland vanliga konsumenter. Skulle man aldrig ta bort en port skulle dom bärbara datorerna se ut som schweizerostar idag.

Visst, om det verkligen var en port ingen använde. Men reaktionerna här och på nätet i övrigt gör det väldigt tydligt att det är allt annat än en bortglömd port.

Skrev just detta i en annan tråd:

Vad som jag tror många uppfattar som störande är att Apple verkar tycka att alla som använder sin bärbara Mac professionellt ska ha en 15-tummare eftersom Apple rätt tydligt har gjort MacBook till konsumentdator och MacBook Pro till proffsdator. Problemet är att det finns rätt många där ute som använder sin Mac professionellt men fortfarande föredrar storleken med MacBook.

FW är en sådan typisk proffsdetalj, bland de vanliga konsumenterna är jag rätt övertygad om att FW-porten bara samlar damm, medan proffsen (och entusiasterna) är de som verkligen använder och har nytta av FW. Felet är att tro att alla dessa verkligen vill ha en så stor dator som MacBook Pro.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 12:16

Får väl skaffa mig en iMac istället (som har dubbla FW) och hoppas på att min gamla MacBook hänger med länge så att jag kan använda den på resande fot...

Det blev en MB med lägsta hastighet, lägsta minne men största möjliga hårddisk. Personligen saknar jag inte FW, har använt porten en gång på min PowerBook från 2003.

Skulle dock gärna sett en modell som var ännu mindre, gärna 10''.

Vad jag förstått ska det funka utmärkt att bara sätta en ethernet-sladd mellan. Lovar inget dock.

Det är väl LED på de "gamla" Macbook också?

För mig är inte heller prisskillnaden "värt det". Inte för att jag betvivlar prestandaskillnaden i processor, hd-size etc. utan för att jag helt enkelt inte behöver den skillnaden. Viktigare för mig är då maskinunika egenskaper som exv. backlight mm. Just prestanda är inte så tokviktigt för mig ö.h.t. - det är därför jag köper MB och inte MBP också.

Jag minns hur jag snikade bort bluetooth när det gick att välja till, när jag köpte min iBook för exakt 4 år sen. Har grämt mig lite över det varför jag nu funderar på att köpa den med backlight för att undvika liknande grämerier i framtiden, över att jag snålade igen. Om ni fattar vad jag menar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-15 18:22
Ursprungligen av n00bkillaz:

Det är väl LED på de "gamla" Macbook också?

För mig är inte heller prisskillnaden "värt det". Inte för att jag betvivlar prestandaskillnaden i processor, hd-size etc. utan för att jag helt enkelt inte behöver den skillnaden. Viktigare för mig är då maskinunika egenskaper som exv. backlight mm. Just prestanda är inte så tokviktigt för mig ö.h.t. - det är därför jag köper MB och inte MBP också.

Jag minns hur jag snikade bort bluetooth när det gick att välja till, när jag köpte min iBook för exakt 4 år sen. Har grämt mig lite över det varför jag nu funderar på att köpa den med backlight för att undvika liknande grämerier i framtiden, över att jag snålade igen. Om ni fattar vad jag menar.

Tror inte det är LED i de gamla Macbooks'en faktiskt.. Prove me wrong annars..

Backlight är fint, men jag har nästan aldrig använt det på min MacBook Pro faktiskt, haha! Jag kan skriva utan att ha ljus på tangenterna, faktiskt.. Även om det är lite fint att ha

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-15 18:40
Ursprungligen av n00bkillaz:

Jag minns hur jag snikade bort bluetooth när det gick att välja till, när jag köpte min iBook för exakt 4 år sen. Har grämt mig lite över det varför jag nu funderar på att köpa den med backlight för att undvika liknande grämerier i framtiden, över att jag snålade igen. Om ni fattar vad jag menar.

Jag snålade ungefär på samma sätt när jag köpte min macbook för drygt två år sedan; ingen dvd-brännare. Det har jag också ångrat ett otal gånger. Därför funderar jag nu också på samma sätt som du. Det blir nog en macbook pro.

Men macbook pro är lite stor, varför kom det ingen 14 tums dator...!

Nån mer kunnig lär posta snart men damnit alltså, jag tror de förra Macbook också har LED.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Nån mer kunnig lär posta snart men damnit alltså, jag tror de förra Macbook också har LED.

Jag har den "gammla" macbooken, och det är inte LED

//E

Ursprungligen av everlast:

Jag har den "gammla" macbooken, och det är inte LED

//E

Den senate som kom innan de som kom igår, alltså? Ok, då hade jag fel.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-10-15 19:25

Är det någon som vet for sure om det är backlit keyboard eller inte på den nya MacBooken (Den billigaste) ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 19:31
Ursprungligen av Andbert:

Är det någon som vet for sure om det är backlit keyboard eller inte på den nya MacBooken (Den billigaste) ?

Finns motstridig information men till 94% säkerhet; nej det är inte backlit keyboard på den billigare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-15 19:34
Ursprungligen av Andbert:

Är det någon som vet for sure om det är backlit keyboard eller inte på den nya MacBooken (Den billigaste) ?

Det är ingen backlit på den billigaste nyaste MacbBooken vad jag vet.

Verkligen nice touch att köra testerna i Vista...

När kan man klämma?

Jag är rätt övertygad om att jag måste köpa en MacBook, men av princip vill jag känna på den först. Någon som vet när de dyker upp i butikerna, specifikt MacForum i Göteborg... (missade att ringa dem idag)?

Ursprungligen av tvamvarg:

Jag är rätt övertygad om att jag måste köpa en MacBook, men av princip vill jag känna på den först. Någon som vet när de dyker upp i butikerna, specifikt MacForum i Göteborg... (missade att ringa dem idag)?

Demoex på fredag!

Haha, den här är fin:

Ursprungligen av PC Mag:

The feature set is the most underwhelming part about the aluminum MacBook. Once again, Apple fails to put in a media card reader even though every one is carrying around a digital camera these days. That means you'll have to attach a USB one in order to read photos off of your SD, memory stick, xD, or MMC cards.

För det är ju enklare att öppna kameran, ta ur batteriet och kortet för att sedan stoppa in kortet i datorn...

Bevaka tråden