Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-14 23:02
Ursprungligen av Kajan:

bakgrundsbelsyning innebär att tangentbordet är bakgrundbelyst så man ser knapparna i mörker.

Det är ingen jättegraj men varför inte ha med det på alla istället behöver man betala 3000 kr för att få det. och visst man får lite andra saker också men om man bara är ute efter det också. Så blir det 3000 kr ändå. Bara lite synd liksom.

Där står såhära på "Complete specs" på apples sida:

Full-size keyboard (illuminated keyboard standard on 14.995,00 kr model)

Ambient light sensor

Multi-Touch trackpad

Jag ser det som att bakgrundsbelyst tangentbord bara finns på den dyrare.

Jorå, det är visst bakrudsbelyst tangentbord i den billigare av dem Bara glömt det på den svenska storen, kolla själva: Apple Store (U.S.) - Configure

MacBro: Jo. det mejkar lite mer sense nu när du utvecklat det. Fast det är ej stor skillnad ändå, tycker jag. Nåja, nu är bara frågan om det är värt 2.000 (inräknat ssd-option och studentrabatt) att få backlight. Hum, hum....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 23:17

backlight på den billigare verkar bara gälla för amerikaner, på svenska sidans "complete specs" står det:

Full-size keyboard (illuminated keyboard standard on 14.995,00 kr model)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:47
Ursprungligen av xergio:

backlight på den billigare verkar bara gälla för amerikaner, på svenska sidans "complete specs" står det:

Full-size keyboard (illuminated keyboard standard on 14.995,00 kr model)

Tror inte det gäller för Amerikaner heller:

Citat:

2.0GHz MacBook

Built-in full-size keyboard with 78 (U.S.) or 79 (ISO) keys, including 12 function keys and 4 arrow keys (inverted “T” arrangement)
2.4GHz MacBook

Built-in full-size illuminated keyboard with 78 (U.S.) or 79 (ISO) keys, including 12 function keys and 4 arrow keys (inverted “T” arrangement)

Finns att läsa på den amerikanska specsidan.

Vänligen, Ylan

Förstår inte Steves otroliga glädje kring 9400-kretsen. 5x bättre än gamla Intel-grafiken säger inte mycket, speciellt då den är hälften så slö som nVidia 8600GT, som idag finns i MacBook Pro.

nVidia 8600 är idag ett ganska mediokert budgetkort, och hittas lätt för ~ 600kr på PC-marknaden.

9600-kretsen i Pro verkar dock vettig.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Förstår inte Steves otroliga glädje kring 9400-kretsen. 5x bättre än gamla Intel-grafiken säger inte mycket, speciellt då den är hälften så slö som nVidia 8600GT, som idag finns i MacBook Pro.

Hur man än vrider och vänder på det är 5 ggr snabbare rätt mycket, så lyftet är stort.

Sen att Jobs gärna vill få allting att låta superduperjättefantastiskt är ju hans stil så att säga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-14 23:50

Jobs säger det i keynoten också att backlight keyboard finns på den dyre versionen.... kan kanske beställas till den billigare men då kanske bara i USA? fast verkar skumt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 00:08

Så... Är den dyra verkligen värd mina pengar. Hur kul är det med backlight och hur mycket snabbare är 400 mhz?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 00:11
Ursprungligen av en David:

Så... Är den dyra verkligen värd mina pengar. Hur kul är det med backlight och hur mycket snabbare är 400 mhz?

Spontant känns det som att den billigaste MB:n har fått mest lyft per krona. Men det är svårt att veta hur mycket 20% högre klockfrekvens gör. Därför väntar jag tills det finns tester att läsa.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-15 00:14

Tänkte försöka få lite hjälp här på forumet då jag går i köptankar.

Hur mycket skillnad gör den nya grafikkretsen för en icke-spelande användare egentligen? Känns ju som 5X bättre grafik kan vara något som motiverar att man köper nya MacBooken, men samtidigt är det ju att kasta pengar i sjön om det inte gör någon skillnad i tex VLC, Quicktime, Photoshop och/eller Lightroom.

Är det någon som har någon koll på om den nya grafikkretsen kommer innebära bättre prestanda på dom här omdrådena?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 00:18

Tack Ylan... Jag ska tänka på det. Hmm...

Robban: CS4 ska ju använda sig av grafikkortet mer, så jag antar att det kommer att komma till nytta där iaf.

  • Medlem
  • 2008-10-15 07:24

Jag har några frågor:

Är det samma processor i de nya datorerna som de gamla? Eller är det en ny processortyp som är snabbare än den gamla?

Är det stor skillnad prestandamässigt på de nya minnestyperna?

Är det Multi-Touch trackpad även på den nya vita MacBooken.

  • Medlem
  • 2008-10-15 09:44
Ursprungligen av MP:

Jag har några frågor:

Är det samma processor i de nya datorerna som de gamla? Eller är det en ny processortyp som är snabbare än den gamla?

Är det stor skillnad prestandamässigt på de nya minnestyperna?

Är det Multi-Touch trackpad även på den nya vita MacBooken.

Samma processorstrukturer. Både FSB och RAM är avsevärt snabbare, men i praktiken bromsas denna ökning betydligt av originalhårddiskarna som surrar slött på 5400 rpm. Byt till Hitachi Travelstar 7K200, 200-giggaren, den snurrar på 7200 rpm och har betydligt tätare minnesstruktur. Den "nya" vita Macbooken är den gamla Macbooken som säljs parallellt.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2008-10-15 00:56

Varför ingen FW?!?!?! Hade nästan klickat på köpknappen innan jag upptäckte det

Efter att ha kört PowerBook 12" ett tag, så vill man ha en liten smidig dator - Macbook Pro känns väldigt mkt overkill, bara för FW-portens skull...

Kan väl inte kosta många pesetas att pilla in en FW-port, speciellt som dom äger patentet själva?

Ursprungligen av oskich:

Varför ingen FW?!?!?!

Tidigare så var MacBook och MacBook Pro väldigt åtskilda i design. MacBook var enklare och plastigare, inte alls lika vridstyv och stabil. Nu när de delar samma professionella och stryktåliga design, ser ju Apple självfallet en risk i att många användare köper MacBook istället för MacBook Pro - så för att ge några fördelar för MacBook Pro och diversifiera modellerna från varandra mer, så tog de bort FireWire.

Ja, visst är det tråkigt men jag kan ha förståelse för detta trots allt.

Det var för få som valde den lilla 12" när den fanns som Pro-bärbar, så det var väl inte ekonomiskt att göra en MacBook Pro med mindre skärm än 15". Av samma skäl så strök man varianten med matt/antireflexbehandlad skärm, det var för få som valde detta alternativ när det fanns.

  • Medlem
  • 2008-10-15 10:03
Ursprungligen av Raphael:

Det var för få som valde den lilla 12" när den fanns som Pro-bärbar,..

Macbook Pro har aldrig funnits med 12-tumsskärm, du tänker nog på PowerBook.

Ursprungligen av alix:

Macbook Pro har aldrig funnits med 12-tumsskärm, du tänker nog på PowerBook.

Ja just det. Powerbook.
Men det var ju därför Apple skippade 12", för det var för få som köpte den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 10:13
Ursprungligen av Raphael:

Tidigare så var MacBook och MacBook Pro väldigt åtskilda i design. MacBook var enklare och plastigare, inte alls lika vridstyv och stabil. Nu när de delar samma professionella och stryktåliga design, ser ju Apple självfallet en risk i att många användare köper MacBook istället för MacBook Pro - så för att ge några fördelar för MacBook Pro och diversifiera modellerna från varandra mer, så tog de bort FireWire.

Ja, visst är det tråkigt men jag kan ha förståelse för detta trots allt.

Det var för få som valde den lilla 12" när den fanns som Pro-bärbar, så det var väl inte ekonomiskt att göra en MacBook Pro med mindre skärm än 15". Av samma skäl så strök man varianten med matt/antireflexbehandlad skärm, det var för få som valde detta alternativ när det fanns.

Rätta mig om jag har fel, men för mig som har både brännare och hårddisk med FW 400 hjälper det väl inte ens att köpa en MacBook Pro för kontakten för FW 800 är väl än annan än FW 400

Ursprungligen av gunek:

Rätta mig om jag har fel, men för mig som har både brännare och hårddisk med FW 400 hjälper det väl inte ens att köpa en MacBook Pro för kontakten för FW 800 är väl än annan än FW 400

Kontakterna är annorlunda, men FireWire 800 är kompatibelt med FireWire 400. Allt som du behöver är en kabel med FireWire 800-kontakt i ena änden och en FireWire 400 kontakt i den andra.

Jag trodde verkligen att en ny macbook skulle ha följande features:
megapixelkamera
usb 3
blueray

Jag vet att usb inte är lanserat, men jag trodde att de kanske skulle komma samtidigt.
Megapixelkamera har många pc-datorer, man måste vara konkurrenskraftig, samma sak som iphone.

Vet att nån nämnt det tidigare men hur är det med minnen? Finns en ledig plats i en standard Macbook med 2gb minne, så man själv kan peta in 2 till?

Tänker också lite på t-bordet... backlight är ju kul. Men det bästa med det för min del, vore att det då vore omöjligt att nöta bort bokstäverna från t-bordet. På min gamla iBook har jag nött bort över halva alfabetet. Vilket känns lite epigt faktiskt. Hoppas det inte är så på Macbook nuförtiden.

Och just det, vilket märke är det på ssd-diskarna? Nån som vet?

Senast redigerat 2008-10-15 14:58
Ursprungligen av Patric08:

Jag trodde verkligen att en ny macbook skulle ha följande features:
megapixelkamera
usb 3
blueray

Citerar Steve: "Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace."

Citat:

Jag vet att usb inte är lanserat, men jag trodde att de kanske skulle komma samtidigt.

Så Apple skulle peta in teknik utan färdiga specifikationer, som över huvud taget inte ens lämnat ritbordet, och som de inte själva styr utvecklingen av? Det är inte ens i närheten av att vara realistiskt.

Citat:

Megapixelkamera har många pc-datorer, man måste vara konkurrenskraftig, samma sak som iphone.

Jo, det är ju verkligen den sortens saker som är riktiga deal breakers när man ska köpa dator... kan riktigt se framför mig de horder som nu köper bärbar pc i stället för MacBook för att webbkameran inte är tillräckligt högupplöst.

Ursprungligen av Samuel K:

Jo, det är ju verkligen den sortens saker som är riktiga deal breakers när man ska köpa dator... kan riktigt se framför mig de horder som nu köper bärbar pc i stället för MacBook för att webbkameran inte är tillräckligt högupplöst.

Hihi!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 01:24

Har tänkt lite, men ska tänka lite till. Det lutar åt MacBook aluminium 2.0 ghz... Sen får ni välkomna mig in i macvärlden.

Ursprungligen av en David:

Har tänkt lite, men ska tänka lite till. Det lutar åt MacBook aluminium 2.0 ghz... Sen får ni välkomna mig in i macvärlden.

Jag tror att du kommer bli sjukt nöjd

  • Medlem
  • 2008-10-15 02:17

Bör man ta med applecare?

Det är väl främst musiker (men även fotografer?) som kräver FW. Alla ljudkort återigen... Det är jävligt synd. Själv har jag bestämt mig för att köra Pro nästa gång ändå, så jag får ju min FW, men jag lider med er andra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 06:59

Backlight är kanske mest för show och pekfingervals. Jag undrar om det är värt att betala 3000 för att gå från 2.0 till 2.4 GHz processor?

nån som vet om man kan byta internminnet själv i den nya macbooken? eller måste man köpa apples direkt?

Bevaka tråden