Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:46
Ursprungligen av pierrer:

Om du går in på den amerikanska Applestore så kan du ju konfigurera hur du vill ha datorn. När jag tar den dyraste modellen kan jag välja mellan 2.53 och 2.8

Försöker. Men det står att de uppdaterar AppleStore just nu?

EDIT:
Film om nya Macbook:
Apple - The new MacBook - Video

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-14 20:50
Ursprungligen av zAjben:

Försöker. Men det står att de uppdaterar AppleStore just nu?

Det är inget speciellt. Jag som trodde att de inte nämnde något om 2.8 ghz i livefeeden jag följde, men så fel jag hade!

Så Det ser helt enkelt ut såhär:

Konfig.1 Macbook Pro 2.4 Ghz
Konfig.2 Macbook Pro 2.54 Ghz med möjliheten att uppgradera till 2.8 Ghz med 6 mb buffert.

Äntligen har de lyckats få ner vikten till under iBook.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-14 20:49

Jag stör mig något fruktansvärt att bakgrundsbelysningen inte finns med på den billigare nya macbooken.... en bra detalj men inte värd 3000 kr

De har tagit bort fjärrkontrollen också, den får man numer betala extra för.

Så hittills är det följande negativa skillnader mellan tidigare vita och nuvarande aluminium-macbook:
- Ingen firewire
- Man får betala extra för fjärren
- Ingen 2,2 GHz-processor (bara 2,0 och 2,4)
- Ingen batteriindikator på själva batteriet, så man kan inte kolla batterinivån utan att sätta i batteriet i datorn först
- Batteriet sitter innanför en lucka, så det blir krångligare att ta ut det när man kör enbart på vägg-el
- Nya mini-dvi-kontakten kräver nya adaptrar för dvi och vga (trist om man redan har adaptrar till gamla mini-dvi)

Positiva skillnader:
+ Aluminiumskalet lär knappast spricka i kanten som plastmodellen gör en gång om året (det är nästan värt två plus i kanten)
+ Nya modellen är snyggare
+ Ingen tass sitter på batteriet, så man förlorar inte en tass i hörnet om man kör utan batteri
+ Nästan ett riktigt grafikkort

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-14 21:13
Ursprungligen av gusax840:

De har tagit bort fjärrkontrollen också, den får man numer betala extra för.

Det gjorde dom redan i februariuppgraderingen.

Ursprungligen av gusax840:

- Ingen batteriindikator på själva batteriet, så man kan inte kolla batterinivån utan att sätta i batteriet i datorn först
- Batteriet sitter innanför en lucka, så det blir krångligare att ta ut det när man kör enbart på vägg-el

Men inte sitter du väl och tar ut batteriet så där lite till vardags??!!?

Det var nog många år sen man behövde klabba med sånt, om du tänker på ren "batterivård", eller att det skulle förstöras om det sitter i datorn samtidigt som du drar ström från sladden....

Är det bara jag, visst ser de ut som PC laptops? Tex HP eller liknande.

Verkligen tråkig design, "teknik-nörd" design över alla förutom den vita.

Ursprungligen av ejoakim:

Är det bara jag, visst ser de ut som PC laptops? Tex HP eller liknande.

Verkligen tråkig design, "teknik-nörd" design över alla förutom den vita.

Oj, titta lite närmare. Eller på videon som Apple lagt upp. Tror inte du hittar en HP med denna kvalitet. En HP är ju 48 st olika plastdelar och 29 olika dioder och knappar på skalet och allt knirrar och knarrar. Min svarta MacBook idag är ju bra mycket bättre än vilken HP som helst. Med nya MacBook tror jag ingen kommer in närheten.

Ursprungligen av ejoakim:

Är det bara jag, visst ser de ut som PC laptops? Tex HP eller liknande.

Verkligen tråkig design, "teknik-nörd" design över alla förutom den vita.

Snarare är det så att Hp och liknande har inspirerats av Apple. Hp var ju tidigt ute med en bärbar som var tydligt inspirerad av iMacens design. Det tråkiga är att nu när Apple fortsätter med sitt inslagna designspår - den svarta kanten runt bildskärmen som kontrasterar mot ljusare aluminium på datorn i övrigt (iMac), tangentbordet med svarta tangenter (MacBook Air), etc. - så sker detta efter att Hp redan snott Apples design och då blir Apple beskyllda för att följa Hp...

Det blir uppenbarligen rätt komiskt när andra tillverkare clonar Apple innan Apple hinner clona sig själva. Så stark betydelse har Apple idag, så stor inspirationskälla är de att andra hinner före med Apple design.

Senast redigerat 2008-10-15 10:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 10:05

Måste säga att det nya utseendet har börjat växa på mig. Kollade lite uppacknings bilder på Engadget.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men inte sitter du väl och tar ut batteriet så där lite till vardags??!!?

Det var nog många år sen man behövde klabba med sånt, om du tänker på ren "batterivård", eller att det skulle förstöras om det sitter i datorn samtidigt som du drar ström från sladden....

Självklart tar jag ut batteriet
Finns ingen anledning att nöta på det om jag ändå är inkopplad till elnätet. Onödigt eller ej så kan det ju knappast bli sämre batterivård av att jag inte tillåter batteriet att underhållsladdas.

Ursprungligen av gusax840:

- Nya mini-dvi-kontakten kräver nya adaptrar för dvi och vga (trist om man redan har adaptrar till gamla mini-dvi)

Det är ingen mini-DVI på nya modellerna, det är mini-DisplayPort.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-14 21:31
Ursprungligen av Kajan:

Jag stör mig något fruktansvärt att bakgrundsbelysningen inte finns med på den billigare nya macbooken.... en bra detalj men inte värd 3000 kr

I de 3000kr så måste du även räkna in extra 400MHz och 90GB mer disk.

Ursprungligen av Kajan:

Jag stör mig något fruktansvärt att bakgrundsbelysningen inte finns med på den billigare nya macbooken.... en bra detalj men inte värd 3000 kr

Det står ingenstans på apples hemsida. Vad jag ser iaf...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-14 20:56
Ursprungligen av Raphael:

FireWire hårddiskar kan man boota ifrån, men man kan inte boota från USB.

Jo man kan boota från USB-hårddiskar på Intel-maskinerna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-14 20:59

Synd att det inte kom någon radikal ny designprofil till Maclandet.
De nya ser ut som gamla MacBook Pro som snott skärm och tangentbord från en trött PC...

Jag ville se något som verkligen kränkte PC världens syn på hur en dator får lov att se ut.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-14 21:02

Bara blanka skärmar? Ja.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-14 21:04

Men.. kan man köra target-mode på USB porten? Det kan man undra.

Spännande att gamla MacBook blir kvar ett tag till. Lite som när iMac G4 kom och såldes parallellt med G3:orna. MacBook White står den som på Apples sajt.

Studentrabatt hos Apple

Kolla in där, de har uppdaterat. Men de ser ut att vara en tusenlapp billigare än education shop på Applestore.se..

Ursprungligen av Ajohansson:

Studentrabatt hos Apple

Kolla in där, de har uppdaterat. Men de ser ut att vara en tusenlapp billigare än education shop på Applestore.se..

Kan man köpa customiserade datorer med den där rabatten? T.ex. med större/annan hd? Eller gäller det bara grundmodellen?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Kan man köpa customiserade datorer med den där rabatten? T.ex. med större/annan hd? Eller gäller det bara grundmodellen?

Yes indeed!

Aj aj aj, vad ska jag göra med mina externa hårdiskar, dvd-brännare och min iPod alla ansluts via FireWire.

Om jag lägger en beställning så får det nog bli på den vita modellen (den gamla), den har ju FireWire kvar.

Så, då har man nu beställt en ny macbook. Blev den dyrare varianten. Hade från början tänkt att köpa en macbook pro, men ändrade mig då jag hellre har en mer "portabel" dator vilket jag känner att 13,3 tumarn är. Sedan ser jag ingen anledning till att betala mer för lite bättre grafikkort då jag bara ska knacka kod. Känns riktigt bra, och hoppas det blir ännu bättre när jag får packa upp härligheten!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 21:46

Jag va ganska inne på att nu när aluminium MB kom skulle jag byta.
gillar utseendet som ****, skitsnyggt enligt mig!

Hade sett fram emot en laptop att ha som ny jobb-maskin för musik o grafik.

Bättre grafikkort är stort plus!

Men,

ingen firewire = inte använda mitt ljudkort
Backlight på dyrare modellen = Inte värt pengarna
För att få den som känns hållbar i prestanda och backlight osv = Alldeles för dyr mot vad jag tänkt.

Blir nog en stationär PC istället för runt 8000:- och ha bärbara som bor hos mig idag som lek-maskin :-/

Tar emot, men för mig är det inte värt mer pengar för en dator där jag måste byta ut tillbehören hemma

Kan nån förklara varför ssd-option är tusen spänn dyrare på 2.0ghz Macbooken än i den dyrare varianten av samma dator??

För att Apple vill ha en större peng av dig.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-10-14 21:51
Ursprungligen av Marcus K:

För att Apple vill ha en större peng av dig.

Nej

Det är för att på den större modellen är en större hårddisk standard vilket innebär att steget inte är lika långt till SSD:n

Ursprungligen av MacBro:

Nej

Det är för att på den större modellen är en större hårddisk standard vilket innebär att steget inte är lika långt till SSD:n

Hur tänker du nu? De är väl identiska i storlek? Fysisk alltså.

Bevaka tråden