Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya desktop-maskiner på WWDC

Tråden skapades och har fått 341 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 11:14

G5 känns som det logiska namnet.
Då kan folk relatera till tidigare processorer.
Dessutom gillar jag den enkla och kraftfulla benämningen med en bokstav och en siffra.

G5 låter Mac medan PPC 970 låter extremt mycket PC.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
G5 känns som det logiska namnet.

Iofs så låter ju G64 ganska bra också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-20 11:17

Dom skulle ju kunna använda G7 som i 970 och G8 som i 980... i och med det långa tidsglappet mellan G4 och G5.. eller?

  • Medlem
  • 2003-06-20 11:18

Tror att det blir G5... de har ju aldrig använt processornamnet i namnet på datormodellerna förut vad jag kommer ihåg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-20 11:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Iofs så låter ju G64 ganska bra också.

Vad blir nästa då? G128?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 11:23

"Within minutes, Apple's store closed down and the offending image was removed."

Underbart att nån hinner ta en screenshot... haha...

Känns som man kan tro på det med eftersom Apple legal har sagt åt Macrumors att ta bort det.. Men Think Secret har allt kvar.. hmm..

Men fortfarande ingen stream-info.. det irriterar en hel del..

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Vad blir nästa då? G128?

Nej, alltså G64 står ju för 64-bitars processor ungefär som AMD Atlon 64.

Vilket betyder att de kan använda G64 ganska länge om de skulle vilja.

De behöver ju inte byta för att det kommer en ppc980

Namnet "G5" har väl blivit lite slitet eftersom folk började tro att det skulle komma för över två år sedan, tyvärr. Men det är ju ett bra namn egentligen och visar att nu tar macarna ett stort kliv framåt.

Men Apple hade gärna fått komma med något helt nytt istället. Varför inte skippa det lite töntiga "Power" till exempel?

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Den här är värre!:D
[bild]

Det var väl ungefär tredje gången den bilden postades i den här tråden

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Hehe, fylla på dom där burkarna med 8Gb RAM lär inte vara b-b-b-b-billigt i dagens prisläge iaf..

Näe, men det GÅR i alla fall och det är en viktig poäng!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Nej, alltså G64 står ju för 64-bitars processor ungefär som AMD Atlon 64.

Vilket betyder att de kan använda G64 ganska länge om de skulle vilja.

De behöver ju inte byta för att det kommer en ppc980

Det tror jag var det som var poängen: om man väljer G64 så kan ju Apple inte byta namn när nästa generation processorer kommer, eftersom vi lär vara kvar i 64-bitarsvärlden för ett bra tag framåt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det tror jag var det som var poängen: om man väljer G64 så kan ju Apple inte byta namn när nästa generation processorer kommer, eftersom vi lär vara kvar i 64-bitarsvärlden för ett bra tag framåt.

Ja ni menar så.
Iofs så kan det ju vara så.
Och andra sidan så tror väll knappast någon att de går tillbaks till 32-bitar om de skulle byta namn.

Personligen ser jag det som en bra ide att kalla dem G64, för att markera att de går över till 64-bitar.

Nästa gång det är dags för processor skifte så är det dags att dumpa hela Power PC namnet och för den delen G-beteckningen helt tycker jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-20 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Iofs så låter ju G64 ganska bra också.

Kan förväxlas med C64

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Vad blir nästa då? G128?

Man tänker onekligen på C64 och C128, som på gamla Commodore-tiden!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Kan förväxlas med C64

Jo, precis

  • Medlem
  • 2003-06-20 11:39
Citat:

Det var väl ungefär tredje gången den bilden postades i den här tråden

Okej då, andra gången!:D

edit: stavfel

Senast redigerat 2003-06-20 11:52

Think Secret har en skärmdump av spec:en !

Tyvärr med gamla bilden.

Om bilden försvinner har jag sparat den...

Vilket inte var en nyhet ser jag nu...

Nu är du väl lite väl sent ute Marcus Specarna ligger ju länkade flera gånger i denna diskussion.. både inklistrade som text men likväl med länkar till skärmdumpar.

Men tack iaf

Ups, missade att läsa igenom de sista sidorna innan jag postade mitt inlägg.

Men jag blev ju så upphetsad...

Det kan jag hålla med om.. gryyymt
Nu vill jag se en bild på lådan också.. den är nog inte helt ful.

Det här med systembussen, är den 1:2 av CPU hastigheten ?

Alltså, 800Mhz bus vid 1,6GHz CPU, 900 för 1,8GHz o slutligen 1Ghz för 2GHz burkarna.

Någon som kanske vet mer där?

Seriöst!

WOW! Dubbla 2 gigahertz 64bits processorer! Det kommer att fullständigt sparka skiten ur allting som finns på Windows sidan nu!

Wow! Jävlar asså.. wow... jävlar.. wow...

Ja det hade inte varit fel om apple släppte 1,6 Ghz, 1,8Ghz och en duall 2.0 Ghz Och alla i 64bitars.
Men jag bävar för en sak att priserna inte kommer att börja på 15000 som idag för PowerMac!
Utan kanske kommer priserna vara 23000 – 28000 för 1,6 Ghz.
30000 – 40000 för 1.8 Ghz och 41000 – 55000 för Dual 2.0 Ghz
Då har en vanlig döing ingen chans att kunna köpen utan att offra allt och lite till.

Varför dessa priser ju för att de kommet att ta betalt för det nya designen på lådan samt nya moderkortet och helt nya datorn så har det varit för när man gick från G3 till G4 steg priset kraftigt.

Sedan vet ni att AMD 64bits 1.8 Ghz med ( 1.8 Ghz systembuss ) fick smisk av Intel P4 3.0 GHZ ( 800 Mhz systembuss )

Så man ska nog vara försiktig i att säga att den kommer piska Intel.
Jag tror inta att 1,6Ghz samt 1,8 Hgz kommer vara något större hot mot P4 utan det som kommer att vara hotet är så fall Dual 2.0 Ghz i ren rå prestanda.

Men jag är lite rädd för att Apple kommer att vara bättre på måndag än PC när det gäller rå prestanda men priset kommer inte att vara humana samt att det gäller för Apple att vidare utveckla sina G5 eller vad det nu kommer att kallas! Annars kommer Intel & AMD att komma ikapp samt köra förbi Apple inom 12 – 18 Månader. Vad kommer Apple att göra då ju inget.
Appel måste ut snabbt och ha låga priser så att de inte ligger dubbelt i pris vad Intel eller AMD kommer att ligga i pris.
Okej att Apple ligger 20 -25 % högre men inte mer för då kommer folket att gå till PC sidan och inte till Mac.
För det vissa tydligt att Os X inte var det dragplåster som Apple trodde att det skulle var när det gäller att få över Pc nissar till Mac utan det var mac användare som gick över till OS X.

Det är ett stort steg för Apple om det kommer att ske!
Den som lever får se saningen om Apple !

Glöm inte Att Intel HAR haft 64 bits Itanium snart i 4 år så nu kommer Itanium 2 Som kan var ett stort hot mot Apple

Senast redigerat 2003-06-20 15:14

Om nu Apple släpper en burk med den design som bilderna har avslöjat så tycker jag de gör helt rätt. Många här på 99mac verkar rata designen rakt av, vilket jag tycker är konstigt.
En helt fyrkantig dator kan verka som ett steg bakåt designmässigt, men det medför många viktiga funktioner. För det första blir datorn mycket lättare att rackmontera, något som en majoritet av dagens proffersionella användare vill kunna göra. Dessutom blir burkarna staplingsbara.
Sist och kanske minst, men ändå, så tycker jag designen är mer laid-back. Detta kan nog vara en viktig faktor för folk som inte är sådana mac-freaks som många av oss här på 99mac är. Den kanske platsar mer i ett kontorslandskap?

Motiveringarna lämnar jag därhän, men jag tycker det känns som om Apple verkligen gör vad de kan för att flirta med företag, och det gillar jag stenhårt.

Om de dessutom släpper burkar med dessa grymma specar så kommer ingen gotta sig som jag. Optisk in/ut är som grädde på moset för en ljudingenjör som jag...

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2003-06-20 12:33
Citat:

Glöm inte Att Intel HAR haft 64 bits Itanium snart i 4 år så nu kommer Itanium 2 Som kan var ett stort hot mot Apple

Men den processorn är strömslukande och blir väldigt varm så den passar nog bara i stora servrar. Tror att det har talats om det här i en annan tråd...

Itanium 2 kan lätt göras om till en mer användar möjlig variant av den!
Det ryktas från Intel att en Itanium 2 ... Variant är på väg ! för desktop användare!
Den heter Intel - Madison - 64-bit IA-64 och ska släppas i sommar / höst sedan kommer efterföljaren Madison 2 .

Kan den lätt göras om? varför har dom inte gjort det då.
Dessutom, ok den kommer i en desktop maskin, och sen.. var finns Windows XP för 64bit?

En liten detalj är ju att PPC970 går att stoppa in i en bärbar som det är redan nu, då den är både mindre och svalare än nuvarande G4 som sitter i Powerböckerna.

Itanium 2 kommer aldrig att hamna i en bärbar..den drar ju lika mycket som en glödlampa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-20 12:43

Apple har inget lämpligt dator för High End.
Därför tror jag datorn på måndag kommer vara dyrt och inget för vanliga användare.
Sannolik kommer datorn vara fyrkantig, lätt att stapla på o.s.v.
Det kan kanske vara därför mässan är sluten för proffs. administrator och stora företag.
T.ex. Aftonbladet saknar kraftfullt Apple Server dator.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-20 12:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Ja det hade inte varit fel om apple släppte 1,6 Ghz, 1,8Ghz och en duall 2.0 Ghz Och alla i 64bitars.
Men jag bävar för en sak att priserna inte kommer att börja på 15000 som idag för PowerMac!
Utan kanske kommer priserna vara 23000 ? 28000 för 1,6 Ghz.
30000 ? 40000 för 1.8 Ghz och 41000 ? 55000 för Dual 2.0 Ghz
Då har en vanlig döing ingen chans att kunna köpen utan att offra allt och lite till.

Varför dessa priser ju för att de kommet att ta betalt för det nya designen på lådan samt mya moderkortet och helt nya datorn så har det varit för nät man gick från G3 till G4 steg priset kraftigt.

Jag tror inte att datorn kommer att bli så dyr, kanske till och med billigare än dagen P-macar. Detta har diskuterats tidigare här. Anledningen till detta är att ppc 970 är en billigare processor än G4:an och genererar mindre värme (mindre kylning och billigare komponenter). Designkostnaden får man alltid betala, oavsett om man köper en mac med G4:a eller G5:a.

ngn som vill köpa en Dell PC, en gammal säng, en hyffsad Yamaha stereo och ett par stolar? Om detta rykte är sant måste det köpas!!!!:D

Säljes: iBook 700mhz G3 (32bit).

Köpes: PowerMac Dubbla 2ghz G5 (64bit).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-20 12:50

Vad betyder det här egentligen? Blir vi återigen snabbast eller?

Bevaka tråden