Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya desktop-maskiner på WWDC

Tråden skapades och har fått 341 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-21 21:10

Ja ! alldeles rätt !
Kuben var genialt konstruerat.
Jag har aldrig haft behov att ha flera PCI platser. Jag skulle tro att 95 % av Apple marknaden har inget extra PCI-kort.
Mina två Macar har inget PCIkort här hemma. Så det är smartare ha en Cube.
Vad synd den inte finns längre....:(

Många klarar sig med 3 eller färre kortplatser. En kompakt dator utan kortplatser funkar det med för de flesta. Men nu var det inte det jag ville diskutera.

Eftersom videoproffs som kör Mac var väldigt uppretade sist Apple gick från 4 till 3 kortplatser och väldigt glada när de tog tillbaka 4 platser, så undrar jag om det hänt någon på dessa år som gör att det är motiverat att återigen gå tillbaka till 3 platser. Sysslar du inte med video behöver du inte svara...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-21 21:35

Men PCI kortet har utvecklas mycket, så numera behöver man inte två kort för att få det prestandan man vill ha.
Alltså PCI-kortet blir allt mer advancerat och har flera in/ut gångar på ett kort.
Utvecklingen går åt det hållet och det kan vara därför Apple har gjort avägning för framtida behov kontra kostnader för 3 eller 4 kortplatser.:D

  • Oregistrerad
  • 2003-06-21 21:58

Kör man audio-program så finns det behov av flera PCI-platser. Ju fler desto bättre:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-21 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av replicant
Kör man audio-program så finns det behov av flera PCI-platser. Ju fler desto bättre:)

Huumm, bara bra för mej veta hur det ligger till. Är ljudarbete så speciellt att det krävs mer än ett PCI-kort ?
Video är annan sak. Eller har jag fel ?
Alltså att det betyder att det krävs mer än en PCIkort. Men fyra PCI kortplatser är väl att tag i. Tre platser är väl okey

Jag använder alla fyra PCI-platserna för ProTools HD-kort.

De korten kostar långt mycket mer (och är viktigare) än G4:an dom sitter i.

Ser ut som man får switcha till att köra ProTools HD under Windows vid nästa uppgradering av maskinen. Trist.

Om jag vore admin skulle jag flytta tråden till forumet
"Allt du ville veta om PCI-platser -- vi diskuterar för- och nackdelar utifrån de senaste vetenskapliga rönen. Programmet finns att beställa från UR (kod 4597A)"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Var det inte videosnubbarnas behov som drev fram 4 kortplatser tidigare. Nu tillbaka till 3. Kommentar?

Well, kankse. Rent personligen ser jag inget problem med 3 PCI platser. Använder bara en PCI plats. Hårdvaru komprimering så får det bli plattformsoberoende hårdvara som sköter sig självt, och administeras via en webbläsare.

Men det finns väl alltid behov till många expansionsplatser för olika målgrupper. Tänker mest då på Audio folket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mostek
Jag använder alla fyra PCI-platserna för ProTools HD-kort.

De korten kostar långt mycket mer (och är viktigare) än G4:an dom sitter i.

Ser ut som man får switcha till att köra ProTools HD under Windows vid nästa uppgradering av maskinen. Trist.

Det som facsinerar mig är att folk tar spekulationer från helt okända människor på nätet som fakta. Låt oss vänta och se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
Vad fan ska man med PCI platser till? allt är ju innbyggt på en mac.

Nä, det är inte sant. Ett exempel: När jag jobbar med DVD-produktion så har vi ett PCI-kort för att bland annat proofa på extern monitor.

Apple spär på ryktena själva

https://jobs.apple.com/cgi-bin/WebObjects/Employment.woa/wa/jobDescription?RequisitionID=1978437

Dom söker en ny Web Publishing Manager..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Apple spär på ryktena själva

https://jobs.apple.com/cgi-bin/WebObjects/Employment.woa/wa/jobDescription?RequisitionID=1978437

Dom söker en ny Web Publishing Manager..

Hahaha, undrar om det är med tanke på att det kanske stämmer eller om de prickade in en jobbansökan jävligt dåligt

Jag var medvetet provokativ i mitt tidigare inlägg men jag har faktiskt aldrig själv behövt en kortplats i ngn dator till annat än det som redan finns inbyggt i en modern mac. När datorn är så pass gammal att man måste stoppa i PCI kort för att få fler egenskaper så föredrar jag att byta hela härligheten.

Självklart förstår jag att det finns en och annan kuf som tycker det är fräsigt att stoppa in specialhårdvara men utan att ha några konkreta bevis så påstår jag att de är i minoritet. Synd att Apple inte gör ett par olika Pro-modeller, jag vill kunna byta HD, CPU, GPU men en massa PCI plaster klarar jag mig utan. nåja, ge mig nu en kub g5 så blir jag glad...

PCI-platser skall nog ses som en försäkring för framtiden. Dom flesta av oss betalar in vår lilla försäkringspremie varje år trots att våra hus nästan aldrig brinner upp. IDE-Raid, USB-2, Gigabit Ethernet. Serial-ATA. Jag tror att morgondagens Macanvändare skulle vilja proppa sina gamla Macar med något av ovanstående.

Men, grundproblemet med orginalkuben var inte endast avsaknad av utbyggnadsmöjligheter. Det var det fatala kombinationen att att vara dyrare än dom stationära Macarna med liknande prestanda. I det fallet kunde Applekunder se exakt hur mycket design och tystnad kostade. Ni vet hur det gick. Kuben floppade för Apple. Dom la ner tillverkningen. Trist, men sant.

Det är super roligt att läsa alla rykten och allas inlägg här och visst kittlar det en aning om vad som kan tänkas komma.

MEN det är också tråkigt om ribban vad som kan tänkas komma är för hög om nu inte detta kommer - vad besvikna vi blir.

Om det exempelvis inte kommer en ppc970 - då är troligtvis hela sommaren förstörd för många.

Själv tänker man nu negativt och jag tror inte att det kommer någon värsting i de mått som cirkulerat här.
och det gör jag nog en aning för att bli riktigt överraskad.

Ny vagn för PowerMac G5!!

Hitta denna sidan: PowerPerchG5

Med följande text:
"Apple's shiny new PowerMacintosh G5 tower is perhaps the most exquisitely designed professional computer ever produced. With its gleaming aluminum colored surfaces, its shining details, and smartly detailed front panel, this is as much a work of art as it is a computer. And, works of art do not belong on the floor...."

Snark..

Den där har funnits på SpyMacs medlemsgalleri ett bra tag.
Det är då inget Apple skulle släppa, dessutom, vad ska man ha en vagn till med en dator som sitter fast i en massa sladdar?

De två "billigaste" varianterna av PM G4 visar 3-5 veckors leveranstid på svenska AppleStore. Hmmm....

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
MEN det är också tråkigt om ribban vad som kan tänkas komma är för hög om nu inte detta kommer - vad besvikna vi blir.

Om det exempelvis inte kommer en ppc970 - då är troligtvis hela sommaren förstörd för många.

Om man bygger upp sin sommar på ryktessajter så får man skylla sig själv...

Nu verkar ju PPC970 komma enligt väldigt samstämmiga uppgifter, så om det inte kommer skulle jag bli förvånad, dock ej besviken.

Om man förväntar sig en massa nya produkter och tror att de ska finnas över disk direkt så är man ute på hal is. Visst, det verkar finnas rykten som antyder just detta, men vi vet ju alla att tiden från att Apple lanserar en grej tills man har den på skrivbordet brukar generellt sett vara rätt lång. Men hoppas kan man ju alltid.

Och en sak kan vi vara helt säkra på, vad än Apple lanserar imorgon så kommer det att finnas folk här som är negativa, klagar och dömer ut direkt (iPod anyone?) helt oavsett vad som presenteras eller hur det ser ut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
De två "billigaste" varianterna av PM G4 visar 3-5 veckors leveranstid på svenska AppleStore. Hmmm....

Jag tror de gjort det sedan de släpptes, trots att den egentliga leveranstiden varit kortare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-22 15:17

Åååh, vad det är spännande!

Läste att Apple söker en ny "Web Publishing Designer" till applestore, lite roligt sammanträffande med tanke på bilden som dök upp på applestore i helgen

Läser folk vad som skrivs innan i samma tråd el postar man hur som helst?

Läs ovan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Läser folk vad som skrivs innan i samma tråd el postar man hur som helst?

Läs ovan...

Christopher Anderton har skrivit om det han pratar om på förra sidan.

Det är ungefär precis vad jag menar, dessutom är det på samma sida, denna sida alltså (iaf med mina inställningar).

Hur som helst.. om utseendet på nya PM G5 intet nytt.. där har Apple lyckats med hemlighetsmakeriet, än så länge iaf.

Vad gäller webcasten från WWDC har dom ju stoppat mac-tv.de att visa den, trots att mac-tv hade ett skriftligt avtal med Apple.. stört.

Kul o sitta o kolla på en inspelad keynote, ok att den kommer hyfsat kort efter den riktiga men iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Kul o sitta o kolla på en inspelad keynote, ok att den kommer hyfsat kort efter den riktiga men iaf.

Näe, det är ingen höjdare, det lär ju bli väldigt svårt att inte råka få se några nyheter. Man får typ lägga ett bokmärke till strömmen och sen inte surfa någonting annat.

Och finns redan nyheterna ute så känns det rätt ointressant att se keynoten, dessutom. Visst, Jobs är alltid underhållande, men det är inte samma sak med en repris.

Förresten, den (enl mig) bästa ryktessajten, MacRumors, har sammanfattat vad som framkommit hittills inför WWDC:

WWDC - One Day More... Final Thoughts

Det som tas upp är bland annat osäkerheten kring när maskinerna kommer. Specarna är ju ganska mycket spikade efter Apples egen jätteblunder, men ingen vet nåt om tillgängligheten. Vissa indikationer tyder på att den minsta modellen är den enda som kommer inom en snar framtid, andra på att det kan dröja till augusti.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Näe, det är ingen höjdare, det lär ju bli väldigt svårt att inte råka få se några nyheter. Man får typ lägga ett bokmärke till strömmen och sen inte surfa någonting annat.

Och finns redan nyheterna ute så känns det rätt ointressant att se keynoten, dessutom. Visst, Jobs är alltid underhållande, men det är inte samma sak med en repris.

Det står ju inte uttryckligen att det är en repris, så har vi tur *hoppas hoppas* så sänds det lajv.

Med tanke på hur sena Apple var ute med infon finns det ju chansen...

Det intressantaste är kanske, för min del, priset.. det vet vi heller ingenting om. Vissa rykten gör ju gällande att det återigen blir dyrare datorer. Man kan ju hoppas att så inte blir fallet..

jag måste säga att bilden som visar att apple gjort en blunder känns inte hundra procent.

om man råkar se den borde man väl ta en skärmdump eller?

och om maskinerna dröjer till augusti men att det dock är de som är specade så är jag ialla glad att g4 eran är över även om de kommer i september.

Bevaka tråden