Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya desktop-maskiner på WWDC

Tråden skapades och har fått 341 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
"Like the drummer from Def Lepard who´s only got one arm..."

heh

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 22:07

Med tanke på att Apple säljer programvara som kräver minst tre knappar på musen så är väl två det minsta man kan kräva...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 22:12

Jag hoppas VERKLIGEN att det kommer en Mac-mus med två knappar!
De kan inte komma undan med bara en knapp längre.
Dessutom vill jag också ha ett scrollhjul (rullhjul, mushjul, kalla det vad ni vill).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-18 23:02

ja!, 2 knapper!

Men NEI til trådløs mus.

Citat:

Lär dig kortkommandon, det är därför man klarat sig så länge med en knapp...

Ge mig kort kommandot för att välja nästa pensel i Photoshop tex. så skulle jag bli glad.

Eller att snabbmarkera lager i PS ... en 2-knappsmus är och börjar verkligen bli nödvändigt!

Svaret till varför Apple fortfarande leverar datorer med en en musknapp är: Så du har nånting att fråga över!

Jag tror den enda anledningen är för att dom kan!

Fast det skulle inte förvåna mig om det kom en ny mus. Typiskt Steve Jobs att säga en massa saker om hur bäst den i hastighet, osv, och sen säga på slutet, "Oh and I forgot to tell you, and it has two buttons! For the first time ever in Apple's history!"-etc.

SpyMac.com är nere för övrigt (visar bara att man lyckats installera Apache). Har varit hela dagen det också... Undra varför?

För övrigt så tycker jag att den där snubbens dåliga engelska drar ner på trovärdigheten en aning. Inte att jag tror mycket på det heller... Vem som helst kan säga vad som helst och sen nämna "I have a friend who works at an Apple store and he...".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
För övrigt så tycker jag att den där snubbens dåliga engelska drar ner på trovärdigheten en aning. Inte att jag tror mycket på det heller... Vem som helst kan säga vad som helst och sen nämna "I have a friend who works at an Apple store and he...".

Man kan ju alltid hoppas.
En ny mus känns rätt i tiden. De gamla mössen må vara snygga men utan scrollhjul och fler knappar än en känns de lite stenålder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
SpyMac.com är nere för övrigt (visar bara att man lyckats installera Apache). Har varit hela dagen det också... Undra varför?

För övrigt så tycker jag att den där snubbens dåliga engelska drar ner på trovärdigheten en aning. Inte att jag tror mycket på det heller... Vem som helst kan säga vad som helst och sen nämna "I have a friend who works at an Apple store and he...".

Den dåliga engelskan var en översättning från tyska. Tyskan (dvs. originalet) var dock förhållandevis välformulerad

Och SpyMac har väl inte alls varit nere idag? MacSlash däremot har varit nere ett par dagar, men är nu uppe igen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Lär dig kortkommandon, det är därför man klarat sig så länge med en knapp...

Kortkommandon kräver båda händerna, det är effektivare att klara av det med två musknappar och en hand.

(Jag undanbeder mig alla typer av grabbiga skämt om när sånt är praktiskt - det är effektivare helt enkelt.)

Exakt! Tvåknapparsmöss är endast till för folk som sitter och surfar på porrsidor!

två små knappar på musen + scrollhjul verkar ju najs...synd bara att man vant sig med 4 knappar + scroll nu
känner mig helt handikappat att surfa utan "tillbaka/framåt" knapp...

Om Apple släpper en mus med scrollhjul vore det ju häftigt/annorlunda med ett iPod liknande hjul... tor faktiskt det skulle funka bättre för kontinuerligt scrollande..

argumenten för att en knapp räcker eftersom man kan använda tangenbordet kan ju dras till sin spets med att man skippar knappar på musen helt... går väl alldeles utmärkt att peka med musen och sen klicka med en tangent på tangentbordet....så dumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 01:57
Citat:

två små knappar på musen + scrollhjul verkar ju najs...synd bara att man vant sig med 4 knappar + scroll nu

Vad är det för mus du använder, Filip? En sån ska jag köpa. Jag har tio fingar, fem på varje hand. Det finns ett hundratal tangenter på tangentbordet. Jag tror nog att jag kan hantera fyra musknappar.

asså..lite föräderi kanske men det är en MS Explorer 3 (optical)
använder den just nu på PC men hade den till Macen förut och vad jag minns så funkade den bra där med...

(hoppas man inte blir utkastad för OT posting nu bara )

Jag röstar på den här gamla godingen, men kanske inte så färgglad:

  • Medlem
  • 2003-06-19 11:05

Läser man orginaltexten på tyska (även om jag inte fattar allt) så låter det väldigt välskrivet. Tror inte att han som skrev det skulle ha gjort sig böket att fejka allt + att han skulle få väldigt dåligt rykte i deras forum!:D

  • Oregistrerad
  • 2003-06-19 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
asså..lite föräderi kanske men det är en MS Explorer 3 (optical)
använder den just nu på PC men hade den till Macen förut och vad jag minns så funkade den bra där med...

(hoppas man inte blir utkastad för OT posting nu bara )

Kan bara bekräfta din minnesbild att det funkar finfint med Mac OS X

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-06-19 11:53

Vad tror ni alla efter den senaste tidens hype kring kommande WWDC och alla rykten. Kommer vi att se en stationär "G5" och kommer 15" PB att uppdateras?

Själv väntar jag otåligt på en ny 15" då jag tänkt gå tillbaka till mac-plattformen igen efter flera år av tvingat PC-arbete...

Tackar på förhand för synpunkter/idéer!

Är tyskhistorien sann?

Vad jag har förstått så las texten ut av en Tysk Mac-tidning, vilket sedan tog bort den efter den legat ute i 3 timmar. (Borde tyda på att de blivit ombedda att ta bort den). Dock hade givetvis en hel del folk kopierat texten. Och vad jag har förstått nu, så är det endas i forum man kan läsa den och då ofta dåligt översatt från den tyska artikeln. De som kan Tyska bra har däremot sagt att den ska vara välskriven.
För mig låter inget va det som beskrivs speciellt konstigt och jag kan tänka mig att allt som sagts är sant.

Om de nu har skickat ut kartonger med datorer, så är det ju inte omöjligt att nån snubbe valt att öppna och titta.
Och andra sidan är det ju inte speciellt svårt att skriva: jag har en vän som…

  • Oregistrerad
  • 2003-06-19 12:09

Think Secrets senaste inlägg tycker jag ger cred. till att det faktiskt kommer hårdvara på WWDC. Ser gärna att den tyska beskrivningen stämmer, det vore ju något av en dröm Mac. Om den sedan liknar faxutskriftsmacen skiter jag i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 12:12

Jag har hört från en "säker källa" som det brukar heta att Apple kommer att släppa snabbare datorer snart. Jo, det är alldeles sant!

  • Medlem
  • 2003-06-19 12:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av macmicke
Think Secrets senaste inlägg tycker jag ger cred. till att det faktiskt kommer hårdvara på WWDC. Ser gärna att den tyska beskrivningen stämmer, det vore ju något av en dröm Mac. Om den sedan liknar faxutskriftsmacen skiter jag i

I den tyska texten så påstår de att den bilden är fejk och att de har 2 utseenden. Kanske beroende på vilken modell man väljer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
Ge mig kort kommandot för att välja nästa pensel i Photoshop tex. så skulle jag bli glad.

Eller att snabbmarkera lager i PS ... en 2-knappsmus är och börjar verkligen bli nödvändigt!

1. Trycker du på snabbknappen för pensel fler gånger växlar den mellan de underliggande verktygen.

2. Gör ett macro.

Ngt mer så här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 12:50

Apple kommer aldrig att släppa en så ful dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Apple kommer aldrig att släppa en så ful dator.

heh, kan bara hålla med.,

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Apple kommer aldrig att släppa en så ful dator.

Det är en sak som är säker!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Vad tror ni alla efter den senaste tidens hype kring kommande WWDC och alla rykten. Kommer vi att se en stationär "G5" och kommer 15" PB att uppdateras?

Själv väntar jag otåligt på en ny 15" då jag tänkt gå tillbaka till mac-plattformen igen efter flera år av tvingat PC-arbete...

Tackar på förhand för synpunkter/idéer!

Det finns alldeles för många trådar om WWDC just nu, så det är inte så lätt att hitta, men du kan nog hitta lite mera info i den här tråden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
1. Trycker du på snabbknappen för pensel fler gånger växlar den mellan de underliggande verktygen.

2. Gör ett macro.

Äsch, lägg av!
Det är grymt med en flerknappsmus o scrollhjul. Själv har jag en med 8 knappar plus hjul (Logitech MX 500), specialanpassade för varje program. Otroligt smidig. Kan växla mellan fönster direkt från musen. Mellan de två senaste programmen också. Super helt enkelt!

I kombination med tangentbordskortkommandon är det oslagbart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Apple kommer aldrig att släppa en så ful dator.

Mer Compaq känsla, typ 7000 barock inspirerad bullighet...

Citat:

1. Trycker du på snabbknappen för pensel fler gånger växlar den mellan de underliggande verktygen.

Nu borde ju till och med du förstå att du borde behöva en 2-knappsmus, eftersom du inte ens hade en aning om vad "nästa pensel"-valet innebär!

testa en gång med att använda ctrl+musknapp när du har pensel markerad så kanske du får se ngt du aldrig sett!

Bevaka tråden