Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya desktop-maskiner på WWDC

Tråden skapades och har fått 341 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 13:03
Citat:

Ja, varför inte, jeepdunk fylld med syntetisk motorolja och ett kylagg? Folk bygger ju in datorer i brödrostar, ammunitionslådor och kakboxar.

Visst. Slagtålig och bra! Med bärhandtag, avtappnings- och påfyllnadshål vilket gör det lätt att byta olja var tjugotusende mil.

Borde finnas i rött, svart, blått, krom, militärgrönt och kamouflagefärg.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-06-18 13:04

Undrar hur många arbetstimmar, globalt, som totalt lagts ned på att spekulera kring BILDEN...

Höll på att skriva "get a life", men avstår...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 13:05

Lägg av för fan, vi har ju rätt att pyssla med det här hur mycket vi vill ju!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-06-18 13:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Lägg av för fan, vi har ju rätt att pyssla med det här hur mycket vi vill ju!

Javisst.
Jag min arma f** har ju läst varje inlägg...

*Suck*

Undrar hur många arbetstimmar som gått åt till att klaga på designen på den påstådda datorn...

Hursomhelst, här kan ni rösta om ni tror det är fejk eller inte:
http://www.macpolls.com/

Kan ni inte starta en 99mac real/fake omröstning.

Några inlägg har tagits bort då de helt saknade anknytning till ämnet, "Nya desktop-maskiner på WWDC". Håll er till ämnet boys and girls!

Senast redigerat 2003-06-18 14:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9

Är jag den enda som ser World Trade Center? [/B]

Det var det första jag tänkte när jag såg den. Bara denna likhet med WTC räcker för att jag ska avfärda den här designen. En amerikan med självaktning kan inte lansera en produkt som är signerad bin Laden!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Enligt den tyska Mac-återförsäljaren Cancoms hemsida så kan man på kvällen den 23 juli (efter WWDC) köpa från dem nya PowerMac-maskiner. Jag bifogar här länkan till sajten, på vilken annonsen kan läsas uppe i det högra hörnet. Bilden som hör till länken har filnamnet [G5-verpackt_grau_small[1].jpg] och indikerar alltså att det är de nya G5:orna vi har att göra med.

http://shop.cancom.de/shop/MediaAndBusinessSolutions/wa?showtemplatecomponent=t_startseite&community=tendi&menulevel1=shop&menulevel2=home&comingfrom=Cancom

Vad tror ni om detta?

Så läser inte jag texten, och bilden var är den?
CANCOM auf der Mac Expo Köln
23. - 25.Juni
Erfahren Sie das Neueste von Apple und Adobe

Det nyaste, ja det kan ju vara PB 12" & 17" samt eMac för allt jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 14:44
Citat:

Så läser inte jag texten, och bilden var är den?

G5-verpackt_grau_small[1].jpg är borttagen...

*musiken från The Twiligt Zone*

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 14:47

Ähh tyskar och britter kan annonsera vad som helst. Kommer ihåg när Atari falcon 030 kom. Då annonserade tyska och brittiska tidningar ut Atari Falcon 040. En dator som aldrig kom....

  • Medlem
  • 2003-06-18 14:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Så läser inte jag texten, och bilden var är den?
CANCOM auf der Mac Expo Köln
23. - 25.Juni
Erfahren Sie das Neueste von Apple und Adobe

Det nyaste, ja det kan ju vara PB 12" & 17" samt eMac för allt jag vet.

Dom verkar ha tagit bort bilden på en inpackad powermac där det stod att man kunde köpa de nya Powermacarna efter Keynoten på måndag nästa vecka.
Det här var den gamla länken till den tyska bilden.

Vad är det som diskuteras här. Låt oss vara ärliga, en fyrkantig låda med åtta hörn utan något som helst designförsök. Innehållet kan vara intressant, men en standardlåda vilken som helst, jag begriper inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
Det var det första jag tänkte när jag såg den. Bara denna likhet med WTC räcker för att jag ska avfärda den här designen. En amerikan med självaktning kan inte lansera en produkt som är signerad bin Laden!

Det är inte säkert - tänk på den slående likheten mellan Matrix-skyskrapan och WTC

Enligt utsago brukar Apple skicka ut datorer till betatestare runtom i världen, till viktiga partners som t ex Adobe och Macromedia. Datorerna ska då komma i vanliga ATX-chassin, eller mer traditionella datorlådor (PC-stuk). För att sedan, när det närmar sig lansering, ersättas med det tilltänkta chassit.

Kanske kan bilden vi har vara av just en sån dator? Visst, den har en Applelogo på sidan, men det behöver inte betyda slutgiltig produkt.

(chassit ser kanske lite för avancerat ut för att min teori ska slå igenom, men men...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 16:12

Stämmer. De kommer ofta i popnitade plåtlådor eller hopskruvade lådor av plexiglas, eller i metallådor utan de yttre designskalen.

Lite mera rykten om vad som komma kan enligt Spymac.com:

Mac Life magazine earlier today posted a purported description of the upcoming Power Mac revision. The story has since been pulled, but is still available in WWDC Central.

Från forumet
------------------
the meanin (some sort of translation):

some friend of mine works in an apple store, wich cannot be named! they opended the boxes from apple, wich should not be opened until monday!
what they found was:
the new 970 Machines and probably Mac OS X10.2.7
on the Case is no G5 sign onlow Power Macintosh 970
they are grey plastic with aluminium or white with aluminium
where the grey are striped and the others are completely white.
the picture everywhere seen is a fake. the machines have holes on top and on bottom and are curved on the frontside
they have all dvd writers
the slots for the drives can be pulled out and turned to 90 degrees
so you can use the machine as tower or as desktop

in front there are firewire 800/400, earphone and usb interfaces

there is a new alu/white keyboard and a new mouse with 2 buttons and a scrollwheel made of alu without a cable

i've tride to boot from an external mac osx 10.2.6 firewire harddisk, but it didnt work!
so i think it has to be personalized with 10.2.7
there was only 1 processor in the machine

it looks beautifull

------------------

http://www.spymac.com/forums/showthread.php?threadid=29112

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 17:59

Det låter som en PC-dödare!

*dreglar*

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 18:29

Oj,, jag trodde på det tills det stod om 2-knappars-musen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 18:36

Tvivlare!

Det vore tungt om maskinerna fanns ute redan från början!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 19:07

Litar inte på det där, dels för tvåknapparsmusen, dels för att hans vän som jobbar i en Apple store har öppnat lådan och beskrivit datorn för honom men det är han själv som har försökt boota den med 10.2.6.

  • Medlem
  • 2003-06-18 19:12

Måtten på nuvarande lådan.
Height: 17.0 inches (43.2 cm)

Width: 8.9 inches (22.7 cm)

Depth: 18.4 inches (46.8 cm)

Weight: 42 pounds (19.1 kg)

Måtten på nya lådan:
Saxat från Spymac
"Das Gehäuse ist ca 15 cm breit 65 cm Hoch und 40 cm tief."

Det är alltså en högre låda och ilte smalare om måtten stämmer.

"Dabei ist eine neue Alu/weisse tastatur und eine optische 2 tastenmaus mit einem wirklich ungewöhnlichen Scrollrad aus Alu, allerdings ohne Kabel aber mit der gleichen halbkugle vorn darann wie auf dem PPC-Gehäuse."

Den kommer att ha det nya tangentbordet och en ny mus med ett ovanligt scrollhjul (troligtvis det som tidigare patenteras).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 19:22

Klart det kommer en ny tvåknapparsmus med mushjul. Fattas bara annat. En 64-bitars Unix-maskin med en leksaksmus som bara har en knapp är ju rena skämtet.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 19:34

Möjlighet att använda den som desktop...
Har Apple någon skärm som skulle passa ovanpå en låda?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Klart det kommer en ny tvåknapparsmus med mushjul. Fattas bara annat. En 64-bitars Unix-maskin med en leksaksmus som bara har en knapp är ju rena skämtet.

Öh, vad menar du? Att det är först när vi får 64 bitars processor som det är ett skämt att ha enknappsmus? Vad är det för logik?

Så i dagsläget är det helt ok att leverera en mus med en knapp och inget scrollhjul bara för att det är 32-bitars "Unix-maskin"?

Ibland tror jag folk överskattar betydelsen av 64-bitars processor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 19:41

Nej, det har inte varit acceptabelt med en enknappsmus sedan 1997 då Mac OS 8 och kontextmenyer kom tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-18 19:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Litar inte på det där, dels för tvåknapparsmusen, dels för att hans vän som jobbar i en Apple store har öppnat lådan och beskrivit datorn för honom men det är han själv som har försökt boota den med 10.2.6.

Det står faktiskt inte att hans vänner beskrev den för honom utan "what they found was".

Menmen, vem som helst kan ju hitta på nåt sånt...

  • Medlem
  • 2003-06-18 20:40

Mitt skrivbord är 69cm högt. Om vi utgår från att det inte är det lägsta skrivbordet i världen, ger det vid handen att den här burken inte kan kilas in under alla skrivbord.
Den skulle vara ENORM. Tänk er sedan samma burk PÅ skrivbordet. Det skulle se helt bizzart ut.

Jag vill inte ha en 65cm hög dator. Jag hoppas att Apple inte heller har gjort en sådan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nej, det har inte varit acceptabelt med en enknappsmus sedan 1997 då Mac OS 8 och kontextmenyer kom tycker jag.

Lär dig kortkommandon, det är därför man klarat sig så länge med en knapp...

"Like the drummer from Def Lepard who´s only got one arm..."

Bevaka tråden