Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-02 23:41
Ursprungligen av jonas.larsson:

Men Max25 är endast för 15000 kunder, sen är det slut, plus att Jogin är för gammal för det..

Haha, då får han väl börja plugga istället :). Nä, skämt åsido, vet inte hur bra Max 25 är egentligen. Debiteringen sker var 60 sekund, minutpriset är densamma som 99/199 etc, och 5000 sms? Då måste man smsa så tummarna blöder :S. Tror det blir ett 99 för min del, ringer inte fasligt mycket, och drar kanske en 200 sms i månaden. Troligtvis kommer jag nog surfa en del med iTelefonen. Nån som vet om man kan teckna flat rate för data, och ifall man skulle upptäcka att man inte surfar speciellt mycket, avboka det? Eller är det lika lång bindningstid på det tillägget som abonnemanget?

Som jag förstår det så är fastpris bredband, sms för alla, mms för alla osv, ett månad för månad tillägg? Eller har jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 00:04

Jag har redan ett "obundet" fastprisabonnemang från telia där jag betalar 900-1000:- kr/månad och ringer ca 40-50 h nu, men den situationen kan lätt ändras inom 18 månader vilket är lägsta bindningstid.

Jag skiter i om telefonen kostar 6000:- men jag vill inte binda upp mig på ett abonnemang som minst kommer kosta mig 14360:- om jag flyttar utomlands t.e.x.
Stannar gärna med telia, men med 3 månaders uppsägning som det är på dom "obundna" abonnemangen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 00:19
Ursprungligen av Zoega:

Jag skiter i om telefonen kostar 6000:- men jag vill inte binda upp mig på ett abonnemang som minst kommer kosta mig 14360:- om jag flyttar utomlands t.e.x.
Stannar gärna med telia, men med 3 månaders uppsägning som det är på dom "obundna" abonnemangen.

Om du skiter i telefonpriset och vill inte binda dig varför inte bara att köpa telefonen för fullt pris och utan någon bindningstid då? 5500 kronor och den är din. Och du behåller din nuvarande abonnemang.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-03 00:25
Ursprungligen av timofej:

Om du skiter i telefonpriset och vill inte binda dig varför inte bara att köpa telefonen för fullt pris och utan någon bindningstid då? 5500 kronor och den är din. Och du behåller din nuvarande abonnemang.

Vart har du hittat det priset? Har letat på Telias hemsida men inte hittat något om detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 00:48
Ursprungligen av Zeel:

Vart har du hittat det priset? Har letat på Telias hemsida men inte hittat något om detta.

Tror han syftar på detta:

Citat:

Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 00:51
Ursprungligen av timofej:

Om du skiter i telefonpriset och vill inte binda dig varför inte bara att köpa telefonen för fullt pris och utan någon bindningstid då? 5500 kronor och den är din. Och du behåller din nuvarande abonnemang.

Var hittade du det? Länk?
Misstänker att det blir att behöva åka till USA och köpa 699$ telefonen och hacka den....
Det blir iofs billigare hur som.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-03 01:00
Ursprungligen av Zoega:

Var hittade du det? Länk?
Misstänker att det blir att behöva åka till USA och köpa 699$ telefonen och hacka den....
Det blir iofs billigare hur som.

Alltså, som jag har förstått det så kommer även de "obundna" telefonerna vara låsta till AT&T, precis som det troligtvis kommer bli för de som säljs i Sverige (fast Telia då). Frågan är om det verkligen är lönt att importera den då. 699 dollies är väl ca 4300 eller nåt? Inte mycket billigare om du lägger till det man får om man köper den här. Jag gillar ju garanti, och ett abonnemang måste du ju ändå pynta hos någon operatör...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 01:16
Ursprungligen av Zeel:

Alltså, som jag har förstått det så kommer även de "obundna" telefonerna vara låsta till AT&T, precis som det troligtvis kommer bli för de som säljs i Sverige (fast Telia då). Frågan är om det verkligen är lönt att importera den då. 699 dollies är väl ca 4300 eller nåt? Inte mycket billigare om du lägger till det man får om man köper den här. Jag gillar ju garanti, och ett abonnemang måste du ju ändå pynta hos någon operatör...

Det verkar som vinnarna här är dem som har lite bindningstid kvar, typ 4 månader. Då kan du köpa en telefon för 5500:- åka låta abonnemanget löpa ut. Jag som har ett löpande fastprisabonnemang med 3 månaders uppsägning måste binda upp mig på 18 mån. till eller byta till t.e.x. iMaxi och få 1/3´s samtal, sms och förlora 3000 mms och min obegränsade surf + att få betala till 60:- extra i 18 månader, känns inte som något lockande.

"Har du redan ett mobilabonnemang hos Telia?

Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kommer du att kunna byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.

Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

iPhone 3G kommer inte att kunna köpas med Telia Refill.

Eventuella rabattavtal på telefoner kan inte kombineras med iPhone 3G."

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-03 02:37

köp kameran nu o fota i sommar! vänta tills iphonerushen har lags sig o fler alternativ har kommit

16GB helt obunden i Norge för 5900

Jag är i Norge och jobbar nu över sommaren. Netcom ger här (tydligen enligt norsk lag) möjligheten att bryta kontraktet och få en operatörsobunden iPhone för summa summarum 5080 NOK, vilket översätter till lite drygt 5900-6000 svenska.

Funderar på att hoppa på det där och teckna mig hos Tele2 (rrys). Där får man 1GB data för 39/mån eller fri trafik för 99. Bästa abonnemanget som jag ser det är snackis där man kan använda hela potten på minst 99 spänn. Bundet i 18 månader ligger minut/sms-kostnaden på 39 öre, 24 månader blir den 19 öre.

Om jag inte räknat helt åt skogen betyder det i princip att man får ett iMini-paket (100 min & 100 sms) fast med 1GB data för i runda slängar 8500 spänn inklusive öppningsavgifter. Med fri data runt 9600. Det är runt 1000-1500 spänn billigare än Student/Bingo/Telia99 räknat på motsvarande sätt.

Frågan är bara om Tele2:s dåliga täckning är värd de sparade slantarna..? Tror ni det är nån större skillnad?

Norska obundet-priserna:
Så mye koster Iphone uten binding - mobilen.no

Senast redigerat 2008-07-03 09:33
  • Medlem
  • 2008-07-04 14:43
Ursprungligen av fruktsallad:

Jag är i Norge och jobbar nu över sommaren. Netcom ger här (tydligen enligt norsk lag) möjligheten att bryta kontraktet och få en operatörsobunden iPhone för summa summarum 5080 NOK, vilket översätter till lite drygt 5900-6000 svenska.

Funderar på att hoppa på det där och teckna mig hos Tele2 (rrys). Där får man 1GB data för 39/mån eller fri trafik för 99. Bästa abonnemanget som jag ser det är snackis där man kan använda hela potten på minst 99 spänn. Bundet i 18 månader ligger minut/sms-kostnaden på 39 öre, 24 månader blir den 19 öre.

Om jag inte räknat helt åt skogen betyder det i princip att man får ett iMini-paket (100 min & 100 sms) fast med 1GB data för i runda slängar 8500 spänn inklusive öppningsavgifter. Med fri data runt 9600. Det är runt 1000-1500 spänn billigare än Student/Bingo/Telia99 räknat på motsvarande sätt.

Frågan är bara om Tele2:s dåliga täckning är värd de sparade slantarna..? Tror ni det är nån större skillnad?

Norska obundet-priserna:
Så mye koster Iphone uten binding - mobilen.no

Ok, men lirar telefonen med Tele2s nät då. Absolut ett alternativ att köpa en obunden telefon. Det gör jag på direkten om det visar sig att den är olåst, vill inte hålla på och hacka den.

/hpe

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 17:21
Ursprungligen av hpe:

Ok, men lirar telefonen med Tele2s nät då. Absolut ett alternativ att köpa en obunden telefon. Det gör jag på direkten om det visar sig att den är olåst, vill inte hålla på och hacka den.

/hpe

Antagligen kommer den inte gå att använda i andra nät även om man cancel'ar abonnemanget, om man inte hackar den förstås... Så är det AT & T i alla fall.

Ursprungligen av zappee:

Antagligen kommer den inte gå att använda i andra nät även om man cancel'ar abonnemanget, om man inte hackar den förstås... Så är det AT & T i alla fall.

Jo, den kommer gå att använda i andra nät - kolla länken:

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

...vilket iaf jag tolkar som en HELT OBUNDEN telefon, inklusive garanti. Och den borde ju komma bra överens med både tele2 och i stort sett vilket annat nät som helst, right?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-05 08:31
Ursprungligen av fruktsallad:

Jo, den kommer gå att använda i andra nät - kolla länken:

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

...vilket iaf jag tolkar som en HELT OBUNDEN telefon, inklusive garanti. Och den borde ju komma bra överens med både tele2 och i stort sett vilket annat nät som helst, right?

Nu är jag ingen mästare på norsk köprätt, men för mig så låter det som att man ska kunna köpa sig fritt från abonnemanget, och därefter använda sig av vilket man vill, HOS samma operatör. Operatörslåsningar är helt skilda från abonnemangsavtal. Visst, de har en liknande lag i Tyskland om att man måste kunna köpa en mobil utan abonnemang OCH operatörslåsning. Resultatet för iPhone gen 1 blev att den kostade 900 Eurosar.

Kanske är det samma i Norge, och då kan du bereda dig på att iTelefonen kommer att kosta, troligtvis massor. Norrmännen är ju inte kända för att ha världens lägsta priser på varor överlag heller. Storhetsvansinne från all olja antagligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-05 10:59
Ursprungligen av fruktsallad:

Jo, den kommer gå att använda i andra nät - kolla länken:

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

...vilket iaf jag tolkar som en HELT OBUNDEN telefon, inklusive garanti. Och den borde ju komma bra överens med både tele2 och i stort sett vilket annat nät som helst, right?

får hålla med Zeel här, OBUNDEN och OLÅST är två skilda saker.

Nu har jag räknat lite och kommit fram till att den totala månadskostnaden för mig, utifrån min nuvarande mobilräkning, blir lägst om jag väljer fri datatrafik 199:- samt Bingoabonnemanget. Det kluriga är ju dock att man kan förmoda att vanorna ändras med en iPhone. Det är väl inte helt orimligt att anta att samtalsminuter och antal sms ökar med en betydligt trevligare telefon (kör hemska win mobile förnärvarande). Detta gör ju att alla kalkyler beräknat på nuvarande trafik blir helt missvisande. Problemet är ju att veta hur pass mycket användandet kommer förändras...det här är fan inte lätt!

Sen har jag jäkligt svårt att bedöma huruvida jag kommer ha nytta av 16gb eller om det räcker med 8? Som det är idag sitter jag med 2gb i min telefon (som inte är i närheten av fullt pga av det värdelösa operativet som inte inbjuder till användande av mp3spelare och dylikt) samt en 1gigs mp3spelare (en iriver ifp 799 som jag är extremt nöjd med. Kan man gissa att iPhonen inte kommer i närheten ljudmässigt?).

Kontentan av det hela? Jo, jag är enbart förvirrad och har inte en jäkla aning om vad jag ska satsa på. Jag är nog inte ensam kring dessa funderingar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-05 19:49
Ursprungligen av pumpernickle:

Sen har jag jäkligt svårt att bedöma huruvida jag kommer ha nytta av 16gb eller om det räcker med 8? Som det är idag sitter jag med 2gb i min telefon (som inte är i närheten av fullt pga av det värdelösa operativet som inte inbjuder till användande av mp3spelare och dylikt) samt en 1gigs mp3spelare (en iriver ifp 799 som jag är extremt nöjd med. Kan man gissa att iPhonen inte kommer i närheten ljudmässigt?).

Jag kör med 8 gb i min iPod touch idag, känns lite nu, har en 50 album + lite podcast och nån film, men sen är det slut. skulle vara skönt att kunna ha mer musik och lite mer film mm på den. för mig blir det en 16 gb iphone

Priskalkulator

Ok, jag har skapad en Excel 2008 sheet så man kan lekar med samtal och priser. Ni kan laddar ner den här: http://www.twosailors.net/iphone.xlsx.zip

Jag tror att det blir Fastpris eller Vänner för mig.

Have fun,
Andreas Pardeike
http://www.twosailors.net

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-05 22:15
Ursprungligen av pardeike:

Ok, jag har skapad en Excel 2008 sheet så man kan lekar med samtal och priser. Ni kan laddar ner den här: http://www.twosailors.net/iphone.xlsx.zip

Jag tror att det blir Fastpris eller Vänner för mig.

Have fun,
Andreas Pardeike
twosailors network

Grymt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 22:43
Ursprungligen av pardeike:

Ok, jag har skapad en Excel 2008 sheet så man kan lekar med samtal och priser. Ni kan laddar ner den här: http://www.twosailors.net/iphone.xlsx.zip

Jag tror att det blir Fastpris eller Vänner för mig.

Have fun,
Andreas Pardeike
twosailors network

Fint, det var snällt gjort. Jag moddade den lite och kom fram till att jag väljer Telia Jobbmobil fast 18 mån. Om jag bara kan få redan på om man måste lägga till Mobil Bredband Fastpris.

Ursprungligen av acke:

Fint, det var snällt gjort. Jag moddade den lite och kom fram till att jag väljer Telia Jobbmobil fast 18 mån. Om jag bara kan få redan på om man måste lägga till Mobil Bredband Fastpris.

Jag vet inte, men jag *tror* inte att man måste. Men då blir det 20kr/MB som i alla standard abonnemang. Surfport (inte Fastdata) få du däremot inte pga iPhone stöder inte det (också en "educated guess").

/Andreas Pardeike
http://www.twosailors.net

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 09:06
Ursprungligen av pardeike:

Ok, jag har skapad en Excel 2008 sheet så man kan lekar med samtal och priser. Ni kan laddar ner den här: http://www.twosailors.net/iphone.xlsx.zip

Jag tror att det blir Fastpris eller Vänner för mig.

Have fun,
Andreas Pardeike
twosailors network

Stort tack för Excelarket, jag hade tänkt ta Bingo men det blir nog Fastpris för min del nu efter att ha lekt med samtalsminuterna.

  • Medlem
  • 2008-07-07 09:53

[QUOTE="pardeike;1561404"]Ok, jag har skapad en Excel 2008 sheet så man kan lekar med samtal och priser. Ni kan laddar ner den här: http://www.twosailors.net/iphone.xlsx.zip

Skulle gärna vilja kika på denna excelfil men jag har tyvärr bara gamal Excel och den känner inte docx-format... docx-converter gör bara pannkaka av filen...

Hejhopp. Ralp

Ursprungligen av zappee:

får hålla med Zeel här, OBUNDEN och OLÅST är två skilda saker.

Ja, obunden och olåst är två skilda saker. När jag skrev obunden så menade jag olåst. Men om man, igen, läser vad som står på norska sidan - kolla det jag fetstilstat - så kan du väl inte säga att det verkar som att den efter upplåsning fortfarande är låst till Netcom?

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

Låter lite för bra för att vara sant kanske, men man kan ju alltid hoppas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-07 07:42
Ursprungligen av fruktsallad:

Ja, obunden och olåst är två skilda saker. När jag skrev obunden så menade jag olåst. Men om man, igen, läser vad som står på norska sidan - kolla det jag fetstilstat - så kan du väl inte säga att det verkar som att den efter upplåsning fortfarande är låst till Netcom?

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

Låter lite för bra för att vara sant kanske, men man kan ju alltid hoppas.

Absolut, i första stycket håller jag med dig, dock är det där någons tolkning. När de hänvisar till lagen i andra stycket nämner de bara kontrakt, bindningstid och abonnemang (fritt översatt). Man nämner inget som skulle kunna tolkas som operatörslåsning. Visst, min norska är väl inte hundra men jag har svårt att tro att någon av de saker de hänvisar till skiljer sig så mycket från svenska. Klart, stämmer det så är det ju egentligen bara bra

Ursprungligen av Zeel:

Absolut, i första stycket håller jag med dig, dock är det där någons tolkning. När de hänvisar till lagen i andra stycket nämner de bara kontrakt, bindningstid och abonnemang (fritt översatt). Man nämner inget som skulle kunna tolkas som operatörslåsning. Visst, min norska är väl inte hundra men jag har svårt att tro att någon av de saker de hänvisar till skiljer sig så mycket från svenska. Klart, stämmer det så är det ju egentligen bara bra

Jag gjorde det med min första norska telefon.
Man kan köpa sig loss från abonnemanget, men får då betala en lösa-ut-abonnemanget-summa. Och jag kan tänka mig att just i detta fallet så skulle det kunna bli en dyr affär.
Dock hade jag ett djuice-abonnemang som var billigt, lägsta räkningen på 199:- i månaden, och när jag hade 8 månader kvar på abonnemanget (av 12) så ville jag göra det och skulle då fått betala 600. Så har man tur så kan det vara ett fungerande loophole. Men dock så tror jag att de tätat det ganska bra genom att vilja ha väldigt mycket stålarsch för upplåsningen av abonnemanget. Där kan de ju göra som de själva vill nämligen?

Jag tror det kan bli en dyr affär...
Norge är dyrt och valutan skiljer en hel del när man pratar tusenlappar.
Så det är ju bra att vara uppmärksam på iaf om man ska importera, tänker jag.

Peace

Ursprungligen av fruktsallad:

Ja, obunden och olåst är två skilda saker. När jag skrev obunden så menade jag olåst. Men om man, igen, läser vad som står på norska sidan - kolla det jag fetstilstat - så kan du väl inte säga att det verkar som att den efter upplåsning fortfarande är låst till Netcom?

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

Låter lite för bra för att vara sant kanske, men man kan ju alltid hoppas.

Och jag har läst & hört att ett obunden iPhone är fortfarande "låst" till alla operatörer i landet. Dvs tex franska iPhone kommer kunna användas bara i Frankrike.

Andreas
TwoSailors Network
http://www.twosailors.net

Ursprungligen av pardeike:

Och jag har läst & hört att ett obunden iPhone är fortfarande "låst" till alla operatörer i landet. Dvs tex franska iPhone kommer kunna användas bara i Frankrike.

Andreas
TwoSailors Network
twosailors network

OK, ännu en inflikning om olåst & obunden i Norge. Har kommit en ny artikel där de kommenterar exklusivitetsryktena i Sverige (Telenor kan få Iphone i oktober - mobilen.no).

"Nå sikrer allikevel norsk forbrukerlovgivning at interesserte kan kjøpe telefonen hos Netcom og flytte den over til en annen operatør ved å bryte kontrakten. Da må det riktignok betales et bruddgebyr, noe som fører til at laveste pris vil være 4.189 kroner for Iphone 3G 8GB og 5.089 for Iphone 3G 16GB."

Men du menar alltså att det utöver operatörslåsningen finns en lands-spärr!? Eller är det bara att den fortarande är operatörslåst till just alla operatörer i land x? Skulle den spärren finnas även på en Telia-iphone som man låser upp efter 12 månader? Att den bara får användas med ett specifikt lands operatörer? Låter ju helt barockt.

O.T. Grymt initiativ med ditt excel-ark! Uppskattas verkligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 19:13
Ursprungligen av fruktsallad:

OK, ännu en inflikning om olåst & obunden i Norge. Har kommit en ny artikel där de kommenterar exklusivitetsryktena i Sverige (Telenor kan få Iphone i oktober - mobilen.no).

"Nå sikrer allikevel norsk forbrukerlovgivning at interesserte kan kjøpe telefonen hos Netcom og flytte den over til en annen operatør ved å bryte kontrakten. Da må det riktignok betales et bruddgebyr, noe som fører til at laveste pris vil være 4.189 kroner for Iphone 3G 8GB og 5.089 for Iphone 3G 16GB."

Men du menar alltså att det utöver operatörslåsningen finns en lands-spärr!? Eller är det bara att den fortarande är operatörslåst till just alla operatörer i land x? Skulle den spärren finnas även på en Telia-iphone som man låser upp efter 12 månader? Att den bara får användas med ett specifikt lands operatörer? Låter ju helt barockt.

O.T. Grymt initiativ med ditt excel-ark! Uppskattas verkligen.

många om och men i den artikeln.

Bevaka tråden