Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MungoBBQ:

Hur får man in ljudet i teven från Mac mini? Om man kör en DVI -> HDMI-sladd får man ju bild, men ljudet - hur får man in det i HDMI-sladden?

Hårdvaran måste stöda HDMI audio ut för att det ska funka. Kolla specen på Mac Mini.

I min dator med ATI grafik finns det ett inbyggt ljudchip i grafikkortet och den signalen kan blandas in i HDMI-signalen om den funktionen är vald i mixern.

Men varför kör du inte SPDIF ut till en hemmabioanläggning?

Senast redigerat 2008-11-01 13:00
Ursprungligen av Macce65:

Men varför kör du inte SPDIF ut till en hemmabioanläggning?

För att jag inte har nån hemmabioanläggning?

Ursprungligen av MungoBBQ:

För att jag inte har nån hemmabioanläggning?

Då är det bara att köra 3.5mm till rödvit RCA in på TVn.

Ursprungligen av phindus:

Då är det bara att köra 3.5mm till rödvit RCA in på TVn.

Tyvärr är det inte alltid så enkelt... Jag har inte provat på min nya Samsung, men på min förra platt-teve (som var en Philips) så gick det inte att ta in ljudet via de analoga ingångarna samtidigt som man ville titta på video via HDMI-ingången.

Dvs, teven fattade inte att det kom ljud analogt. De analoga ingångarna funkade endast när man tittade via komponent. Jag misstänker att det tyvärr kan vara samma problem på min nya Samsung, och det är lite dyrt att köpa en Mac Mini för att testa innan man vet.

Jag får försöka prova med en annan dator först.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Tyvärr är det inte alltid så enkelt... Jag har inte provat på min nya Samsung, men på min förra platt-teve (som var en Philips) så gick det inte att ta in ljudet via de analoga ingångarna samtidigt som man ville titta på video via HDMI-ingången.

Dvs, teven fattade inte att det kom ljud analogt. De analoga ingångarna funkade endast när man tittade via komponent. Jag misstänker att det tyvärr kan vara samma problem på min nya Samsung, och det är lite dyrt att köpa en Mac Mini för att testa innan man vet.

Jag får försöka prova med en annan dator först.

Hmm, illa. Vet att den Sony TVn jag testade på hade ett par röd-vita ljudingångar tillsammans med HDMI ingången. Det brukar vara mycket besvärligt att slå ihop ljud och bild till HDMI. Du har inte VGA på TVn?

Ursprungligen av phindus:

Hmm, illa. Vet att den Sony TVn jag testade på hade ett par röd-vita ljudingångar tillsammans med HDMI ingången. Det brukar vara mycket besvärligt att slå ihop ljud och bild till HDMI. Du har inte VGA på TVn?

Jo, det finns VGA, oklart dock om den fattar att man vill ha in ljudet via RCA då. Jag får väl sätta mig nån kväll och testa lite.

Vore iofs jäkligt trist att inte kunna använda HDMI när det nu finns. Man får väl hoppas på en ny Mac Mini med DisplayPort istället - gärna denna vecka.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Tyvärr är det inte alltid så enkelt... Jag har inte provat på min nya Samsung, men på min förra platt-teve (som var en Philips) så gick det inte att ta in ljudet via de analoga ingångarna samtidigt som man ville titta på video via HDMI-ingången.

Dvs, teven fattade inte att det kom ljud analogt. De analoga ingångarna funkade endast när man tittade via komponent. Jag misstänker att det tyvärr kan vara samma problem på min nya Samsung, och det är lite dyrt att köpa en Mac Mini för att testa innan man vet.

Jag får försöka prova med en annan dator först.

Lägg en peng på en billigare hemmabioförstärkare då
Dom behöver inte vara svindyra för att du ska få bra ljud.

Jag kör med tex. Logitech Z-5500. Funkar smooth

Ursprungligen av Emanuel L:

Lägg en peng på en billigare hemmabioförstärkare då
Dom behöver inte vara svindyra för att du ska få bra ljud.

Jag kör med tex. Logitech Z-5500. Funkar smooth

Min hemmabiostärkare klarade inte analogt ljud samtidigt som den tog HDMI in, så.jag fick köpa en optisk kabel för den MacBook som jag provade med. Finns många krumbukter i denna ljud/ljus härva.

Ursprungligen av bjelkeman:

Min hemmabiostärkare klarade inte analogt ljud samtidigt som den tog HDMI in, så.jag fick köpa en optisk kabel för den MacBook som jag provade med. Finns många krumbukter i denna ljud/ljus härva.

haha, kör man med ngt annat än optisk ut så ska man skit ha

Ursprungligen av Emanuel L:

Lägg en peng på en billigare hemmabioförstärkare då
Dom behöver inte vara svindyra för att du ska få bra ljud.

Jo, det skulle jag kunna, men jag vill inte. Jag vill ha ljudet ut från min teve bara. Frågan är varför det ska vara så himla svårt?

Nu hade jag ju hoppats att det skulle komma en ny Mac Mini med DisplayPort typ denna vecka, och så säger Apple idag att det inte kommer några nya macar innan årsskiftet. Suck.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jo, det skulle jag kunna, men jag vill inte. Jag vill ha ljudet ut från min teve bara. Frågan är varför det ska vara så himla svårt?

Nu hade jag ju hoppats att det skulle komma en ny Mac Mini med DisplayPort typ denna vecka, och så säger Apple idag att det inte kommer några nya macar innan årsskiftet. Suck.

Meehhn. Du vill punga ut ca 7-8k på en my mac mini eller ännu mer istället för att lägga 2-4k på en schysta hemmabioanläggning?

Ursprungligen av Emanuel L:

Meehhn. Du vill punga ut ca 7-8k på en my mac mini eller ännu mer istället för att lägga 2-4k på en schysta hemmabioanläggning?

Ja?

Jag vill ju ha färre prylar, inte fler.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Ja?

Jag vill ju ha färre prylar, inte fler.

Men du vill ha färre pryla & sämre ljud?
Aja, alla är olika. Du kanske bor i en liten etta på 20kvm. Då gör de kanske inget

  • Medlem
  • 2008-11-12 15:31
Ursprungligen av MungoBBQ:

Tyvärr är det inte alltid så enkelt... Jag har inte provat på min nya Samsung, men på min förra platt-teve (som var en Philips) så gick det inte att ta in ljudet via de analoga ingångarna samtidigt som man ville titta på video via HDMI-ingången.

Dvs, teven fattade inte att det kom ljud analogt. De analoga ingångarna funkade endast när man tittade via komponent. Jag misstänker att det tyvärr kan vara samma problem på min nya Samsung, och det är lite dyrt att köpa en Mac Mini för att testa innan man vet.

Jag får försöka prova med en annan dator först.

På Samsung-plattan som står nere i vardagsrummet här så finns det analog ljudingång som hör ihop med HDMI-ingången, och dessa är då inringade tillsammans!

Ursprungligen av CKOTG:

På Samsung-plattan som står nere i vardagsrummet här så finns det analog ljudingång som hör ihop med HDMI-ingången, och dessa är då inringade tillsammans!

Spännande! Exakt vilken modell har du? Min sitter så dumt på väggen så jag kan inte titta där igen utan att ta ner teven, men jag får väl göra det när jag ska testa.

Du har ju optiskt ut från macen till förstärkare eller li-in på tv'n om du har.

Det är inte alla apparater som klarar av att pixelmappa över HDMI, så om så är fallet kan VGA vara ett bättre alternativ.

Ursprungligen av staed:

Det är inte alla apparater som klarar av att pixelmappa över HDMI, så om så är fallet kan VGA vara ett bättre alternativ.

Förutsätt att det inte är en Full-HD, då kan det istället bli problem över VGA :).

Prylar och bättre ljud är inte allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 23:11
Ursprungligen av bjelkeman:

Prylar och bättre ljud är inte allt.

Nej, det är det det inte, men jag håller med Emanuel där: har svårt att förstå att man kan lägga massor med pengar på dator+TV (stor bild! HD!) och sedan köra ljudet via TVn eller ett sunkigt stereo/surroundsystem (japp, där dissar jag alltså Logitech).

Visst, det är lättare att se skillnad på bild än att höra skillnad på ljud. Men lär man sig uppskatta bra ljud (och skaffar sig det) har man riktigt fina upplevelser att se fram emot (parallellt med ett växande förakt för "hemmabiopaket, 1999:-").

Men alla är vi olika. Och det är väl fint. Speciellt i HD, med en riktigt bra ljudanläggning.

Ursprungligen av dogday:

Nej, det är det det inte, men jag håller med Emanuel där: har svårt att förstå att man kan lägga massor med pengar på dator+TV (stor bild! HD!) och sedan köra ljudet via TVn eller ett sunkigt stereo/surroundsystem (japp, där dissar jag alltså Logitech).

Tja, alla har vi ju olika behov. Jag skulle också gärna köra allt ljud genom en fet hemmabioanläggning och få tryck i basen, rent och fint ljud och köra så högt att rutorna skallrar!

Men nu är det ju så att c:a 99% av allt tittande hemma hos oss sker då barnen ligger och sover i rummet bredvid, och då är det inte aktuellt att lyssna på särskilt hög volym. Alltså duger ljudet från de inbyggda högtalarna i teven alldeles utmärkt. Dessutom tittar vi väldigt lite på film, men rätt mycket på TV-serier, och även där är behovet av surround och hembioanläggning mycket mindre.

Men oavsett applikation så har vi ju glidit ifrån ämnet - jag vill veta om det på något sätt går att få ut ljudet från en Mac Mini till min teve. Jag har inte hunnit testa med VGA/HDMI + analogt ut, så jag har inget svar på frågan än.

dogday beskriver mina tankar bättre
Jag förstår inte att man satsar så mycket på bra bild med mera och sen skiter i ljudet. ljudet är ju halva upplevelsen. tänk dig gå på bio och lyssna på monoljud

Som jag uppfattade det så hade MungoBBQ rätt bra bild redan, bara att han saknade anslutningsalternativ till ljudet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-11 09:46

Givetvis kan du ta ut ljudet analogt till TV eller förstärkare.

Bilden tar du ut med DVI till HDMI om du har en platt TV. Det finns speciella kablar med DVI i ena änden till HDMI i andra. DVI ut ger bara bild. Ljudet får du ta analogt.
Man skulle kunna ta ut ljudet digitalt via USB med ett externt ljudkort. Men det kostar extra.

Annars får du skaffa en DVI till S-Video-adapter från Apple om du har tjock-TV.
Men undvik det om du har platt-TV. Det blir så mycket sämre.

Har följt tråden lite och backar man lite finns svaren i tidigare inlägg, eller?
I vilket fall som helst DVI - HDMI mellan Minin och TV 'n. Upplösningen kan man behöva installera SwitchRes för, så man får optimal bild. (t.ex. 1368x768)

Att dra in ljudet i TV'n direkt blir analogt och inget annat, och det blir förstås från Minins ljudutgång till TV'ns speciella ljudingång, alltså den som är aktiv när HDMI är aktiv. Och just hur detta ska göras beror på vilken TV man har.

Det finns inget skäl till att larva sig med ett externt ljudkort om det ändå bara ska till TV'n. Drar du det till stereon så kan det vara en annan historia.

Men som i alla andra fall rekommenderas detta: RTFM, vilket på finkänslig engelska står för: "Read The Fucking Manual"

Sorry om jag var dryg men hur svårt ska man göra det för sig?

Ursprungligen av Svante S:

Sorry om jag var dryg men hur svårt ska man göra det för sig?

Suck. Du kunde ju ha läst lite noggrannare då.

Att bilden går att få ut digitalt via DVI -> HDMI står klart för var och en. Knäckfrågan här är LJUDET.

Det finns ett antal kablar/boxar ute på marknaden som kan ta in analog signal och "slå ihop" den med DVI/HDMI till en HDMI-signal med digitalt ljud. Dessa är dyra och det är väl tveksamt om de ens fungerar som utlovat.

Återstår alltså att ta in ljudet analogt till teven. Som jag skrev tidigare i tråden funkade det INTE på en Philips-teve jag hade tidigare - teven fattade inte att när jag hade HDMI-ingången aktiverad så ville jag få in ljudet från de analoga ingångarna.

Nu har jag en ny teve, och jag har inte hunnit testa än hur det är med den - fattar den att jag vill ha analogt ljud om jag tar in bilden via HDMI? Om jag tar in bilden via VGA? Det återstår att se. När jag har testat så återkommer jag i denna tråd och rapporterar hur det gick. Kanske kan det vara någon annan till hjälp.

Sorry om jag var dryg, men hur många gånger ska man orka försvara sig i onödan?

Ursprungligen av MungoBBQ:

Suck. Du kunde ju ha läst lite noggrannare då.

Att bilden går att få ut digitalt via DVI -> HDMI står klart för var och en. Knäckfrågan här är LJUDET.

Det finns ett antal kablar/boxar ute på marknaden som kan ta in analog signal och "slå ihop" den med DVI/HDMI till en HDMI-signal med digitalt ljud. Dessa är dyra och det är väl tveksamt om de ens fungerar som utlovat.

Återstår alltså att ta in ljudet analogt till teven. Som jag skrev tidigare i tråden funkade det INTE på en Philips-teve jag hade tidigare - teven fattade inte att när jag hade HDMI-ingången aktiverad så ville jag få in ljudet från de analoga ingångarna.

Nu har jag en ny teve, och jag har inte hunnit testa än hur det är med den - fattar den att jag vill ha analogt ljud om jag tar in bilden via HDMI? Om jag tar in bilden via VGA? Det återstår att se. När jag har testat så återkommer jag i denna tråd och rapporterar hur det gick. Kanske kan det vara någon annan till hjälp.

Men du, DVI har inte ljud, bara bild.
Undrar ven som ska läsa noggrannare...

Sen är det bara att beklaga att du haft Phillps, det är skit!
But do read the manual....;)

Ursprungligen av Svante S:

Men du, DVI har inte ljud, bara bild.
Undrar ven som ska läsa noggrannare...

Sen är det bara att beklaga att du köpt Phillips, det är skit!

Nä nu orkar jag inte längre.

Om du känner för det kanske du kan läsa tråden igen, så ska du se att det är "goddag yxskaft" på dina kommentarer.

För alla andra som ev. fortfarande orkar läsa i den här tråden:

Apogee DVI To HDMI Converter / SPDIF Optical Toslink+Coaxial Input Output

Där finns en produkt som ev. kan slå ihop analog audio och DVI till HDMI. Men jag har inte träffat på nån som verkligen har testat den än.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Nä nu orkar jag inte längre.

Om du känner för det kanske du kan läsa tråden igen, så ska du se att det är "goddag yxskaft" på dina kommentarer.

För alla andra som ev. fortfarande orkar läsa i den här tråden:

Apogee DVI To HDMI Converter / SPDIF Optical Toslink+Coaxial Input Output

Där finns en produkt som ev. kan slå ihop analog audio och DVI till HDMI. Men jag har inte träffat på nån som verkligen har testat den än.

kan ju vara lite beroende på hur man formulerar sig... hej svejs å lycka till,:cool:

Du ville ju inte ha fler prylar

Den du länka till. Kostar 600kr + säkert lite frakt.
Spara dina pengar o köp en billigare förstärkare.

Jag vet att du inte vill höra det. Men en vacker dag kommer du byta prylar / tv. Då kommer din lilla converter ligga o damma. Medans en förstärkare kan leva lite längre om du nu inte vill köpa en bättre.

Det här är väl lite Off Topic för din del, men det är ett tips iaf.

Om inte så är de väl bara beställa din lilla converter.

Vi vill bara hjälpa dig. Så tänk efter lite före du suckar.

Ursprungligen av Emanuel L:

Du ville ju inte ha fler prylar

Nej, det vill jag inte. Men det FINNS ju ingen Mac Mini med HDMI.

Ursprungligen av Emanuel L:

Den du länka till. Kostar 600kr + säkert lite frakt.
Spara dina pengar o köp en billigare förstärkare.

OK, jag biter. Länka gärna till var jag ska köpa en billigare förstärkare, komplett med högtalare som jag antar att jag behöver också?

Förutom att det blir dyrare blir det också fler prylar, fler sladdar, fler fjärrkontroller, högre strömförbrukning... Allt för att jag vill ha ljud till bilden.

Sen har jag ju ytterligare en teve, i sovrummet, som också får bild från mitt mediecenter. Med förstärkare + högtalare får jag inget ljud i den teven, så då ska jag alltså antingen köpa en förstärkare + 2 högtalare till, eller bara kräma på högsta volym i vardagsrummet så det hörs över hela lägenheten?

Jag förstod redan från början att ni försökte hjälpa mig genom att säga att det gick att koppla in externt ljudsystem. Problemet var ju bara att det inte var lösningen på min fråga, vilket jag försökte säga ett par gånger...

Bevaka tråden