Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Konrad:

Det kanske är just det "vanligt folk" gör. Lyssnar med Sony Ericssons hörlurar eller med Saabs ljudanläggning.
Där har vi förklaringen.
Och ett bra begrepp om hur "vanligt folk" är.

<jag tycker lite synd om dig>

Har jag sagt att det är nått fel på vanligt folk eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:58
Ursprungligen av peppz1:

Har jag sagt att det är nått fel på vanligt folk eller?

Nej, men det var du som skrev det först.
Förklara vad "vanligt folk" är, tack.
Utelämna Saab och Sony Ericsson.

Ursprungligen av Konrad:

Nej, men det var du som skrev det först.
Förklara vad "vanligt folk" är, tack.
Utelämna Saab och Sony Ericsson.

Alla andra som inte är audiophiler. Duger det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 18:07
Ursprungligen av peppz1:

Alla andra som inte är audiophiler. Duger det?

Om du lär dig att det heter audiofiler, så kanske.

Ursprungligen av Konrad:

Om du lär dig att det heter audiofiler, så kanske.

Och om du lär dig vanligt folkvett så slipper vi kastabajs diskutioner.

Ursprungligen av peppz1:

Och om du lär dig vanligt folkvett så slipper vi kastabajs diskutioner.

Vet var (med vem) det hela började...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 18:29
Ursprungligen av peppz1:

Och om du lär dig vanligt folkvett så slipper vi kastabajs diskutioner.

Diskussioner, heter det. Även om det är kastabajs.

Ursprungligen av Konrad:

Det kanske är just det "vanligt folk" gör. Lyssnar med Sony Ericssons hörlurar eller med Saabs ljudanläggning.
Där har vi förklaringen.
Och ett bra begrepp om hur "vanligt folk" är.

Själv kör 1972 El Camino med Alpine, använder normalt Denon-lurar
med min iPod (och Gary's amp).

Pust! Då är jag inte vanlig i alla fall...

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Själv kör 1972 El Camino med Alpine, använder normalt Denon-lurar
med min iPod (och Gary's amp).

Pust! Då är jag inte vanlig i alla fall...

SN

Nu börjar jag bli jävligt offtopic här men El Camino? Ligger du och ruvar på en SS möjligtvis?

Ursprungligen av peppz1:

Nu börjar jag bli jävligt offtopic här men El Camino? Ligger du och ruvar på en SS möjligtvis?

Vet du vad det är för skillnad på en SS och en icke-SS El Camino ?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vet du vad det är för skillnad på en SS och en icke-SS El Camino ?

454an satt väl i SS har jag för mig? Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 18:32
Ursprungligen av peppz1:

454an satt väl i SS har jag för mig? Eller?

Bilar får ni ta i en särskild tråd.

Ursprungligen av peppz1:

454an satt väl i SS har jag för mig? Eller?

Om det är din insikt i vad en SS är så är det väl obetydligt om det är en SS eller ej ?!

End of car discussions.

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Om det är din insikt i vad en SS är så är det väl obetydligt om det är en SS eller ej ?!

End of car discussions.

SN

Jag vara bara nyfiken. Nåväl, alltid kul å stöta på andra chevyägare.

Om man är audiofil, är man handikapad då ?!
(eftersom man inte är en vanlig människa)

Jag kanske skulle kunna söka bidrag eller färdtjänst )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 20:03

Det här kanske är en separat diskussion, men ibland undrar jag varför det inte verkar distribueras något högre än "CD-kvalitet" på internet. Teoretiskt skulle man ju kunna ha hur hög samplingsfrekvens/bitdjup som helst när man inte är beroende av någon mediebärare?

Beror det på bandbredden som krävs för att ladda ned filerna eller sitter folk med för dålig hårdvara? Är skivbolagen ointresserade?

Ursprungligen av C-mon:

Det här kanske är en separat diskussion, men ibland undrar jag varför det inte verkar distribueras något högre än "CD-kvalitet" på internet. Teoretiskt skulle man ju kunna ha hur hög samplingsfrekvens/bitdjup som helst när man inte är beroende av någon mediebärare?

Beror det på bandbredden som krävs för att ladda ned filerna eller sitter folk med för dålig hårdvara? Är skivbolagen ointresserade?

Beror lite på hur man definerar "distribueras"...

Bandbredd är det väl ingen direkt brist på med tanke på alla filmer som flyger runt.

SN

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 20:13
Ursprungligen av C-mon:

Det här kanske är en separat diskussion, men ibland undrar jag varför det inte verkar distribueras något högre än "CD-kvalitet" på internet. Teoretiskt skulle man ju kunna ha hur hög samplingsfrekvens/bitdjup som helst när man inte är beroende av någon mediebärare?

Det är inget som behövs f. den mänskliga hörseln. Inte för 2 kanaler i alla fall.

SACD & DVD-audio är bara hype...

Skulle inte klara mig utan...

...FLAC eller Apple Lossless. 256+ kbps MP3 är okej, men om man verkligen ska njuta så är det bara losslessformaten som gör susen.

Och jag skulle avlida om jag tvingades lyssna i något annat än mina kära q-JAYS. (Här i ett test jämförda med bl a Denon-lurar.)

Ursprungligen av DaPhox:

Det är inget som behövs f. den mänskliga hörseln. Inte för 2 kanaler i alla fall.

SACD & DVD-audio är bara hype...

Absolut inte men självklart så måste ju högtalarna kunna leverera....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 23:31
Ursprungligen av Simon Templar:

Absolut inte men självklart så måste ju högtalarna kunna leverera....

Spelar ingen roll hur mycket högtalarna levererar om öronen inte hänger med...

Anledningen till att SACD låter annorlunda jämfört m motsvarande CD är....ännu än gång olika mastringar. Sony är ju kända för detta när de skulle bevisa SACDs "överlägsenhet". Tråkigt att många inte inser detta.

http://mixonline.com/recording/mixing/audio_emperors_new_sampling/

Själv föredrar jag lurar som sitter utanpå öronen, men som allt annat är det väl en smaksak, fast jag är imponerad hur man kan få en sån bas ur så små lurar (inte iPod original)...

Själv lyssna jag på midi-musik i mina hemgjorda pappersmembranhögtalare , nejdå. jag vill ha så bra ljud som möjligt i min iPod. Därför kopierar jag alltid CD-skivor i WAV-format. Det tar en jäkla plats på datorn och iPoden, men nu har ju iPod classic sjukt mycket minne så det funkar väldigt bra faktiskt

Ursprungligen av Carlssson:

Själv lyssna jag på midi-musik i mina hemgjorda pappersmembranhögtalare , nejdå. jag vill ha så bra ljud som möjligt i min iPod. Därför kopierar jag alltid CD-skivor i WAV-format. Det tar en jäkla plats på datorn och iPoden, men nu har ju iPod classic sjukt mycket minne så det funkar väldigt bra faktiskt

Lossless-formaten kan halvera utrymmet som krävs med fullständigt bibehållen kvalitet.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 23:35

I LOVE My QUAD !!

hmm tror den har fyllt 25

Ursprungligen av Trisen:

I LOVE My QUAD !!

hmm tror den har fyllt 25

Min är nog äldre, har en QUAD 33 med brorsan QUAD 303S.

Ljuvligt!!

Fast Trisen, din ikon gör mej orolig...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 23:55

slutsteg 606 / förför och tuner 400 serien .. men Cd spelaren är av en nyare NAD modell
högtalare Carlsson OA-52 med dellat fördelningsfilter....

Nått dummt jag gjorde sålde min Thorens spelare med en SME III arm men det var 20 år sen
SATAN!!!

Jag har bara för/slut förstärkare. CD spelare har jag bl.a. Arcam Alpha 8, ett halv dussin NAD (några av deras första), Denon, Sony ES m.m. Har ca. ett 15-tal förstärkare lite var stanns...

Olika setup beroende på rum och typ av musik. I köket blir det uteslutande jazz, i verkstan blir det mest blues o.s.v.

För att inte tala om valet av högtalare, totalt avgörande VAD och VAR.

Om man ändå kunde vara "vanlig" och inte bry sej, köpa någe fint på Elgiganten, blankt silverfärgat med en massa lampor, blinkande lampor...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-16 10:57

Jisses. Jag läste lite i den här tråden från början, men sen brakade den iväg så nu orkar jag inte läsa ikapp.

Men jag kan röra om i grytan och svara på ursprungsfrågan: "Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!"

Folk "bryr sig inte" för att de inte är perversa audiofiler. För de allra flesta är en cd-spelare en cd-spelare är en cd-spelare. För de allra flesta låter musiken idag, oavsett distributionsform, tillräckligt bra. Så enkelt är det.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara lite dumsnålt att iTunes kör med 128kbit/s AAC. Men det är ju iaf drm-begränsad musik. I de fall det finns tillgängligt väljer man så klart iTunes+ som är 256 kbit/s AAC. För min del skulle de gärna få sälja lossless för en extra slant som ett alternativ för de som är känsliga också.

Ursprungligen av hugin:

Folk "bryr sig inte" för att de inte är perversa audiofiler. För de allra flesta är en cd-spelare en cd-spelare är en cd-spelare.

Pervers ?!?

Lev du glad i ditt ljudkvalitetsointressanta* liv så kan vi som bryr oss leva som vi vill, men kalla oss fan INTE perversa!!!!!!!!!!!

Ursprungligen av hugin:

För de allra flesta låter musiken idag, oavsett distributionsform, tillräckligt bra. Så enkelt är det.

Men i och för sej, ser du dagens musik som tillräckligt bra så har du inte så stora krav och då kanske MP3 räcker.

Pervers...

J*vla pucko...

Senast redigerat 2008-04-16 12:12
Bevaka tråden