Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mjg:

/.../

Vad jag försöker säga är att allt är relativt och att människans preferenser är den enda måttstock som finns.

Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med stenkakor.
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med vinyl (en del skrattade åt stenkakorna).
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med STEREO vinyl (en del skrattade åt mono).
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med CD (en del skrattade åt vinyl).
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med mp3 (verkar vara dom enda som inte skrattar åt andra format - utan bara diggar och har ett liv att leva).

Hallelujah!

Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med kassetter (en del skrattade åt rullbandarna).

Nu tänker jag låta bli att snobba mig och snacka om svindyra prylar, men jag tänkte redogöra kort, lite tekniskt, vilka de största problemen är vid uppspelning av digital audio.

1) Dålig DAC: Som jag och några andra redan berört, väldigt låg kvalitet på DAC och utgångssteg i spelare och ljudkort. De flesta billigare spelare/ljudkort (och en del dyrare) klarar inte av att återge de översta 3dB (distar sönder transienterna).

2) Jitter:
Förenklat: Problem med att korrekt synkronisera samples genom utrustningen (instabil klockning). Jitterartefakter påförs i stort sett hela tiden, redan i inspelnings och masteringsprocessen. Uppspelningsutrustning av låg kvalitét påför ofta mycket jitter. Typiskt kan man höra detta genom att center-imagen blir otydlig, stereoseparationen odistinkt och inexakt, ljudet förlorar djup och dimension.

3) Felkorrigering från CD: CD-spelaren gissar inte så mycket rätt som den gissar för att smidigt överbrygga saknade samples på ett sätt som inte stör ljudet på ett uppenbart sätt. Om mycket felkorrigering sker kan det ge konsekvenser i stil med jitter ovan.

4) Inter sample peaks: Digitala nivåer bra mycket lägre än 0dB kan skapa otrevlig distortion p g a kummulativa effekter. När man som nuförtiden mastrar högt, överkomprimerar och pressar upp nivåerna blir dessa kummulativa effekter avsevärda och vi kan få tämligen kraftig digital distortion (clipping) utan att ens överskrida 0dBFS.

5) Clipping som avsiktlig metod för att höja volymen. Detta är ett riktigt monster och har tyvärr blivit ganska vanligt. I kampen om högljuddast skiva så nöjer man sig inte med hårdlimitering utan man överstyr avsiktligt digitalt för att så att säga "kapa" fram några extra dB. Jag behöver väl inte nämna att det distar rätt otrevligt och det är hejdå till harmoniska övertonsregister och transienttoppar.

Denna kombination har jag upplevt:
Vinyl: Thorens TD 2010 (Head: ClearAudio Beta S MkII)
CD-Player: McIntosh MCD7009
Pre-amp: McIntosh C220
Amp: McIntosh MC275
Speakers: Mirage OM-5

Det jämnfördes även i realtid genom att slå om källan mellan cd och vinyl, men en knapp, hur mycket som skilde och vad skildnaden var. Den var oerhört stor kan jag säga. Vinyl slår cd och annat digialt med hästlängder. Men har man inte upplevt det så kan man inte föreställa sig detta.

Här kan ni läsa om en teknik som tagits fram för att göra ljudet från digitala källor mera naturligt. http://www.pioneer.eu/eur/products/45/64/tech/DVDPlayer/Legato_Link_Conversion_PRO.html

Ursprungligen av micke_nkpg:

Denna kombination har jag upplevt:
Vinyl: Thorens TD 2010 (Head: ClearAudio Beta S MkII)
CD-Player: McIntosh MCD7009
Pre-amp: McIntosh C220
Amp: McIntosh MC275
Speakers: Mirage OM-5

Vilken amatör, du nämner ju inga kablar, eller är du en sån som
tycker att kablarna inte spelar roll ?! (skämt!)

Själv har jag Amerikanska IXOS som funkar för min smak, koppar
och silver blandat.

SN

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:07
Ursprungligen av micke_nkpg:

Denna kombination har jag upplevt:
Vinyl: Thorens TD 2010 (Head: ClearAudio Beta S MkII)
CD-Player: McIntosh MCD7009
Pre-amp: McIntosh C220
Amp: McIntosh MC275
Speakers: Mirage OM-5

Det jämnfördes även i realtid genom att slå om källan mellan cd och vinyl, men en knapp, hur mycket som skilde och vad skildnaden var. Den var oerhört stor kan jag säga. Vinyl slår cd och annat digialt med hästlängder. Men har man inte upplevt det så kan man inte föreställa sig detta.

Ehhh, CD & Vinyl mastras olika. Så enkelt är det. Testet betyder nada.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 14:55

Jag köper den musik jag verkligen vill ha på fysiska CD. Det som jag bara vill kolla av, eller ha för stunden laddar jag ner gratis. För det mesta åker skiten ut direkt.
Jag har inte en så sofistikerad spelare som SkrotNisse har, men bättre än skiten hos Eligiganten i alla fall. En Sony Esoteric nånting, orkar inte kolla modell nu, men den kostade schaber och spelar riktigt bra.

Och jag har optisk koppling till förförstärkaren och Monster, nånting, till högtalarna, som är Yamaha NS 1000 Monitor, och Monster InterLink mellan förförstärkare och slutstegen.
Kanske gammal skit, men det funkar bra i alla fall.

Jag har en gammal Sony CDP228ES (det är ES som är skillnaden), gammal men suverän!

Är det vad du menar med Esoteric ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 15:04
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har en gammal Sony CDP228ES (det är ES som är skillnaden), gammal men suverän!

Är det vad du menar med Esoteric ?

Sony hade en serie med hajfiddelitty-grejer förut med tillnamnet Esoteric. Skulle var bättre än det andra dom har. Spelaren jag köpte kostade 20.000 för tio år sedan. Men den är kanske inte bättre än en DVD på ICA nu. Vet inte, men det låter bra.

Ursprungligen av Konrad:

Sony hade en serie med hajfiddelitty-grejer förut med tillnamnet Esoteric. Skulle var bättre än det andra dom har. Spelaren jag köpte kostade 20.000 för tio år sedan. Men den är kanske inte bättre än en DVD på ICA nu. Vet inte, men det låter bra.

Det finns all anledning att tro att den fortfarande står sig mycket bra. T ex har de tidigaste philipsarna riktigt bra ljud, fast de har tyvärr en del mekaniska problem samt trassel med skivtyper.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:07
Ursprungligen av ninjamac:

Det finns all anledning att tro att den fortfarande står sig mycket bra. T ex har de tidigaste philipsarna riktigt bra ljud, fast de har tyvärr en del mekaniska problem samt trassel med skivtyper.

Mekaniken är lite annorlunda i min Sony. Man lägger en metallklump på skivan i "släden" och sedan åker skivan över laseroptiken i stället för tvärtom.
Säkert teknik från tidig jura, men det fungerar bra.

Ursprungligen av ninjamac:

Det finns all anledning att tro att den fortfarande står sig mycket bra. T ex har de tidigaste philipsarna riktigt bra ljud, fast de har tyvärr en del mekaniska problem samt trassel med skivtyper.

Medan nästan allt nytt från Philips är rent skit (i mitt tycke), fast jag
vet inte om det är så subjektivt. Kolla en Philips 40" TV jämfört med
en Samsung/Sony (samma delar).

Ursprungligen av Konrad:

Sony hade en serie med hajfiddelitty-grejer förut med tillnamnet Esoteric. Skulle var bättre än det andra dom har. Spelaren jag köpte kostade 20.000 för tio år sedan. Men den är kanske inte bättre än en DVD på ICA nu. Vet inte, men det låter bra.

Snarare tvärt om !!!

Den mekaniska driven är nog som att jämföra en Volvo 940 med en Kia,
och jag vet vilken jag väljer!!

Näru, bara för att saker är nyare betyder det inte bättre, oftast sämre.

Okej boys, ta det lite lugnt nu. Visa er från er bästa och mest toleranta sida.

MVH
Richard, i egenskap av moderator

Personligen har jag stor förståelse för "lagom bra grejer"-filosofin. Jag tycker själv det kan bli lite väl jobbigt när det börjar handla mer om prylar än om musik. Nu har jag varit bortskämd med bra grejer under min tid som ljudtekniker så jag har liksom fått mitt lystmäte. Hemma och i lilla hemstudion har jag vad jag tycker är helt ok grejer. Jag har en utmärkt vinylspelare och riaa-amp, en bra CD-spelare, ett par bra stärkare och två uppsättningar KEF Cresta som jag personligen är väldigt förtjust i. Det räcker väl för mig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 16:52

Jag nöjde mig länge med SACD och DVD-Audio och min DENON DCD-SA1S, men sedan jag etablerade min kontakt som levererar mig digitala masters på U-matic (ibland DAT) från cutting rooms - så har jag svårt att hålla mig för skratt när mina polare köper guldkablage och fortfarande lyssnar på SACD/DVD-Audio-skit. Som att kasta pärlor åt svin.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:58
Ursprungligen av mjg:

Jag nöjde mig länge med SACD och DVD-Audio och min DENON DCD-SA1S, men sedan jag etablerade min kontakt som levererar mig digitala masters på U-matic (ibland DAT) från cutting rooms - så har jag svårt att hålla mig för skratt när mina polare köper guldkablage och fortfarande lyssnar på SACD/DVD-Audio-skit. Som att kasta pärlor åt svin.

Ditt utbud av musik blir en aning begränsat i så fall.
Jag har svårt att tro att det kommer betydelsefull musik från dina "cutting rooms".
Vad skulle det vara om det är så?
Inget som går till historien skulle jag tro.
Jag får också svårt att hålla mig för skratt, vilken menlös megatomte du är.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 18:09
Ursprungligen av Konrad:

Ditt utbud av musik blir en aning begränsat i så fall.
Jag har svårt att tro att det kommer betydelsefull musik från dina "cutting rooms".
Vad skulle det vara om det är så?
Inget som går till historien skulle jag tro.
Jag får också svårt att hålla mig för skratt, vilken menlös megatomte du är.

En del är oemotagliga för satir/ironi

Ursprungligen av mjg:

En del är oemotagliga för satir/ironi

Ska man vara ironisk så ska man vara det så att folk förstår att man är det och inte skriva så folk tror att man är korkad...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 18:54
Ursprungligen av mjg:

En del är oemotagliga för satir/ironi

Svårt att veta när det gäller dig som alltid sätter dig på höga hästar och ser ner på alla andra.
Även om du tror dig kunna och veta en massa saker så borde du ha en lite mer ödmjuk attityd. Alla kan inte vara lika inihelvete duktiga och bra som du tror att du är.

På vilket sätt skulle DAT eller för den delen U-Matic vara bättre än SACD?

Ursprungligen av mjg:

Jag nöjde mig länge med SACD och DVD-Audio och min DENON DCD-SA1S, men sedan jag etablerade min kontakt som levererar mig digitala masters på U-matic (ibland DAT) från cutting rooms - så har jag svårt att hålla mig för skratt när mina polare köper guldkablage och fortfarande lyssnar på SACD/DVD-Audio-skit. Som att kasta pärlor åt svin.

När tråden sen ballar ur helt så vet man i alla fall vem som började med fjantskrivandet...

Dehär är som att diskutera mac vs. pc

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:22
Ursprungligen av peppz1:

Dehär är som att diskutera mac vs. pc

Det är det väl inte alls det?

Ursprungligen av Konrad:

Det är det väl inte alls det?

Audiophiler vs. vanliga folk, ser ut som när man läser just en pc vs. mac diskution.

Ursprungligen av peppz1:

Audiophiler vs. vanliga folk, ser ut som när man läser just en pc vs. mac diskution.

Håller inte med alls!

Man mäter inte ljudkvalitet på samma sätt som en upplevd skillnad mellan operativ system.

Du jämför inte ens äpplen med päron utan gurkor med gafflar...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:37
Ursprungligen av peppz1:

Audiophiler vs. vanliga folk, ser ut som när man läser just en pc vs. mac diskution.

Vad är "vanligt folk"?
Är det personer med nedsatt hörsel?

Ursprungligen av Konrad:

Vad är "vanligt folk"?
Är det personer med nedsatt hörsel?

...eller dålig smak ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:39
Ursprungligen av SkrotNisse:

...eller dålig smak ?

I vissa fall går det hand i hand.

Vad jag menar är att diskutionen förs på samma sätt som pc vs. mac. lika agressivt, alla som anser olika verkar hugga på rätt bra. Ja, vanligt folk, folk som inte är ljud-o-filer helt enkelt. För att man inte har välljud som intresse så behöver man väl inte ha dålig smak eller ha nersatt hörsel? Vanligt folk sitter med sonyericssons stereohörlurar på tåget och lyssnar genom luren eller med sin vanliga ljudanläggning i saaben å det duger åt dom, de kallar jag "vanliga människor".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:51
Ursprungligen av peppz1:

Vad jag menar är att diskutionen förs på samma sätt som pc vs. mac. lika agressivt, alla som anser olika verkar hugga på rätt bra. Ja, vanligt folk, folk som inte är ljud-o-filer helt enkelt. För att man inte har välljud som intresse så behöver man väl inte ha dålig smak eller ha nersatt hörsel? Vanligt folk sitter med sonyericssons stereohörlurar på tåget och lyssnar genom luren eller med sin vanliga ljudanläggning i saaben å det duger åt dom, de kallar jag "vanliga människor".

Det kanske är just det "vanligt folk" gör. Lyssnar med Sony Ericssons hörlurar eller med Saabs ljudanläggning.
Där har vi förklaringen.
Och ett bra begrepp om hur "vanligt folk" är.

<jag tycker lite synd om dig>

Bevaka tråden