Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 13:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu pratar du ju plötsligt emot dig själv... Jag väljer att inte fortsätta diskussionen med dig då.

På vilket sätt pratar jag emot mig själv?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 11:43
Ursprungligen av imaster:

Alla gör inte så men det kommer att bli vanligare och vanligare och producenterna har enormt lite att säga till om så länge de faktiskt vill ha betalt. Visst finns det klåparproducenter men exponering är viktigare än ljudkvalitet, särskilt idag när vi som faktiskt har utrustning där man kan höra skillnad på annat än volym blir färre och färre.

De flesta har idag givetvis anläggningar där man kan höra skillnader på mer än volymen. Menar du att du är audiofil så kan du inte begära att alla inspelningar ska låta bra i dn anläggning för de flesta band och producenter har ju helt olika preferenser och sound. Vad har du för högtalare?
En riktigt duktig producent nöjer sig inte med en dålig mastring vad än skivbolaget säger. Det handlar ju om producentens rykte och slutresultatet av ofta hundratals timmars jobb. De producenter som helt lämnar över till skivbolagen att bestämma över mastringen är klåpare.

Jag är benägen att hålla med, även om jag är helt och hållet konsument, men jag väljer mina inköp med omsorg.

Körde och hämtade några Macar i kväll och hade min egen CD i bilen för en gångs skull istället för barnens. Ingen storfavorit av min nu för tiden, men back in the day, Simply Red. Jag har alltid tyckt att JVC stereon som följde med Volvon vi köpte i fjol samt högtalarna var ganska kassa, men nu när jag lyssnade på en skiva med en helt annan dynamik så märkte jag att det inte var stereon och högtalarna det var fel på...

Det lustiga med allt det här, att mainstream musiken går från hi-fi till sönderkomprimerat loudness pressat medan inom det visuella så är allt "bättre", högre upplösning, 3D osv (tycker inte själv att allt blir bättre bara för att det är 3D osv men där snackas det hela tiden kvalité)

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 11:35
Ursprungligen av LCR:

Det lustiga med allt det här, att mainstream musiken går från hi-fi till sönderkomprimerat loudness pressat medan inom det visuella så är allt "bättre", högre upplösning, 3D osv (tycker inte själv att allt blir bättre bara för att det är 3D osv men där snackas det hela tiden kvalité)

Tycker inte riktigt det stämmer eftersom många av de nyare TV-apparaterna fortfarande lider av dålig och framfuskad kontrast jämfört med äldre CRT-TVs och de flesta källor man tittar på är mer eller mindre "bra" komprimerade. En del kanalers och DVD-ers bild är riktigt dålig på grund av överdriven och slarvig komprimering. Sen är det lustigt att upplösningen på TV verkar ha fastnat på 1920x1080 och högre upplösning än det inte börjat lanseras. De högre upplösningsformaten har en del fördelar även om det inte finns mycket material än som stöder dessa högre upplösningar. Japan testsänder väl iofs en del.

Ursprungligen av LCR:

Det lustiga med allt det här, att mainstream musiken går från hi-fi till sönderkomprimerat loudness pressat medan inom det visuella så är allt "bättre", högre upplösning, 3D osv (tycker inte själv att allt blir bättre bara för att det är 3D osv men där snackas det hela tiden kvalité)

Hi-Fi klubben hade (har?) ibland intervjuer och sådär med sin katalog eller om det var en tidning som skickades till medlemmar. Där hade de en intervju med Kent för något år sedan som sa precis som det är. Det är helt bisarrt att folk lägger multum på att få fetaste teven med bästa upplösningen och färgåtergivningen, men skiter fullständigt i hur ljudet låter utan köper något hemmabio för 2000 spänn på Siba. Så jävla klarsynt och vrickat.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 12:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Hi-Fi klubben hade (har?) ibland intervjuer och sådär med sin katalog eller om det var en tidning som skickades till medlemmar. Där hade de en intervju med Kent för något år sedan som sa precis som det är. Det är helt bisarrt att folk lägger multum på att få fetaste teven med bästa upplösningen och färgåtergivningen, men skiter fullständigt i hur ljudet låter utan köper något hemmabio för 2000 spänn på Siba. Så jävla klarsynt och vrickat.

Tror inte folk skiter i hur det låter men att de flesta vill ha något enkelt och lättplacerat som låter tillräckligt bra vilket de flesta anläggningar av idag gör. Tyvärr så kan ju inte heller de flesta spela speciellt högt hemma utan att grannarna klagar vilket utesluter en riktigt maffig ljudanläggning i de flesta fall men en 60"-Tv kan man sätta upp utan problem.

Vad gäller Kent så var det uttalandet ett rent matrknadsföringsuttalande för HifiKlubben, för Kents egna plattor låter om man ska vara kritisk inte särskilt bra i någon anläggning oavsett kvalitet på anläggningen.

Ursprungligen av Tabb:

Tror inte folk skiter i hur det låter men att de flesta vill ha något enkelt och lättplacerat som låter tillräckligt bra vilket de flesta anläggningar av idag gör. Tyvärr så kan ju inte heller de flesta spela speciellt högt hemma utan att grannarna klagar vilket utesluter en riktigt maffig ljudanläggning i de flesta fall men en 60"-Tv kan man sätta upp utan problem.

Men det är precis där detta kommer in, "tillräckligt bra räcker" därav att marknadens krav sänks.

Sedan vad gäller volymen så är det precis där som kvalitén kommer in, bättre mastrade grejer samt bättre utrustning ger ett ljud där man HÖR allt som pågår i detalj inte bara ett brus.

Ofta när jag ser på film har jag hörlurar (vad de kostar hör inte hit) men skillnaden i de detaljer jag upplever jämfört med någons halvtaskiga 5.1 system med mjölkförpackningas högtalare är enorm.

JAG VET att detta inte är samma sak, att jämföra äpplem med päron osv, men vad jag menar är att ett bra system...

Äh, har nog skrivit för många inlägg i denna tråd redan...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 13:13
Ursprungligen av LCR:

Ofta när jag ser på film har jag hörlurar (vad de kostar hör inte hit) men skillnaden i de detaljer jag upplever jämfört med någons halvtaskiga 5.1 system med mjölkförpackningas högtalare är enorm.

Jo fast det beror mer på att rummets akustik och eventuella störljud minimeras och man kan lyssna högre utan att grannarna och medtittarna störs men tyvärr får man ofta inte samma djupa kroppsliga basupplevelse med lurar.

Ursprungligen av Tabb:

...tyvärr får man ofta inte samma djupa kroppsliga basupplevelse med lurar.

Låter som det finns en marknad för subbaskalsonger att komplettera lurarna med?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 13:19
Ursprungligen av LCR:

Men det är precis där detta kommer in, "tillräckligt bra räcker" därav att marknadens krav sänks.
)

Vet inte om marknadens krav har sänkts. Hur många hade kompletta hembioanläggningar med bra ljud hemma för 20 år sedan? 1000 pers? nu är det säkert över 100000 som har det i Sverige och många av dessa lyssnar även på musik i sina ofta väldigt bra anläggningar. Sen kanske man inte helt ska förakta dessa billiga småanläggningars kvalitet heller för många av dessa låter förvånansvärt bra i rätt rum, en del användare gör dock felet att de spelar upp musik i dessa anläggningar med samma inställningar som för film vilket ofta inte låter så bra.

Ursprungligen av Tabb:

Vet inte om marknadens krav har sänkts. Hur många hade kompletta hembioanläggningar med bra ljud hemma för 20 år sedan? 1000 pers? nu är det säkert över 100000 som har det i Sverige och många av dessa lyssnar även på musik i sina ofta väldigt bra anläggningar. Sen kanske man inte helt ska förakta dessa billiga småanläggningars kvalitet heller för många av dessa låter förvånansvärt bra i rätt rum, en del användare gör dock felet att de spelar upp musik i dessa anläggningar med samma inställningar som för film vilket ofta inte låter så bra.

Jag har en lite äldre Denon AVR med KEF högtalare som passar mitt rum och framför allt min smak väldigt bra, men skulle aldrig lyssna på musik genom den anläggningen!!

Jag hjälpte hockeycoachen att koppla in hans nyinköpta Sony 5.1 system (han har dåligt tålamod) och när allt funkat med TVn stoppade han in en CD för att kolla att han kunde lyssna på musik, japp, han var nöjd, medan jag tyckte det lät riktigt dåligt.

Allt är relativt, men att påstå att dessa system, som skapar artificille djup med extra bas för filmer, skulle på något sätt vara bra för musikåtergivning är lite smått möjligt.

Notera att jag säger musikåtergivning och inte spela upp så att man hör något. Men jag menar heller inte att man behöver gå till överdrift och köpa ett 200,000kr system (för det är alltid reaktionen på dessa inlägg). Det är inte antingen eller.

Fan, nu skriver jag här igen...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 13:40
Ursprungligen av LCR:

Jag har en lite äldre Denon AVR med KEF högtalare som passar mitt rum och framför allt min smak väldigt bra, men skulle aldrig lyssna på musik genom den anläggningen!!

Jag hjälpte hockeycoachen att koppla in hans nyinköpta Sony 5.1 system (han har dåligt tålamod) och när allt funkat med TVn stoppade han in en CD för att kolla att han kunde lyssna på musik, japp, han var nöjd, medan jag tyckte det lät riktigt dåligt.

Allt är relativt, men att påstå att dessa system, som skapar artificille djup med extra bas för filmer, skulle på något sätt vara bra för musikåtergivning är lite smått möjligt.

Men den artificiella basen som du kallar det ligger ju på ett separat spår i Dolby Systemet. Som man själv kan reglera nivån på för att passa tycke och smak och uppställning i rum vilket inte alla gör och ofta har ju dessa anläggningar inställningar för olika typer av uppspelningar 2.1 5.1 etc. men som jag skrev brukar folk inte ställa om dessa inte ens om det är väldigt enkelt att göra.

Ursprungligen av Tabb:

Tyvärr så kan ju inte heller de flesta spela speciellt högt hemma utan att grannarna klagar vilket utesluter en riktigt maffig ljudanläggning i de flesta fall men en 60"-Tv kan man sätta upp utan problem.

BRA ljud och HÖGT ljud är inte samma sak. Även på låga volymer går det att skilja på skit och bra skit.

Ursprungligen av Tabb:

Vad gäller Kent så var det uttalandet ett rent matrknadsföringsuttalande för HifiKlubben, för Kents egna plattor låter om man ska vara kritisk inte särskilt bra i någon anläggning oavsett kvalitet på anläggningen.

Jo, det förstår ju jag också. Jag gillar inte Kent, me uttalandet gör det inte mindre bra för det.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 13:47
Ursprungligen av PeeMaN:

BRA ljud och HÖGT ljud är inte samma sak. Även på låga volymer går det att skilja på skit och bra skit.

Klart det är så men gillar man ett bra och dynamiskt ljud så blir det ofta per automatik att man spelar högt.Precis som att det är lätt att gasa mer med en snabb bil. Vissa hifihögtalares element med behandlade koner är dessutom så trögdrivna att de kräver ordentlig volym för att komma igång om man vill ha mer än bara lite bas när man lyssnar lågt.

Ursprungligen av Tabb:

Klart det är så men gillar man ett bra och dynamiskt ljud så blir det ofta per automatik att man spelar högt.Precis som att det är lätt att gasa mer med en snabb bil. Vissa hifihögtalares element med behandlade koner är dessutom så trögdrivna att de kräver ordentlig volym för att komma igång om man vill ha mer än bara lite bas när man lyssnar lågt.

Ditt första resonemang kan jag köpa. Men fortfarande får du ha rejält jävla lyhört eller gnälliga grannar.
Ditt andra resonemang kan jag däremot inte köpa, får du sånna problem har du förmodligen inte ställt in din förstärkare på rätt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 16:15
Ursprungligen av PeeMaN:

Ditt första resonemang kan jag köpa. Men fortfarande får du ha rejält jävla lyhört eller gnälliga grannar.
Ditt andra resonemang kan jag däremot inte köpa, får du sånna problem har du förmodligen inte ställt in din förstärkare på rätt sätt.

Nej det är vanligt att tyngre och större element ofta behöver spelas högt för att komma igång. Sådana högtalare låter ofta inte riktigt bra förrän man spelar högt då låter de ofta vädigt bra dock till viss del kan iofs kompensera med loudness men många som har dessa typer av kvalificerade högtalare har ofta inte ens tonkontroller på sina förstärkare och skyr equalizers som pesten trots att de ofta hjälper mer än de stjälper.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ditt andra resonemang kan jag däremot inte köpa, får du sånna problem har du förmodligen inte ställt in din förstärkare på rätt sätt.

Där håller jag inte riktigt med. Mina förstärkare (de flesta) har inte tonkontroller. Jag köper förstärkare och högtalare efter min smak, försöker inte efterjustera så att det låter ok.

Ursprungligen av LCR:

Där håller jag inte riktigt med. Mina förstärkare (de flesta) har inte tonkontroller. Jag köper förstärkare och högtalare efter min smak, försöker inte efterjustera så att det låter ok.

Well, min denon kör man iallafall med mic för att ställa in för att den ska hitta stående vågor och grejjor för att kompensera. Det är ju inte så att man pillar med en tonkontroller. Jag har kört både plain "utan" denna inställning och kört in med och det kan ju vara placebo. Men det känns som det låter bättre med denna inställning!

Ursprungligen av Tabb:

Vissa hifihögtalares element med behandlade koner är dessutom så trögdrivna att de kräver ordentlig volym för att komma igång om man vill ha mer än bara lite bas när man lyssnar lågt.

Men då har man ju köpt fel högtalare!!

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 18:19
Ursprungligen av LCR:

Men då har man ju köpt fel högtalare!!

Möjligt eller så har de placerats så att de saknar basstöd från väggarna. Fast det är lika vanligt att stora högtalare blommar ut när de spelas högt som det är att små högtalare kan storkna när de borde spela ut.

Jag borde kanske ha tillagt att jag tittar nästan aldrig på tv...

Kvalitén av bild/ljud kanske är sämre än folk tror. Har själv alltid gillat fördelarna med CRT, skulle aldrig köpa en LCD tv. Har en Panasonic HD plasma som är ok, men ljudet suger!

Det mesta jag ser på är nerladdad tv från England och då blir det på en av mina Mac, men det är mestadels motorsport...

Problemet är att det handlar inte bara om CD vs. mp3/aac, gör man en dålig slutmaster/"digital remaster" blir det skit i vilket fall som helst.

Men att kategoriskt säga att en mp3 är lika bra som en okomprimerad version bara för att "du" inte hör skillnaden är precis samma sak som att säga att en JPG är lika bra som en okomprimerad PSD fil... "Jag ser ingen skillnad"

Vissa kan uppfatta nyansskillnader och andra inte, jorden är inte platt bara för att man inte själv kan se att den är rund!!

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 13:11
Ursprungligen av LCR:

Men att kategoriskt säga att en mp3 är lika bra som en okomprimerad version bara för att "du" inte hör skillnaden är precis samma sak som att säga att en JPG är lika bra som en okomprimerad PSD fil... "Jag ser ingen skillnad"

Skrev jag det?

Ursprungligen av Tabb:

Skrev jag det?

Har jag sagt att du gjort det?

(ser inget citat eller syftning på ditt inlägg direkt, det var en allmän kommentar, därav inget citat)

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 13:37
Ursprungligen av LCR:

Har jag sagt att du gjort det?

(ser inget citat eller syftning på ditt inlägg direkt, det var en allmän kommentar, därav inget citat)

OK men då ska du kanske skriva man istället för "du" och vem har överhuvudtaget påstått kategoriskt "att en mp3 är lika bra som en okomprimerad version"

Ursprungligen av Tabb:

OK men då ska du kanske skriva man istället för "du" och vem har överhuvudtaget påstått kategoriskt "att en mp3 är lika bra som en okomprimerad version"

Ok.

Läs genom tråden ska du få se, ganska många.

"Lika bra" syftar på upplevd, och vissa (inte "du") menar att bara för att DE inte upplever någon skillnad så kan det inte rimligtvis finnas någon skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 14:15
Ursprungligen av LCR:

Ok.

Läs genom tråden ska du få se, ganska många.

Läste igenom en del av tråden men hittade ingen som påstår det, kan du kanske länka till något relevant exempel?

Ursprungligen av Tabb:

Läste igenom en del av tråden men hittade ingen som påstår det, kan du kanske länka till något relevant exempel?

Sorry, har skrivit för många gånger i denna tråd jag skapade back in the day, du får läsa själv.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 14:51
Ursprungligen av LCR:

Sorry, har skrivit för många gånger i denna tråd jag skapade back in the day, du får läsa själv.

?????

Bevaka tråden