Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill inte påstå mig vara audiofil, men jag hör många distande segment i komprimerade låtar och visst stör det mig, men eftersom jag lyssnar på det gratis via webben (inte piratat) så accepterar jag det. Jag gillar dessutom inte att många av nutidens låtar är så platta, dynamiken är borta.

Världen för musik kommer antagligen stanna på samma nivå som den alltid har gjort, många uppfattar musik som rytmiska ljud och sjungande -medan vissa "känner" musiken. Som tonåring är det inte lätt att höra klasskompisar sitta med den där nya "coola" låten som fiser ut igenom den lilla monohögtalaren..

Jag vill köpa en låt när den är billig och har BRA ljud, dvs. nästintill verkligt ljud. När man blir äldre och har pengar så blir det nog att gå på konserter istället

Men jag tycker ändå att CD:n under min livstid borde ha uppdaterats minst 1 ggr, och då menar jag inte olagliga kopieringsskydd som pajar CD-brännare. Aja, bara att se vad framtiden ger!

Gonattens!

Samma obryddhet finns ju även då det gäller filmtittande, där det har blivit någon kollektiv strävan att kika på film på 3" skärmar. Kan ju ha ett samband med vårt slit och slängsamhälle där allt bara ska konsumeras och gärna till så lite pengar som möjligt.

Ursprungligen av batmannen:

Samma obryddhet finns ju även då det gäller filmtittande, där det har blivit någon kollektiv strävan att kika på film på 3" skärmar. Kan ju ha ett samband med vårt slit och slängsamhälle där allt bara ska konsumeras och gärna till så lite pengar som möjligt.

Detta sumerar mitt argument ganska bra, men i detta fall tror jag inte att det här kommer att konkurera med riktiga DVD lika mycket, men jag kan (tyvärr) ha fel.

Riktigt rolig positiv diskussion utan löjliga påhopp men åndå folk som står på sej. Kul!

Själv drar jag mej ur, jag vet vad jag gillar och tycker är viktigt. Nu ska jag försöka bli av med alla mina PowerBook som jag int behöver...

SN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 11:55

Skulle vilja påstå att akustisk musik i äkta stereo verkligen tar stryk i mp3-format. Jag köpte en platta med Andreas Scholl, där han sjunger i en kyrka.

Det är inte bara så att musiken blir plattare, det förekommer knäppningar i den komprimerade musiken, som inte finns på CD:n.

Vänligen, Ylan

SkrotNisse, det är just mentaliteten kring nedladdning/slit & släng som gjorde att Chris Rea började ge ut skivor i det format han numera gör (förutom att han inte verkar göra annat än skriva musik, 11 CD med nytt material, puh!). Han menar att det finns folk, framförallt en äldre generation, som saknar hela upplevelsen kring köp av skivor. Jag kan inte annat än hålla med, jag köper fortfarande skivor och har inte köpt en enda låt på iTunes Store eller liknande. Frågan är dock hur bra Chris' idé är rent kommersiellt. Tydligen har ju inte den senaste "lådan" sålt något vidare och det lär ju inte direkt vara gratis att tillverka stora böcker med CD- och vinylskivor, så frågan är hur länge det konceptet håller. Lyckligtvis tycker jag att merparten av den musik som är något att ha producerades innan 1995, så det finns ju fortfarande enormt mycket bra musik kvar att köpa där ute.

Jag får dock erkänna att även jag rippar mina skivor till ett komprimerat format, av två anledningar. Jag kan ha hela mitt musikbibliotek i fickan, vilket är uppskattat när man pendlar med buss två timmar om dagen. Den andra anledningen är smidighetsfaktorn. Jag har en Mac mini inkopplad till stereon och där kan jag få plats med alla skivor jag äger och komma åt allting med några knapptryckningar på fjärrkontrollen. Jag kan också slumpmässigt blanda bland alla skivor eller vissa genrer hur jag vill. Visst, vill man riktigt njuta av en skiva så åker väl CDn in i en CD-spelare, men faktum är att smidighetsfaktorn ibland, för mig, är viktigare.

Ursprungligen av Capeman:

SkrotNisse, det är just mentaliteten kring nedladdning/slit & släng som gjorde att Chris Rea började ge ut skivor i det format han numera gör (förutom att han inte verkar göra annat än skriva musik, 11 CD med nytt material, puh!). Han menar att det finns folk, framförallt en äldre generation, som saknar hela upplevelsen kring köp av skivor. Jag kan inte annat än hålla med, jag köper fortfarande skivor och har inte köpt en enda låt på iTunes Store eller liknande. Frågan är dock hur bra Chris' idé är rent kommersiellt.

Fan, jag som skulle dra mej ur...

Jag håller med dej 100% och för att stärka den ståndpunkten ännu mer så har Chris släpt denna goding:

http://www.amazon.co.uk/Return-Fabulous-Hofner-Bluenotes-Vinyl/dp/tracks/3940004502

De ni!!!

Men jag har å andra sidan alltid gillat dessa killar som inte följer strömmen på samma sätt, för att inte tala om PRINCE (jag har hans Daily Mail släppta gratis skiva som upprörde hela skivindustrin), jag dyrkar Jan Lööf (därav SkrotNisse) han är ju saxofonist, för att inte tala om Robert Crumb (har nu 2st riktigt shyssta tatueringar; Mr Natural och Ding Dong Daddy!) och hans urhäfftiga musikalster!!!

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Fan, jag som skulle dra mej ur...

Jag håller med dej 100% och för att stärka den ståndpunkten ännu mer så har Chris släpt denna goding:

http://www.amazon.co.uk/Return-Fabulous-Hofner-Bluenotes-Vinyl/dp/tracks/3940004502

De ni!!!

Men jag har å andra sidan alltid gillat dessa killar som inte följer strömmen på samma sätt, för att inte tala om PRINCE (jag har hans Daily Mail släppta gratis skiva som upprörde hela skivindustrin), jag dyrkar Jan Lööf (därav SkrotNisse) han är ju saxofonist, för att inte tala om Robert Crumb (har nu 2st riktigt shyssta tatueringar; Mr Natural och Ding Dong Daddy!) och hans urhäfftiga musikalster!!!

SN

Ja, det var den godingen jag menade när jag talade om den senaste lådan. Tror tyvärr den har sålt helt under förväntan. Den var ju inte heller lika prisvärd som Blue Guitars. Chris' manager tyckte att vi köpte boxen för långsamt på mailinglistan... fast alla redan hade köpt den. Tror inte konceptet håller i längden, även om jag uppskattar det han gör.

Även när det gäller Prince delar vi tydligen samma åsikt. Jag tycker att han förutom att vara en av jordens mest talangfyllda individer är en riktigt cool snubbe med väldigt bra musik och smarta knep för marknadsföring. Lite intressant att hans Musicology-turné drog in betydligt mer pengar än någon annan turné det året. Det visar väl kanske fortfarande att i vissa lägen går kvalitet framför kvantitet. I höstas spelade han väl 21 utsålda konserter på O2 Arena i London...

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det var den godingen jag menade när jag talade om den senaste lådan. Tror tyvärr den har sålt helt under förväntan. Den var ju inte heller lika prisvärd som Blue Guitars. Chris' manager tyckte att vi köpte boxen för långsamt på mailinglistan... fast alla redan hade köpt den. Tror inte konceptet håller i längden, även om jag uppskattar det han gör.

Fast med Chris så tror jag inte det spelar så stor roll. han har lite pengar (tror inte det är en förmögenhet), men jag tror inte han behöver speciellt mycket. Det är inte det han lever för (speciellt nu!).

Citat:

Även när det gäller Prince delar vi tydligen samma åsikt. Jag tycker att han förutom att vara en av jordens mest talangfyllda individer är en riktigt cool snubbe med väldigt bra musik och smarta knep för marknadsföring. Lite intressant att hans Musicology-turné drog in betydligt mer pengar än någon annan turné det året. Det visar väl kanske fortfarande att i vissa lägen går kvalitet framför kvantitet. I höstas spelade han väl 21 utsålda konserter på O2 Arena i London...

Förstå konserten jag såg var Love Sexy '88 Wembley Arena när han sänkte en basketboll tvärs över scenen, för att inte tala om "The question of U" liggande på pianot i the Nude Tour '90. Sett honom 5 gånger och det finns en Gud, han heter Prince Rogers Nelson!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Fast med Chris så tror jag inte det spelar så stor roll. han har lite pengar (tror inte det är en förmögenhet), men jag tror inte han behöver speciellt mycket. Det är inte det han lever för (speciellt nu!).

Nä visst, fast han kan ju inte gå minus på varje skivsläpp heller. Nåja, den som lever får se. Jag har då inget emot hans stora boxar!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Förstå konserten jag såg var Love Sexy '88 Wembley Arena när han sänkte en basketboll tvärs över scenen, för att inte tala om "The question of U" liggande på pianot i the Nude Tour '90. Sett honom 5 gånger och det finns en Gud, han heter Prince Rogers Nelson!

Jag har otroligt nog inte lyckats se honom en enda gång. På 80-talet hade jag nog aldrig fått se honom för mina föräldrar, dessutom har intresset väckts mycket senare än så för min del. Men det vore verkligen en dröm. Han kommer ju till Irland nu snart, men det blir lite för dyrt tyvär... :/ Däremot ser jag fram emot Michael McDonald om ett par månader!

Ursprungligen av Capeman:

Nä visst, fast han kan ju inte gå minus på varje skivsläpp heller. Nåja, den som lever får se. Jag har då inget emot hans stora boxar!

Jag tycker att detta är en fråga för EU. Om Chris går minus på varje skiva/box så är det EUs ansvar att se till så han har läder i alla fall!!

På tal om artister, jag snackade med Jack Vreeswijk och otroligt nog så har en kille som honom inte speciellt bra ställt.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har otroligt nog inte lyckats se honom en enda gång. På 80-talet hade jag nog aldrig fått se honom för mina föräldrar, dessutom har intresset väckts mycket senare än så för min del. Men det vore verkligen en dröm. Han kommer ju till Irland nu snart, men det blir lite för dyrt tyvär...

Mitt intresse väcktes med "1999" på Trackslistan, sedan med "Purple Rain på bio, the rest is history...

Jag har t.o.m. sett "Sign Ø the times" på bioduk i teater i London! De du, där kan man snacka om ljud i sin "hem-bio".

Sen finns det en låt som slår allt, Prince och Morris Day sitter och spelar adlib (improviserar), Morris på trummor och Prince "sjunger" i runt 28 minuter tror jag det är, låten heter "Bacon Skin", har du hört den ?

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tycker att detta är en fråga för EU. Om Chris går minus på varje skiva/box så är det EUs ansvar att se till så han har läder i alla fall!!

På tal om artister, jag snackade med Jack Vreeswijk och otroligt nog så har en kille som honom inte speciellt bra ställt.

Tycker det låter som en utomordentlig idé! Angående Jack, så vet jag ju inte hur hans arv såg ut, om han får någon STIM-peng för farsans jobb eller vem som äger rättigheterna, men hans egna skiva (skivor?) var väl ingen hit, så det kan jag ha viss förståelse för att ekonomin blir tight.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Mitt intresse väcktes med "1999" på Trackslistan, sedan med "Purple Rain på bio, the rest is history...

Jag har t.o.m. sett "Sign Ø the times" på bioduk i teater i London! De du, där kan man snacka om ljud i sin "hem-bio".

Sen finns det en låt som slår allt, Prince och Morris Day sitter och spelar adlib (improviserar), Morris på trummor och Prince "sjunger" i runt 28 minuter tror jag det är, låten heter "Bacon Skin", har du hört den ?

SN

Jag är ju lite sen med Prince och lär mig fortfarande nya grejer, men Cloreen Baconskin (antar jag att du menar?) finns väl i Crystal Ball-samlingen. Dock äger jag inte den, så jag tror inte jag hört den.

Intressant diskussion. Trots att jag nog är äldre än många av er, känner jag mig dock mycket yngre eftersom jag för länge sedan bitit ihop, accepterat och gått vidare.

Idag kan jag ladda ner gratis och ha med mig precis min egen favoritmusik precis vart jag än vänder mig. Hemma, i alla rum inklusive toaletter och dusch, utomhus på gården, i alla familjens bilar, när jag är ute och reser, springer eller bor på trist hotellrum. Tiotusentals av mina favoriter. På alla fester. Jag kan lyssna, min familj kan lyssna, mina vänner kan lyssna. Närsomhelst på vadsomhelst.

För 20 år sedan satt man ensam med sin vinylsamling, läste HiFi-tidingar och glodde på sina AR 10π och idiotförklarade alla som inte begrep vitsen med innerpåsar av papper som inte alstrade statisk elektricitet och vägrade låna ut sina skivor till festen.

Om jag vill byta tillbaka till vinyl? Aldrig i livet. Då går jag hellre frivilligt ner till taffligt kodad 64 bitars mp3 i mono med femkronors örsnäckor jag snott på SJ X2000.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Om jag vill byta tillbaka till vinyl? Aldrig i livet. Då går jag hellre frivilligt ner till taffligt kodad 64 bitars mp3 i mono med femkronors örsnäckor jag snott på SJ X2000.

Urgh, då är jag hellre utan...

Lyssnar just nu på fåglarnas vårsång ute i trädgården.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-14 08:56

En sak som inte framhävs nog mycket i denna tråd: D/A-omvandlaren.
De flesta dylika är idag pyttesmå, billiga, skit-kretsar från någon massproducerande koreansk fabrik utan något som helst audiofil-intresse.
Jag skulle vilja påstå att det skit samma vad man stoppar in i en sån D/A, det kommer ändå bara ut skit som är så platt så man tar sig för pannan.
Jag spelar iaf min musik genom extern D/A och det hjälper upp även en medelmåttig 128-AAC mer än att koda i lossless och köra ut genom sin MacBook!

Ursprungligen av bollman:

En sak som inte framhävs nog mycket i denna tråd: D/A-omvandlaren.

Precis!!

Folk tror att en CD spelare är en CD spelare är en CD spelare...

Long live my Arcam Alpha 8!!

MEN vill tillägga att det jag också har alla mina skivor i AAC då jag
är ute med min iPod (och Gary's PA2V2 amp samt Koss lurar).

SN

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-14 11:27
Ursprungligen av SkrotNisse:

Precis!!

Folk tror att en CD spelare är en CD spelare är en CD spelare...

Long live my Arcam Alpha 8!!

MEN vill tillägga att det jag också har alla mina skivor i AAC då jag
är ute med min iPod (och Gary's PA2V2 amp samt Koss lurar).

SN

Men, en CD-spelare är ju digital, de kan väl inte låta annorlunda, det är ju samma 1or och 0or ju!

Ursprungligen av bollman:

Men, en CD-spelare är ju digital, de kan väl inte låta annorlunda, det är ju samma 1or och 0or ju!

Oj oj oj...

Läs lite recensioner ska du får se

http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/PLS_1586crx.aspx

Den största biten är så klart DAC som är inbyggt, om man inte t.o.m. köper en separat DAC och tar optical digital out, och då är det den mekaniska upphängningen som är det viktigaste.

Min Sony Esprit CD spelare väger mer än de flesta förstärkare som står i de svenska hemmen och om det är någon skillnad jämfört med en 2kg Technics tänker jag inte ens svara på...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-14 21:26
Ursprungligen av SkrotNisse:

Oj oj oj...

Läs lite recensioner ska du får se

http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/PLS_1586crx.aspx

Den största biten är så klart DAC som är inbyggt, om man inte t.o.m. köper en separat DAC och tar optical digital out, och då är det den mekaniska upphängningen som är det viktigaste.

Min Sony Esprit CD spelare väger mer än de flesta förstärkare som står i de svenska hemmen och om det är någon skillnad jämfört med en 2kg Technics tänker jag inte ens svara på...

Jag hoppas att du uppfattade min smiley
Man ska ju tänka på att utvecklingen inom digitalteknik å sånna här integrerade-IC-kretsar går väldigt fort. En CD-spelare som t.ex. Alpha 5 som jag tittade på när det begav sig troligen skulle låta ungefär lika bra som något billigt skit från PåAv idag (ca 10år). Mekaniken är troligen hästlängder bättre i Arcamen men D/A springer väl vänstervarv runt Arcamen. Ska man gå hela vägen bör man nog ha separat D/A och satsa på en högkvalitativ drivenhet som inte måste bytas särskilt ofta men hålla sig väldigt ajour med D/A-delen. Jag kör t.ex. min TV till min rätt nya förstärkare som har inbyggd D/A. Det låter bra mycket bättre då stärkaren kostar dubbelt av vad TV kostar, så det är ju ltie mer pengar nerlagt i tekniken så att säga.

Måste göra ett till tillägg i denna diskussion om något som egentligen oroar mej ännu mer än det vi pratat om, och det är alla idioter som nu går omkring med den senaste generationen av mobiltelefoner (de brukar vara i åldrarna 16-18, fast det gör så klart inte dem till idioter i sej)...

Nej, vad jag syftar på är den externa högtalaren som spelas på högsta nivå så att halva bussen hör, men det låter totalt SKIIIIT!!

En sak att folk sitter och lyssnar på skräp i skräplurar och att lite läcker ut, men nu när de flesta mobiltelefoner har en extern högtalare som är kapabel att spela volymer (knappast kvalitet) sabbar det för så många andra.

:o(

Intressant läsning så här på en söndagsförmiddag- verkligen.

Alla ståndpunkter representerade och i princip inget bråk!? Hur gick det till? Bra jobbat!

En nackdel med "bra ljud" tror jag är att det inte finns...

Till en viss gräns kan man nog definiera det som "fritt från distortion, knaster, frekvensinskränkningar osv", men det är bara början. Någon var inne på det tidigare: att det finns tester som visar att CD är bättre än vinyl. Jag är rätt övertygad om att det är så i det avseendet.

Men där börjar problemen. Hörseln är lite som smaken. Vad som är bra är helt subjektivt. Det är inte som med film/video, där en bättre bild är en bättre bild.

Teoretiskt skulle samma sak kunna gälla för ljud. Att målsättningen var att det uppspelade ljudet alltid skulle vara så likt det som spelades ursprungligen. Men så tycker jag inte att det verkar vara, även när man kommer upp i prisklasserna.

"Ignorance is bliss".

Att inte veta/förstå att man borde kräva mer är sannerligen ett lättare sätt att ta sig genom livet.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

"Ignorance is bliss".
Att inte veta/förstå att man borde kräva mer är sannerligen ett lättare sätt att ta sig genom livet.

Huh! Jag ryser när du säger sånt...

Knowledge is King!

Någon som har en beta invite till Spotify över?

PMa gärna-- Tack på förhand...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 12:25

Jo, en bra CD-spelare gör susen - ty den behöver inte felkorrigera (hitta på enga nollor och ettor på changsning) så mycket.
Men faktum kvarstår: CD-formatet - 16 bitar / 44.1 kHz - duger inte för att digitalt avbilda ljud. Det täcker inte upp Homo sapiens extremt dynamiska hörselomfång - som vi har p.g.a. vår viktiga språkkommunikation.
CD-formatet är ett för tidigt släppt format - Phillips lab släppte skiten trots att dom visste att det inte dög annat än till pop. Ders chef hade bråttom.
Så - alla som sitter med CD-spelare för 25 000 kronor och skrattar åt usla mp3-filer sitter också och lyssnar på skit :-D. Ni kastar sten i glashus.

Vad jag försöker säga är att allt är relativt och att människans preferenser är den enda måttstock som finns.

Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med stenkakor.
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med vinyl (en del skrattade åt stenkakorna).
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med STEREO vinyl (en del skrattade åt mono).
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med CD (en del skrattade åt vinyl).
Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med mp3 (verkar vara dom enda som inte skrattar åt andra format - utan bara diggar och har ett liv att leva).

Hallelujah!

Ursprungligen av mjg:

Så - alla som sitter med CD-spelare för 25 000 kronor och skrattar åt usla mp3-filer sitter också och lyssnar på skit :-D. Ni kastar sten i glashus.

Om en riktig CD spelare med balanserad drive är skit, vad lyssnar du på ?

Ursprungligen av mjg:

Människor fick starka känslor och hade stora musikupplevelser med mp3 (verkar vara dom enda som inte skrattar åt andra format - utan bara diggar och har ett liv att leva).

Nä, de gråter...

SN

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 16:06
Ursprungligen av SkrotNisse:

Om en riktig CD spelare med balanserad drive är skit, vad lyssnar du på ?

SN

Du förstår inte vad jag skriver...men det gör ingenting. Om man hänger sig så djupt i det perfekta ljudet så kan man inte förvänta sig att även läskunnigheten fått den tid och intresse som krävs för ett fullödigt liv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:08
Ursprungligen av mjg:

Du förstår inte vad jag skriver...men det gör ingenting. Om man hänger sig så djupt i det perfekta ljudet så kan man inte förvänta sig att även läskunnigheten fått den tid och intresse som krävs för ett fullödigt liv.

Är du inte ovanligt dum alldeles i onödan nu?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 16:13
Ursprungligen av Konrad:

Är du inte ovanligt dum alldeles i onödan nu?

Jisses vad känsliga en del är. Lägger man ord i min mun får man ta smällen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:20
Ursprungligen av mjg:

Jisses vad känsliga en del är. Lägger man ord i min mun får man ta smällen.

Vilken smäll?
En besserwisser som du, i alla sammanhang, skiter väl jag i.
Jobbig typ.

Ursprungligen av Konrad:

Vilken smäll?
En besserwisser som du, i alla sammanhang, skiter väl jag i.
Jobbig typ.

Håller med dej!

Orkar inte själv svara på originalinlägget, vet aldrig vad man
får för svar...

Ursprungligen av Konrad:

Vilken smäll?
En besserwisser som du, i alla sammanhang, skiter väl jag i.
Jobbig typ.

han bara är sådan, skit i honom och allt han skriver, det underlättar.

Bevaka tråden