Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Innebär inte likadant ljud hemma som den som spelat in det att man måste ha ett referensrum då? Ett som ser ut på ett exakt sätt?
Minsta lilla tavla fel, eller byte av matta eller ens en felplacerad tidning borde ju skicka allt åt pipan.

Hade för mig att en EQ är det man använder för att anpassa ljudet till rummet. Man kanske drar på lite mer diskant för att heltäckningsmattan gärna suger upp det.

Det här med ljudbögeri kan bli precis hur löjligt som helst.

Det skall målas skivor, köpas konstiga kablar. Han ljudbögen på jobbet har ngt han kalar för Spikes - små koner - som han ställer under högtalarna.

Jag kan förstå om man vill ha upp högtalarna istf att spela ljudet ner i mattan, visst. Men det skall väl inte behöva kostar ett par tusen i Svarvade flygplansaluminium, eloxerade med speciallack .... tillverkningskostnad 10:-/st.

Det blir liksom löjligt när man är bortom den nivån då det inte är riktigt ...friskt.

men men, ni kan ju alltid lätt avfärda mig som en av de som inte är riktigt illuminati på det här...

Jag har ett par OK högtalare kopplade till datorn, en iPod Shuffle och en iPhone. Kör med hyfsade lurar och försöker få mina mp3:or i så hög bitrate som möjligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Det här med ljudbögeri kan bli precis hur löjligt som helst.

Lika löjligt som allt annat där folk bryr sej lite mer än "normalt".

Hemskt, borde finnas normer som folk måste följa så att de inte
slösar pengar på fel saker. Man borde inte få köpa MacBook Pro
om man bara ska använda den för privat bruk, en MacBook räcker
bra, allt annat är överdrivit divigt.

Man kanske borde kalla dem som har MBP för bögar också då...

Jag tar min musikåtergivnings-hårdvara MYCKET seriöst men jag
är fanimej INTE bög !!!

Lite weird/ironiskt att ta upp det här med bögeri när det gäller prylar, på DET HÄR forumet...

Förresten. Är det nåt fel i att vara bög?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Förresten. Är det nåt fel i att vara bög?

(OT) Inte nödvändigtvis om man gillar sånt, men jag tar illa upp
med sådana referenser bara för att jag tar min stereohårdvara
MYCKET seriöst på samma sätt som jag lägger en förmögenhet
på andra tekniska saker, när "lagom" räcker för andra.

För övrigt är det alltid lika roande att höra folk argumentera att "jag hör ingen skillnad" och sen läsa att de sitter och lyssnar på en dator, via hörlursuttaget eller i ett par datorspeakers. Jävla bra referens, hörni.

Ursprungligen av n00bkillaz:

För övrigt är det alltid lika roande att höra folk argumentera att "jag hör ingen skillnad" och sen läsa att de sitter och lyssnar på en dator, via hörlursuttaget eller i ett par datorspeakers. Jävla bra referens, hörni.

Betvivlar att ljudet skulle bli 100 000 :- bättre om jag la ner den summan på grejorna.

Ursprungligen av Goflorp:

Betvivlar att ljudet skulle bli 100 000 :- bättre om jag la ner den summan på grejorna.

Om du INTE provlyssnade och valde rätt grejer som passar DEJ,
nej det tror inte jag heller.

Det går inte en proportionerlig kurva med pris mot bra individuellt ljud!

Om det nu är så att "bög" inte längre är en referens till homosexuella män
utan negativt betyder att man är insnöad/gått för långt inom ett visst
område så torde väl detta innebära att du, i dagens politiskt korrekta
samhälle, förolämpar en grupp människor som är mycket firade...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Om det nu är så att "bög" inte längre är en referens till homosexuella män
utan negativt betyder att man är insnöad/gått för långt inom ett visst
område så torde väl detta innebära att du, i dagens politiskt korrekta
samhälle, förolämpar en grupp människor som är mycket firade...

Det är det väl, men inte enbart.

Känner ett par putsbögar - sådana som köper för mycket autosol...

Aldrig i hela mitt liv vart med om att någon bög (i meningen homosexuell man) känt sig det minsta störd på de benämningarna.

Men nu handlade det om musik, hifi och vad det verkar ömma tår.

Hifi-bögar är lite kul, i den meningen att de är ytterst subjektiva, oftast fruktansvärt besserwissriga, har superkrafter (de HÖR sådant som inte kan påvisas i labmiljö ens) och kan prata i timmar om väldigt kryptiska saker.

Apple-bögar är lika kul de. Jag är nog en sån.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Om du INTE provlyssnade och valde rätt grejer som passar DEJ, nej det tror inte jag heller.

Äh, jag tog ett par som kostade och vart snygga.

Troode det var allänt accepterat år 2008 (snart 2009) att "Bögeri" inte alls har ens med sex att göra.

Man kan säga att en MÖP (Militärt överintresserad Person) är en Militärbög.
Vem han (eller t o m HON) ligger med är helt oväsentligt.

Själv är jag inte bög, jag är Bi.

Det är ju omöjligt att avgöra om det är "värt det". Det är ju upp till dig och din ekonomi och dina prioriteringar, liksom.

  • Medlem
  • 2008-12-06 22:50

Det är ju iaf vetenskap att flyttar du huvet eller ändrar kroppshållning så förändras ljudupplevelsen helt totalt. Mao om du kopplar in ett par kablar går och sätter dig i din foavvo fotölj och lyssnar upplever du en helt unik lyssning den gången. sedan reser sig personen upp byter kablar sätter sig igen och än en gång har hela frekvensspektrat förändrats vilket leder till att personen får för sig att tro det är skillnad på kablarna han stoppade i nyligen när det i själva verket personens lyssnings position som har ändrat förhållandena.

men såklart finns det en tillfredställelse som inte går att kringå för vissa människor i att flasha med dyra prylar osv.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-06 22:55
Ursprungligen av Mija:

Nu får ni lugna ner er med lite film om Guldörat.

Del 1 YouTube - Guldörat - Part 1 of 3
Del 2 YouTube - Guldörat - Part 2 of 3
Del 3 YouTube - Guldörat - Part 3 of 3

Riktigt kul att titta på! Tack för tipset! Jag måste säga att jag har träffat
minst lika nördiga typer vad gäller Mac & PC datorer, och de hade ungefär
lika stor utstrålning för att charma tjejerna som dessa grabbar...

Ursprungligen av Mija:

Nu får ni lugna ner er med lite film om Guldörat.

Del 1 YouTube - Guldörat - Part 1 of 3
Del 2 YouTube - Guldörat - Part 2 of 3
Del 3 YouTube - Guldörat - Part 3 of 3

Alltid intressant att se personer som är helt insnöade på ett visst område. Extremt roligt att han satt och lyssnade på Infected Mushroom på sin monsteranläggning.

Ursprungligen av mackeswissman:

Alltid intressant att se personer som är helt insnöade på ett visst område.

Hemskt att folk kan vara så onormala, att de inte kan leva som
alla vi andra och vara logom i allt istället...

Den där analogin med gråsparv eller vad det var, var genialisk.

Jaha? Det tyder ju bara på att killen på Hifiklubben inte visste vad han pratade om. Trist för dig men att butikspersonal inte alltid har alla hemma kan väl inte komma som någon nyhet? Vad de exakta specifikationerna på ett par hörlurar är spelar mig ingen roll, sålänge de ger ett ljud som är så genomskinligt som möjligt. Det är DET hifi handlar om. Sen kan du svamla på om "bra ljud" hur länge du vill - jag tänker inte försöka få dig att tycka något annorlunda. Jag försöker bara få dig att fatta vad hifi-begreppet går ut på. Du behöver inte anamma det själv, det är helt ok att inte göra det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-14 00:24

Objektivt rätt ljudåtergivning är förstås en sak, och subjektivt bra en annan. Vad HiFibegreppet innebär vet jag inte. Som ljudtekniker är jag intresserad av att det ska låta artistiskt snyggt - bra - och återges någorlunda som jag tänkt det - rätt.

Men helt rätt går inte att uppnå, vi har för många fysiska begränsningar med återgivningsutrustningen. Däremot acceptabelt rätt och "ohörbar skillnad från originalet"-rätt går att uppnå.

Naturligvis, men det artistiska uppnås i studion, när du hemma ska återge det en artist jobbar för på en skiva, har du ingen del i det som kreatör, det är inte upp till dig att göra ljudet "snyggare". En skiva som är inspelad dåligt och låter skit, ska låta skit på en jättebra anläggning. Då är det bra ljud. Eller rättare sagt rätt ljud.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-21 04:02

Jovisst är det rätt, och här finns det absolut delade meningar om huruvida man ska uppleva det "rätta" eller det som är bra. Jag som ljudtekniker är av åsikten att man ska uppleva det man själv önskar - oftast det "bra". Det "rätta" har vi ju mätinstrument till.
Och i sådana fall är det ju väldigt lätt att hitta en fulländad HiFi-anläggning. Bara man sätter ihop systemet och justerar rummet för följande:
- Rak frekvensgång
- Inga fasändringar
- Inga tidsskillnader

Vilket förstås till att börja med kräver att du stoppar in halvmeterslånga fiberullsbitar överallt för att döda rummets akustik. Sen är det ju bara att mäta upp ditt system och korrigera tills allt är rakt. Efter det låter det rätt.

Jag är av åsikten att det ska låta och kännas bra i ett lyssningsrum. Inte nödvändigtvis rätt. Gillar jag mer bas än producenten för skivan ska jag kunna lägga till det, vill jag ha ena kanalen fasvänd så finns knappen där för mig. Däremot blir det ju inte rätt.
Men bra.

TACK, JonesH, för det bästa 99-inlägget jag läst på länge – det långa, om vetenskapens principer. Ord i rättan tid.

Visst, det är ju upp till var och en att avgöra vad han tycker är rätt. Men begreppet "hifi" handlar om rätt ljud och rätt ljud enbart. Men alla behöver ju inte eftersträva hifi.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-02 09:34
Ursprungligen av n00bkillaz:

Visst, det är ju upp till var och en att avgöra vad han tycker är rätt. Men begreppet "hifi" handlar om rätt ljud och rätt ljud enbart. Men alla behöver ju inte eftersträva hifi.

Och då har vi ju mitt framgångsrecept två inlägg ovan - kör hårt

Ursprungligen av Stinky:

TACK, JonesH, för det bästa 99-inlägget jag läst på länge – det långa, om vetenskapens principer. Ord i rättan tid.

Tack, Stinky. Vetenskap är lurigt men rätt kul. Som ljudnörd vill man ju gärna bidra med nåt... Kram.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Visst, det är ju upp till var och en att avgöra vad han tycker är rätt. Men begreppet "hifi" handlar om rätt ljud och rätt ljud enbart. Men alla behöver ju inte eftersträva hifi.

hifi betyder väl ändå High Fidelity och det per definition säger inget om den subjektiva delen i High Fidelity.
Så länge du tycker att det låter bra och tycker du har en hifi-anläggning så är det så.

Sedan att en massa viktigpettrar och besserwissrar är av andra åsikter har inte med saken att göra.

Hej!
Jag håller med i mycket som skrivs här, visst produceras låtarna idag med mycket kompression och Limitering bla för att hålla S/N nivån hög och är man bara ute efter att flasha med hur många hundra tusen MP3 låtar man får in på en spelare så visst funkar 128Kb då och visst är det en smart funktion att kunna få med mycket musik på en liten plats om man "bara vill höra låtarna" men ljudmässigt låter det brottarbyxa i en bra ljudanläggning.
Det finns många 80-tals CD skivor som backar om dagens datakomprimerade krafs i ljudkvalité.
Lyssnar också mycket på radion och där har en del radio stationer MP3 i 320Kb som de kör och visst funkar det i bilen om man ska ha musik att lyssna till när man kör bil.
Tur att valmöjligheten finns kvar än för oss som gillar gammal hederlig Vinyl o CD

Ursprungligen av datrobban:

Hej!
Jag håller med i mycket som skrivs här, visst produceras låtarna idag med mycket kompression och Limitering bla för att hålla S/N nivån hög och är man bara ute efter att flasha med hur många hundra tusen MP3 låtar man får in på en spelare så visst funkar 128Kb då och visst är det en smart funktion att kunna få med mycket musik på en liten plats om man "bara vill höra låtarna" men ljudmässigt låter det brottarbyxa i en bra ljudanläggning.
Det finns många 80-tals CD skivor som backar om dagens datakomprimerade krafs i ljudkvalité.
Lyssnar också mycket på radion och där har en del radio stationer MP3 i 320Kb som de kör och visst funkar det i bilen om man ska ha musik att lyssna till när man kör bil.
Tur att valmöjligheten finns kvar än för oss som gillar gammal hederlig Vinyl o CD

Komprimering och limitering höjer RMS-nivån. Visserligen så kommer man längre bort från brusgolvet i återgivningssystemet om RMS-nivån är högre, men samtidigt så försämras S/N-förhållandet på materialet ju mer man komprimerar/limiterar då brusgolvet (då andra lågnivåsignaler blir starkare i förhållande till peakarna).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-31 01:56
Ursprungligen av datrobban:

Lyssnar också mycket på radion och där har en del radio stationer MP3 i 320Kb som de kör och visst funkar det i bilen om man ska ha musik att lyssna till när man kör bil.
Tur att valmöjligheten finns kvar än för oss som gillar gammal hederlig Vinyl o CD

Kan *avslöja* att nära nog alla radiostationer kör någon bitreducering på sitt programmaterial. P2 är typ de enda på SR som får köra linjärt ljud och de fick bråka som fan om det minns jag. Och varför inte? SR bedriver väldigt väl ansedda lyssningstester innan de fattar generella ljudstrukturella beslut. Det mesta görs i 256 kbps mp2 (MPEG-1 Layer II). Det tror jag nåt fyra, nästan fem, på transparensskalan. Minns inte exakt, men det är nästan helt ohörbar skillnad. Och då är det INNAN det passerar genom radiosändaren. Jag tror inte att ett A/B-test mellan 320 kbps Layer III och linjärt ljud i en bilstereos FM-mottagare går att höra skilja åt. Tror.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 01:59

jag lovar det vänder .. <3
→ tekniken e lite efter bara gällande det digitala medierna -- vs det analoga!
-- kolla bara på hur det lät akustiskt konta det analoga när det gick att föra över material .. vi sitter på de digitala vaxrullarna idag -- kanske kommit lite lite längre i vissa avseenden?

JonesH Visst är ett mätsystem känsligare än ett öra att avgöra tex 0,3db skillnad i ljudtryck.
Men ljudkvalitet går inte att mäta, Det har aldrig gått o kommer troligen aldrig att gå att mäta.
Än finns det ingen enhet man mäter ljudkvalitet i.

JonesH
Ska det låta o kännas bra för dig när du jobbar, Är inte din uppgift att få det inspelade materialet att låta som det gör i studion, Inte lägga till inte dra ifrån??
Fast det funkar väl inte så, nu spelar man väl in alla instrument var för sig och mixar ihop så känslan av en god inspelning är ju som bortblåst.

Bevaka tråden