Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 14:26

Samlandet av skivor har helt upphört, förr väntade man i månader på nästa Quincy Jones platta eller vad det nu kunder vara. Man lyssnade och lyssnade och lyssnade till man kunde i princip alla texter utantill, visste vilka som spelade bas på vika låtar, vilka som sjöng osv osv.
Nu har man inte det beteendet kvar.

Snickars säljer fortfarande grymma plattor på Heleneborgsgatan, skivsamlarlasse vet jag inte om han håller på fortfarande?
men i alla fall så är det inte samma sak.

ingen Jörgen och fråga, vilka plattor man ska importbeställa

Ursprungligen av Tangen:

Samlandet av skivor har helt upphört

Va?! Jur kan du säga det ???

Ja, fel har du i alla fall!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 14:56
Ursprungligen av SkrotNisse:

Va?! Jur kan du säga det ???

Ja, fel har du i alla fall!!

Men typ när jag var ung samlade 50% på skivor varav 10% var intresserade på riktigt. Idag understiger det lätt 1% av de som köper skivor. varför tror du det inte finns så många skivaffärer kvar?

Det är inte så lätt att samla på skivor idag som det var förr, att ladda ner nåt man gillar på iTunes är inte alls samma sak, tycker jag i alla fall. Men du verkar vara av en avvikande åsikt?

Ursprungligen av Tangen:

Men typ när jag var ung samlade 50% på skivor varav 10% var intresserade på riktigt. Idag understiger det lätt 1% av de som köper skivor. varför tror du det inte finns så många skivaffärer kvar?

Det är inte så lätt att samla på skivor idag som det var förr, att ladda ner nåt man gillar på iTunes är inte alls samma sak, tycker jag i alla fall. Men du verkar vara av en avvikande åsikt?

Jo, men du sa:

"Samlandet av skivor har helt upphört"

Det finns många (!) skivbutiker, en hel del i Stockholm, men om du åker till England (för att ta ETT exempel) så finns det massor av små och stora butiker med en massa kunder.

Bara för att de inte syns på Stureplan så betyder inte det att de inte finns...

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det finns många (!) skivbutiker, en hel del i Stockholm, men om du åker till England (för att ta ETT exempel) så finns det massor av små och stora butiker med en massa kunder.

De flesta vanliga skivbutiker har försvunnit från Stockholm.
Det finns några 2nd hand kvar, särskilt på S:t Eriksgatan.
För nya skivor är det i stort bara Åhlens och Mega vid Sergels Torg som är värda att gå till. Det fanns fler med utbud förut.

I Julas skulle jag köpa en julskiva till min mor, som hon önskade sig.
Och ja - hon ville ha en CD. Hon ville inte ha en datafil för hon förstår inte detta med datafiler. Hon vill ha en skiva och slänga in i CD facket och trycka på Play. Det är enkelt och bra.

Jag tänkte jag åker till Täby centrum för de måste ju ha en skivaffär.
Efter mycket letande så hittade jag att de hade en "Megastore".
Ja, det var ju en skivaffär ville jag minnas.
Men... inte då.
De hade bara DVD:s...

Inne på Åhléns hittade jag några stycken skivor, längst inne i ett hörn stod de - ensamma och övergivna.

Det är så att man vill gråta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 20:26
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jo, men du sa:

"Samlandet av skivor har helt upphört"

Det finns många (!) skivbutiker, en hel del i Stockholm, men om du åker till England (för att ta ETT exempel) så finns det massor av små och stora butiker med en massa kunder.

Bara för att de inte syns på Stureplan så betyder inte det att de inte finns...

SN

Snälla Nisse, jag är inte någon som hänger på Stureplan, var du nu fått den uppfattningen, jag har själv refererat till Snickars, som ligger på Heleneborgsgatan och Skivsamlarlasse som låg vid slussen, är inte ofta kring stureplan.

Född och uppvuxen i Dalarna, Söder är mitt hem, men bor idag på Kungsholmen.

Citat:

Många album släpps bara på iTunes. Alltså inte som CD.

Vilket är värst, att en del album bara släpps på iTunes-Store eller att de inte släpps alls?
Att pressa upp CD-skivor och att distribuera dessa kostar pengar. Alla artister har inte såpass stor målgrupp att det går ihop sig ekonomiskt att pressa och distribuera CD-skivor.

Många av de senaste inläggen i diskussionen andas "Det var bättre förr"-mentalitet. Visst är det tråkigt att de "mysiga/personliga" skivbutikerna har gått i graven. Men det är en naturlig utveckling. Den lokala kvartersbutiken fick också stänga igen när de stora livsmedelsbutikerna etablerades. Nästa "institution" som kommer att försvinna är videohandlare då film & TV också kommer att distribueras via dator.

Dessutom är det väl en tidsfråga innan iTunes & Co kommer att sälja musik i okomprimerat format. Alla låtar i iTunes-Store är levererade i Wave-format från skivbolagen så det är väl endast en "knapptryckning" när det väl är dags.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-19 21:07
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Dessutom är det väl en tidsfråga innan iTunes & Co kommer att sälja musik i okomprimerat format. Alla låtar i iTunes-Store är levererade i Wave-format från skivbolagen så det är väl endast en "knapptryckning" när det väl är dags.

Vore Nice o sitta med någon % i Bolaget ....

Ursprungligen av Tangen:

Samlandet av skivor har helt upphört, förr väntade man i månader på nästa Quincy Jones platta eller vad det nu kunder vara. Man lyssnade och lyssnade och lyssnade till man kunde i princip alla texter utantill, visste vilka som spelade bas på vika låtar, vilka som sjöng osv osv.

Jag är så insnöad så att jag t o m kan producenter utantill och vilka studios som använts och när och vem som var ljudteknikern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 16:06
Ursprungligen av Raphael:

Jag är så insnöad så att jag t o m kan producenter utantill och vilka studios som använts och när och vem som var ljudteknikern.

Det är det jag menar, klart man ska veta vilket bord det är inspelat på. Annars har man inget intresse!

/Tangen

Har 2 1210:or på jobbet, och mina vinyl där, tur att man är egenföretagare, annars hade nog chefen blitt arg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 14:54

Saknar oftast känslan av att sitta och titta på nålen innan den når spåret, knastrar lite fint och sen drar The Dude igång, fy fan vilken kärlek

Ursprungligen av Tangen:

Saknar oftast känslan av att sitta och titta på nålen innan den når spåret, knastrar lite fint och sen drar The Dude igång, fy fan vilken kärlek

Jag har fortfarande min Thorens kvar och spelar vinyl nästan varje vecka.
Det är kärlek det!

Och jag är djupt förälskad i min bildskiva av "The seeds of love" (Tears for fears).
Konstverk!

Ett bra skivomslag ska man kunna på väggen*

Ursprungligen av Raphael:

Jag har fortfarande min Thorens kvar och spelar vinyl nästan varje vecka.
Det är kärlek det!

Och jag är djupt förälskad i min bildskiva av "The seeds of love" (Tears for fears).
Konstverk!

Ett bra skivomslag ska man kunna på väggen*

En fundersam fråga, du tycker inte om utvecklingen men samtidigt lyssnar du på vinyl bara nästan varje vecka. Betyder det att du lyssnar på musik väldigt sällan eller att du förfallit till att lyssna på datafiler istället för vinyl?

Jag håller dock med i mycket i det du säger, men för mig finns andra aspekter också. Vad är bäst, att någon lastbil fraktar skivor från tillverkaren till en butik dit jag kommer med bil för att köpa en plastförpackad skiva att bära hem? Eller att tanka ner en miljövänlig "skiva" från iTunes på några minuter? Ljudmässigt är det inte skillnad på cd och iTunesmusik för mig så jag föredrar elektroniska skivor.

[QUOTE="akerstrom;1510323"]En fundersam fråga, du tycker inte om utvecklingen men samtidigt lyssnar du på vinyl bara nästan varje vecka. Betyder det att du lyssnar på musik väldigt sällan eller att du förfallit till att lyssna på datafiler istället för vinyl?
[QUOTE]

Jag lyssnar på både CD och vinyl, och jag lyssnar i stort sett varje dag.
Jag har musik i datorn också, för det finns trots allt musik som inte går att få tag på på CD, som exempelvis Ruth Annes senaste skiva.

Det finns mycket musik som inte går att få tag på vinyl, som finns på CD.

Jag är hänvisad till att använda det som marknaden har bestämt, inte för att jag tycker om det utan för att det är det som finns. Jag kan inte köpa en skiva på vinyl om den inte finns.

Citat:

Vad är bäst, att någon lastbil fraktar skivor från tillverkaren till en butik dit jag kommer med bil för att köpa en plastförpackad skiva att bära hem? Eller att tanka ner en miljövänlig "skiva" från iTunes på några minuter? Ljudmässigt är det inte skillnad på cd och iTunesmusik för mig så jag föredrar elektroniska skivor.

De musikspelare (iPod och andra) som finns på marknaden idag är inte miljövänliga.
Den tekniska utvecklingen idag går så snabbt och är så mycket "slit och släng"-orienterad, att den elektroniska musikmarknaden inte är miljövänlig. Hur länge håller en liten musikspelare? Hur länge håller små hörlurar? Min erfarenhet är att de går sönder rätt fort.

Min Thorens skivspelare har jag haft i över tjugo år och därigenom så har jag sparat på miljön, klimatet och jordens resurser genom att använda den. Samma sak med mina övriga stereoprylar. Det är inte nya grejjer.

Att världen ska köpa massa små musikspelare och uppgradera när nya format släpps, det tär på jordens resurser. Det är en helt vansinnig idé. Man skulle kunna minska klimatbelastningen och tärandet på jordens resurser genom återvinning, alltså att tillverkarna tar hand om uttjänta musikspelare och bygger nya av de gamla - men så görs inte i dag. Det verkar uppenbarligen inte vara någon som är intresserad av det.
Materialen i en iPod och liknande är inte märkta för återvinning, som exempelvis nya bilar kan vara.

Är transporten av dessa musikspelare till butikerna miljövänlig? Är transporten av hårddiskar som behövs för att spara säkerhetskopior av dessa "elektroniska skivor" miljövänliga? Är tillverkningen av dessa hårddiskar mijövänlig?

Det finns skivor som levereras i miljöanpassade förpackningar, med återvunna material.

SJälvfallet kan man förbättra distribution av skivor, och andra konsumentvaror, genom införandet av biogas för lastbilar. I Sverige så har Scania ute på marknaden sedan länge fraktfordon med etanolkonverterade dieselmotorer. Och om man levererar skivorna med tåg så är det ju det mest klimatvänliga.

Det känns betydligt bättre det än att det ska sitta stora servrar i varenda källare med el över hela jordklotet med elektromagnetisk strålning och dra ström från kol och oljeeldade kraftverk som spyr ut smuts i atmosfären. Ta detta med kraftledningar som behöver dras för att serva all internettrafik - det har visats att växterna skadas som växer kring kraftledningar. Vi talar alltså om miljöskadliga strålningsfält som kommer av den ökande användningen av elektricitet.

Människan bygger nu ett samhälle som innebär att vi ska vara uppkopplade i stort hela tiden, och jag menar att det inte är nyttigt. Jag vill kunna dra mig tillbaka till mitt landsställe även fortsättningsvis med en skiva att lyssna på, utan vara hänvisad till internet och dator och streaming musik trådlöst hit och dit genom kroppen och cellerna.

Att "elektronisk skiva" skulle vara mer miljövänligt är en illusion, för den utrustning som behövs för att använda den produkten är inte miljövänlig. "elektronisk skiva" är en av de tjänster som har ökat försäljningen av mobiler. Det finns många rapporter om tumörer kring örat som kommer av mobiler, mycket seriös forskning här som visar att det är farligt. Så "elektronisk skiva" hjälper fram hälsofarliga och miljöfarliga produkter som bidrar till ett gigantiskt elektroniskt sopberg för ingen av prylarna räcker särskilt länge (hur många har haft samma mobil i mer än fyra år?). Dessa prylar tillverkas i Kina och där finns definitivt ingen koll på miljö och att producera konsumentvaror på ett för miljön så lite belastande sätt som möjligt. Där är det full fart och inga avgasfilter som gäller. Ut med det i atmosfären bara, pengarna är viktigare än miljö och hälsa.

Försäljningen av hårddiskar ökar ständigt och är en direkt följd av den ökande fildelningen på nätet. Man behöver ju ha någonstans att spara filerna! Så försäljningen flyttas från CD över till hårddiskar. Men en musiker, producent, sångare, artist, låtskrivare etc. får inte betalt av hårddisktillverkarna. Det är förlorade pengar.

Sen är det ju en fråga om kultur.
När människor inte bryr sig om ljudkvalitet längre, så tappas det musikaliska värdet bort. Varför ska man använda riktiga musiker och spela in i riktig studio när lyssnaren inte hör skillnaden i sin nyinköpta iPod eller Creative Zen (eller vad det nu kan vara)?
Så istället kör man loopar från färdiginköpta snuttar som man mixar ihop. Det är ju ändå ingen som bryr sig. I längden leder detta till att färre musiker får jobb och att fler musiker blir utan inkomst.

Det finns en skönhet i en musiker som är bra på sitt instrument. Det kommer av övning, övning och åter övning. För att kunna ha möjligheten att öva, så behöver musikern inkomster som tillåter honom eller henne att ge tid till att öva och bli bra och ännu bättre på instrumentet. Om vi tar bort arbetsmarknaden för musiker, så tar vi även bort möjligheten för musiker att få tillräcklig tid för förbättra sina färdigheter - och det tar bort njutningen för åhöraren. Det blir sämre musiker, de spelar sämre och därmed inte gripar tag på åhörarna på samma sätt.

Men eftersom man inte hör skillnad i en hårt komprimerad ljudfil så är det ingen som bryr sig...

Ja, sannerligen har inte samlandet av skivor upphört. Däremot har "infrastrukturen" för skivsamlande förändrats. Borta är de lokala skivbutikerna, vilket även jag saknar för att det helt enkelt är trevligt att gå i skivbutiker och hantera fysiska skivor. Men ofta var det ändå så att utbudet där var begränsat och vi med mer udda musiksmak ändå var beroende av postorder, tapetrading och privat försäljning. Nu har istället skivbutiken flyttat ut på nätet och utbudet idag är hundra gånger bättre och mer lättillgängligt än någonsin. Med ett par musklick kan man beställa bra musik, på CD/LP/whatnot, direkt från USA eller var nu skivbolaget/skivlagret ligger. Du kan jämföra pris, kolla tillgänglighet och kvalité och får dessutom tillgång till ny och mer musik snabbare än förr då du fick lita till skivbutikens import i större grad.

Så inte sjutton har det blivit sämre för de av oss som fortfarande gillar att samla skivor. Bara annorlunda. Och nu slipper man nedlåtande, och inkompetent skivbutikspersonal som inte kan stava till annat än Ulf Lundell eller Rolling Stones.

CD-skivan finns kvar och frodas på nätet, så även LP:n. Själv köper jag bara CD-skivor och har aldrig och kommer aldrig att betala för mp3/AAC. Mp3 är ett komplement så som kassettbandet var en gång i tiden.

Idag har du all världens musik att tillgå direkt i ditt vardagsrum och det är i sanning en enorm förbättring för oss som gillar musik. Att hävda annat är nonsens.

Ursprungligen av Mattias H:

Men ofta var det ändå så att utbudet där var begränsat och vi med mer udda musiksmak ändå var beroende av postorder, tapetrading och privat försäljning.

Jag har alltid kunnat få det jag behövt via lokal skivbutik, tidigare - innan skivbutikerna lades ner.

Om de inte hade i lager så gick det att beställa. Och om det inte fanns i Sverige så kunde de ta hem från utlandet, och så ringde de mig när skivan hade kommit in. Så köpte jag flera gånger. Då var det undantagsvis som jag behövde hämta från utlandet. Nu är det närmare regel än undantag eftersom de fysiska skivbutikernas utbud här i Sverige drastiskts har skärts ner till olidliga nivåer.

Och detta med att personal i skivbutiker skulle vara okunniga, nej tycker jag inte att de var. Snarare fick jag uppskattande blickar och småleenden tillbaks när jag köpte skivor. Det var trevliga möten, jag blev trevligt bemött. Och jag lyssnar inte på Ulf Lundell...

Så jag upplever helt klart att det har blivit mycket sämre än innan.
Det är massa musik jag missar. Förr fanns det ju hyllor i den lokale skivbutiken med nyinkommet. Jaha... och var finns "nyinkommet"-hyllan på internet?
Det är ju en djungel. Och inte kan jag gå och klämma på skivan heller eller se hela omslaget i sin naturliga miljö.

Så det har helt klart blivit sämre.
Och för att travestera dig "Att hävda annat är nonsens."

Och om strömmen går hemma och jag ska slänga iväg några skivor till att köra i landet och bilen är packad och klar utanför, ja hur gör man då när allt ligger i datorer?
På "den gamla goda tiden" så var det ju bara att ta skivan från hyllan och lägga med...

Och vad händer vid hårddiskkrasch? Jo, skivorna i hyllan står kvar. Jag har över 400 stycken. Helt opåverkade av att hårddisken kraschar.
Min hårddisk kraschade för ett år sedan, så jag vet vad jag pratar om.
Inget alls hände med skivorna på mina hyllor. De stod kvar oberörda.

Men...
Musiken som låg på hårddisken...
Ja, där hände det grejjer.

Världen har blivit mer slit och släng och inget betyder något det ska bara vara "tillfälligt" nu för tiden. Slit och släng. Eller köp och det slängs av sig själv för prylarna inte håller...

Ursprungligen av Raphael:

Och vad händer vid hårddiskkrasch? Jo, skivorna i hyllan står kvar. Jag har över 400 stycken. Helt opåverkade av att hårddisken kraschar.
Min hårddisk kraschade för ett år sedan, så jag vet vad jag pratar om.
Inget alls hände med skivorna på mina hyllor. De stod kvar oberörda.

Hört talas om backup?

Vad händer när det brinner? Vad händer om ett barn får för sig att använda dina skivor som skridskor på parkettgolvet? Vad händer om någon stjäl din skivsamling?

All min musik ligger på hårddiskar. Notera att jag använder mig av plural i hårddiskarna. Om min dator blir stulen eller brinner upp är det förstås jättetråkigt att behöva köpa en ny. Men jag återskapar bara min data från en hårddisk som befinner sig på annan ort.

Försök det med din formgjutna plast.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2008-04-19 17:23

Jag håller med de som talar sig varma för att köpa riktiga skivor. När jag i yngre år var fattig student och friskt laddade ner 128kb mp3or så kändes det inte alls lika intressant som nu när jag köper all min musik på skiva, trots att jag via nedladdningen kunde få betydligt fler låtar. Det är en helt annan känsla att välja ut en skiva med omsorg och ta hem den och lyssna och läsa. Att bara besinningslöst pumpa hårddisken med komprimerad musik saknar helt känsla tycker jag personligen.

Angående att hålla koll på "ny musik" så har då jag aldrig hållit koll genom den lokala skivbutiken som oftast bara haft en bråkdel av intresse för mig. Då som nu har det varit skivsamlande vänner, tidningar (dagstidnignar såväl som musiktidningar som fanzines), kataloger (sedermera epostlistor och hemsidor/bloggar/whatnot) som varit min källa till "ny musik". Visst har skivbutiken spelat en roll, då man kunde gå och strosa och hitta sådant man inte letade efter, men genrer och artister som låg mig nära höll jag koll på annorstädes tillsammans med övriga fans. Skivbutikspersonal har sällan lett mig till annat än det jag redan visste och ibland mindre än det.

Jag tycker dina Raphaels inlägg mest låter som det var bättre förr. Vilket det inte var, bara annorlunda. Saker och ting förändras, deal with it. Och som sagts tidigare om ljudkvalité så var de tidiga CD-skivorna ingen lisa för känsliga öron.

Ärligt talat är CD-skivan ingen vidare medium heller, med tanke på risken för repor, oxidation, utrymmeskrav och de sabla jewelcasen som blir repiga och går sönder. Dessutom är ofta artworken inte särskilt slående på CD.

Som sagt, jag saknar skivbutikerna (främst Skivhugget i Göteborg, pure heaven) men det är mer en känslomässig fråga och inte så lite nostalgi (och få saker är så värdelöst som nostalgi). Rent konkret har jag aldrig haft så stora möjligheter som nu att hänge mig att att lyssna, köpa och upptäcka musik som jag har nu med internet och fildelning. Jag kan köpa John Zorns senaste alster samma dag den släpps och slipper vänta i ett halvår på att skivaffären ska importera den till hutlösa priser. Jag vet direkt när Kaada ger sig ut på turné eller släpper nytt genom han epostlista. Jag kan snabbt leta upp den billigaste (och bästa) CD-versionen av Freddie Hubbards Open Sesame eller köpa den antikvariskt på LP hos Birkajazz. Och så vidare. För fick jag invänta tillfällena jag kunde ta mig till Göteborg.

Nä, jag säger härliga tider, strålande tider.

[QUOTE="Mattias H;1510368"]Jag tycker dina Raphaels inlägg mest låter som det var bättre förr. Vilket det inte var, bara annorlunda. Saker och ting förändras, deal with it.
[QUOTE]

Ljudkvaliteten var bättre förr och det var lättare att hitta skivor, det var lättare att gå ner till den lokale skivaffären och bläddra igenom skivor och hitta - wow!
Det vart mycket mer oväntade köp då. Många av dem blev riktigt bra.
Det finns en känsla att komma hem med något okänt och nytt och tycka det är fantastiskt när det kommer ut ur högtalarna. Det är njutning!
Det är kärlek.

[QUOTE]Och som sagts tidigare om ljudkvalité så var de tidiga CD-skivorna ingen lisa för känsliga öron.
[QUOTE]

Problemet låg i den tidiga avspelningstekniken som inte var bra nog.

[QUOTE]
Ärligt talat är CD-skivan ingen vidare medium heller, med tanke på risken för repor, oxidation, utrymmeskrav och de sabla jewelcasen som blir repiga och går sönder.
[QUOTE]

LJudkvaliteten är bra. En riktig skiva är betydligt mer tålig än CD-R som många bränner över sina nedladdade filer på. CD-R håller inte särskilt länge, men CD gör det.
Jag har inte haft något problem med någon av mina skivor. De fungerar utmärkt och har gjort i alla år. Om de blir smutsiga är det ju bara att torka av dem med en duk.

[QUOTE]Dessutom är ofta artworken inte särskilt slående på CD. [QUOTE]

Åh, jag har många CD's med slående artworks och genomtänkta "konstböcker" som medföljer skivan.

Det finns ju många artister som har satsat hårt på en genomtänkt formgivning.
Erasure, Beautiful South, Mike Oldfield, Sarah McLachlan m fl.

Eller ta dessa Buddha Beats samlingar där man får en väldoftande tvål i förpackningen...

Vilken tråd alltså. Jag visste iofs av tidigare erfarenhet att det här med ljudkvalitet är en känslig fråga för vissa. Minst lika känslig som Mac vs PC är för vissa andra människor.

Själv har jag aldrig förstått det här med gedigna musikintressen. Men hey, det är bara jag. Jag kan respektera musikintressen på samma sätt som jag kan respektera andra hobbys och intressen, typ frimärkssamlande, fotograferande, idrottande eller långa skogspromenader. Vem är jag att döma vad andra ska gilla och inte gilla?

Själv har jag blivit en mycket mer aktiv musiklyssnare och inte minst musikköpare sedan digitala musikspelare gjorde entré för ett antal år sedan. Visst, jag hade också en Walkman på 80-talet, men jag var mycket dålig på att spela in kassetter.

Formgjuten plast i form av CD-skivor och färgglada omslag har aldrig tilltalat mig. Visst, jag tycka att dom gamla LP-omslagen bjöd på ett visst utrymme av "konstnärligt mervärde", särskilt i jämförelse med CD-omslagen. Men ärligt talat, jag har aldrig brytt mig.

Första CD-spelaren äntrade mitt barndomshem i slutet av 80-talet. Fram till dags datum har jag sammanlagt köpt kanske 15-20 st CD-skivor. Om ens så många.
Sedan iTunes Music Store slog upp portarna i Sverige har jag köpt ca 30 st album.

Jag tillhör alltså en, kanske liten, skara människor som faktiskt köper mer musik nu när det går att köpa online, mot förr då formgjuten plast var enda alternativet.
Jag ska givetvis inte sticka under stol med att ett och annat piratkopierat album även nått mina hårddiskar (det vore hyckleri), men det innebär bara att min totala musikkonsumtion formligen exploderat dom senaste åren. Det kan ju bara vara till glädje för musikindustrin att en total musiknolla som jag faktiskt börjat konsumera deras produkter.

Jag kan även förstå frustrationen hos er storkonsumenter av formgjuten plast. Har man byggt upp en hobby och ett intresse kring en viss typ av produkt måste det känns lite snopet att helt plötsligt upptäcka att ens hobby sakta håller på dö ut till förmån för ettor och nollor i en kopparkabel.
Ungefär som att vara frimärkssamlare och upptäcka att folk inte skickar brev till varandra längre, utan istället mailar och chattar. Det kommer säkert vara förödande för frimärkssamlandet på många års sikt.

När det gäller själva kvalitén på ljudet så är den självklart inte oviktig. Men jag har själv gjort ett antal blindtester där 128 Kbit MP3, 256 Kbit AAC och Apple Lossless var formaten som jämfördes.
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte hörde någon skillnad. Möjligen att jag med den bästa av viljor kunde förnimma en viss skillnad mellan 128 Kbit MP3 och Apple Lossless, men det först när jag faktiskt visste vilken fil som var vilken och jag på så sätt visste vilken fil som skulle vara bättre respektive sämre.

Testet utfördes på musik rippad från CD till iTunes, som sedan spelades upp på en iPod nano med ett par Grado SR60-lurar.
Jag jämförde låtar som Get a grip (Aerosmith), Me And Bobby McGee (Johnny Cash på Österåker) och Paradise City (Guns N' Roses).

Även om vi säger att jag kunde förnimma en viss kvalitetsförlust i 128 Kbit MP3 var det definitivt tillräckligt bra för att fungera i dom miljöer jag rör mig, dvs på tunnelbanor, bussar samt gator och torg i Stockholm City. Det förekommer ändå så mycket ljudförorening i dessa miljöer att jag definitivt inte hör någon skillnad.

Nu köper jag dock all musik på iTMS och då är det ju 128 Kbit AAC som gäller och jag ser absolut inga hinder i det. Ni som absolut hör skillnad tycker jag nästan lite synd om, med er laserhörsel måste ni bli riktigt störda av alla ljud som förorenar er vardag. För att inte tala om vilken dyr utrustning ni måste köpa för att bli nöjda. Jag känner mig riktigt nöjd med min alldagliga Svensson-hörsel som nöjer sig med 128 Kbit AAC i en iPod nano.

Raphael: Jag respekterar fullt ut att du tycker som du tycker, jag menar alla är vi olika. Men när du generaliserar och säger att det var bättre förr då måste jag reagera då det de facto inte är det. Det var annorlunda visst och du gillade det och var van vid det, men inte bättre.

Med fildelning som egentligen inte är något annat än tapetrading på masskala, och nätbutiker både stora drakar som cdon och småbolagsbutiker som ersatt den lokale handlaren och nättidningar, bloggar, communities som samlar skivsamlare en masse är chansen och möjligheten att upptäcka nytt större än någonsin. Och CD-skivan härskar fortfarande ohotad, då mp3 för majoriteten av musikintresserade är ett komplement.

Och visst finns det snygga CD-skivor, jag har flera stycken som är små konstverk i sig, men många rereleaser av gammalt material är rätt sorgliga.

Återigen, det var inte bättre förr, det är bara annorlunda idag. Sämre är det kanske för dig av känslomässiga och nostalgiska skäl och för att du tydligen inte har intresse nog att förändra ditt beteende. Det är ju musiken som är det viktiga och hur man sen köper den, hittar den eller avlyssnar den är sekundärt. Det är ju bara medel för att nå ett mål, musiken.

  • Medlem
  • 2008-04-20 02:10

vad örat kan höra/inte höra är väldigt personligt. lixom hurvida bra du kan se. är du hörselskadad så kan du inte höra allt i högupplösta audio spår. hörseln är som bäst när du är runt 14 år sedan går det utför.

Sedan finns det flera sätt att lyssna på musik du kan lyssna koncentrerat på olika instrument och försöka upptäcka hur de låter osv, eller så kan du bara casual-lyssna som de flesta gör hemma.

Det enda vi ligger först i är i att tro att vi ligger först. Gälla vad det gälla månde.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-04 11:48

Jag kör rätt mycket FLAC, inga problem med det och jag är rätt kräsen av mig.

Jag ock tycker det låter bättre från cd eller vinyl, dock så är det mycket bekvämt att ha en massa bra låtar på MacBooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 20:12

Många audiofiler som köper högtalarkablar i guld och förstärkare för en förmögenhet har ändå värdelös musiksmak, jag tycker att det oftast verkar vara så. Sen kan det sitta en subbe i en annan stuga och samla på skivor, han har tusen skitbra skivor på vinyl, som han spelar på en lagom halvbra stereo, Själv har jag ärvda högtalare och en förstärkare från soprummet kopplat till mitt iTunes med tiotusen låtar, jag skiter fullständigt i att det bara är MP3 i 128kbps för jag har ändå världens bästa musiksmak och det är det som räknas. Jag samlade på skivor innan vi kom in i massnedladdningens tid, nu har jag gjort mej av med alla vinyler och cdskivor, det känns så jävla sunkit med skivor. Friheten i att ha alla låtar i fickan är så mycket mer värt än den ljudkvalitet som en skiva ger, ljudkvalitet som ändå ingen vettig människa kan höra skillnad på.

Dåligt ljud är dåligt ljud är dåligt ljud. Ett dåligt operativsystem är ett dåligt operativsystem. Sunkiga snubbar är.. tja varför använda iTunes när man kan använda
någon sämre programvara. Spelar väl ingen roll bara man har världens bästa musiksmak.

Varför ska inte ljud (musik) få vara njutbart och dynamiskt, välklingande?
Sunka loss med en miljon vassa hoppressade skit-128-kbit-filer i fickan bara. Vem bryr sig? Bra musik blir inte sämre när den presenteras på ett bra sätt. Därmed inte sagt att
det kan låta fantastiskt ur någon tratt med skramligt ljud (utomhus någonstans). Men det är inget jag ständigt vill ha i mitt vardagsrum eller hörlurar. Själv lyssnar jag via dator, ipod med förstärkare, fin-cd-spelare, vinylspelare, vevgrammofon osv. Självklart optimerat efter öron och ekonomiska förutsättningar.

Vill man ha dåligt ljud när man går på konsert? Eller? Spelar det ingen roll om det pumpas ut spräckig fumlig bas och sylvass distad diskant. Hög volym. LJudsnubben kan höja volymen så att fettet dallrar i magen. Men bra ljud?? Nä. Varför då?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-27 15:50
Ursprungligen av Fexxe:

Många audiofiler som köper högtalarkablar i guld och förstärkare för en förmögenhet har ändå värdelös musiksmak, jag tycker att det oftast verkar vara så. Sen kan det sitta en subbe i en annan stuga och samla på skivor, han har tusen skitbra skivor på vinyl, som han spelar på en lagom halvbra stereo, Själv har jag ärvda högtalare och en förstärkare från soprummet kopplat till mitt iTunes med tiotusen låtar, jag skiter fullständigt i att det bara är MP3 i 128kbps för jag har ändå världens bästa musiksmak och det är det som räknas. Jag samlade på skivor innan vi kom in i massnedladdningens tid, nu har jag gjort mej av med alla vinyler och cdskivor, det känns så jävla sunkit med skivor. Friheten i att ha alla låtar i fickan är så mycket mer värt än den ljudkvalitet som en skiva ger, ljudkvalitet som ändå ingen vettig människa kan höra skillnad på.

Musiksmak i all ära men hur många audiofiler lyssnar på riktigt bra inspelningar?
Man kan debattera vad som låter bäst av olika format, upplösning osv, men faktum är ju att många plattor är ju inspelade under rätt primitiva förhållanden (med en allt annat än bra ljudkvalitet från början) så det är ju knappast så att lyxkablar eller en anläggning för hundra tusen gör någon skillnad.

Bevaka tråden