Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-16 11:45
Ursprungligen av SkrotNisse:

Lev du glad i ditt kvalitetslösa Svensson liv så kan vi som bryr oss leva som vi vill, men kalla oss fan INTE perversa!!!!!!!!!!!

Tro inte för en sekund att du är finsmakare i allt som livet erbjuder. Du kanske är alldeles särskilt kräsen när det gäller ljud, men du kan ge dig fan på att när det gäller någonting annat — det kan vara bilar, film, böcker, mat, etc — så är det du som sitter där och lever ett "kvalitetslöst svensson-liv". Tro inte för en jävla sekund att du är bättre än någon annan bara för att du är så förtjust i ljud — din hobby är inte viktigare än andras.

Om du kan påstå att någon lever ett kvalitetslöst svensson liv så får du fan ta att folk kallar dig pervers också. Pervers behöver nämligen inte ha någon sexuell underton, utan handlar om ett avvikande beteende. Och att ha femton stycken förstärkare är jävligt avvikande beteende.

Ursprungligen av Jogin:

Tro inte för en sekund att du är finsmakare i allt som livet erbjuder. Du kanske är alldeles särskilt kräsen när det gäller ljud, men du kan ge dig fan på att när det gäller någonting annat — det kan vara bilar, film, böcker, mat, etc — så är det du som sitter där och lever ett "kvalitetslöst svensson-liv". Tro inte för en jävla sekund att du är bättre än någon annan bara för att du är så förtjust i ljud — din hobby är inte viktigare än andras.

Om du kan påstå att någon lever ett kvalitetslöst svensson liv så får du fan ta att folk kallar dig pervers också. Pervers behöver nämligen inte ha någon sexuell underton, utan handlar om ett avvikande beteende. Och att ha femton stycken förstärkare är jävligt avvikande beteende.

Kan hända, men jag kallar inte folk för perversa bara för att de är lite *extra* intresserade.

Stor skillnad!!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-16 11:49
Ursprungligen av SkrotNisse:

Kan hända, men jag kallar inte folk för perversa bara för att de är lite *extra* intresserade.

Stor skillnad!!!

Däremot säger du att de har ett kvalitetslöst svensson-liv om de inte delar din förtjustning i ljud. Det är inte bättre. Rikspucko.

Ursprungligen av Jogin:

Däremot säger du att de har ett kvalitetslöst svensson-liv om de inte delar din förtjustning i ljud. Det är inte bättre. Rikspucko.

Nej, jag säger det för att han klassar mej/oss som pervers(a) för att vi inte nöjer oss med MP3, INTE för att han inte har samma uppfattning som mej.

Jag kör Cheva och Volvo, skulle aldrig sätta arslet i en Hyundai eller Kia, men sen att de saknar smak är ju en annan sak.

Innan du/ni hoppar på det argumentet, fundera först var ni står i Steve Jobs' argument om Micro$oft/Windows, för alla vet ju att Windows funkar och kan göra jobbet.

Ha sa (ordagrant "...they lack... taste"

SN

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 07:37
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag kör Cheva och Volvo, skulle aldrig sätta arslet i en Hyundai eller Kia, men sen att de saknar smak är ju en annan sak.

SN

Jag tycker att Chevrolet är otroligt smaklösa och fula bilar.

Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker att Chevrolet är otroligt smaklösa och fula bilar.

Då är det tur att jag väljer bilar efter vad jag tycker, och inte som så många andra gör, efter vad andra tycker man ska köpa.

SN

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 08:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Då är det tur att jag väljer bilar efter vad jag tycker, och inte som så många andra gör, efter vad andra tycker man ska köpa.

SN

Noterade bara att dålig smak har olika innebörd beroende på vad det handlar om.
Att köra Chevrolet är i mitt tycke att ha riktigt dålig smak.

Ursprungligen av Konrad:

Noterade bara att dålig smak har olika innebörd beroende på vad det handlar om.
Att köra Chevrolet är i mitt tycke att ha riktigt dålig smak.

Jag vet vad du försöker göra och jag faller inte för det.

Mitt argument i den här tråden handlar inte om musiksmak (eller någon annan smak) utan om att om skivbolagen lyssnar för mycket på de som INTE bryr sej så finns det snart inga CD skivor utan bara mp3/aac "som är bra nog", men det är kanske det demokrati bygger på, att alla ska rätta sej efter vad massan tycker...

SN

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 08:25
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag vet vad du försöker göra och jag faller inte för det.

Mitt argument i den här tråden handlar inte om musiksmak (eller någon annan smak) utan om att om skivbolagen lyssnar för mycket på de som INTE bryr sej så finns det snart inga CD skivor utan bara mp3/aac "som är bra nog", men det är kanske det demokrati bygger på, att alla ska rätta sej efter vad massan tycker...

SN

Nej men det var du som drog parallellen med dålig smak och bilar först. Och jag kunde inte låta bli att kommentera det.

I princip håller jag med dig. "Riktiga" skivor finns kanske inte att köpa i framtiden.
Jag bor i en medelstor stad, här fanns förut ett par riktiga musikaffärer. Det som inte fanns inne kunde man beställa. Nu finns bara Åhléns och deras utbud är mycket begränsat och personalens kunskaper är på dagisnivå.
Det är tur att amazon, ginza och såna finns.

Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker att Chevrolet är otroligt smaklösa och fula bilar.

Va??? Kolla denna härliga Cheva så ändrar du säkert uppfattning!

Ursprungligen av akerstrom:

Va??? Kolla denna härliga Cheva så ändrar du säkert uppfattning!

Hemska osmakliga bilar...

Ursprungligen av Jogin:

Pervers behöver nämligen inte ha någon sexuell underton, utan handlar om ett avvikande beteende. Och att ha femton stycken förstärkare är jävligt avvikande beteende.

Då klassar du alltså halva detta forum för perversa, eller gäller det inte folk som har fler datorer än en eller två...

Pervers är ett negativt ord, avvikande är inte negativt!!!

SN

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-16 12:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Då klassar du alltså halva detta forum för perversa, eller gäller det inte folk som har fler datorer än en eller två...

Pervers är ett negativt ord, avvikande är inte negativt!!!

SN

Är du trög? Att säga att någon har ett kvalitetslöst svensson-liv är också negativt.

Ursprungligen av Jogin:

Är du trög? Att säga att någon har ett kvalitetslöst svensson-liv är också negativt.

Det var en ren respons efter att ha blivit förolämpad, inget mer inget mindre.

Jag ska ändra mitt uttalnde (lite).

SN

En tråd om audiofili. Jag kan inte hålla mig!

Jag hoppar in lite mitt i, så ta inte mitt inlägg personligt. Jag reagerar bara lite på resonemanget.

Du säger "Folk "bryr sig inte" för att de inte är perversa audiofiler. För de allra flesta är en cd-spelare en cd-spelare är en cd-spelare." Är en bil en bil en bil? Ett hus ett hus ett hus? En biff en biff en biff?

Man behöver inte vara pervers audiofil (jag håller med om att jag själv varit o nosat på den gränsen efter långa nätters KABEL, och inte musiklyssnande), men visst finns det skillnad på alla oliak varianter av saker? Datorer, någon? Operativsystem? Bord?

Ursprungligen av hugin:

Jisses. Jag läste lite i den här tråden från början, men sen brakade den iväg så nu orkar jag inte läsa ikapp.

Men jag kan röra om i grytan och svara på ursprungsfrågan: "Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!"

Folk "bryr sig inte" för att de inte är perversa audiofiler. För de allra flesta är en cd-spelare en cd-spelare är en cd-spelare. För de allra flesta låter musiken idag, oavsett distributionsform, tillräckligt bra. Så enkelt är det.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara lite dumsnålt att iTunes kör med 128kbit/s AAC. Men det är ju iaf drm-begränsad musik. I de fall det finns tillgängligt väljer man så klart iTunes+ som är 256 kbit/s AAC. För min del skulle de gärna få sälja lossless för en extra slant som ett alternativ för de som är känsliga också.

pervers: som på ett (nästan) sjukligt sätt avviker från det normala och sunda (Norstedts)

Tror det finns många audiofiler som har ett intresse som gränsar på det sjukliga och osunda, precis som hos alla oss andra nördar i övrigt.

Pervers är folk som stoppar snoppen i något/någon som inte är en vuxen kvinna!

Vad gäller folks passion och entusiasm för olika ämnen så kan ingen kalla en pervers för i sådana fall ska alla forskare, samlare och andra experter kallas för perversa.

Fast vi bor ju i ett jante-land och är man inte "normal" (se tidigare inlägg) så kanske man klassas som pervers, fan vet jag.

För att hålla detta på trådens ämne så tillägger jag att jag lyssnar jag just nu på Danny Red på rummets AUDIO-stereo, då min AV-stereo inte passar till MUSIK utan är inställd på film, men det är kanske bara vi "perversa" typer som förstår skillnaden?!

SN

Fetischister då? Är det en rimligare beskrivning?

Ljudfetischist tycker jag personligen är en bra benämning på sådana som är mer intresserade av kablar, högtalare och förstärkare än musiken i sig. De tillmäter ljudet ett egenvärde, vilket det inte har i min mening. För dem är det viktigare är att det låter bra än vad det är som låter.

Som jag sagt tidigare, Eagles (fyll i valfri AOR) är lika trist på värsta hemmabygget som i iPoden. Hellre musik som låter skit, men berör och ger mervärde i form av konstnärlighet, än musik som låter superbra och är tekniskt fulländad men är lika berörande som att se färg torka.

Ursprungligen av Mattias H:

Fetischister då? Är det en rimligare beskrivning?

Mycket bättre, men om det är rätt ord på folk som är mer intresserade än andra.

Vi pratar ju om intresse på en linjär skala, fetischer brukar ju vara folk som är intresserade av saker som är avvikande.

SN

Ursprungligen av Mattias H:

Som jag sagt tidigare, Eagles (fyll i valfri AOR) är lika trist på värsta hemmabygget som i iPoden.

Vem har nämnt Eagles ?!...

Ljudentusiast? Måste man för att man har ett visst intresse beskrivas i negativa termer? Är man fotbollsintresserad eler fotbollsdåre? Fotbollsintresserad, säg, till skillnad från en person som inte förstår varför "22 svettiga karlar sparkar på en boll", t.ex. Får man helt ärligt ha en åsikt om sporten då? Diskvalificerar man inte sig själv lite?

Ursprungligen av Mattias H:

Fetischister då? Är det en rimligare beskrivning?

Ljudfetischist tycker jag personligen är en bra benämning på sådana som är mer intresserade av kablar, högtalare och förstärkare än musiken i sig. De tillmäter ljudet ett egenvärde, vilket det inte har i min mening. För dem är det viktigare är att det låter bra än vad det är som låter.

Som jag sagt tidigare, Eagles (fyll i valfri AOR) är lika trist på värsta hemmabygget som i iPoden. Hellre musik som låter skit, men berör och ger mervärde i form av konstnärlighet, än musik som låter superbra och är tekniskt fulländad men är lika berörande som att se färg torka.

Senast redigerat 2008-09-09 23:48

Eagles/Chris Rea/Tom Petty - same shit, different names.

I min mening är att lyssna på Tom Petty/Chris Rea (fyll i valfri AOR) är så mycket "kvalitetslöst svenssonliv" det kan bli. I min ödmjuka mening är att lyssna Tom Petty (fyll i valfri AOR) på värsta hemmabygget ungefär som att måla en Dodge Challenger rosa. Alltså smaklöst.

Men folk får lyssna på vad de vill så länge jag slipper höra det. Jag tycker bara att om man nu är så intresserad av ljud så borde det intresset bidra till ett musikintresse av samma nördiga/fetischistiska slag. Annars är det ju bara ett rent teknikintresse och då tycker jag man ska erkänna det och inte ge sig på musikaliska bedömningar och fördömanden. Men det är min ringa mening.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-16 12:09

Han sa inte ordagrant "de lever ett kvalitetslöst svensson-liv". Men det är lugnt, vi struntar i det här, det är för komplicerat för att du ska förstå. Fortsätt du att trycka ner folk som inte delar din hobby, samtidigt som du reagerar kraftfullt när du anser att folk trycker ner dig. Gärna också på det där charmigt barnsliga ADHD-sätter du uttrycker dig.

Jösses, vad många stormiga trådar vi har just nu... Mobbing-tråden, OSx86-tråden, OpenMac-tråden, och nu här också...

Min personliga åsikt är...
...om man svarar på en förolämpning med en ny förolämpning, så är man lika goda kålsupare båda två, och har förverkat sin rätt att klaga på den första förolämpningen.

Min moderator-åsikt är...
...lugna ner er, annars stänger vi tråden!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses, vad många stormiga trådar vi har just nu... Mobbing-tråden, OSx86-tråden, OpenMac-tråden, och nu här också...

Nu tycker jag att vi gemensamt i detta forum sjunger "We shall overcome"

"We shall overcome" (fyll i valfri AOR), vad är det för jävla kvalitetslös Svensson-skit??! Pucko!

Which side are you on?

Sida ?!

Ursprungligen av ninjamac:

"We shall overcome" (fyll i valfri AOR), vad är
det för jävla kvalitetslös Svensson-skit??! Pucko!

Which side are you on?

Det handlar väl inte om sida... Detta är inte en Mac vs. Windoze diskussion.

Jag startade tråden då jag är orolig att alla som tycker att 128kbps musik
är bra nog kommer att ställa till det för oss andra som gärna vill ha musik
i ett format som ger så mycket som möjligt av det ljud som skapades då
musikerna spelade in musiken.

Det handlar inte om sidor utan hur mycket eller lite man uppskattar kvalitet,
oberoende av musiksmak!

SN

Haha, Pete Seeger. Me like.

Jag står på båda sidor för jag anser att musik kan ha flera funktioner.

Ibland äter jag på McDonalds för att bli mätt, ibland gör jag egna hamburgare som smakar bättre.

Hemma kan jag njuta av okomprimerad musik i dyr (och bra) musikanläggning.
På tunnelbanan lyssnar jag på 256 Kbps AAC i vita Apple-snäckor för att det dövar tristessen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-16 23:58
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag står på båda sidor för jag anser att musik kan ha flera funktioner.

Ibland äter jag på McDonalds för att bli mätt, ibland gör jag egna hamburgare som smakar bättre.

Det Där var inte dumt formulerat... O:-)

Bevaka tråden