Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Observera att uttalandet gjordes enbart för Apples anställda vid ett "town hall meeting" och innebär att Jobs kunde vara mycket mera frispråkig där än genom officiella kanaler. Men man kan nästan ana att han kallt räknande med att det skulle läcka ut.

(Mycket smaskig info i övrigt också, både "kriget" mot Google, om kommande Macar och inte minst att årets nya iPhone verkar bli något i hästväg.)

Gruber pratar om Flash.

Ursprungligen av Gruber:

Adobe is arguing that Flash is installed on 99 percent of all web browsers that support Flash, not 99 percent of all web browsers.

Used to be you could argue that Flash, whatever its merits, delivered content to the entire audience you cared about. That’s no longer true, and Adobe’s Flash penetration is shrinking with each iPhone OS device Apple sells.

Vettigt som vanligt. Bara två saker kan komma ur detta:

1. Flashpenetrationen kommer att minska drastiskt (det som håller på att hända nu)
2. Adobe tvingas optimera Flash

Win-win

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 03:18

Läste precis att några utav de största nyhets websidor i Tyskland har blivit drappade utav en trojan (Troj/Agent-MMJ) som spreds genom en flash banner som kom från en reklam partner. Eftersom det är rätt många kampanjer på sidorna var det bara var 1000e besökare som har drabbats. En till orsak till varför det är bra att Apple inte tillåter flash på iPhone OS.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 07:38
Ursprungligen av Robo-X:

Läste precis att några utav de största nyhets websidor i Tyskland har blivit drappade utav en trojan (Troj/Agent-MMJ) som spreds genom en flash banner som kom från en reklam partner. Eftersom det är rätt många kampanjer på sidorna var det bara var 1000e besökare som har drabbats. En till orsak till varför det är bra att Apple inte tillåter flash på iPhone OS.

//Rob

"Affected operating systems Windows"

Trojanen måste dock skrivas spec för iPhone OS, inte så troligt kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 22:41

Mpegla, företaget som utvecklar MPEG skriver att h.264 är gratis för end users tills December 31, 2015. MPEG LA - The Standard for Standards - Media

Medan Kevin Lynch skriver att Adobe kommer att använda CoreAnimation i och med Flash 10.1 som kommer snabba på det hela på Mac-plattformen.
http://blogs.adobe.com/conversations/2010/02/open_access_to_content_and_app.html#comment-2137153

Jag tror att Mpeg LA bara är en licensagent (för många olika codecs). Dom centraliserar licensförsäljningen...återförsäljare av licenser...eller ett STIM för licenser Dom utvecklar inget eget. Licensbyrå kanske man kan kalla det.

Ursprungligen av acke:

Mpegla, företaget som utvecklar MPEG[/url]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 23:57

Macrumors skriver att Hulu utveckar en player utan Flash för iPad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-11 00:06
Ursprungligen av acke:

Macrumors skriver att Hulu utveckar en player utan Flash för iPad.

Jag tror att just den utvecklingen som Adobe är mest rädd för. Apples envisas med att strunta i flash och det tvingar många utvecklare att leta efter andra lösningar.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 22:17

Saxat från Daring Fireball:

Adobe Puts Secret Hold on HTML5 Spec
In public, Adobe claims to “support” HTML5. On the private W3C mailing list, though, they’ve placed an objection to prevent the current spec from being published. My understanding is that Adobe is trying to block the API spec for the canvas element. The canvas element hasn’t gotten as much attention as the video element, but clearly, 2D graphics in canvas is competitive with Flash, and it appears that Adobe’s plan is to sabotage it via W3C politics.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-15 09:00
Ursprungligen av acke:

Saxat från Daring Fireball:

Adobe Puts Secret Hold on HTML5 Spec
<snippeth>

Oops, såg detta efter att jag postat följande:http://www.99.se/aktuella-rykten/275312-adobe-foersoeker-foerhindra-foerstoera-foer-html5.html

Moderator, gör vad som du tycker passar bäst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 09:20

Tydligen ska det finnas mycket mer till historien. Flera kommentarer på tex Appleinsider säger att detta inte stämmer eller är kraftigt överdrivet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-15 09:23

Det var faktiskt rätt väntat. Som skrevs tidigare så kommer Adobe försöka allt för att hålla kvar utvecklarna till flash. Kommer det nya standarder som t ex HTML5 som kan hota Flash så kommer Adobe att göra allt för att stoppa det eller förhindra det i alla fall.

Kolla bara på den här sublimevideo demot som fungerer både i Safari och Firefox för att visa video i HTML5.

//Rob

John Nack: Adobe is "sabotaging" HTML5??

Ursprungligen av John Nack:

In a word, bullshit.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-15 10:23

Lite OT men ändå intressant: Windows Mobile 7 som förväntas släppas idag verkar INTE komma med flashstöd. Detta är naturligtvis HELT oväntat och ger ju vatten på kvarnen för Apple. Att microsoft väljer att inte ha med flash i företagets viktigaste uppgradering av sitt mobila os säger att Adobe gör skräpkod och den inte är stabil nog.

Ursprungligen av studiox:

Lite OT men ändå intressant: Windows Mobile 7 som förväntas släppas idag verkar INTE komma med flashstöd. Detta är naturligtvis HELT oväntat och ger ju vatten på kvarnen för Apple. Att microsoft väljer att inte ha med flash i företagets viktigaste uppgradering av sitt mobila os säger att Adobe gör skräpkod och den inte är stabil nog.

Eller så säger det att Adobe och Microsoft jobbar på Flashstöd, men inte kommer att ha det klart till lanseringen.

Ursprungligen av phonescoop.com:

This evening Adobe issued a statement about Flash compatibility with Microsoft's Windows Mobile 7. It said, "Microsoft and Adobe are working closely together. While the newest version of Windows Phone won't support Flash at initial availability, both companies are working to include a browser plug-in for the full Flash player in future versions of Windows Phone. More details will be shared at Microsoft MIX next month."

phonescoop.com: No Flash for Windows Mobile 7

Ursprungligen av Adobe:

We are partnering with Microsoft to include the full Flash Player in future versions of Windows Phone 7. Developers can expect more news about the developer platform and browsing experience on Windows Phone 7 devices next month at MIX.

Adobe Flash Platform Blog: Adobe News at Mobile World Congress 2010

  • Oregistrerad
  • 2010-02-16 15:22
Ursprungligen av Hagelin:

Eller så säger det att Adobe och Microsoft jobbar på Flashstöd, men inte kommer att ha det klart till lanseringen.

Visst kan det vara så, det ligger ju inte i Microsofts natur dock, det är just därför microsoft släpper sina os för beta FLERA ÅR innan lansering just för att utvecklare ska hinna få färdigt nya versioner i tid. Självklart kan vara så att adobe inte hinner färdigt nu innan launch, å andra sidan jobbade adobe dygnet runt för att ha en version färdig när iphone lanserades (Som dom ändå inte fick använda).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 15:53
Ursprungligen av studiox:

Visst kan det vara så, det ligger ju inte i Microsofts natur dock, det är just därför microsoft släpper sina os för beta FLERA ÅR innan lansering just för att utvecklare ska hinna få färdigt nya versioner i tid. Självklart kan vara så att adobe inte hinner färdigt nu innan launch, å andra sidan jobbade adobe dygnet runt för att ha en version färdig när iphone lanserades (Som dom ändå inte fick använda).

WIndows 7 Phone Series kommer först i slutet på 2010. Hade MS jobbat med Adobe för att få flash stöd hade de sagt det. Kanske med Flash 10.1 men jag tvivlar på det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

WIndows 7 Phone Series kommer först i slutet på 2010. Hade MS jobbat med Adobe för att få flash stöd hade de sagt det. Kanske med Flash 10.1 men jag tvivlar på det.

//Rob

Speciellt inte när Silverlight är en direkt konkurrent.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-17 01:40
Ursprungligen av Robo-X:

WIndows 7 Phone Series kommer först i slutet på 2010. Hade MS jobbat med Adobe för att få flash stöd hade de sagt det. Kanske med Flash 10.1 men jag tvivlar på det.

//Rob

Å faan. Har inte orkat bry mig om lanseringsdatum - I så fall verkar det som antagligen MS bett adobe dra åt fanders till förmån för Silverlight, eller att dom helt enkelt tycker att flash är för buggigt (samma officiella förklaring som apple)

The Register (via DF): iPhone ego clash costs Flash at Virgin America

Start-up airline Virgin America has decided HTML is "good enough" for animating online content on its brand-new website, which went live Monday, dumping Flash.

[...]

Virgin picked HTML to give users of iPhones and other mobiles the option in the future of checking in through their phone.

Det är precis detta jag haft i åtanke med den här tråden, att stora sajter väljer bort Flash för HTML och att iPhone spelar en viktig roll i detta. Jag tror detta bara är början.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-15 11:47

Microsoft har en egen konkurrent till Flash, Silverlight. Kanske vill MS pusha den i Win mobile 7. Men jag tror att Win mobile 7 är lite för sen. Första telefonen som kommer med den finns inte förrän i slutet på året och då har både Android och iPhoneOS blivit större.

//Rob

Silverlight är sjukt mycket bättre än Flash. Går inte ens att jämföra. Silverlight har helt annan potential.

Intressant att Microsofts Andy Lees inte nämner något om eventuellt kommande Flashstöd eller samarbete med Adobe när CNET frågar om Flashstöd.

Citat:

CNET: What should we know about the browser? Does it support Flash?
Lees: We don't support Flash. Performance on Flash is a problem. So we don't do that.

news.cnet.com: Microsoft hits redial in phone effort (Q&A)

Min chef sa att han skulle köpa en iPad när den kommer ut, och min kollega sa då lite skämtsamt att den inte hade flash.

Min chef blev grymt besviken, och sa "vad ska man med den till då". Han menade såklart inte det så bokstavligt, men han tycker det är konstigt att flera miljoner hemsidor ska behöva anpassa sig till en tillverkare.

Det blev en intressant diskussion.

Och Adrian, får man fråga en sak och få ett helt ärligt svar. Började du hacka på Adobe efter att Apple uttalade sig om Flash för några år sen, eller har du alltid tyckt att det är en förlegad teknik?

Jag är inte ett dugg övertygad om att Flash är på väg ut, däremot så måste Adobe lägga på ett kol, annars blir dom överkörda.

(Menar det inte på något speciellt sätt, så ta det inte heller som något personligt, men jag märker att det är du som håller liv i denna tråden, och letar efter nyheter på andra hemsidor som hela tiden bekräftar dina teorier att flash snart är dött, så det vore kul att höra dina tankar i det hela.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 12:37
Ursprungligen av Patrik D:

Och Adrian, får man fråga en sak och få ett helt ärligt svar. Började du hacka på Adobe efter att Apple uttalade sig om Flash för några år sen, eller har du alltid tyckt att det är en förlegad teknik?

Jag är inte Adrian, men innan jag började med Apple (för 4-5 år sedan) körde jag Linux. Och ogillade Flash-sites skarpt redan då. De fungerade mycket dåligt på Linux och var mest för reklam. Bortsett från video så ser jag inget som flash bidrar med, ur användarsynpunkt. Tyckte redan då att det var djupt olämpligt med en webb som bygger på proprietär teknologi med bara en leverantör av programvara för att konsumera och skapa innehållet. Och att de som tanklöst skapar sajter enbart i denna teknologi (utan fallbacks) är värda mitt djupaste förakt.

Jag bara HATAR sajter som inte ens kan tala om t.ex. vad besöksadressen för deras butik är om de inte får spela upp en reklamfilm i flash först.

Ursprungligen av Patrik D:

Och Adrian, får man fråga en sak och få ett helt ärligt svar. Började du hacka på Adobe efter att Apple uttalade sig om Flash för några år sen, eller har du alltid tyckt att det är en förlegad teknik?

Jag vet ärligt talat inte om vilket uttalande från Apple du syftar på. Men vilket det än var är det inte skälet.

För det första är jag inte odelat negativ till Flash. Flash har sina fördelar och jag har själv använt Flash-teknik både för att spela upp ljud och för att använda andra typsnitt (genom sIFR).

Flash revolutionerade på senare år även video på webben och tog oss upp ur det träsk som bestod av QuickTIme/Windows Media/Real Media. Jag skulle påstå att Flash var en väldigt viktig grundsten för YouTubes exempellösa framgång.

Men det jag har emot Flash består av två huvudskäl:

1) Flash användes under många år för att skapa hela sajter som var ytterst användarovänliga. Det gick inte att scrolla med scrollhjulet, det gick inte att länka till enskilda sidor, det var sökmotorovänligt och massor av saker som man är van vid ska fungera på en webbsida gick inte att göra (skriva ut, söka text på sidan, förändra textstorleken osv osv). Så som en användare ogillade jag hur Flash missbrukades. På senare år har Flash förbättrats, tillgänglighet har prioriterats mm, men skadan var redan skedd och webbutvecklare fortsatte göra dåliga Flash-sajter.

2) Flash har alltid haft usel prestanda på Mac. Det har varit segt och det är främsta skälet till att webbläsaren kraschar. Detta gäller inte bara sedan Flash började användas för video, utan har alltid gällt. Flash är i princip synonymt med att fläktarna drar igång på datorn.

Skäl 1 och 2 kombinerade tillsammans gjorde inte direkt något bra intryck på mig och många andra Mac-användare. Lägg därtill att Flash för många är synonymt med jobbiga, störande annonser på webben.

Utöver dessa skäl så finns principen om öppna standarder. HTML, CSS, och Javascript är alla öppna standarder som inte styrs av ett företag. Och tekniken stöds av alla moderna webbläsare utan extra plugins.

Överhuvudtaget så är hela principen om att man ska behöva ha plugins för att ta del av webben på väg ut och förlegad. Webbläsarna och webbtekniken är så mycket mera kapabel idag att plugins blir allt mer överflödigt. HTML5 med stöd för ljud och video är de senaste och viktigaste pusselbitarna för detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 21:39
Ursprungligen av Patrik D:

Min chef sa att han skulle köpa en iPad när den kommer ut, och min kollega sa då lite skämtsamt att den inte hade flash.

Min chef blev grymt besviken, och sa "vad ska man med den till då". Han menade såklart inte det så bokstavligt, men han tycker det är konstigt att flera miljoner hemsidor ska behöva anpassa sig till en tillverkare.

Det blev en intressant diskussion.

Och Adrian, får man fråga en sak och få ett helt ärligt svar. Började du hacka på Adobe efter att Apple uttalade sig om Flash för några år sen, eller har du alltid tyckt att det är en förlegad teknik?

Jag är inte ett dugg övertygad om att Flash är på väg ut, däremot så måste Adobe lägga på ett kol, annars blir dom överkörda.

(Menar det inte på något speciellt sätt, så ta det inte heller som något personligt, men jag märker att det är du som håller liv i denna tråden, och letar efter nyheter på andra hemsidor som hela tiden bekräftar dina teorier att flash snart är dött, så det vore kul att höra dina tankar i det hela.)

Den största orsaken till att man inte ska använda flash är att där är fler säkerhetshål i skiten än stjärnor i rymden...

Eftersom det var snack om Flash och <video> i den här tråden tycker jag detta är relevant:

IE9 kommer att ha stöd för <video> i form av H.264

Det betyder att om man idag bygger en sajt med <video> + Flash för att visa video kan man fasa ut Flash i framtiden när IE9 blir tillräckligt stor.

(Överhuvudtaget verkar IE9 blir bra, flera godsaker som t.ex. stöd för border-radius kan hittas här.)

När jag läste denna diskussion i begynnelsen så tänkte jag att "Adrian är nog lite överoptimistisk". Men nu vettisjutton, det känns som att han har haft rätt hela tiden.

Flash är bra då man inte tänker på att det är flash.

Bevaka tråden