Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-20 07:06
Ursprungligen av Adrian B:

YouTubes nya HTML5-spelare som matchar Flash-spelarens gränssnitt:
YouTube - Broadcast Yourself.

Fungerar utmärkt. Det här är stort!

Fungerar fortf. inte i FF vilket inte är så stort.

Ursprungligen av zappee:

Fungerar fortf. inte i FF vilket inte är så stort.

Men nog fungerar det väl i FF? Jag körde det nyss. (Iofs på jobbet på en XP maskin)

Ursprungligen av zappee:

Fungerar fortf. inte i FF vilket inte är så stort.

Näe, det är sant. Men det beror ju på Mozillas politik när det gäller codecs. YouTubes videor är ju redan i h.264 spelaren är bara ett skal till det.

Men som du säkert redan vet så stödjer denna nya HTML5-spelare även WebM och Google har redan sagt att YouTube ska konvertera alla sina videor till WebM. Så det *är* stort!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-20 22:31
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, det är sant. Men det beror ju på Mozillas politik när det gäller codecs. YouTubes videor är ju redan i h.264 spelaren är bara ett skal till det.

Men som du säkert redan vet så stödjer denna nya HTML5-spelare även WebM och Google har redan sagt att YouTube ska konvertera alla sina videor till WebM. Så det *är* stort!

*Kommer bli*

WebM stödjs fortfarande bara i diverse nightly builds

Ursprungligen av zappee:

*Kommer bli*

WebM stödjs fortfarande bara i diverse nightly builds

Jo, precis, men så är också WebM alldeles dagsfärskt fortfarande. "Kriget" mellan h.264 och WebM återstår, men slaget mellan HTML5 och Flash för att spela upp video känns nästan över redan. (Men bara nästan, tjänster som t.ex. Hulu använder Flashvideo med DRM och det finns inget motsvarande i HTML5.)

(Intressant förresten, som bland annat Arnold Kim poängterade, att nu när WebM baserat på V8 är släppt så erkänner de att Ogg Theora sög, förut så ägnade de energi åt att försvara Theora mot h.264, men det är ett ämne för en annan tråd.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-20 08:36

FF stöder inte html5 video eftersom mozilla vill inte betala för h264 licensen. FF vill ha theora ogg som video standard istället även om det är sämre i både kvalitet och hastighet om man jämför med h264.

I och med att Google släppte VP8 video codec fritt så kommer många att stödja den. Bara Apple håller fortfarande vid h264. T o m Microsoft kommer att stöda vp8 som html5 video.

//Rob

Senast redigerat 2010-05-20 12:45
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-21 00:40

VP8 (WebM) har inget hårdvaru stöd även om det lär väl komma snart. Samt enligt den här utvecklaren tycker att VP8 har rätt dåligt definierad specifikation. Och värst av allt är inte speciellt bra heller när det kommer kvaliteten på komprimeringen. Men vi får se hur det utvecklar sig.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

VP8 (WebM) har inget hårdvaru stöd även om det lär väl komma snart. Samt enligt den här utvecklaren tycker att VP8 har rätt dåligt definierad specifikation. Och värst av allt är inte speciellt bra heller när det kommer kvaliteten på komprimeringen. Men vi får se hur det utvecklar sig.

Näe, jag vet, men det är ändå mycket bättre än Theora

Jag tror h.264 kommer att dominera för en bra tid framöver, speciellt om inte Microsoft lägger till stöd för WebM. Apple har redan miljontals och åter miljontals iPhones, iPods och iPads där ute som alla har hårdvarustöd för h.264 så även om Apple skulle lägga till hårdvarustöd för WebM (vilket jag inte tror dom gör) så skulle det dröja innan man kan byta till WebM som huvudsaklig plattform. Jag tror Firefox gör sig en otjänst som inte stödjer det, hur ädla deras syften än må vara.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-05-21 08:22

OT men...efter 20 år i IT-branchen börjar jag bli redigt trött på alla dessa "krig"...är det inte operativsystem så är det programmeringsspråk eller codecs eller blah blah blah...

Ursprungligen av lasselu:

OT men...efter 20 år i IT-branchen börjar jag bli redigt trött på alla dessa "krig"...är det inte operativsystem så är det programmeringsspråk eller codecs eller blah blah blah...

Jo, jag kan hålla med. Jag har för mig att jag tyckte HD-DVD hade tekniska fördelar över Bluray, men jag är ändå glad att den striden är över så vi kan gå vidare. Och när man reser runt i världen är man glad över att GSM blev en så pass stor standard. I USA lider man ju fortfarande över de teknikkrig som råder på mobilfronten där. Förhoppningsvis blir 4G ännu mera global.

Men ibland är det ofrånkomligt. Hela den här tråden handlar ju om kampen mot Flash och det tycker jag är en positiv strid.

The Wall Street Journal:

Since the iPad came out we've had a lot of clients say that they just don't want Flash on their sites," said Chantelle Simoes, vice president at Ninth Degree Inc., a design firm in Dana Point, Calif., which has built websites for Sanyo and the National Aeronautics and Space Administration. If current trends continue, Ms. Simoes said, her 10-person firm will need to hire people familiar with Apple's development tools.

[...]

It's a hassle for developers to build apps and Web sites for Apple's devices separately. But Zach Williams, director at Venveo LLC, a Web-design shop in Blacksburg, Va., says he has little choice because the iPhone is so popular with clients.

Carnival Corp., which remade the home page for its cruise line without Flash a year ago because of the iPhone, is unlikely to continue using Flash on other parts of its website or for its online videos. "The iPhone and iPad have made us take a look at alternatives" to publishing in Flash, said Jordan Corredera, director and general manager of Carnival's online business.

wsj.com: Apple Wins Ground in Fight Over Flash (länkar till en googlesökning då man kan läsa hela texten om man klickar via google).

via: iLounge

För att sammanfatta tråden såhär långt, i ljuset av Hagelins senaste inlägg:

Jag, 2007-07-02:

Ursprungligen av Adrian B:

Rubriken är lite hårddragen, men sammanfattar ändå vad det handlar om: Apples val att inte stödja Flash i Safari i iPhone är ett hårt slag mot Adobes plattform.

Richard Rönnbäck, 2007-07-07:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Here's the deal folks. Hur framgångsrik iPhone än blir så kommer Flash att fortsätta vara en kopiöst viktig teknologi för hemsidor. iPhone som browserplattform kommer i bästa fall nå upp till 1% av besökarna på en webbsida, dvs en så låg andel att siteägare inte bryr sig. Med andra ord har Apple bara att välja att stödja det eller att ha missnöjda kunder. I den mån det är "ett hårt slag" mot någon så är det mot Apple själv.

Att tro att iPhone skulle förändra det är lite som att tro att Europa skulle lägga ner 3G för att iPhone inte stödjer det - rent nonsens i mina öron

Wall Street Journal, 2010-05-21:

Programmers and Web designers say clients increasingly are asking that their websites or applications be compatible with Apple’s iPhone and iPad. Those sites can’t be built with Adobe’s Flash technology, which is used widely for online video and animation but which Apple has banned from its devices.

“Since the iPad came out we’ve had a lot of clients say that they just don’t want Flash on their sites,” said Chantelle Simoes, vice president at Ninth Degree Inc., a design firm in Dana Point, Calif., which has built websites for Sanyo and the National Aeronautics and Space Administration.

I'm just sayin'

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-22 16:44

Hade Adobe släppt en fungerande flash plugin som var riktig snabb och tog lite processorkraft för mobiltelefoner 2007 hade flash varit på iPhone nu. Men nu är det mer eller mindre kört för Adobe. Och jag tror Adobe vet det också. Därför håller de nu på att börja bygga stöd för html5 i cs suite programmen. Det är ändå med programmen som Adobe tjänar pengar med.

//Rob

Kanske redan varit uppe i tråden, men jag chansar, det är rätt intressant i alla fall.

First Look: Flash Arrives on New Android OS | Gadget Lab | Wired.com

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kanske redan varit uppe i tråden, men jag chansar, det är rätt intressant i alla fall.

First Look: Flash Arrives on New Android OS | Gadget Lab | Wired.com

Dr Tinnitus

Jag har inte heller hängt med i tråden men kommer med ett annat citat/länk

Flash in Android Froyo

The trouble with Flash on a mobile phone is that most Flash content is designed for a computer and it's difficult to use on a device with a small screen. Video players have small buttons and it's challenging to click on one of them, some websites serve high-quality videos that aren't appropriate for a slow Internet connection, clicking on a Flash object is a disrupting experience because you might open a new page, pause a video or display the Flash content in full-screen.

I've tried to open many sites that use Flash and the experience isn't smooth. Animations are sometimes choppy, web pages load much slower, scrolling web pages that use Flash is slow and there's a lot of lag when zooming a page with Flash content. In some cases, the browser is no longer responsive for a few seconds and you need to wait until you can switch to another page. Fortunately, Adobe managed to optimize the code and using Flash doesn't drain your phone's battery much faster

Imponerande (i mina ögon i alla fall) demo av Smokescreen, en Flashspelare skriven i javascript:

Smokescreen (JavaScript + HTML5, NOT Flash!) running sbemail45.swf

Inte redo prestandamässigt för iPad/iPhone än, men på min iMac rullar det på utan problem (Safari varierar mellan 10-25% CPU-utnyttjande).

via: simonwillison.net

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-06-08 12:37

Jag tyckte det var intressant att det på keynote:en igår presenterades lösningar på två av de saker som folk i USA har tagit upp som stora problem i iPhone vs. Flash-debatten...nämligen lanseringen av Netflicks och Farmville som iPhone-program...
Det svider nog hos Adobe...

Jag tyckte det också var talande att Jobs tog upp två ämnen som Apple kritiserats för på nätet: App Store och designen på iPhone 4.

Han snålade inte på tiden när han skulle försvara App Store-processen och förklara att Apple stödjer två plattformar. Och han var väldigt detaljerad när han förklarade varför det var öppningar i stålkanten på nya iPhone. Båda dessa ämnen har ju varit föremål för kritik och diskussioner på nätet en hel del och Jobs kände uppenbarligen att det var viktigt att visa Apples syn på det.

Men han lade inte en sekund på att ens kommentera eller försvara avsaknaden av Flash...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-08 23:30
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tyckte det också var talande att Jobs tog upp två ämnen som Apple kritiserats för på nätet: App Store och designen på iPhone 4.

Han snålade inte på tiden när han skulle försvara App Store-processen och förklara att Apple stödjer två plattformar. Och han var väldigt detaljerad när han förklarade varför det var öppningar i stålkanten på nya iPhone. Båda dessa ämnen har ju varit föremål för kritik och diskussioner på nätet en hel del och Jobs kände uppenbarligen att det var viktigt att visa Apples syn på det.

Men han lade inte en sekund på att ens kommentera eller försvara avsaknaden av Flash...

Jag tror han känner att han har redan sagt allt som finns att säga först i sitt öppna brev och sen på D8.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror han känner att han har redan sagt allt som finns att säga först i sitt öppna brev och sen på D8.

Jo precis. Jag tror att Jobs redan anser att detta med Flash är något som Apple lämnat bakom sig och de har redan gått vidare till intressantare ämnen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:14

Som jag ser det så har 10.1 kommit ut i skarp version nu.

Ursprungligen av acke:

Som jag ser det så har 10.1 kommit ut i skarp version nu.

Tydlig förbättring vad gäller CPU-utnyttjande enligt mitt snabbtest

SVT play i Safari 5 på MacBook Pro C2D

Flash Player 10.0 r42: inbäddat ~60%; fullskärm ~109%

Flash Player 10.1: inbäddat ~43%; fullskärm ~102%

Bra, men det fortfarande rejält varmt efter ett tag. Hoppas att Adobe kan optimera Flash ännu mer för Mac OS X.

Jag har en känsla av att det är något fundamentalt i Flash "källkod" - en slags naturlag där - som gör att man faktiskt aldrig kan optimera den mycket mera än vad den är nu. Att Flash seghet/kraftkonsumtion på OSX skulle bero på att Adobe inte har haft tid eller lust att fixa det tror jag inte på. Det låter ju absurt. Jag misstänker att Flash aldrig kan bli bra på en Mac. Någonsin.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tydlig förbättring vad gäller CPU-utnyttjande enligt mitt snabbtest

SVT play i Safari 5 på MacBook Pro C2D

Flash Player 10.0 r42: inbäddat ~60%; fullskärm ~109%

Flash Player 10.1: inbäddat ~43%; fullskärm ~102%

Bra, men det fortfarande rejält varmt efter ett tag. Hoppas att Adobe kan optimera Flash ännu mer för Mac OS X.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-11 15:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har en känsla av att det är något fundamentalt i Flash "källkod" - en slags naturlag där - som gör att man faktiskt aldrig kan optimera den mycket mera än vad den är nu. Att Flash seghet/kraftkonsumtion på OSX skulle bero på att Adobe inte har haft tid eller lust att fixa det tror jag inte på. Det låter ju absurt. Jag misstänker att Flash aldrig kan bli bra på en Mac. Någonsin.

Adobes VD har i ett tidigare uttalande beklagat sig över att Apple inte tidigare har släppt in Adobe att använda bättre och mer ändamålsenliga API:er vilket har gjort att Adobe har varit tvungen att göra allt i pluggen. Därav den dåliga funktionen med tillhöra prestanda. Sanning eller bortförklaring? Who knows...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-10 23:13
Ursprungligen av acke:

Som jag ser det så har 10.1 kommit ut i skarp version nu.

Verkar dock inte som att hårdvaruaccelerering stöds i denna releasen, utan kommer senare =/
Adobe Releases Flash Player 10.1, But Hardware Acceleration on OS X Not Supported - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 07:10
Ursprungligen av Drakfot:

Verkar dock inte som att hårdvaruaccelerering stöds i denna releasen, utan kommer senare =/
Adobe Releases Flash Player 10.1, But Hardware Acceleration on OS X Not Supported - Mac Rumors

På Windows gör den, men det kanske inte hjälper er så mkt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-11 13:15

Vill man ha hårdvaruacceleration av h.264 finns preview 2 av "Gala" hos adobe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 16:27

Så hur kan det då komma sig att VLC, som är open source och definitivt inte har några "special-APIer" från Apple har bättre video-uppspelning än Flash??? Who knows...

Min dator hängde sig just pga flash. Försökte köra chat som nyttjar flash online, detta på min nya MBP i5. Det som då hände var att den konstant switchade mellan de två grafikkorten konstant så datorn blev helt oanvändbar. Efter 15min kände jag att jag inte hade något annat val än att hålla inne power-knappen. Kul!... :S

Bevaka tråden