Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

John Gruber med insiktsfulla kommentar till det senaste:

Daring Fireball: Up Flash Creek Without a Paddle

Han är inne på samma spår som jag var, att en inline-variant knappast är möjlig eller ens praktiskt genomförbar, och därmed kanske Adobe gör det i ett fristående program, även om han inte tycker det verkar vara en speciellt bra lösning heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-20 14:48

SproutCore verkar riktigt spännande om inte för annat för att få fräschare utseende på Mac OS X Server webmail. Vet att det finns en större "picture" här men det är en konkret sak som jag tycker är viktig.
Apple borde mata in mobileme i Mac OS X Server. Kanske någon grej i avtalet som gör att man inte får konkurrera med mobileme eller nått. Vad som helst så man kan få tassarna på det här godiset till sitt företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 08:37

Ska bli kul att få testa, och antagligen är det väl en webbläsare i stil med Safari fast med flash istället.

Jag skulle hellre se att dom samarbetar med typ Firefox eller Opera, så man får två flugor i en smäll

Well, duh, det är ju exakt den nyheten jag syftade på i mitt förra inlägg, när jag skrev att det var på tapeten igen.

Här är skälet till att jag inte vill se Flash på iPhone:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 11:06

Då får du vänta länge. Som Gruber skrev igår så är det väldigt osannolikt att Apple kommer att tillåta flash. Jag skulle nog säga att flash kommer inte att finnas på iPhonen med 99,9% säkerhet.

//Rob

Jag förstår inte vad du vill uppnå. Att din flash-process överbelastar processorn vid ett tillfälle betyder inte att den alltid gör det för alla.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår inte vad du vill uppnå. Att din flash-process överbelastar processorn vid ett tillfälle betyder inte att den alltid gör det för alla.

Vad får dig att tro att det bara är vid ett tillfälle? Det där var menat som ett typexempel på hur det suger musten ur en dator. Jag hade bara öppnat några normala webbsidor med Flash-annonser.

Jag har aldrig påstått att det alltid gör så för alla personer, men Flash för Mac är ökänt för att sluka resurser. Det är så ineffektivt skrivet att fläktarna på en hyfsat ny Mac drar igång om man har lite för många flashsidor öppna.

Har du en lite äldre Mac är det nästan oanvändbart. Om det fungerar så illa på en Mac med gigahertsfart hur ska det inte vara på en liten 400 MHz processor i iPhone?

Precis som Tangen tar upp så är Flash rätt bra skrivet för Windows, där är det sällan samma problem. Men Adobe kan inte ha ansträngt sig särskilt hård för att optimera det för Macen. Hur det skulle fungera på iPhone återstår förstås att se, om vi någonsin får se det, men jag håller inte andan för att det skulle fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 20:07

Flash är inte bra på OSX så är det bara, vissa saker funkar hyfsat - många funkar risigt.
Men på Pyttemjuk är det mycket bättre

Frågan är mer varför Flash är så dåligt på OS X? På Windows funkar det prima.

Ursprungligen av Patrik D:

Frågan är mer varför Flash är så dåligt på OS X? På Windows funkar det prima.

Ja, det undrar jag också.

Om de lyckades optimera det lika bra för iPhone som för Windows så vore det en annan sak. Men Adobes "track record" är inte så snyggt när det gäller Flash för Macen, därav min skepsis.

(Sen försvinner nog behovet av flash i takt med att html 5 växer fram.)

Hej Adobe, det är Apple här. Om ni kan få fram en Flash-version till Mac som fungerar lika bra som till Windows så kan vi tänka oss att låta iPhone få Flash i framtiden också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 21:40
Ursprungligen av Chaosstar:

Hej Adobe, det är Apple här. Om ni kan få fram en Flash-version till Mac som fungerar lika bra som till Windows så kan vi tänka oss att låta iPhone få Flash i framtiden också...

- roligt

Ursprungligen av Chaosstar:

Hej Adobe, det är Apple här. Om ni kan få fram en Flash-version till Mac som fungerar lika bra som till Windows så kan vi tänka oss att låta iPhone få Flash i framtiden också...

Skulle kunna fungera. Men frågan är om det inte snarare låter såhär:

Hej Adobe, det är Apple här. Böj er framåt och ta emot. Ni har varit en smärta i vårt arsle en tid, nu är det omvända roller. Glöm Flash på iPhone.

<-- Obligatorisk smiley så folk förstår att de grova antydningarna bara är ett skämt.

På sistone har det varit en del snack om Flash på iPhone i och med Adobes senast presenterade teknik. Utifrån rubrikerna på diverse Macsajter verkar det som att Flash nu kommit till iPhone, men det är förstås inte alls sant. Inte i den bemärkelse folk tänker sig Flash på iPhone.

Till exempel tog MacFeber tillfället i akt att slänga upp en rubrik i äkta MacFeber-stil: Flash äntligen för iPhone! (men hey, de måste väl jaga sidvisningar till varje pris, vem ska annars titta på alla de stora annonserna?). MacWorld var faktiskt mycket mera sansade: Adobe fixar nästan Flash till iPhone.

För att Flash ska finnas på iPhone på riktigt så krävs det att det fungerar så som folk förväntar sig: Att man kan surfa på Flash-sidor. Om det var så att det krävdes en speciell webbläsare vid sidan av Safari på iPhone så må det vara, men det ska vara något som gör det möjligt att se Flash-material från nätet på sin iPhone.

Det som Adobe presenterade i veckan är något helt annat. Det är ett sätt att använda Flash för att generera riktiga program till App Store. Med kommande Flash Professional CS5 kan man kompilera om Flash-program till riktiga iPhone-program. Vilket öppnar upp för de som till exempel gör Flash-spel för nätet att göra speciella iPhone-program av sina spel som de kan sälja eller ge bort gratis på App Store.

Detta är alltså inte Flash för iPhone, men det är en cool teknik Adobe presenterat. Tyvärr verkar det inte vara en väl fungerande lösning. Enligt Louis Gerbarg använder sig Adobe av sådan teknik som gör att det endast är på iPhone 3GS som det överhuvudtaget kommer att vara vettig prestanda. Att Flash skulle vara resurskrävande och kräva den ny hårdvara för att fungera bra, känns det bekant kanske?

Technically speaking, these do appear to basically be within letter of the SDK agreement, modulo the fact that Adobe appears to making private API calls. They should be able to do what they need to without making those calls, so ultimately that should be a non-issue.

Now, the notion that what this thing emits is indistinguishable from something Xcode emits is laughable. They are very different, and not in a good way. While the apps may get acceptable frame rates on an iPhone 3GS, they don't on earlier hardware, and they almost certainly use substantially more battery power than native games.

I want to be excited about this thing, both because it is a seriously cool piece of tech, and because there are Flash games I would like to run on my phone, but looking at what this thing is spitting out I think the apps it will generate will perpetuate the stereotypes about Flash (especially on cell phones), and give Objective C programmers a (somewhat misplaced) sense of vindication about their views on Flash.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 22:05

Tror att Ajax is the shit närmaste 5 åren.
Eller fem år är lång tid, säg tre år då.
(tangen från en biostol)

Man kan ju hoppas att folk börjar utveckla för ICKE flash snart iaf, så otroligt trött på det. Tur att Flashblock finns till Firefox/Google Chrome.

Ett intressant projekt för att se hur långt man redan idag kommit med html/javascript/css-tekniken är Mockingbird, ett helt webbaserat verktyg för att göra skisser ("wireframes") av webbsajter. Det är ett rätt användbar verktyg faktiskt för den som vill dela med sig av skisser.

Mockingbird är i sin tur byggt på Cappuccino Web Framework, ett ramverk för att bygga webbapplikationer som liknar vanliga program. Open source dessutom.

På Mockinbirds hemsida står det till och med: Powered by Cappuccino: no Flash needed.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:58

Kan en av anledningarna vara att de vill styra all reklam som visas både på sin tablet och iPhone?
Jag kan se Apple "tvinga" alla tidningar att skapa ett speciellt program för alla sina tidskrifter de säljer via App store. För att öka upplevelsen, (specialerbjudande, olika GPS-relaterade reklamerbjudande (PlaceBase), och smidig prenumerationsfunktion) som idag är ganska torftig, tänk Aftonbladet. Alltså specialformade program för varje tidskrift där Apple sköter all reklam via Quattro Wireless?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 17:26
Ursprungligen av acke:

Kan en av anledningarna vara att de vill styra all reklam som visas både på sin tablet och iPhone?
Jag kan se Apple "tvinga" alla tidningar att skapa ett speciellt program för alla sina tidskrifter de säljer via App store. För att öka upplevelsen, (specialerbjudande, olika GPS-relaterade reklamerbjudande (PlaceBase), och smidig prenumerationsfunktion) som idag är ganska torftig, tänk Aftonbladet. Alltså specialformade program för varje tidskrift där Apple sköter all reklam via Quattro Wireless?

Det här låter onekligen intressant, och dessutom ganska smart, om Apple gör det på ett enkelt sätt för annonsören - så kan det bli en kioskvältare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 20:45

En läsvärd (som alltid) artikel från Gruber.
Daring Fireball: Apple, Adobe, and Flash

Ursprungligen av acke:

En läsvärd (som alltid) artikel från Gruber.
Daring Fireball: Apple, Adobe, and Flash

Du hann före mig, inte helt ovanligt

Värt att lyfta fram från Grubers text (som jag håller med om att den är läsvärd och jag rekommenderar den i sin helhet) är hans grundpoäng att Apple vill ha kontrollen och möjligheten att själva påverka:

Which situation do you think Apple is happier with? Mac OS X, where they had to create a new web content plugin architecture because Flash crashes frequently and isn’t 64-bit? Or iPhone OS, where they control the source code to every single component, and can do whatever they want, when they want?

Ärligt talat tror jag Flash dagar är räknade. Inte så att det försvinner över en natt. Men jag tror att det på sikt blir mer och mer populärt att använda HTML5/CSS/Javascript för att utveckla interaktivitet, använda video etc på bekostnad av Flash. Och jag tror att Apple faktiskt kan vara med och påverka med iPhone, vilket ju vara upprinnelsen till den här tråden.

Jag är glad att jag aldrig lade någon kraft på att lära mig Flash för ett antal år sedan när vissa kunder började fråga efter Flashanimerade annonser.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-26 01:10
Ursprungligen av Adrian B:

Du hann före mig, inte helt ovanligt

Värt att lyfta fram från Grubers text (som jag håller med om att den är läsvärd och jag rekommenderar den i sin helhet) är hans grundpoäng att Apple vill ha kontrollen och möjligheten att själva påverka:

Which situation do you think Apple is happier with? Mac OS X, where they had to create a new web content plugin architecture because Flash crashes frequently and isn’t 64-bit? Or iPhone OS, where they control the source code to every single component, and can do whatever they want, when they want?

Ärligt talat tror jag Flash dagar är räknade. Inte så att det försvinner över en natt. Men jag tror att det på sikt blir mer och mer populärt att använda HTML5/CSS/Javascript för att utveckla interaktivitet, använda video etc på bekostnad av Flash. Och jag tror att Apple faktiskt kan vara med och påverka med iPhone, vilket ju vara upprinnelsen till den här tråden.

Jag är glad att jag aldrig lade någon kraft på att lära mig Flash för ett antal år sedan när vissa kunder började fråga efter Flashanimerade annonser.

Jag tror att Flash kommer att stanna ännu ett bra tag. Först och främst pga att skydda videos från att kopieras (DRM) som Flash stöder och för det andra så finns det inget riktigt bra alternativ till att visa video på webben som fungerar på alla plattformer. Mozilla och Opera t ex klagar på att Youtube gör tester med html5 och h264 video. h264 standarden är inte öppet och man måste betala licenspengar för att få stödja formatet vilket inte stödjer open source projekt som inte har pengarna att betala för licenserna.

Men på långsikt så kommer Flash förmodligen att bli mindre viktigt i framtiden men det kommer som sagt dröja flera år.

//Rob

Senast redigerat 2010-01-28 23:25
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror att Flash kommer att stanna ännu ett bra tag. Först och främst pga att skydda videos från att kopieras (DRM) som Flash stöder och för det andra så finns det inget riktigt bra alternativ till att visa video på webben som fungerar på alla plattformer.

Men hur ofta är det DRM i FLV då? Inte hos Youtube eller Vimeo så vitt jag vet...

Ursprungligen av Robo-X:

Mozilla och Opera t ex klagar på att Youtube gör tester med html5 och h264 video. h264 standarden är inte öppet och man måste betala licenspengar för att få stödja formatet vilket inte stödjer open source projekt som inte har pengarna att betala för licenserna.

Problemet är väl inte att de måste betala för H.264 idag, utan mera för att det finns en osäker framtid, och historien (GIF, MP3) har visat oss att det kan missbrukas för att mjölkas på pengar.

Den här artikeln av Christopher Blizzard tycker jag är bra i sammanhanget: HTML5 video and H.264 – what history tells us and why we’re standing with the web

Men även om Mozilla protesterar mot att de valt H.264 så är de positiva till att sajterna byter Flash mot HTML5:

To be clear, this is great news. This is just the latest in a long string of changes for video on the web. We started with a raw “player” delivered by Real Media. Then on to media embedded directly in pages via Windows Media + Quicktime. More recently video on the web has been a a platform play by Flash. And finally to a place where media becomes a first class citizen on the web without a single source provider. These moves by Google and Vimeo (and before either of them, DailyMotion) show that things are changing for the better, and faster than I think anyone could have imagined.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 20:25

En annan sak som nog är viktigare för Apple än ett öppet internet är nog att de vill kontrollera all reklam som visas i iPhone och iPad. Flash används ju mest till streaming och reklam.

Ursprungligen av acke:

En annan sak som nog är viktigare för Apple än ett öppet internet är nog att de vill kontrollera all reklam som visas i iPhone och iPad. Flash används ju mest till streaming och reklam.

Fast tror du verkligen det är viktigare för Apple? Det låter inte rimligt i mina öron. De flesta som använder Flash seriöst för reklam har ju en gif som fallback så den reklamen.

Jag tror bättre kontroll över koden, som Gruber är inne på, är viktigare än öppenhet. Men jag tror inte de har några ambitioner att börja detaljstyra reklaminnehållet på världens alla sajter. (Däremot vill de ha en del av reklam i apps och kunna erbjuda en integrerad lösning för de som vill släppa fria program med reklam.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 09:41
Ursprungligen av Adrian B:

Fast tror du verkligen det är viktigare för Apple? Det låter inte rimligt i mina öron. De flesta som använder Flash seriöst för reklam har ju en gif som fallback så den reklamen.

Jag tror bättre kontroll över koden, som Gruber är inne på, är viktigare än öppenhet. Men jag tror inte de har några ambitioner att börja detaljstyra reklaminnehållet på världens alla sajter. (Däremot vill de ha en del av reklam i apps och kunna erbjuda en integrerad lösning för de som vill släppa fria program med reklam.)

Nja, det var mer än fundering. Men inte att de skulle detaljstyra alla siter utan mer detaljstyra all reklam på sidor som visas i iPhone. En viss skillnad men jag ser vad du menar.

Steve Jobs gjorde ett hätligt uttalande om Adobe häromdagen:

"About Adobe: They are lazy, Jobs says. They have all this potential to do interesting things but they just refuse to do it. They don’t do anything with the approaches that Apple is taking, like Carbon. Apple does not support Flash because it is so buggy, he says. Whenever a Mac crashes more often than not it’s because of Flash. No one will be using Flash, he says. The world is moving to HTML5."

Steve Jobs: Adobe is Lazy, Google's 'Don't be Evil' Motto is BS | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 14:10
Ursprungligen av Patrik D:

Steve Jobs gjorde ett hätligt uttalande om Adobe häromdagen:

"About Adobe: They are lazy, Jobs says. They have all this potential to do interesting things but they just refuse to do it. They don’t do anything with the approaches that Apple is taking, like Carbon. Apple does not support Flash because it is so buggy, he says. Whenever a Mac crashes more often than not it’s because of Flash. No one will be using Flash, he says. The world is moving to HTML5."

Steve Jobs: Adobe is Lazy, Google's 'Don't be Evil' Motto is BS | 9 to 5 Mac

Det är precis den känslan jag har - frågan är om det beror på att jag har en bättre relation till Apple än jag har till Adobe

Bevaka tråden