Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fördelen är väl möjligen att folk (sajtägare) får upp ögonen för bättre videolösningar än Flash samt att mer webbläsarevänliga programeringsformat i typ »AJAX«-format väljs istället för .swf för rena webbprogram.

Att Flash fortfarande kommer att vara ohotat som leveranslösning för snurrande logotyper och swoshande texter är det väl inte någon som vågar påstå?

OT: He he, har vi fått en Artie MacStrawman i forumet...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-01 16:30

På tal om Youtube och h.264 - visst borde man kunna ta del av h.264-materialet på en vanlig dator på något sätt? Jämför man kvallisorten på flv och h.264 så vill man nästan börja gråta när man sitter vid youtube.com i en vanlig webbläsare...

Ursprungligen av Spiken:

På tal om Youtube och h.264 - visst borde man kunna ta del av h.264-materialet på en vanlig dator på något sätt? Jämför man kvallisorten på flv och h.264 så vill man nästan börja gråta när man sitter vid youtube.com i en vanlig webbläsare...

Skulle det inte kunna vara en möjlig "feature" i Front Row 2.0 som kommer med Leopard?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-02 00:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Skulle det inte kunna vara en möjlig "feature" i Front Row 2.0 som kommer med Leopard?

Det är mycket möjligt. Har man fått se något om Frontrow 2 förresten? Från developer-versionerna av Leopard menar jag. Visst borde det kommit ut några screenshots eller något?

Ursprungligen av Spiken:

Det är mycket möjligt. Har man fått se något om Frontrow 2 förresten? Från developer-versionerna av Leopard menar jag. Visst borde det kommit ut några screenshots eller något?

http://www.apple.com/macosx/leopard/features/frontrow.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-10 23:40
Ursprungligen av Spiken:

På tal om Youtube och h.264 - visst borde man kunna ta del av h.264-materialet på en vanlig dator på något sätt? Jämför man kvallisorten på flv och h.264 så vill man nästan börja gråta när man sitter vid youtube.com i en vanlig webbläsare...

HD på youtube är inte flv iaf... Mpeg4 har jag för mig... Kolla själv i aktivitetshanteraren för att verifiera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 01:50
Ursprungligen av Csoft:

HD på youtube är inte flv iaf... Mpeg4 har jag för mig... Kolla själv i aktivitetshanteraren för att verifiera.

flv här iaf

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-11 11:41
Ursprungligen av 20hz:

flv här iaf

Nope Mp4.... HD, inte HQ eller vanlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 12:32
Ursprungligen av Csoft:

Nope Mp4.... HD, inte HQ eller vanlig.

Du har så rätt.. hade tittat på ett HQ klipp. HD = mp4

Så, här är vi 2,5 år senare och Apple har fortfarande inte lagt till stöd för Flash i iPhone, trots att vissa var tvärsäkra på att det skulle komma:

Ursprungligen av Tussen69:

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin och vi kommer säkert få se iPhone i framtida MobileDevice Center i Adobe Creative Suite CS3 - CS4 .. ?

Nu väntar en förestående lansering av en ny produkt från Apple och frågan då är om denna kommer att stödja Flash?

Jag sätter en liten slant på att Apple inte kommer att stödja Flash i den nya produkten heller, inte från start i alla fall. (Och det är inte bara för att jag är en Gruber fanboy, även om han tror samma sak.)

Som Gruber skriver så är det enklare att lägga till Flash i efterhand om det visar sig vara ett misstag att inte ha med det, än att ta bort det i efterhand om det visar sig vara ett misstag att ha med det.

De prestandamässiga skälen är inte fullt lika starka denna gång (om än rätt starka) men de politiska skälen är förstås lika starka, om det stämmer att Apple avstår Flash av politiska skäl.

~

Jag tror fortfarande inte att man ska underskatta Apples förmåga att påverka. Dvs att Apple faktiskt kan få de som producerar innehåll för webben att avstå Flash för att de vill nå ut till iPhone som plattform.

Det var vissa som tyckte frågeställningen var rent löjlig:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Here's the deal folks. Hur framgångsrik iPhone än blir så kommer Flash att fortsätta vara en kopiöst viktig teknologi för hemsidor. iPhone som browserplattform kommer i bästa fall nå upp till 1% av besökarna på en webbsida, dvs en så låg andel att siteägare inte bryr sig. Med andra ord har Apple bara att välja att stödja det eller att ha missnöjda kunder. I den mån det är "ett hårt slag" mot någon så är det mot Apple själv.

Att tro att iPhone skulle förändra det är lite som att tro att Europa skulle lägga ner 3G för att iPhone inte stödjer det - rent nonsens i mina öron

Jag tror inte alls att det är "rent nonsens" utan att Apple faktiskt har förmågan att påverka. Inte så att alla omedelbart slutar med Flash, men kanske i den mån att folk tittar en extra gång på html5/javascript/css istället för att automatiskt bygga saker i Flash av rutin.

~

Och när jag ändå dammar av gamla citat så tycker jag det var kul att läsa frågan som sftm hade:

Ursprungligen av stfm:

Vad är det för program folk vill köra på sina telefoner egentligen? Det mesta verkar ju finnas inbyggt. En sak är väl spel ... vilket iofs skulle vara kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 23:23
Ursprungligen av Adrian B:

Så, här är vi 2,5 år senare och Apple har fortfarande inte lagt till stöd för Flash i iPhone, trots att vissa var tvärsäkra på att det skulle komma:

Jaså, jag som trodde att vi: bara set THE BEGINING

Hur som helst, även om vi skulle ha en version av Flash på iPhone och även om den inte skulle sluka all batteri så ändrar det ju inte att det fungerar dåligt på alla mobiler jag testat det på. Hackar fruktansvärt och är helt oanvändbart.

Ursprungligen av acke:

Jaså, jag som trodde att vi: bara set THE BEGINING

Hur som helst, även om vi skulle ha en version av Flash på iPhone och även om den inte skulle sluka all batteri så ändrar det ju inte att det fungerar dåligt på alla mobiler jag testat det på. Hackar fruktansvärt och är helt oanvändbart.

Framförallt så är det ju all reklam med flash, helt otänkbart.

Hmm, om Apple kommer att använda sig av NVIDIAs "Tegra 2" i sin tablet så får de hårdvaruacceleration av Flash 10.1 enligt MacRumors. Nu vet jag inte om det bara är under Windows, men det kan ju betyda att rent prestandamässigt så är Flash inte ett problem på Apples kommande produkt. Men det finns ju fortfarande "politiska" skäl att avstå, samt gränssnittsproblem.

Mycket bra och intresant artikel. Kul att du skrev om den Adrian.

Personligen tror jag att det kan ligga mycket bakom det som beskrivs i artikeln. Jag tror att vi får vänta med flash i iPhone. Kanske kommer det inte alls, kanske väntar Apple på motprestationer som en välfungerande flash-plugin till Mac OS X.

Lite OT: Är det nån som gillar Flash här? Själv är jag inte så förtjust i flash även om det kan va bra till vissa saker. Att det inte går att högerklicka och spara stör mig mest tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 00:32

Ah, det hade jag inte sett.

Även om många önskar flash så kommer det gå otroligt segt på iPhonen, att surfa med WiFi via iPhonen är väl inte det snabbaste i världen även om det funkar bra, och tänk hur det skulle bli med Flash helt plötsligt. Segt som sirap.

Nej, jag tror inte på det, även om det lär komma tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-04 10:15

Är detta något som skulle kunna leda till att flash kommer att funka på telefonen?
http://www.skyfire.com/

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-04 19:30

Tror inte att iPhone skulle kunna sänka Flash, iPhone skulle nog kunna ha flash men 300-412Mhz är inte mycket att jobba med. Alla som har mac vet hur seg flash player är där, iaf jag.. Jag tror iPhone har för liten klockfrekvens för att orka köra Flash, men det återstår ju att se...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 18:10
Ursprungligen av Plizzo:

Tror inte att iPhone skulle kunna sänka Flash, iPhone skulle nog kunna ha flash men 300-412Mhz är inte mycket att jobba med. Alla som har mac vet hur seg flash player är där, iaf jag.. Jag tror iPhone har för liten klockfrekvens för att orka köra Flash, men det återstår ju att se...

Jag tror att det är pga att adobe endast har flash 7 släppt för embedded devices. Det är oxå darför wii endast har flash 7 och inte flash 9. Adobe har inte släppt flash 9 sdk och Apple vill kanske inte bygga in en plugin som är gammal och kanske har en massa säkerhets hål.

//Rob

Ett rykte värt att notera i sammanhanget:

Gearlive claims that according to a "reliable source", the iPhone will be getting Adobe Flash support "very, very soon". The site speculates that the release may come alongside the Software Development Kit (SDK) release that is due later this month -- but this timeframe is just guesswork.

MacRumors: Adobe Flash Support for iPhone Coming Alongside SDK?

Gearlive har inte alltid haft rätt, men det var dom som läckte 1.1.3 vilket visade sig vara helt rätt.

iPhone Alley säger sig ha egna källor som också säger att Flash ska komma:

"Unbreakable" Firmware & Flash Support Coming Alongside iPhone SDK

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 00:07
Ursprungligen av Adrian B:

Ett rykte värt att notera i sammanhanget:

Gearlive claims that according to a "reliable source", the iPhone will be getting Adobe Flash support "very, very soon". The site speculates that the release may come alongside the Software Development Kit (SDK) release that is due later this month -- but this timeframe is just guesswork.

MacRumors: Adobe Flash Support for iPhone Coming Alongside SDK?

Gearlive har inte alltid haft rätt, men det var dom som läckte 1.1.3 vilket visade sig vara helt rätt.

Jag tror de ligger helt fel. Vad gäller 1.1.3 så är det så att de råkade få ett firmware några dagar tidigare och kunde testa alla nya funktioner.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror de ligger helt fel. Vad gäller 1.1.3 så är det så att de råkade få ett firmware några dagar tidigare och kunde testa alla nya funktioner.

Ja, det där är ju två år gammalt så jag tror vi kan avfärda "very, very soon" som rent nonsens

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-12 18:58

Det verkar som att Apple helt enkelt ville putsa på sin Flash-lösning så den skulle bli perfekt. Och nu är det dags!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 19:02

Jag skulle inte tro att den är "perfekt" någonstans. Om de inte lyckas ha en bra prestanda för javascript (som är helt sjukt segt) så varför skulle då flash funka skitbra bra?
Men man ska ju aldrig säga aldrig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 21:26

Jag tror som Gruber.
http://daringfireball.net/2008/02/news_flash_no_flash

* Prestandaproblem (JavaScript är typ 200 gånger segare i MobileSafari än i Safari)
* Batteritid
* och allt annat som nämns

Jag körde sunspider för ett tag sedan på iPhone, och ni kan ju se själva vad resultatet blev (min kommentar är en bit ner, men jag har citerat den här)

Ursprungligen av http://webkit.org/blog/152/announcing-sunspider-09/:

MacBook Pro 2.4GHz (standard config)
Safari 3.0.4 (5523.10.6): 8601.4ms +/- 0.1%
Firefox 2.0.0.11: 11.577.4ms +/- 0.4%

iPhone 1.1.1:
3d-cube: 19927ms
3d-morph: 39906ms
3d-raytrace: 22377ms
access-binary-trees: 13276ms
access-fannkuch: 5018ms
access-nbody: 18639ms
access-nsieve: 10047ms
bitops-3bit-bits-in-byte: 5104ms
bitops-bits-in-byte: 10026ms
(then it stops the execution)

iPhone 1.1.1 med MobileSafari tar alltså mer än dubbelt så lån tid på sig för att utföra första testet av första deltestet, som vanliga Safari tar på sig för att slutföra hela testet...! (Det är 25 tester totalt, och de värsta kommer på slutet...)

Ursprungligen av mbp:

Jag tror som Gruber.
http://daringfireball.net/2008/02/news_flash_no_flash

* Prestandaproblem (JavaScript är typ 200 gånger segare i MobileSafari än i Safari)
* Batteritid
* och allt annat som nämns

Utan att ens har kollat Grubers text ännu så kan jag bara hålla med, det är just prestandagrejen som fått mig att vara så skeptisk till Flash för iPhone hittills och trott att det inte kommer än på ett tag. Ska kolla in vad Gruber säger mer om det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 21:37

Möjligtvis - möjligtvis - att det går att köra som en helskärmsapplikation, men det blir nog som youtube, att det flashinnehåll man vill se måste aktiveras med en klickning, och då öppnar en "Flash Viewer" eller något sådant.

Ursprungligen av mbp:

Möjligtvis - möjligtvis - att det går att köra som en helskärmsapplikation, men det blir nog som youtube, att det flashinnehåll man vill se måste aktiveras med en klickning, och då öppnar en "Flash Viewer" eller något sådant.

Ja, det känns som en vettigare lösning, gränssnittsmässigt. Men hur ska dom fixa prestandan?

Jag kör nog vidare på samma spår som tidigare, ingen Flash till iPhone än på ett bra tag. Som Gruber skriver: "no guts, no glory"

Bevaka tråden