Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 21:55

Den kan ju iofs spela film och ljud samtidigt... Kan tänka mig att Flash utan Safari kan vara lite bättre prestandamässigt. Men det känns ändå som Science Fiction med nuvarande hårdvaran - eller?
Hur ser konkurrensen ut? Nokiamobilerna ligger väl runt 300-500 MHz på processorsidan (andra processorer iofs) och de klarar ju iaf standalone Flash 9.

Gruber skriver om varför det är osannolikt med Flash i iPhone nu, av politiska skäl. Detta är inte helt olikt de tankegångarna som fanns vid starten av denna tråd, dvs att Apple medveten undviker Flash för iPhone (snarare än tekniska skäl):

The mobile market is wide open in ways that the desktop market is not. E.g., in the mobile OS market, Microsoft isn’t even in first place, let alone a monopoly. And, in the mobile world, Flash is rare, not ubiquitous. Why would Apple help Adobe establish Flash as a de facto standard for the mobile web, too? If Flash does turn into a major force in the mobile world, Apple can always add it later. But why shouldn’t Apple push for a Flash-free mobile web future now?

Läs hela: Flash on iPhone Political Calculus

Flash kommer aldrig till iPhone, det är min åsikt ända sen WWDC förra året. Tacka gudarna för det. Bra idé, oerhört klantigt genomfört. Drar mkt batteri, är mestadels fult och långsamt. Måste jag fortsätta?

Har jobbat professionellt med Flash från 2000-2003. Sen gav jag upp. Kolla på 37signals.com för att se hur schysst saker kan funka/se ut utan flash/silverlight och annat skräp. Web standards FTW!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-20 21:46

H264 kommer att ta över allt. Det kommer att ta tid...men det kommer att ske. ISO är framtiden - Apple satsar helt rätt. Många hårdvaruproducenter kör numera H264....eller vanlig mpeg4 (kolla in videoformatet på nya stillbildskameror). När Sony och Pansonic dessutom går ihop om något - har aldrig hänt förut (detta är extremt unikt och sensationellt) - så blir det så. Dom bestämmer. Deras variant kallas för AVCHD och detta blir nya konsumentformatet. Punkt.

Allt detta kommer att slå igenom på webben också. WMV, Flashvideo, etc kommer att tyna bort. Åtminstone så kommer alla (web)players att lira H264 i famtiden (idag är det QT och Real som fixar biffen).

I framtiden kommer piratfilmerna på Torrent att vara H264. Svårt att tro? Vänta och se. Några år. Redan nu kan man - om än i liten utsträckning - hitta dessa rullar/teveprogram - dom kallas ofta för "AppleTV/iPod/iPhone"-format.

Profeten har talat. Hallelujah!

Här är lite vatten på vår kvarn för oss som inte tror Flash kommer till iPhone än på ett tag, angående vad Apple sade på aktieägarträffen igår:

- Claims that Adobe Flash won't be coming to the iPhone anytime soon, despite recent rumors that a Flash update was imminent.
- More details from The Wall Street Journal:

As Jobs put it Tuesday during the company's annual shareholder meeting, Apple's iPhone, with all its cutting-edge mobile Internet trickery, needs something much better than the current Flash player that Adobe makes for cellphones. The Flash Player option that fits the bill is made for devices like laptops that are larger than the iPhone; as a consequence, it performs too slowly on the iPhone, he said.

MacRumors: More Shareholder Notes: SDK Hints, "Lots of" iPhone Apps, No Flash

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-05 17:23
Ursprungligen av mjg:

H264 kommer att ta över allt.

Inte en chans. Flash är ju inte tänkt till video i första hand, utan till för applikationer som exekveras på din dator, istället för på servern.
H.264 är redan stort. x264 är större. Båda är dock endast till film.

Silverlight kan komma att ta en bit av kakan dock.
http://silverlight.net/

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-06 11:13
Ursprungligen av wat:

Inte en chans. Flash är ju inte tänkt till video i första hand, utan till för applikationer som exekveras på din dator, istället för på servern.
H.264 är redan stort. x264 är större. Båda är dock endast till film.

Silverlight kan komma att ta en bit av kakan dock.
http://silverlight.net/

Jag talar om codecs - codecen Flash Video vs. codecen H264 (och Mpeg4 i allmänhet).
Flash (inte Flash Video alltså) i övrigt - en "grafisk vektorlösning" - är något helt annat och dominerar mycket idag.

Alltså: Codecen H264 - eller låt oss säga Mpeg4 - kommer att ta över all distrubition av video inom en snar framtid.

Ursprungligen av mjg:

Alltså: Codecen H264 - eller låt oss säga Mpeg4 - kommer att ta över all distrubition av video inom en snar framtid.

Det tror jag är fullt möjligt faktiskt. Och jag hoppas dessutom på det

Extra applikation för flash är ju värdelös, ta en sån sak som sf's biljettbokning, ska fönstret med platsval dyka upp i en separat applikation då eller? Och hur ska de platser man väljer rapporteras tillbaka till resten av siten, nä nä, inget annat än en osynlig implementering i safari duger, annars kan de lika gärna skita i det...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-05 23:16

Problemet som jag ser det är inte youtube och andra videos som spelas upp med flash. För det kan man lika gärna använda h.264. Problemet som jag ser det är om en site använder flash för sin shop eller navigation. Då blir det väldigt problematiskt. Hoppas bara att det finne en mobil variant av sidan som inte använder flash.

//Rob

Jag skrev nyligen om en "ticker"-funktion vi har på en sajt. Det var liverapportering av travinformation och förut använde vi en flashlösning där man kunde använda "push" för att få ut informationen allt eftersom den tickade fram. Men den där lösningen hade börjat strula av okänd anledning och till slut beslutades det att göra om den med AJAX istället. Det tog någon vecka att få till, men nu fungerar den utmärkt och flashlösningen är en historia blott. Som en bonus fungerar* nu funktionen i MobileSafari, vilket var rätt häftigt att se.

(* = Det enda som inte fungerar är ljudet, vi använder fortfarande en liten javascriptlösning som heter SoundManager för att ge ljud och den använder i sin tur flash för detta ändamål.)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 12:59

Ja det får vi hoppas men hur är det med DRM?

Adobe försöker lägga in DRM till flash vilket kommer förmodligen att öka spridningen utav flash video.

//Rob

Senaste nytt i sammanhanget är att Adobe nu påstår att dom själva ska skapa Flash för iPhone genom SDK:n:

Adobe Bringing Flash to the iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-20 11:25

Det är nog taktik för att sätta lite tryck på Apple. Men jag tror Adobe får det svårt att övertala Steve Jobs att inkludera flash. Adobe kommer ungefär lika långt som ogg gänget som försökte få Apple att stödja ogg i iPoden.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 00:22
Ursprungligen av Robo-X:

Adobe kommer ungefär lika långt som ogg gänget som försökte få Apple att stödja ogg i iPoden.

Personligen tror jag att Adobe kommer mycket längre än ogg-gänget eftersom kunderna efterfrågar flash! Det är betydligt fler kunder som vill ha flash än ogg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 23:07
Ursprungligen av Spiken:

Personligen tror jag att Adobe kommer mycket längre än ogg-gänget eftersom kunderna efterfrågar flash! Det är betydligt fler kunder som vill ha flash än ogg.

Ja för allvarligt talat. Vem utom opensource-skäggnerdar bryr sig om ogg? Inte som att AAC är dåligt direkt...

Förövrigt, vad roligt att läsa hur mycket folk tror ska hända, både på 99 och ute på internet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-20 11:32

Det finns varken kapacitet i hårdvaran, intresse hos konsumenterna eller intresse hos Apple. Dessutom står det uttryckligen i licensavtalet för SDK att man inte får skapa program likt Java eller Flash. Så... No way José.

Handen på hjärtat. Iphonen är bra, men att påstå att den skulle sänka flash? Skulle inte tro det! Särskilt inte när Quicktime egentligen är ett av de absolut sämsta alternativen för att spela media

Ursprungligen av PeeMaN:

Handen på hjärtat. Iphonen är bra, men att påstå att den skulle sänka flash?

Well, det var inget påstående, det var fråga (utifrån en artikel i ämnet)

Däremot tror jag att det är en nackdel för Adobe och Flash i takt med att "OS X iPhone" växer som plattform utan att stödet för Flash kommer. Och växer kommer den att göra.

Ursprungligen av PeeMaN:

Särskilt inte när Quicktime egentligen är ett av de absolut sämsta alternativen för att spela media

Det är knappast så att Flash är ett speciellt bra alternativ egentligen, inte kvalitetsmässigt i alla fall. Men det finns överallt och det fungerar, därför har det blivit populärt. Det kan dock bli bättre, med stöd för H.264-video kan det bli riktigt bra, och det är ju på gång.

Ursprungligen av Adrian B:

Well, det var inget påstående, det var fråga (utifrån en artikel i ämnet)

Däremot tror jag att det är en nackdel för Adobe och Flash i takt med att "OS X iPhone" växer som plattform utan att stödet för Flash kommer. Och växer kommer den att göra.

Det är knappast så att Flash är ett speciellt bra alternativ egentligen, inte kvalitetsmässigt i alla fall. Men det finns överallt och det fungerar, därför har det blivit populärt. Det kan dock bli bättre, med stöd för H.264-video kan det bli riktigt bra, och det är ju på gång.

Jag håller med och har egentligen inget att tillägga, men jag gillar att skriva, så jag får ju skriva det iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 23:18
Ursprungligen av PeeMaN:

Särskilt inte när Quicktime egentligen är ett av de absolut sämsta alternativen för att spela media

Åh, det där vill jag höra med om. Ge mig anledningar. Säg mig vad som är dåligt med en av Apples 1080-trailers.

Tillägg: Ser att du skrev att spela upp. Ok, vad är det för fel på Quicktime?

Ursprungligen av acke:

Åh, det där vill jag höra med om. Ge mig anledningar. Säg mig vad som är dåligt med en av Apples 1080-trailers.

Tillägg: Ser att du skrev att spela upp. Ok, vad är det för fel på Quicktime?

Ptja, för det första att den suger skiten ur vilken processor som helst.... En dator som kan köra 1080P i en x.264 eler h.264 med till exempel core AVC... Kan typ nästan knäckas om den ska köra enkelt 720P i något av QTs strömformat....

Något bättre fungerar det om man kör en mac, men det gör inte alla...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 23:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Något bättre fungerar det om man kör en mac, men det gör inte alla...

...än.

Jag skulle spela upp en Quicktime film i Firefox på en av PHP-skolans PC datorer inför hela klassen igår. Firefox kraschade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 07:31
Ursprungligen av kia2:

Det verkar som om Flash kommer!!

Edit. Flyttade till en ny tråd

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/245070-nationalgeographic-ryktet-om-flash-i-iphone-3g.html

Hmm, jag är fortsatt skeptisk, skärmbilderna till trots. Speciellt med SproutCore i krokarna.

Däremot verkar Adobe själva jobba på Flash för iPhone, men det är ju en annan femma:

AppleInsider | Adobe 'pleased' with ongoing Flash for iPhone development

Men, som någon redan påpekat, eftersom Mobile Safari i nuläget inte har något tredjeparts API för plug-ins så blir det ju lite knepigt för Flash att nyttjas på ett vettigt sätt i iPhone.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men, som någon redan påpekat, eftersom Mobile Safari i nuläget inte har något tredjeparts API för plug-ins så blir det ju lite knepigt för Flash att nyttjas på ett vettigt sätt i iPhone.

Jo, hur Adobe ska lösa återstår att se, men just av de skäl som du tar upp kallar jag det "en annan femma".

Det är ju möjligt att Adobe jobbar på Flash-stöd i ett fristående program, ungefär som YouTube- och Google Maps-programmen, och det kan ju hjälpa till en viss del men är knappast vad folk menar med Flash-stöd i allmänhet. Jag tror dock det skulle kunna vara en bättre lösning, gränssnittsmässigt och prestandamässigt, än att ha dom "inline" i Safari.

Bevaka tråden