Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tror att Apple kommer undanta Appar skapade i Adobes program från sina regler.

Det känns inte så troligt om Apples hela syfte var att komma åt Adobes Flash-till-iPhone-verktyg.

Ursprungligen av Adrian B:

Det känns inte så troligt om Apples hela syfte var att komma åt Adobes Flash-till-iPhone-verktyg.

Jag tror ändå attt det blir så.

Man verkar ju kunna exportera till HTML5 i Flash CS5 också, fast det påverkar iofs inte innehållet i Apples avtal det minsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 23:52

Det tror jag inte alls kommer att hända. Adobes Flash kommer inte på Apples iPhone i inget form förutom om programmen skrivs om helt i Xcode eller som HTML5.

//Rob

Fast iofs. Iom att HTML tillåts idag, så kommer säkerligen HTML5 godkännas och då borde man kunna utveckla i Flash exportera till HTML5 och skicka in. Eller hur funkar det? Ni som håller på med utveckling av appar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-15 12:10
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast iofs. Iom att HTML tillåts idag, så kommer säkerligen HTML5 godkännas och då borde man kunna utveckla i Flash exportera till HTML5 och skicka in. Eller hur funkar det? Ni som håller på med utveckling av appar.

HTML5 körs som webapp inte som ett eget program.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

HTML5 körs som webapp inte som ett eget program.

//Rob

Okej, men det betyder ändå att du kan utveckla spel i Flash CS5 sen spara dom som HTML5 webapp och köra dom i iPhone eller hur funkar det?
Vad klarar HTML5?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-16 09:10
Ursprungligen av Chaosstar:

Okej, men det betyder ändå att du kan utveckla spel i Flash CS5 sen spara dom som HTML5 webapp och köra dom i iPhone eller hur funkar det?
Vad klarar HTML5?

Jag antar att CS5 kunde spara flash spelen och programmen som en iPhone program som konverterade projektet till html5 tyvärr så tror jag inte att det var 1-1 utan som ett eget framework med vissa html5 tags. Det är antagligen för att CS5 använder ett eget framework som risken finns att vid nästa iPhone OS uppdatering slutar den att fungera. Om många börjar göra egna program från CS5 och som slutar att fungera vid nästa iPhone OS uppdatering så kommer de att klaga på Apple. Apple vill inte vara beroende av någon för att kunna uppdatera iPhone OS.

HTML5 innehåller extra tags för Video och Canvas.

//Rob

Här är en intressant sak som Michael Tsai hittat:

This reference describes the Video Decode Acceleration framework available on Mac OS X 10.6.3 and later […] providing low-level access to the H.264 decoding capabilities of compatible GPUs such as the NVIDIA GeForce 9400M, GeForce 320M or GeForce GT 330M. It is intended for use by advanced developers who specifically need hardware accelerated decode of video frames.

Om jag förstår det rätt borde detta tillåta Adobe att hårdvaruaccelerera H.264-video i Flash, något som skulle göra uppspelning av Flash-video lite mera anständig på Macen.

Fast alla har inte samma syn på det, en kommentar hos Tsai:

I disagree. It looks to me like it was provided so Adobe would have no reason anymore to whine about how it's not their fault if Flash is a slimey slug.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast alla har inte samma syn på det, en kommentar hos Tsai:

I disagree. It looks to me like it was provided so Adobe would have no reason anymore to whine about how it's not their fault if Flash is a slimey slug.

Härlig inställning...

Nåja. Faktum är att tillägget som fått en del uppmärksamhet faktiskt är precis det som Adobe alltid velat ha.

Innan den här "Apple vs Flash vs Adobe"-debatten spårade ur helt så var ju just detta hårdvarustöd Adobes önskemål. Men Adobes sätt att lösa det på tekniskt krävde mer tillgång till systemet än Apple ville tillhandahålla.

Jag kan sympatisera med båda företagens synvinklar och är övertygad om att Adobe kommer att göra det som krävs för att det skall funka.

Det som oroar är väl då att Flash kommer att trigga den diskreta grafiken på nya MacBook Pro-datorer, vilket kommer att märkas på batteritiden. Apple har ju annars sett till att vanligt videotittande inte skulle trigga diskret grafik.

Det är nog rätt vanligt att man inte stänger ner sin browser, och det är även vanligt förekommande med inbäddade videor på alla möjliga sajter. Om en inaktiv flik i bakgrunden skulle hindra att datorn gick tillbaka till integrerad grafik, så skulle det vara mycket olyckligt.

Jag hittar inte specsen på nya Intel HD grafiken, men vi får hoppas att den klarar att accelerera h.264 den också- det är nämligen inte alla Intel-lösningar som gör det hårdvarumässigt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nåja. Faktum är att tillägget som fått en del uppmärksamhet faktiskt är precis det som Adobe alltid velat ha.

Innan den här "Apple vs Flash vs Adobe"-debatten spårade ur helt så var ju just detta hårdvarustöd Adobes önskemål. Men Adobes sätt att lösa det på tekniskt krävde mer tillgång till systemet än Apple ville tillhandahålla.

Jo, jag vet, citatet av den där kommentaren var mest skämtsamt menat. Minne innebörden är ändå att det nu är upp till Adobe och inte Apple. Om Flash-prestandan fortsätter att suga även efter hårdvaruaccelerationen så kan inte Adobe längre skylla på Apple.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det som oroar är väl då att Flash kommer att trigga den diskreta grafiken på nya MacBook Pro-datorer, vilket kommer att märkas på batteritiden. Apple har ju annars sett till att vanligt videotittande inte skulle trigga diskret grafik.

Är det så? Så om QuickTime spelar upp H.246-video triggas inte det kraftigare grafikkortet?

Ursprungligen av Adrian B:

Är det så? Så om QuickTime spelar upp H.246-video triggas inte det kraftigare grafikkortet?

Tog mig ett tag att komma pa var jag hade läst det, men det var tydligen den här artikeln pa Digital Arts online. De säger bl a att:

Ursprungligen av Digital Arts online:

New to these dual-graphics portables is an automatic switching technology developed by Apple. The technology looks for frameworks needed by individual apps at launch (such as OpenGL and Core Animation) to decide when to seamlessly switch from its energy-sipping integrated graphics to the higher-powered discrete graphics processor. Previously, a user had to decide which graphics to use, and switching between them required logging out and back into OS X.

Checking your email, surfing the web, or even watching 720p HD video in iTunes all work just fine using the integrated Intel HD graphics. Launch Aperture, however, and the MacBook Pro will automatically switch to the GeForce dedicated graphics for all of your work (that includes other apps you may have open along with the app that triggered the switch) until you quit the graphics-intensive app.

Det jag tydligen förträngt var att de just nämnde iTunes i det här fallet. Men det borde betyda att även Quicktime X spelar upp HD-material pa den integrerade grafiken.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tog mig ett tag att komma pa var jag hade läst det, men det var tydligen den här artikeln pa Digital Arts online.

[...]

Det jag tydligen förträngt var att de just nämnde iTunes i det här fallet. Men det borde betyda att även Quicktime X spelar upp HD-material pa den integrerade grafiken.

Ah... well, frågan är om inte också hårdvaruaccelererad Flash-video skulle kunna klara sig på den grafiken? Det borde ju vara stor skillnad mot att inte få tillgång till hårdvara alls... det återstår att se.

Hursomhelst är det ett mindre problem för bara vissa MBP, på det hela taget är det ändå bättre med hårdvaruaccelererad video.

Apropå tråden om Sydsvenskans nya sajt så är det tydligen inte bara stora amerikanska bolag som anpassar sina sajter:

Ted: Det är en stor sajt, den verkar inte lämpa sig för mindre skärmar. På min iPhone vet jag knappt var jag ska scrolla längre. Jag undrar när ni kommer släppa en variant för iPad? Varför envisas ni med så mycket flash?

moderator: Snart kommer TV att anpassas till iPaden. Men annonser i flash är ju ett generellt problem som inte bara gäller oss. Vi arbetar med en variant där vissa annonser visas som en bild istället för rörligt i flash. /Teresa Lindstedt

Frågor och svar om nya Sydsvenskan.se

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 08:00

Hur som helst så kommer att flash vara lika CPU intensiv som förut. Om den nu får accelererad video uppspelnig eller inte. En grund varför flash aldrig kommer på iPhone eller iPad. Apple kommer att göra allt de kan för att hålla flash borta från iPhone OS. Vilket man märkte när Apple kommenterade på adobes klagomål för några dagar sen. Sånt gör Apple väldigt sällan.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Hur som helst så kommer att flash vara lika CPU intensiv som förut. Om den nu får accelererad video uppspelnig eller inte.

Hur vet du det?

Hårdvaruaccelererad video borde göra stor skillnad för CPU-belastningen på alla Flash-baserade videosajter som använder sig av H.264-codecen.

Ursprungligen av Robo-X:

Apple kommer att göra allt de kan för att hålla flash borta från iPhone OS.

Det tror jag också. Men nu pratar vi Mac OS X i just detta fall, för det är där Apple [till synes] nu släpper in Adobe för att få bättre prestanda i Flash som redan finns i Mac OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 11:59
Ursprungligen av Adrian B:

Hur vet du det?

Hårdvaruaccelererad video borde göra stor skillnad för CPU-belastningen på alla Flash-baserade videosajter som använder sig av H.264-codecen.

Flash har alltid varit segt på Macen om den nu kommer att använda GPUn eller inte spelar ingen större roll. Det är bara en liten del utav flash användnings område. Det är många andra saker som kommer inte att förbättras utav det. Men vi får se. Snabbare flash är alltid välkommen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Flash har alltid varit segt på Macen om den nu kommer att använda GPUn eller inte spelar ingen större roll.

Hur kan du lova att hårdvaruaccelererad video inte spelar någon större roll? Bara för att den alltid varit det fram till nu?

Kom ihåg att jag pratar om Flashbaserade videosajter. Inte Flash-sajter generellt, utan just de som kör video genom Flash (YouTube, Vimeo, SVT Play och praktiskt taget vilken annan videosajt som helst).

Jag är rätt övertygad om att hårdvaruaccelerationen för H.264-video spelar stor roll för CPU-belastningen. Det är den som gör att man kan spela upp den typen av krävande video på en iPhone överhuvudtaget så vitt jag vet. Utan hårdvaruaccelerationen är iPhone alldeles för klen.

Jag tror att om Adobe får tillgång hårdvaruaccelerationen så kommer inte fläkten på min MBP dra igång så fort jag ser på Flash-video (vilket den ofelbart gör varje gång i dagsläget).

Ursprungligen av Robo-X:

Det är bara en liten del utav flash användnings område. Det är många andra saker som kommer inte att förbättras utav det. Men vi får se.

Men jag pratar inte om *all* typ av Flash. Jag pratar om videouppspelning i Flash.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 23:42
Ursprungligen av Adrian B:

Hur kan du lova att hårdvaruaccelererad video inte spelar någon större roll? Bara för att den alltid varit det fram till nu?

Kom ihåg att jag pratar om Flashbaserade videosajter. Inte Flash-sajter generellt, utan just de som kör video genom Flash (YouTube, Vimeo, SVT Play och praktiskt taget vilken annan videosajt som helst).

Jag är rätt övertygad om att hårdvaruaccelerationen för H.264-video spelar stor roll för CPU-belastningen. Det är den som gör att man kan spela upp den typen av krävande video på en iPhone överhuvudtaget så vitt jag vet. Utan hårdvaruaccelerationen är iPhone alldeles för klen.

Jag tror att om Adobe får tillgång hårdvaruaccelerationen så kommer inte fläkten på min MBP dra igång så fort jag ser på Flash-video (vilket den ofelbart gör varje gång i dagsläget).

Men jag pratar inte om *all* typ av Flash. Jag pratar om videouppspelning i Flash.

Inte all video som spelas upp i flash är kodad i h.264 och då kommer CPU fläkten att dra igång många gånger. Men för h.264 kodade videor kommer GPUn säkert att göra en skillnad. Men vi får se när 10.1 släpps med hårdvaruacceleration. För alla andra flash animationer (flash banner) som tar mycket CPU kommer tyvärr inget att ändras.

Men som sagt snabbare Flash är alltid välkommen.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 07:10
Ursprungligen av Robo-X:

Inte all video som spelas upp i flash är kodad i h.264 och då kommer CPU fläkten att dra igång många gånger. Men för h.264 kodade videor kommer GPUn säkert att göra en skillnad. Men vi får se när 10.1 släpps med hårdvaruacceleration. För alla andra flash animationer (flash banner) som tar mycket CPU kommer tyvärr inget att ändras.

Men som sagt snabbare Flash är alltid välkommen.

//Rob

Det är stor skillnad på hårdvaruaccelererad (10.1) och vanlig på datorer med sämre cpu och t.ex. ett nvidia ION-kort på.

Så nog kan man utnyttja det om man vill.

Ursprungligen av Robo-X:

Inte all video som spelas upp i flash är kodad i h.264 och då kommer CPU fläkten att dra igång många gånger.

Jo, och det är därför jag gånggång skrivit just H.264 i den här tråden när vi diskuterat hårdvaruaccelererad video.

Ursprungligen av Robo-X:

Men för h.264 kodade videor kommer GPUn säkert att göra en skillnad.

Ok, så nu kommer det ändå att göra en skillnad? Hur ska du ha det? Tidigare i tråden har du sagt följande just när jag pratat om hårdvaruaccelererad H.264-video i Flash:

Ursprungligen av Robo-X:

Hur som helst så kommer att flash vara lika CPU intensiv som förut. Om den nu får accelererad video uppspelnig eller inte.

och:

Ursprungligen av Robo-X:

Flash har alltid varit segt på Macen om den nu kommer att använda GPUn eller inte spelar ingen större roll.

All reklam då? Det är väl inte ren video? Det är ju reklamen som är problemet - om burken lirar H264 Flash-video finemang på t.ex. TouTube botar ju inget. Det kommer ju fortfarande att gegga ihop när man besöker t.ex. en reklamspäckad tidningssajt. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-23 15:52

damn! var på cs5 eventet precis. de måste lösa allt det här med flash eller liknande till iphone/ipod/ipad... damn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 14:34

GE MIG FLASH TILL IPHONE/IPAD NU! Jag har så sjukt mkt idéer och vill sätta igång så fort jag får CS5an i min hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 15:13
Ursprungligen av 20hz:

GE MIG FLASH TILL IPHONE/IPAD NU! Jag har så sjukt mkt idéer och vill sätta igång så fort jag får CS5an i min hand.

Kan du inte göra dessa idéer i något annat verktyg? Varför inte? (Är nyfiken)

Flash till iPhone kan ju finnas i många olika former…
1. Att Apple integrerar det i hela systemet så Flash kan användas i olika appar osv.
2. Att Apple lägger Flash stöd i Safari.
3. Att Apple tillåter andra webbläsare t.ex. Opera att ha Flash stöd.
4. Att Apple tillåter Adobe att släppa en Flash app som kan läsa flashfiler men inte integrerar i webbläsaren.

5. Möjligheten att exportera Flashprogram till iPhone/iPad via CS5. Men det betyder ju inte Flash i iPhone utan bara att programmet skapats i Flash.

Personligen tycker jag det är fel av Apple att inte tillåta 3-5.
Men vi vet ju Apples ståndpunkt i detta.

En liten datapunkt till:

Thinq:

Citat:

Another heavy user of Adobe's video streaming software Flash is now pandering to the all-powerful iPad.

Everybody's favourite waste of time, social notworking monster Facebook, is now streaming user videos to Apple's second coming of the portable computer with no sign of Flash in sight.

Ingen kan anklaga grabbarna på Facebook för att inte hålla sig a jour med de allra senaste digitala modenyckerna...

Ursprungligen av GustafMA:

Ingen kan anklaga grabbarna på Facebook för att inte hålla sig a jour med de allra senaste digitala modenyckerna...

Tecknen fortsätter att rulla in...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 09:13

Nu finns hårdvaruacceleration i senaste betan av 10.1. Snabbt fixat av Adobe här. Sedan så fixas det ju antagligen lite extra snabbt eftersom de vet att de har ögonen på sig på grund av hela Flash-på-iPhone grejen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 09:26

Adobe hade hårdvarustöd sen tidigare men aktiverade det först efter att Apple släppte 10.6.3 uppdateringen. Flash använder Apples api och det är Apple som bestämmer vilken video codec och storlek som skickas till GPUn. Just nu är det endast de här datorerna som får gpu stöd:

MacBooks shipped after January 21st, 2009
Mac Minis shipped after March 3rd, 2009
MacBook Pros shipped after October 14th, 2008
iMacs which shipped after the first quarter of 2009

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Adobe hade hårdvarustöd sen tidigare men aktiverade det först efter att Apple släppte 10.6.3 uppdateringen.

Hur menar du att dom hade det tidigare?

Ursprungligen av Robo-X:

Just nu är det endast de här datorerna som får gpu stöd:

MacBooks shipped after January 21st, 2009
Mac Minis shipped after March 3rd, 2009
MacBook Pros shipped after October 14th, 2008
iMacs which shipped after the first quarter of 2009

Och här är källan till dessa uppgifter: Flash Player "Gala" Preview Release

Many video professionals point out that access to hardware video decoding is the single most important factor in overall CPU load when playing video. Mac OS X 10.6.3, which became available on March 29, 2010, is the first Mac OS X release to expose APIs that support H.264 hardware video decoding in the browser. The combination of NVIDIA GPUs (GeForce 9400M, GeForce 320M or GeForce GT 330M) with the Gala version of Flash Player enables supported Macs running the current version of OS X to deliver smooth, flicker-free HD video with substantially decreased power consumption. Users will be able to enjoy a much smoother viewing experience when accessing rich, H.264 video content built with the Flash Platform from popular sites like Hulu.com or YouTube.

[...]

The combination of NVIDIA GPUs (NVIDIA GeForce 9400M, GeForce 320M, GeForce GT 330M) with Flash Player now enables users with supported Macs to experience smooth, flicker-free HD video with substantially decreased power consumption of their Mac computer. Mac models currently supported include MacBooks shipped after January 21st, 2009, Mac Minis shipped after March 3rd, 2009 and MacBook Pros shipped after October 14th, 2008. Users with the proper hardware configurations running Mac OS X 10.6.3 will be able to enjoy a much smoother viewing experience when accessing rich, H.264 video content built with the Flash Platform from popular sites like Hulu.com or YouTube.

Bevaka tråden