Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GustafMA:

Oh ja.

Ja SIlverlight is the shit.
Men vi får väll se hur det går för MS att få ut det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 19:24

Microsoft har sagt att de kommer att stödja html5 video men endast en codec nämligen h.264. Googles video codec eller ogg kommer inte att stödjas.

Vad gäller silverlight så har du rätt i att MS vill ha större marknadsandel och ser det här som ett bra tillfälle att öka marknadsandelar. Det enda son du har fel i är att silverlight finns faktiskt för mac också. Men MS satsar igen på fel teknologi. Om nu många inte vill ha flash varför ska de då vilja ha silverlight?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad gäller silverlight så har du rätt i att MS vill ha större marknadsandel och ser det här som ett bra tillfälle att öka marknadsandelar. Det enda son du har fel i är att silverlight finns faktiskt för mac också. Men MS satsar igen på fel teknologi. Om nu många inte vill ha flash varför ska de då vilja ha silverlight?

Jo, Silverlight finns till mac. Och det kommer naturligtvis vara lika snabbt, resurssnålt och kompatibelt med de senaste windowsversionerna efter det att det har blivit standard för webapplikationsutveckling också. MS skulle hata att se appleburkar som var slöa, resursslukande och inkompatibla med de senaste distribuerade applikationerna...

Skillnaden är att Silverlight finns inbyggt i windows från början. Det är inget som behöver väljas aktivt. Och att det stöds av MS stora och seriösa plattformar för programutveckling, vilket gör det till en oerhört attraktiv miljö för alla de tusentals och åter tusentals utvecklare och programföretag som idag skriver program för windows.

MS är f.ö. inte ensamma om att stödja teknologier på konkurrentplattformar på ett halvdant sätt. QT för windows är ett beryktat värdelöst program som blockeras av IT-avdelningar nästan universellt. Det sägs ha blivit mindre hemskt i de senaste versionerna, men Apple kommer få vänta länge innan jag låter någon installera eländet på någon av mina burkar...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-05 17:33
Ursprungligen av GustafMA:

Jo, Silverlight finns till mac. Och det kommer naturligtvis vara lika snabbt, resurssnålt och kompatibelt med de senaste windowsversionerna efter det att det har blivit standard för webapplikationsutveckling också. MS skulle hata att se appleburkar som var slöa, resursslukande och inkompatibla med de senaste distribuerade applikationerna...

Skillnaden är att Silverlight finns inbyggt i windows från början. Det är inget som behöver väljas aktivt. Och att det stöds av MS stora och seriösa plattformar för programutveckling, vilket gör det till en oerhört attraktiv miljö för alla de tusentals och åter tusentals utvecklare och programföretag som idag skriver program för windows.

MS är f.ö. inte ensamma om att stödja teknologier på konkurrentplattformar på ett halvdant sätt. QT för windows är ett beryktat värdelöst program som blockeras av IT-avdelningar nästan universellt. Det sägs ha blivit mindre hemskt i de senaste versionerna, men Apple kommer få vänta länge innan jag låter någon installera eländet på någon av mina burkar...

Vad bygger du det på?

Vi tillåter det på våra 90000 klienter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-05 08:57

I början av året visade Steve Ballmer en hp slate som använde windows 7 och flash "flawlessly". Och jag tror alla vet vad som hände med den prototypen.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-05 09:14
Ursprungligen av Robo-X:

I början av året visade Steve Ballmer en hp slate som använde windows 7 och flash "flawlessly". Och jag tror alla vet vad som hände med den prototypen.

//Rob

Frågan är också om den kan spela upp flash "flawlessly" utan att äta upp batteriet.
Jag får iaf intrycket av att när man säger att Flash fungerar "flawlessly" så menar man att den kan spela upp en filmsnutt / hantera script / meny, men det är sällan det pratas om dess optimering när det kommer till hur länge en enhet kan hantera / spela upp Flashobjekt. Utan jag får mer intrycket av att man testar en sak eller två, funkar det så *bam* case closed and all works well.

Just provat Flash 10.1-betan på android...

Google pingande min Nexus och ville uppdatera den till Android 2.2 i morse, så jag körde deras OTA (over the air) update och det gick smärtfritt. Nya 2.2:an är skoj på många sätt och vis, men det som framförallt är av intresse i den här tråden är att jag surfade in hos Adobe och laddade ner Flash 10.1-betan för Android. Installerade och har provat lite olika Flashapplikationer - BBC, svt play, Google Finance. Hittills har det rullat på utan några problem. Vet faktiskt inte hur kostsamt det har varit i termer av batteritid - jag upplever att nallen ätit batteri i samma tempo som den gör när jag surfar med den annars, men jag vågar inte svära på det. Hursomhaver verkar Flash 10.1/Android vara en väl fungerande kombination. Det är uppenbart att Adobe mått bra av att tvingas leverera lite ny kod p.g.a. av Apples krigföring mot Flash. Nya 10.1 är ljusår bättre än deras direkt penibla Flash Light-plugin som de erbjöd tidigare, utan den ryckighet och den dåliga synkronisering mellan ljud och bild flashstreams haft tidigare. Om det visar sig att den färdiga versionen håller denna eller bättre kvalité på produkten så faller Apples tekniska invändningar mot produkten. I alla fall om vi antar att det skulle ha fungerat lika bra på en iphone. Klar uppryckning från Adobes sida.

Ursprungligen av GustafMA:

Google pingande min Nexus och ville uppdatera den till Android 2.2 i morse, så jag körde deras OTA (over the air) update och det gick smärtfritt. Nya 2.2:an är skoj på många sätt och vis, men det som framförallt är av intresse i den här tråden är att jag surfade in hos Adobe och laddade ner Flash 10.1-betan för Android. Installerade och har provat lite olika Flashapplikationer - BBC, svt play, Google Finance. Hittills har det rullat på utan några problem. Vet faktiskt inte hur kostsamt det har varit i termer av batteritid - jag upplever att nallen ätit batteri i samma tempo som den gör när jag surfar med den annars, men jag vågar inte svära på det. Hursomhaver verkar Flash 10.1/Android vara en väl fungerande kombination. Det är uppenbart att Adobe mått bra av att tvingas leverera lite ny kod p.g.a. av Apples krigföring mot Flash. Nya 10.1 är ljusår bättre än deras direkt penibla Flash Light-plugin som de erbjöd tidigare, utan den ryckighet och den dåliga synkronisering mellan ljud och bild flashstreams haft tidigare. Om det visar sig att den färdiga versionen håller denna eller bättre kvalité på produkten så faller Apples tekniska invändningar mot produkten. I alla fall om vi antar att det skulle ha fungerat lika bra på en iphone. Klar uppryckning från Adobes sida.

Har du läst länken i mitt förra inlägg? Om första kiken på Flash för Android? Där fick de lite blandade upplevelser.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har du läst länken i mitt förra inlägg? Om första kiken på Flash för Android? Där fick de lite blandade upplevelser.

Dr Tinnitus

Jo. Jag tycker nog att Flash funkar riktigt trevligt i Froyo (Android 2.2), men jag har inte haft tid att surfa på annat än några få siter. Det finns säkert ställen där det inte är lika skoj. För dem som vill se hur pass mycket bättre nya Flash 10.1 är på android jämfört med tidigare versioner så finns den här videon:

Android 2.2 Froyo Vs 2.1 Eclair: Flash 10.1 Compared : Product Reviews Net

Skillnaden är rätt uppenbar. Adobe har mått bra av att tvingas till att vässa sin produkt. Sedan spelar det mig personligen ingen roll hur videor visas - det kan vara Flash, html5 eller vad som helst.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är uppenbart att Adobe mått bra av att tvingas leverera lite ny kod p.g.a. av Apples krigföring mot Flash. Nya 10.1 är ljusår bättre än deras direkt penibla Flash Light-plugin som de erbjöd tidigare, utan den ryckighet och den dåliga synkronisering mellan ljud och bild flashstreams haft tidigare.

Detta är Adobe starkaste vapen i kampen för Flash. Allt snack om öppenhet och bla bla bla spelar ingen roll. Men att leverera en väl fungerande Flashlösning för andra mobila plattformar (främst då Android) är egentligen det enda sättet de kan vända opinionen och sätta press på Apple.

Nu verkar de inte ha nått ända fram och för min del får Flash gärna hamna på webbens kyrkogård ersatt av html5/js/css3, men det är helt rätt väg att gå för Adobe om de vill ha kvar Flash i nuvarande position och de borde ha gjort det långt tidigare. Men antagligen har de tekniska svårigheterna varit rätt stora.

Alla stora mediaföretag dansar dock inte efter Apples pipa:

The New York Post reports that a number of media companies, including NBC and Time Warner, have informed Apple that they plan to continue offering their content in Flash formats, opting not to follow the lead of other companies like CBS that are rolling out iPad-friendly HTML5 versions of their Web content.

Läs mer: NBC and Time Warner Continue to Back Flash Over HTML5 - Mac Rumors

det ser ju ut som de har ett vanligt mITX-moderkort bakom en pekskärm...
vad försöker de bevisa med det egentligen? det känns som de tullar lite väl mycket på begränsningarna för en typisk tablet-dator att det ska vara argument för flash 'funkar' i handhållna apparater...

eller är det bara en nödlösning för att kunna flasha(!) balla funktioner i adobes nya flash-app-bakarprogram, då ingen tablet-tillverkare har lyckats leverera en vettigare plattform att köra det på...?

Farmville kan komma till App Store:
'FarmVille' could be coming to the AppStore | Touch Arcade

Då lär väl dom yngre Facebook-användarna bli nöjda Min syster klagar jämt över att flash/Farmville inte funkar på iPhone.

Anledningen till att jag tog upp det är för att Adobe har tidigare använt Farmville som en del i sin kampanj mot Apple.

Citat från artikeln, för den late (via DF förstås):

Scribd co-founder and chief technology officer Jared Friedman tells me: “We are scrapping three years of Flash development and betting the company on HTML5 because we believe HTML5 is a dramatically better reading experience than Flash. Now any document can become a Web page.”

Förresten, på tal om DF så länkade Gruber till denna artikel:

Top 10 Luxury Brands’ Sites Fail To Work On iPad - PSFK

Han noterade att Kottke skrev om hur detta gjorde att lyxmärkena såg dåliga ut som inte fungerade på iPad.

Detta tycker jag är en mycket intressant skiftning i fokus. Nu är det inte längre iPhone/iPad/Apple som är skurken i sammanhanget, nu är det webbplatserna som kräver Flash som hamnar i dålig dager.

Detta är i högsta grad ett mycket starkt tecken på vad som håller på att hända... (hint: det som jag varit inne på i snart tre år i den här tråden ).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 14:43

Det ser ut som om web utvecklarna hoppar av flash tåget snabbare än väntat. T ex Scribd håller på att konvertera till html5 t ex. Html5 har flera fördelar gentemot flash. Så kan man komma åt allt inom html5 vilket inte är möjligt i flash. Adobe försöker att ge sken att flash finns visst för mobila prylar och är snabbt men problemet är att allt visas på prototyper och inte på produkter som redan finns förutom android telefoner.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-06 20:18
Ursprungligen av Drakfot:

...och för den som är lat (och för att få med det i tråden för framtiden), detta är Operas syn på Flash:

"But at Opera we say that the future of the web is open web standards and Flash is not an open web standards technology.

"Flash does have its purposes and will have its purposes, the same as [Microsoft's] Silverlight and others, especially for dynamic content.

"But flash as a video container makes very little sense for CPU, WiFi battery usage etcetera - you can cook an egg on [devices] once you start running Flash on them and there's a reason for that."

Ursprungligen av Hagelin:

CBS Confirms Plans for Full HTML5-Based Video Offerings - Mac Rumors

Today, CBS Interactive executive Anthony Soohoo confirmed to NewTeeVee that by the start of the fall television season CBS will be offering its full CBS.com video content in an iPad-friendly HTML5 format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-08 09:25

Appleinsider berättar att Apple utvecklar en RIA-miljö baserat på "essentially is browser-side Cocoa (including CoreData) + WebObjects, written in JavaScript by non-js-haters,".

Apple släpp ett program för att HTML5-utvecklare på WWDC säger jag.

Edit: Tydligen är det "bara" namnet för alla interna javascripts-ramverk som Apple har.

Senast redigerat 2010-05-08 12:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-09 22:58

Lite kul ändå.
“Well, this one isn’t going to work, but does anyone have a Flash site they’d like to see running?” Someone shouted out “Hulu.” Ryan said, “Hulu doesn’t work."

JeffCroft.com: On the Android Flash demo at FlashCamp Seattle

MG Siegler på TechCrunch om Adobes senaste annonskampanj:

Adobe, You Brought An Advertisement To A Gun Fight

Adobe, no one seems to want to say this to you, but I will. Stop it, you’re embarrassing yourself.

[...]

On one hand, there’s an urge to feel bad for you. You really are getting screwed here. On the other hand, you really did it to yourselves.

When Apple first launched the iPhone in 2007, had there been a great, lightweight version of Flash for mobile devices, I bet that Apple would have almost been forced to use it.

[...]

You gave Jobs three years worth of solid data (massive iPhone sales) to prove he didn’t need you. And now he’s using that knowledge in the iPad, the device which may or may not be the first step in the future of computing. And now others are rallying to his side because he grabbed the position of power.

[...]

“We believe that consumers should be able to freely access their favorite content and applications, regardless of what computer they have, what browser they like, or what device suits their needs.”

Um, where were you in 1997 for the Mac? What about 1998? 1999? And so on. There were plenty of Mac users out there that weren’t able to “freely access their favorite content and applications” — because of you.

Selective memory is great — until it comes back to bite you in the ass.

Adobe verkar jobba hårt på att försvara sin position genom spela offer för Apples nyckfullhet. Men snart kommer de nog att tvingas bli kreativa, liksom då de för många år sedan "tvingades" övergå till att utveckla mjukvara eftersom licenspengarna för PostScript slutade rulla in.

Ska bli intressant att se var det här slutar. Låter de Flash bli en standard (tar lång tid)? Eller kommer Adobe utveckla nya kreativa program där Flash spelar en mindre framträdande roll?

OT:

Ursprungligen av marf:

Chuck pratar goja! Kolla in The Times!

Någon som jobbar hårt på att bli veteran i natt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 00:26

YouTubes nya HTML5-spelare som matchar Flash-spelarens gränssnitt:
YouTube - Broadcast Yourself.

Fungerar utmärkt. Det här är stort!

Ursprungligen av Adrian B:

YouTubes nya HTML5-spelare som matchar Flash-spelarens gränssnitt:
YouTube - Broadcast Yourself.

Fungerar utmärkt. Det här är stort!

Är det någon ny variant nu? Deras HTML5-beta har ju funnits i flera månader, men är tyvärr ganska buggig...

Ursprungligen av Capeman:

Är det någon ny variant nu? Deras HTML5-beta har ju funnits i flera månader, men är tyvärr ganska buggig...

Ja, jag uppfattade det så utifrån vad Mark Pilgrim skrev:

Youtube's HTML5 player updated with new UI, matching Flash player. Now autodetects WebM support too.

Men jag kanske fick det att låta som något helt nytt och det stämmer ju inte.

Bevaka tråden