Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 12:18

Det blir spännande att se vad Apple har hittat på ikväll. Det här är min analys av teasern:

One:
Det kommer att handla om en produkt, inte flera.

More:
Det kommer att vara en produkt som inte finns idag, dvs ingen dator och ingen ipod

Thing:
Det blir ingen mjukvaru- eller tjäntelansering.

Det jag hoppas på är en överraskning av något slag. Något som inbegriper:

- Ny teknik, exempelvis ny energilagring, energialstring, människa-maskingränssnitt.
- En ny marknad, det jag spontant tänker på är den åldrande befolkningen. (Kräver mycket bra gränssnitt och lokal språkanpassning).
- Noggranna analyser av vad folk vill ha, dvs inte klämma in för många funktioner i en produkt.
- Något som bygger på att människor ska bli kreativa. iPod och ev iPod Video känns bara förslöande. Apples själ är ju lite att folk ska stimuleras att bli effektivare än andra och ha roligt samtidigt. Mic och midi-in-möjlighet borde vara ett minimum för att göra iPod mer kreativ.
- Ordentlig kvalitetskontroll innan produkten släpps.

Mina 0.02 Euro

Ursprungligen av Tryggve Sigurdson:

- Ordentlig kvalitetskontroll innan produkten släpps.

Den hoppas jag också på. Men har vi nån tillverkare idag som klarar det?

Vilken tid(svensk tid) börjar egentligen detta fantastiska event?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-12 11:48

19.00

har du inte läst tråden?

Nope.

  • Medlem
  • 2005-10-12 12:09

Jag tror nyheten är att Steve Jobs har slängt sin svarta polotröja och köpt en i ny färg. Det är vilken färg han valt som han ska annonsera ut idag!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 12:21
Ursprungligen av odin:

Jag tror nyheten är att Steve Jobs har slängt sin svarta polotröja och köpt en i ny färg. Det är vilken färg han valt som han ska annonsera ut idag!

"One more thing... this Christmas I will be wearing a red turtleneck. Available today."

Tycker B&O´s telefon ser bra ut men hur praktiskt är det som sagt med en nummer skiva som ser ut som den?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 13:13

77 läsare av tråden och det är lite mindre än 6 timmar kvar...

Och allt bara för vad? Jag gissar på att det kommer en videopod. Men varför skulle det göra det? Vem behöver egentligen en sådan, en laptop är mkt bättre även för att se på film med eftersom skärmen på en videopod är så löjligt liten...nja ska bli grymt spännande hur som helst.

Jag vet att någon nämnt det och någon annan redan avfärdat det, men är det verkligen helt orimligt att vi får se en bärbar Intel-mac?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 13:34
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Jag vet att någon nämnt det och någon annan redan avfärdat det, men är det verkligen helt orimligt att vi får se en bärbar Intel-mac?

Jag tror att det saknas för många av de "tunga" mjukvarutitlarna i x86-versioner för att någon skall vilja ha en MacIntel ännu. Om inte Microsoft, Adobe/Macromedia m fl i smyg tagit fram färdiga versioner redan. Så jag tror det dröjer till nästa sommar, tyvärr.

Finns inte de flesta MS-program i X86-versioner redan?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 13:38
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Finns inte de flesta MS-program i X86-versioner redan?

Jo, på ett sätt finns de ju det, i Windows-versioner. Liksom Adobes programvaror osv. Men MacOSX/x86-versioner är ju en liten annan femma. Mac-versionen av Office är ju exempelvis inte bara en PPC-portning av Windows-versionen, utan är ju en i stort sett helt egen version.

Ursprungligen av skamuel:

Jo, på ett sätt finns de ju det, i Windows-versioner. Liksom Adobes programvaror osv. Men MacOSX/x86-versioner är ju en liten annan femma. Mac-versionen av Office är ju exempelvis inte bara en PPC-portning av Windows-versionen, utan är ju en i stort sett helt egen version.

Jag tror inte att detta problem ska överdrivas. Visst, PPC-versionen är måhända "egen" och ingen portning av x86-versionen. Men PPC-versionen ska inte heller "portas igen" tillbaka för att kunna köras på x86-processorn från Intel. Anta att man tar befintlig x86-version för Windows, pillar lite grann - och vips du kan köra den på x86-processorn fortfarande - men för OS X. Eller - om man vill köra PPC-versionen - emulerat på Rosetta. Alternativt skriver om PPC-versionen så att den kan köras på x86-processorn. Möjligheterna är många, och jag är rimligt övertygad om att MS inte kommer att göra en tredje version av Office från noll (övriga är då Office för PPC; Office för Windows).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-12 13:37
Ursprungligen av skamuel:

Jag tror att det saknas för många av de "tunga" mjukvarutitlarna i x86-versioner för att någon skall vilja ha en MacIntel ännu. Om inte Microsoft, Adobe/Macromedia m fl i smyg tagit fram färdiga versioner redan. Så jag tror det dröjer till nästa sommar, tyvärr.

Men skulle inte Rosetta fixa så man kan använda sina gamla ppc applikationer under intel?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 13:39
Ursprungligen av a-born:

Men skulle inte Rosetta fixa så man kan använda sina gamla ppc applikationer under intel?

Ah, det har du ju rätt i... Glömde att de tänkt på den problematiken redan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-12 13:42

Med tanke på att Steve sa något i stil med "... when we meet here next year there will be mac's with Intel processors..." ser jag inte några problem med att det skulle kunna komma Intel Macar innan developer konferensen nästa sommar. Men det kanske bara är ett önske resonemang.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 13:46
Ursprungligen av a-born:

Med tanke på att Steve sa något i stil med "... when we meet here next year there will be mac's with Intel processors..." ser jag inte några problem med att det skulle kunna komma Intel Macar innan developer konferensen nästa sommar. Men det kanske bara är ett önske resonemang.

Vore ju rätt meningslöst med Macintel:ar nu med tanke på att det i stort sett inte finns några program som man kan köra på dem? Jag skulle då iaf aldrig köpa en Macintel förrän så gott som alla program finns som Universal Binary.

Ursprungligen av tjogin:

Vore ju rätt meningslöst med Macintel:ar nu med tanke på att det i stort sett inte finns några program som man kan köra på dem?

Är det verkligen så? Se diskussionen ovan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 13:48
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Är det verkligen så? Se diskussionen ovan.

Det är väl ändå bara ett litet fåtal program som finns som Universal Binary?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 13:49
Ursprungligen av tjogin:

Det är väl ändå bara ett litet fåtal program som finns som Universal Binary?

Du glömmer, precis som jag gjorde, Rosetta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 13:49
Ursprungligen av skamuel:

Du glömmer, precis som jag gjorde, Rosetta.

Vill du köra merparten av dina program i emuleringsläge?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 13:53
Ursprungligen av tjogin:

Vill du köra merparten av dina program i emuleringsläge?

Jag har aldrig sagt vad jag vill eller inte vill.

Men antag det hypotetiska scenariot. Om nu Apple skulle lansera en Intel-Mac före utsatt tid, skulle det ha en positiv eller negativ utveckling för tillgängligheten av x86-versioner av Mac-mjukvara?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 13:55
Ursprungligen av skamuel:

Jag har aldrig sagt vad jag vill eller inte vill.

Men antag det hypotetiska scenariot. Om nu Apple skulle lansera en Intel-Mac före utsatt tid, skulle det ha en positiv eller negativ utveckling för tillgängligheten av x86-versioner av Mac-mjukvara?

Förmodligen skulle det påskynda takten som Universal Binaries släpps, men jag tror inte på någon omedelbar säljsucce. Dessutom så vore det lite konstigt eftersom de processorer som känns lämpligast för Macintel:ar inte finns ännu.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 13:58
Ursprungligen av tjogin:

Förmodligen skulle det påskynda takten som Universal Binaries släpps, men jag tror inte på någon omedelbar säljsucce. Dessutom så vore det lite konstigt eftersom de processorer som känns lämpligast för Macintel:ar inte finns ännu.

Det däremot är ett lämpligt, och högst relevant, argument i sammanhanget. Jag tror inte det kommer Intel-Macar idag. Möjligen uppfräschade PPC-modeller, samt iPodar i diverse former, färger och med funktioner vi inte visste vi behövde.

Det enda jag sa var att man med Rosetta kan köra befintliga program. Inte att jag skulle vilja göra det.

Ursprungligen av tjogin:

Det är väl ändå bara ett litet fåtal program som finns som Universal Binary?

Det är bara ett fåtal program som officiellt är tillgängliga i detta format, ja. Men det finns många program skrivna för PPC-processorn och OSX, och väldigt många skrivna för x86-processorn. Det var inte riktigt detta som jag och skamuel diskuterade.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 13:53
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Det är bara ett fåtal program som officiellt är tillgängliga i detta format, ja. Men det finns många program skrivna för PPC-processorn och OSX, och väldigt många skrivna för x86-processorn. Det var inte riktigt detta som jag och skamuel diskuterade.

Du är inte programmerare va? Det märks.

Ursprungligen av tjogin:

Du är inte programmerare va? Det märks.

??????

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 13:59
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Men PPC-versionen ska inte heller "portas igen" tillbaka för att kunna köras på x86-processorn från Intel. Anta att man tar befintlig x86-version för Windows, pillar lite grann - och vips du kan köra den på x86-processorn fortfarande - men för OS X.

Detta antyder att din bild av vad programmering -- och portning av programvara mellan plattformar -- är ruskigt verklighetsfrämmande. Man programmerar inte mot en processor, utan mot en mjukvaruplattform, exempelvis Win32, .NET eller Cocoa. Det går inte att "pilla lite grann" så översätts alla Win32/.NET-API:er till Cocoa. :rolleyes:

Ursprungligen av tjogin:

Detta antyder att din bild av vad programmering -- och portning av programvara mellan plattformar -- är ruskigt verklighetsfrämmande. Man programmerar inte mot en processor, utan mot en mjukvaruplattform, exempelvis Win32, .NET eller Cocoa. Det går inte att "pilla lite grann" så översätts alla Win32/.NET-API:er till Cocoa. :rolleyes:

Men herregud, vad har jag gjort för fel för att förtjäna den energi som du lägger ner på mig personligen?

Bevaka tråden