Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är rätt skönt att jag inte har några planer på att köpa nya Apple-prylar. Jag kommer förmodligen inte att bli besviken, oavsett vad de släpper.

Senaste från Think Secret, som slår fast att den senaste tidens information har varit motsägelsefull:

Citat:

Recent notes suggest otherwise, however, and tomorrow may in fact see the release of a video iPod, while Mac updates may not be delivered until next week.

http://www.thinksecret.com/news/0510oct12d.html

Spänningen stiger… Blir det en ny kollektion för den kommande vinterns mode, eller blir det en tvål med äppeldoft?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Senaste från Think Secret, som slår fast att den senaste tidens information har varit motsägelsefull:

http://www.thinksecret.com/news/0510oct12d.html

Detta känns faktiskt rimligast.

• Apple samlar pressen för en grej som dom kallar "One more thing" vilket syftar på något extra utöver det vanliga (men samtidigt kan det vara marknadföringsfluff också).

• En sådan tillställning kan bara inte vara en ren presentation av lite speedbumpade macar, det måste vara något mer.

• En video-iPod har länge ryktats om och vore definitivt en grej i klass med "One more thing".

• Apple fokuserar på en sak och därmed får de väntade uppdateringarna av macmodeller (PowerBook, PowerMac) vänta lite, även om de är helt klara redan. Nästa tisdag, anyone?

Ursprungligen av Adrian B:

• Apple samlar pressen för en grej som dom kallar "One more thing" vilket syftar på något extra utöver det vanliga (men samtidigt kan det vara marknadföringsfluff också).

Det har hänt förr att det är marknadsföringsfluff.

De hade ju nån klocka nån gång som räknade ner och då spekulerades så mycket att det blev absurbt och när dagen väl var inne så var i stort sett alla besvikna. Det var då iMac G4 kom och det stod bland annat så här på Apples sajt dagarna före:

Citat:

"This one is big. Even by our standards." och "Count the days. Count the minutes. Count on being blown away".

Inte för att iMac G4 var nån direkt besvikelse men folks förväntningar var ju bland annat att Apple skulle erbjuda satellitbredband över hela världen.

Men Apple måste ju vara medvetna om att folk får höga förväntningar när de gör så här och därför borde de ju inte vilja göra folk besvikna utan släppa nåt stort.
Iofs så kanske en iPod Video är stort i deras ögon, men jag blir besviken isåfall.
Om det bara är en liten uppdatering så har nog en och annan marknadsföringsmänniska på Apple lite kallsvett nu. Det skulle jag ha i den situationen efter vad jag läst på Mac-sidor världen över.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-12 06:41

Jag vaknade extra tidigt i morse för att hinna kolla lite rykten... Drömmer om en helt ny serie bärbara datorer från Apple. Kanske fettfläcksmotstående pianolack som finish? Och HD-upplösning på skärmen samt G5 eller dualcore G4? Aaaarrghhh, varför gör man så här mot sig själv?

Jag tror nog mer på en video-iPod, även om det inte vore så roligt om det blev så. Inte för mig iaf. De kanske döper om iTunes Music Store till iTunes MEDIA Store och säljer filmer via den, DET vore däremot grymt bra. Och då skulle ju video-iPod vara en bra kompis.

Oavsett vilket så blir det en spännande kväll!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-12 06:52

Personligen ser jag bara fram emot detta utan alltför stora förhoppningar. Jag SKA köpa en iPod, nu är bara frågan om jag gör det imorgon eller om några månader.

Sedan hoppas jag på så mycket annat som möjligt. Nya datorer eller liknande blir nog inte aktuellt för min del, men det skulle vara trevligt med nya i vilket fall som helst.

Liksom många andra tror jag inte att det bara blir någon liten uppgradering, i så fall skulle de ta det på de vanliga "tisdagsuppdateringarna".

Jag läste nu på morgonen att apple gör en egen Skype; "iTalkie". Man snackar i varsin iPod (som ser ut som en bakelitlur) fast det var tydligen dålig räckvidd på dom än så länge - 50 meter kommer man inte långt med. Paul Schiller får sitta på första bänk när Steve ska dema den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-12 08:30

iPhone i skepnad av en iPod, med scrollhjulet som en nummerskiva för att slå nummer, komplett med ljudeffekter för nummerskivan..

Eller inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-12 08:46

Jo, för egen del tror jag mycket på Apple som 'pioneering' företag, och hoppas deras hårdvara kommer i bättre form.... snart!

Sedan får vi inte glömma att denna 'sjuklighet' inte kommer gå över snart.
Om det vi hoppats på inte kommer idag, är ju London Expot precis runt om hörnet. Och, kommer det inte då, ja, så sitter vi antagligen och hoppas på en release innan San Fransisco MW, och väntar förmodligen tills Januari.
Och då börjar det - för oss som hoppas på en fartboost med Intel-processorer - bli nära nog till att vänta till Developer's Expot (eller vad det nu heter), i juni.... etc....

Sjukligt kära, jo, 'guilty as charged'....

Ursprungligen av JohanK:

iPhone i skepnad av en iPod, med scrollhjulet som en nummerskiva för att slå nummer, komplett med ljudeffekter för nummerskivan..

Eller inte...

Jaaaa! Genialiskt! Små runda bluppar runt scrollhjulet med siffror... ljudeffekter, egentligen precis som vanligt på iPod (om man har det påslaget)... och så ett riktigt skrälligt RRRIIIINNG!!!! som ringsignal. Och risigt ljud förstås... Och hela rasket i bakelitsvart, utom hjulet! Frågan är om man inte måste vara lite kreativ med formen...

Kan inte någon som är flink med ett 3D-program, eller åtminstone PhotoShop, slänga ihop en skiss?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 10:56
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jaaaa! Genialiskt! Små runda bluppar runt scrollhjulet med siffror... ljudeffekter, egentligen precis som vanligt på iPod (om man har det påslaget)... och så ett riktigt skrälligt RRRIIIINNG!!!! som ringsignal. Och risigt ljud förstås... Och hela rasket i bakelitsvart, utom hjulet! Frågan är om man inte måste vara lite kreativ med formen...

Du talar om en produkt som redan finns - den märkliga B&O- och Samsungtelefonen Serene.

Ursprungligen av tei:

Du talar om en produkt som redan finns - den märkliga B&O- och Samsungtelefonen Serene.

Säker? Det är lite svårt att se, men är inte det bara en cirkulär knappsats (vilket funnits på en massa stationära telefoner tidigare). Jag menaer att man skulle dra runt fingret runt iPod-hjulet på bästa gammel-telefon-vis så det blir riktigt långsamt och opraktiskt, och låter rack-rack-rack-rack-rack! :rolleyes: Och så ska plasten se lite mer bakelit-aktig ut, fast svart är ju en bit på vägen förstås.

Mer lite mer allvarligt så ser Serene inte så illa ut. Det börjar ju nästan gå mode i att sätta knapparna så vidrigt opraktiskt att man garanterat ska slå fel (speciellt när Nokia försöker göra hipp design), och då är cirkeln relativt bra.

Skulle gärna se att de gjorde någon egen lösning på Windows media center. Snälla inte enbart en ipod med video - Apple bättre kan ni.

Ett ställe för att köpa film vore inte heller fel.

Sen så hoppas man mest på en rejäl speedbump av Pmacar och Pbooks trots att jag precis köpt dagens feting Pmac.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 09:12

Som jag antydde tidigare i tråden tycker jag Think Secret tappat enormt i trovärdighet sen stämningarna efter Tiger-läckan. Hur många olika bud har de kommit med de senaste veckorna egentligen? Oavsett vad Apple lanserar kommer de kunna säga:
1) Som vi antydde från början blev det inga nya iPods.
2) Som vi anade blev det nya iPods, men inga Video iPods, precis som vi sa för någon vecka sedan.
3) Som vi i sista minuten informerades om, lanserade Apple Video iPods.
Nåja, det roliga är att vi numera aldrig kan vara helt säkra på vad som kommer, till skillnad från förr, när det läckte lite bättre från Apple.
Jag skulle beställt en nano för någon vecka sedan, men jag avvaktar till ikväll och ser om det blir något annat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-12 09:16

Hur kan man följa det direkt???

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-12 09:52
Ursprungligen av Brisa:

Hur kan man följa det direkt???

tror att denna tråden kommer ha helt okey uppdatering...
annars lär det komma upp mer info här när folk börjar se vilken som är bäst

Ursprungligen av draags:

Skulle gärna se att de gjorde någon egen lösning på Windows media center. Snälla inte enbart en ipod med video - Apple bättre kan ni.

Problemet är att Apple (läs: Jobs) hittills hårdnackat sagt att datorn inte hör hemma i vardagsrummet och kopplad till tv:n, trots seglivade rykten om en set-top box från Apple. Men vi får väl leta efter ändrade formuleringar som antyder att Apple ändrat sig. Hittills har detta dock inte gått att se när det gäller en macvariant av Windows Media Center.

Ursprungligen av draags:

Ett ställe för att köpa film vore inte heller fel.

Ja, det vore en cool grej, en iTunes Movie Store, typ. Om några skulle lyckas med det vore det Apple. Men jag vet inte hur pigga på det de bakåtsträvande filmbolagen är. De är antagligen ännu svårare att få med än musikindustrin.

Ursprungligen av draags:

Sen så hoppas man mest på en rejäl speedbump av Pmacar och Pbooks trots att jag precis köpt dagens feting Pmac.

Det kommer nog, fast inte på dagens pressträff.

Ursprungligen av skamuel:

Som jag antydde tidigare i tråden tycker jag Think Secret tappat enormt i trovärdighet sen stämningarna efter Tiger-läckan. Hur många olika bud har de kommit med de senaste veckorna egentligen?

Det har verkligen varit rörigt de senaste veckorna. Men de har fortfarande några bra källor kvar, uppenbarligen (syftar på Mac mini-grejen som jag skrev om förut). Har de någon ryggrad så tar de bara credits ifall deras sista rapport är sann.

Ursprungligen av Brisa:

Hur kan man följa det direkt???

Det går inte så vitt jag vet, inte om du menar direktvideosändning. Men det kommer säkert att finnas sajter som rapporterar så fort de får veta något. Annars kan man ju ta det lugnt ikväll och göra något annat fram till åtta-nio och sen gå in på apple.com så får man veta precis allting...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 10:06
Ursprungligen av Adrian B:

Problemet är att Apple (läs: Jobs) hittills hårdnackat sagt att datorn inte hör hemma i vardagsrummet och kopplad till tv:n, trots seglivade rykten om en set-top box från Apple. Men vi får väl leta efter ändrade formuleringar som antyder att Apple ändrat sig. Hittills har detta dock inte gått att se när det gäller en macvariant av Windows Media Center.

Känns inte det bara lite som någonting vissa fans önskat sig? Har aldrig läst några riktigt solida rykten om en sådan maskin, hamnar nog snarare i kategorin önskningar typ Den Återupplivade Newton eller iTablet.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det vore en cool grej, en iTunes Movie Store, typ. Om några skulle lyckas med det vore det Apple. Men jag vet inte hur pigga på det de bakåtsträvande filmbolagen är. De är antagligen ännu svårare att få med än musikindustrin.

Någonting lär det nog bli, om än inte fullängdsfilmer, om det nu blir en Video-iPod. Sammanfaller ju med uppgifterna om en samtidig presskonferens hos BBC ikväll, samt det faktum att iTMS inte uppdaterade igår, som brukligt är på tisdagar (= någon förändring på gång). Men nu råspekulerar jag ju bara.

Ursprungligen av skamuel:

Känns inte det bara lite som någonting vissa fans önskat sig? Har aldrig läst några riktigt solida rykten om en sådan maskin, hamnar nog snarare i kategorin önskningar typ Den Återupplivade Newton eller iTablet.

Jo, hittills har det bara varit önskerykten så att säga. Vi är på steg 4.

Ursprungligen av skamuel:

Någonting lär det nog bli, om än inte fullängdsfilmer, om det nu blir en Video-iPod. Sammanfaller ju med uppgifterna om en samtidig presskonferens hos BBC ikväll, samt det faktum att iTMS inte uppdaterade igår, som brukligt är på tisdagar (= någon förändring på gång). Men nu råspekulerar jag ju bara.

Inte helt orimligt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 11:28
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, hittills har det bara varit önskerykten så att säga. Vi är på steg 4.

Ha, ha, den hade jag inte läst innan. Stämmer otäckt bra med verkligheten.

  • Medlem
  • 2005-10-12 10:22

Jag tror att de slår världen med häpnad och presenterar Intel-powerböcker (eftersom utvecklingen har gått fortare än planerat och de ändå inte har tillgång till vettiga PPC-proppar till bärbara) , video-iPodar och dubbla dualcore Powermacar (PPC) på 3,2 GHz. Dessutom tror jag att Island slår Sverige med 14-0 ,samtliga mål efter hands på Mellberg, att solen går ner i öster och att Steve Ballmer egentligen är en lugn och balanserad kille. Men det är bara vad jag tror...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-12 10:50
Ursprungligen av Giggs:

Jag tror att de slår världen med häpnad och presenterar Intel-powerböcker (eftersom utvecklingen har gått fortare än planerat och de ändå inte har tillgång till vettiga PPC-proppar till bärbara) , video-iPodar och dubbla dualcore Powermacar (PPC) på 3,2 GHz. Dessutom tror jag att Island slår Sverige med 14-0 ,samtliga mål efter hands på Mellberg, att solen går ner i öster och att Steve Ballmer egentligen är en lugn och balanserad kille. Men det är bara vad jag tror...

Det är alltid lika kul med hands-on så fort som möjligt.

Vi hade en representant för Apple Education USA här på besök igår. På frågan vad man hade att förvänta sig av dagens keynote så svarade han lite kryptiskt att "Vi bjuder inte in så mycket journalister för ett par mindre uppdateringar".

Måste säga att jag gillar deras telefon.

Ang. ett Media center så är det fortfarande så att Jobs sagt att han inte tror på att dra in datorn in i vardagsrummet och den biten kan man förvisso hålla med om. Det som däremot kan komma och som självklart är en önskedröm är en airport express med video ut och digitalt ljud ut så att man kan streama både bild och ljud - detta gör att man inte behöver ha datorn i vardagsrummet och detta gör att man kan ha en mediaserver på kontoret eller liknande - köpa fler Airports till andra rum utan att behöva köpa fler dyra datorer. Om man då kan ha en trevligare fjärrkontroll så är allt löst.

Tyvärr tror jag inte Apple släpper något likt detta, inte nu...

Däremot kanske moviestore - bara man inte behöver vänta hundra år förrän sverige får till det.

Ursprungligen av skamuel:

Ha, ha, den hade jag inte läst innan.

...trots att du citerade mig när jag länkade den tidigare...

Ursprungligen av draags:

Tyvärr tror jag inte Apple släpper något likt detta, inte nu...

Näe, inte jag heller, tyävrr. Men Apple får se upp, Microsoft är verkligen på offensiven när det gäller Media Center.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 12:13
Ursprungligen av m_hagman:

Kul mockup. Vem vet, det kanske inte är så långt från sanningen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 12:14
Ursprungligen av Adrian B:

Jag får skylla på att jag inte följde dina länkar...

Bevaka tråden