Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

Alla Powerbooksen har väl trådlöst WiFi sedan 4-5 år? dom låg väl långt långt före den första PCn på den biten..

http://www.apple.com/se/powerbook/wireless.html

även iBooken har trådlöst inbyggt!

http://www.apple.com/se/ibook/

Det är helt riktigt att alla Macar har trådlöst nätverk, men de har inte trådlöst Internet. Om du sitter på ett fik eller vid sommarstugan så kan du ju ifag köra Vodafone 3G internetabonnemang. För detta krävs ett PC-card med ett SIM-kort. Telia har samma lösning. Varför inte bygga in funktionen i maskinen och bara sätta dit en SIm-läsare. En annan fördel kunde vara att man kan läsa info från ett SIM direkt in i adressbok eller iCal.

/TM

Ursprungligen av Treasuremine:

Varför inte bygga in funktionen i maskinen och bara sätta dit en SIm-läsare.

Det finns ju så många olika tekniker för detta. I Europa har vi UMTS, i USA har det andra lösningar (har jag för mig), i Japan ytterligare andra. Edge finns, men används inte så mycket här i Europa. Osv. Det är inte lika enkelt som att t.ex. bygga in wlan eftersom det är en världsstandard.

Sen så har ju [i princip] alla redan en mobiltelefon och med bluetooth är det en lätt sak att koppla upp sig utan att behöva ansluta en enda sladd.

Och för det tredje så är detta ett väldigt dyrt sätt att surfa, så det är få förunnat att verkligen ha råd att göra det.

Pre-show Preparation prediction...

Perspective from Mr. J.

00.00 Fade out music.
00.02 Enter Stage. (From the right side. No, my right.)
00.03 Welcome everyone.
00.04 Talk about Apple.
00.05 Mention "Innovate" and "Innovative" at least four times in the next three sentences.
00.07 More iPods sold than McDonalds have sold burgers.
00.08 NEW IPOD - slimmer. Light as one CD in its jewel case. 40, 60 and 80GB. White (duh!), SILVER and BLACK.

00.09 40 and 50 versions AVAILABLE TODAY. 80 version available in like one or two month.

00.10 Talk about the iPod Nano. (Impossibly small. IMPOSSIBLY!)
00.11 More Nanos sold than any iPod-model ever. EVAR!
00.12 NEW IPOD DOCK - with airport express (802.11g) G.

Available next Friday. Only $99.

00.13 Talk about music.
00.14 iTunes Music Store has changed everything. (Except, maybe taste. Stupid UK people. Crazy Frog?)
00.15 Five gazillion podcasts. Like TiVo for radio.
00.16 Pull up pants.
00.17 Ten milliooo.ooon iTunes customers. With CREDIT CARDS.
00.18 iTunes New version has had a secret life and is full of hidden features.
00.19 Every song in the store now has a leaf with lyrics.
00.20 And, what do you know, the all new iPods can display the lyrics.
00.21 iPod Karaoke.

DEMO PHIL SCHILLER. (Phil enters stage and sings karaoke to "Hollaback Girl")

00.22 Talk about movies.
00.23 Joke about red curtain and Baz Luhrmann.
00.24 Joke about PIXAR
00.25 Pull up pants.
00.26 Run trailer for Cars.
00.27 Tell joke about iPod integration.
00.28 Laugh.
00.29 Piracy. Like four years ago for music.
00.30 Well, lets change that.
00.31 iTMS now also houses teh QuickTime Movie Store.
00.32 HBO. CNN. Disney. Warner Brothers AOL, Disney, ABC, ESPN, Bertelsmann... BBC. You know... Teh Posse.
00.33 Music Videos. Short films. TV-shows. Cartoons. Including "Chariots of Fur" feat. Road Runner. Beep, Beep! AND Feature films. Don't forget teh special deal with IngmarBergman.com. (H.264!)
00.34 $1.99 á flick or ~ rent them for $0.19 á pop.

AVAILABLE TO-DAY.

00.35 Watch a show on a computer screen? Ok, hardly great. Right? Right?
00.36 Introduce AirPort Express AV (802.11n). $129.
00.37 Sit down at Mac on the right side of the stage.
00.37 Drink a sip of Evian.

DEMO - Hey Phil? (Phil is in the livingroom, watches stream from Mac on stage.)

00.39 Well, what if you wanted to record a televison show like you do on your VCR?
00.40 Meet the Livingroom Mac©. (TLR Mac comes up from the floor on a pedestal wrapped in black velvet) The deception point of the digital hub. Like TiVo for the... Well, like TiVo. Only insanely better. Looks like a Mac Mini. But it even has an iPod dock!
00.41 And you can use all those DVDs that you own. Just convert them in the NEW QuickTimeMovieStore&Player application. For personal use. Version 8. The return of the volume-thumb-scroll-wheel! (Still brushed metal, though.)
00.42 The "Upgrade To Pro"-dialog will only appear if you didn't bought a movie or a video before closing down QuickTimeMovieStore&Player. Also, you will be able to watch movies in fullscreen for 30-minutes even if you haven't paid for the Pro version. The new QuickTimeMovieStore&Player is available as a free download from Apple.com starting to-day.
00.43 Drink a sip of Evian.
00.44 $500 for the 500GB version and $700 for the 650GB version. Comes in iPod white® or silver.
00.45 Silver version plays Blu-ray discs.
00.46 EPG works in the US today and in the rest of the world, like, later.

AVAILABLE TODAY.

00.47 Remote? Hold up iPod silver. This is the remote!

DEMO - Hey Phil? (Phil is still in the livingroom. Phil demos remote and walks up on stage.)

00.48 What if you want to watch a show on a Mac at work?
00.49 Just drop your iPod in the cradle, ahum. Dock! Sync your iPod and you're ready to go. And you know what? You CAN watch your flicks on your iPod!

DEMO - Pick up iPod video. (No Phil, I´ll do this one myself. Let go!) Just look at that screen. Absolutely simply gorgeous!

00.53 PIXAR short starring Mr. Incredible appears on the iPod screen. Mr. I talks about the new iPod Video and then introduces Gwen Stefani.
00.54. Gwen Stefani - first artist to sell one million digital downloads of a song. Karaoke version of Stefanis "Cool" starts...
00.55 Gwen enter stage and sings "Cool".
00.59 Thank Gwen. Thank everyone at Apple.
01.00 Fade in music.

END

IF any of this gets out pre-special-event-keynote, just announce Madonna Nano and nothing else.

00.01 Fade out music.
00.02 Welcome everyone.
00.03 Here it is. PINK. And. FLUFFY. The Madonna Nano.
00.04 1GB version and 2 GB version. $199 and $299.
00.05 Wait until you see the Jean-Paul Gaultier cases for this one.
00.06 Fade in music.

END

Ursprungligen av thevil:

Pre-show Preparation prediction...

Perspective from Mr. J.......

......END

Grymt Bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 00:09

Oki,, jag missuppfattade vad du menade!

thevil:,
Bästa jag har läst på länge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 00:10

Allt jag vill är att mac ska vara förstavalet för alla postställen!
Håller med, för vissa är det det, för andra inte. Med Intel under huvven kommer prestandan i vart fall vara identisk med Wintel och Apple kan då, får vi hoppas, bygga rediga monsterburkar (quad dual core maskiner ex).

Shake kanske är på frammars...?
Absolut, men det lider interfacemässigt något på Macen fortfarande jämfört med Linux. Mac-versionen har en ekonomisk fördel i att man får node-rendern gratis. Så i renderingskapacitet kan du få ett jävligt snabbt system.

men fortfarande är många program som tex AE långsammare mac.
Jasså? Visa gärna siffror på detta... Möjlighen att top-of-the-line, dual core dual cpu Wintelmaskiner piskar en G5:a idag, men innan de maskinerna kom låg G5:an på topp där.

Att folk helst skaffar en avid på windowsplattform som det mest proffessionella alternativet oroar mig.
Detta har inget med Windows att göra egentligen... Det har med att AVID tagit ett beslut att fokusera mer på Windows and MacOS och därför drar man över många användare dit. Men att "proffs helst skaffar AVID på Windows" skulle jag INTE säga är en korrekt bild av den verklighet jag sett. Hemskt många kör Final Cut Pro idag eller ser det som ett vettigt alternativ. Visserligen ligger en Final Cut maskin i en något annan klass än Smoke eller kanske en Symphony Nitris, men tänk på att dessa ligger i miljonklassen i kostnad - säkert fem gånger mer än en fullt utrustat FCP-maskin, med After Effects, Creative Suite - the rocks. Så nej, jag skulle säga FCP är ett högst realisiskt alternativ för ALLA inom pro-post. Det största hotet idag, om något, är Adobe, inte AVID.

Jag känner mig även orolig att den eftersläpande prestandan kommer att stämpla macen som det långsamma alternativet.
Som sagt "löser" Apple detta med Intelövergången. De kommer inte ha snabbare hårdvara än konkurenterna, men de kommer ha fördelen i mjukvaran.

Ursprungligen av Erik.dv:

Allt jag vill är att mac ska vara förstavalet för alla postställen!
Håller med, för vissa är det det, för andra inte. Med Intel under huvven kommer prestandan i vart fall vara identisk med Wintel och Apple kan då, får vi hoppas, bygga rediga monsterburkar (quad dual core maskiner ex).

men fortfarande är många program som tex AE långsammare mac.
Jasså? Visa gärna siffror på detta... Möjlighen att top-of-the-line, dual core dual cpu Wintelmaskiner piskar en G5:a idag, men innan de maskinerna kom låg G5:an på topp där.

Jag känner mig även orolig att den eftersläpande prestandan kommer att stämpla macen som det långsamma alternativet.
Som sagt "löser" Apple detta med Intelövergången. De kommer inte ha snabbare hårdvara än konkurenterna, men de kommer ha fördelen i mjukvaran.

Alla som klagar på att Apple ligger låååångt efter PCs när det gäller prestanda borde läsa detta test där G5or jämförs med några av de vassaste PCs som finns, bl.a. en Dual Core Opteron Boxx, testartikeln är ganska negativt inställt mot Apple men kollar man testresultaten så ligger inte G5:orna så risigt till speciellt om man tänker på att PCna som de battlar mot är försedda med RAID diskar och Dual Core Opteron burken är dyrare...
http://www.digitalproducer.com/articles/viewarticle.jsp?id=32951-1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 00:36

Exakt Simon, där ligger G5:an rel. bra till på After Effects men saggar efter på 3D-sidan (vilket har varit ett "problem" länge).

En Dual Core Dual CPU G5:a skulle göra susen.

Hoppas på det nu i veckan, men blir inte helt förvånad om det INTE kommer.

Wow, förutsatte du kopierat det från nånstans. Apflabbade bakom min skärm. Folk undrade vad jag höll på med. Vågade inte förklara, skulle bli alltför nördstämplad om jag berättade...

Leveranstider på Powermac G5 2x 2.3 Ghz 7-8 dagar.

Powerbook 15" tums kombo 5 dagar, 15" superdrive 6-8 dagar, 17" superdrive 5 dagar .

Så nya modeller verkar vara på gång, däremot är Powerbook 12" oförändrad, kanske på ut?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 15:56
Ursprungligen av ghost9999:

Leveranstider på Powermac G5 2x 2.3 Ghz 7-8 dagar.

Powerbook 15" tums kombo 5 dagar, 15" superdrive 6-8 dagar, 17" superdrive 5 dagar .

Så nya modeller verkar vara på gång, däremot är Powerbook 12" oförändrad, kanske på ut?

igår: Custom PB 15" Superdrive - 2-3veckor leverans.
idag: samma konfiguration - 6-8dagars leverans.

mycket underlig utveckling ändå.
anledningen till att leveranstiderna har höjts en aning skulle, i alla fall i custom-fallet, kunna vara att man flyttat verksamheten från Irland till Kina, samt att det där varit produktionsstopp av någon anledning. (Källa AC som kontaktat Apple ang lev)

beställde min Custom PB 15" Superdrive (CTO) för exakt två veckor sedan, när leveranstiden enl Apples sida skulle vara 3 dagar, men det lutar åt at det blir knappt 3 veckor för denna lev (med mycket tur)
sitter på nålar i vilket fall som helst, oavsett om jag går miste om en upphottad PB då jag inte kunde vänta längre. (detta var innan jag fick höra om 12oktober)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 17:49

Någon som vet när det börjar imorgon?
Kommer man att kunna följa det direkt?

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 17:50
Ursprungligen av Yes:

Någon som vet när det börjar imorgon?
Kommer man att kunna följa det direkt?

Yes!!

19.oo svensk tid är vad jag har hört.

Alltså...

...jag brukar inte..men nu...det är spännade. Har faktiskt väntat på en Powerbook länge......

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 18:01

Spännande!!!!!

Shit asså .. förväntansfull och drömmande.. för min egen del hoppas jag att de uppdaterar Airport Express Itunes med en videogrejj.. samt att de uppdaterar PB 12" med något roligt fräscht. Isf beställer jag en imorgon direkt. Tror dock att jag som ni alla andra kommer att bli besvikna.. men men vi får se

25 timmmar kvar! Antal tusen fattigare...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-11 18:10

För att sammanfatta tråden tycks alltså det främst vara önskningar om nya Powerbooks samt iPods dock verkar intresset för video-uppspelning rätt svalt. Och så den där 4x Intel-Cpu-Macen som det står om på Macfeber såklart

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-11 19:17

Jag ser hellre en 10" än en 13"

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:40

där har vi det!! iNano och Powernano :D.Btw hur lång bytesrätt har man på powerbooks?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:50

T minus 21h and counting

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 21:57

Allvarligt talat. Detta måste vara sjukligt. Jag går in på alla macsidor jag har varannan kvart bara för att se, känna, lukta, skissa vad som komma skall. Man kan ju på riktigt inte vara klok i huvudet som lägger ner liv och kraft i detta äppelföretag. Men som dom säger - är man kär så är man.

Ursprungligen av Kronér:

Allvarligt talat. Detta måste vara sjukligt. Jag går in på alla macsidor jag har varannan kvart bara för att se, känna, lukta, skissa vad som komma skall. Man kan ju på riktigt inte vara klok i huvudet som lägger ner liv och kraft i detta äppelföretag. Men som dom säger - är man kär så är man.

Tja, personligen fick man ju nästan ett sammanbrott igår när 99Mac var nere 7.5/h...
Tur att man har RRS och flera tabbar i webbläsarna nu för tiden, underlättar en del

Ursprungligen av Kronér:

Allvarligt talat. Detta måste vara sjukligt. Jag går in på alla macsidor jag har varannan kvart bara för att se, känna, lukta, skissa vad som komma skall. Man kan ju på riktigt inte vara klok i huvudet som lägger ner liv och kraft i detta äppelföretag. Men som dom säger - är man kär så är man.

Definitivt sjukligt, men det är en rätt spridd sjukdom i macvärlden, vi är många som kroniskt sjuka (no pun intended ) och rätt nöjda med det...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-11 22:02

I know the feeling Lasse

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:20

Bara varannan kvart? Här sitter man med fyra fönster uppe och trycker på refresh hela tiden

18h och 40min kvar nu

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:37

ojojoj, ni kommer nog att bli väldans besvikna...och inte är väl det så konstigt egentligen, det byggs ju upp en orimligt stor förväntan inför de här evenemangen

jag tror helt säkert på nya "vanliga" ipods i mindre version, möjligtvis någon uppdatering av powerbook, inte så mycket mer...inget jättestort och otroligt

Ursprungligen av oskarrr:

ojojoj, ni kommer nog att bli väldans besvikna...och inte är väl det så konstigt egentligen, det byggs ju upp en orimligt stor förväntan inför de här evenemangen

jag tror helt säkert på nya "vanliga" ipods i mindre version, möjligtvis någon uppdatering av powerbook, inte så mycket mer...inget jättestort och otroligt

Jag tror som du på rätt vanliga saker, jag tycker det är spännande ändå. Att bygga upp fantasiföreställningar är inte sunt, då blir man bara besviken och det helt i onödan. Men det är alltid kul med nya grejer och då och då händer det ju faktiskt att nåt extra trevlig presenteras (iPod nano var ju en sån grej rätt nyligt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 22:49
Ursprungligen av oskarrr:

ojojoj, ni kommer nog att bli väldans besvikna...och inte är väl det så konstigt egentligen, det byggs ju upp en orimligt stor förväntan inför de här evenemangen

jag tror helt säkert på nya "vanliga" ipods i mindre version, möjligtvis någon uppdatering av powerbook, inte så mycket mer...inget jättestort och otroligt

Du menar som sist, förra stora keynoten. INTEL...Ja du det var en svår dag, men den börjar kännas skönare nu med lite distans

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 08:43
Ursprungligen av oskarrr:

ojojoj, ni kommer nog att bli väldans besvikna...och inte är väl det så konstigt egentligen, det byggs ju upp en orimligt stor förväntan inför de här evenemangen

jag tror helt säkert på nya "vanliga" ipods i mindre version, möjligtvis någon uppdatering av powerbook, inte så mycket mer...inget jättestort och otroligt

"One more thing" är knappast en liten uppdatering av hd-ipodsen. Det brukar vara fina grejer som händer när Steve lägger de orden i munnen.

Kanske har dom arbetat med intel-processorer till powerbooksen i smyg, alltså parallellt för att de insett hur stort behovet av en uppdatering är?

Om det blir en video-ipod blir jag besviken. Men det är väl marknaden som styr.

Ursprungligen av tobot:

Kanske har dom arbetat med intel-processorer till powerbooksen i smyg, alltså parallellt för att de insett hur stort behovet av en uppdatering är?

Jag tror de vet *exakt* hur stort behovet är. Precis som behovet av PowerBook G5 varit i mer än ett år. Men det betyder inte att de kan göra det ändå, eftersom det varit tekniskt problematiskt. När det gäller PowerBook med Intel så finns inte de processor som Intel presenterat i sin roadmap och som skulle vara lämpliga, de kommer först nästa år. Så det handlar inte bara om att inse ett behov, det måste gå att genomföra också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 22:45

Lite grädde på moset innan Apple släpper sina saker. Ni med "nya" telefoner har något att gotta er med fram till imorgon! Salling Clicker 3.0 är ute nu.

Bevaka tråden