Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-06 18:03

DDR2 är än så länge ganska överskattat, på x86-fronten har dom knappast inmponerat utan presterar fortfarande sämre än vanliga DDR. Tvivlar på att Apple kommer lägga ner energi på att utveckla stöd för DDR2 när tekniken inte hinner bli bättre än DDR innan deras x86 släpps. Nu var det iofs ett par månader sedan jag senaste brydde mig om DDR2 på x86 men då var det iaf inget att hurra över.

  • Medlem
  • 2005-10-06 19:50

Även PCI-E är lite överhaussat. Jag råkar ha en dator med både DDR2 och PCI-E... enda skillnaden mot andra datorer, åtminstone i Windows, är att den är dyrare.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 20:12

Jag byggde en PC med senaste Intel-moderkortet, 128 MB PCI-Express 6600GT, 3Ghz P4 HT 770, 1GB DDR2 och 200GB hdd. Blev inte så fasligt dyrt, 9 500 ungefär. Och den känns riktigt snabb och trevlig, även om jag förstås föredrar att arbete med min mac. PC:n får stå i garderoben och göra allt grovjobb.

Bakom gardinerna gömmer sig en ny G5 produkt helt klart, eller åtminstånde nåt som dom är stolta över att ha gjort.
One More Thing-omskrivet-One Core Thing -nåt med en processorkärna, PowerBook.
Efter att han har visat PowerBooken så säger ha natt det finns en Last Thing, en Dual Core G5-
Sen på MW Expo så kommer nya Mac Minis och kanske en eMac.

OBS! Jag leker bara spågumma nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 22:38

PCI-E är väldigt bra för oss som jobbar med video. Det kommer mer eller mindre "revolutionera" prestanda för minitorering av HD eller högre upplösta bilder i realtidsarbete. Mycket väl kan program som Motion nyttja det också. Bl.a. har Silcon Touch sagt att man idag på en G5:a får c:a 20 fps i deras HD color correction system ut på HD-montior. Med PCI-E i macen skulle detta direkt kunna gå upp till full framerate.

Idag kan man få realtidsprestanda ut på datamontor men inte ut på videomoitor - det kräver för mycket bandbredd helt enkelt.

Men för vanligt jobb spelar det mindre roll (spel ex.) ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 22:48

Vad gäller prestanda litar jag inte för 5 öre på benchmark program. Jag ser hellre real-world-tester. Följande är hämtat från Macworld.com för en tid sen.

PowerBook 15" 1.67 Ghz vs Dual G5 2.3 Ghz

Cinema 4D: 255 vs 73s (3.5 ggr snabbare)
iMovie HD: 51 vs 35s (1.5 ggr snabbare)
iTunes: 136 vs 58s (2.4 ggr snabbare)
Photoshop CS: 120 vs 59s (2 ggr snabbare)
Compressor: 756 vs 232s (3,3 ggr snabbare)

GENOMSITT: 2,5 ggr snabbare

Vissa saker i program som FCP och Logic blåser ännu mer iväg på en G5:a jämfört med en G4:a. Såg ett gammalt test på Barefeats där en Dual 2.0 Ghz G5 var c:a 2.5 ggr så snabb som en 1.5 Ghz PB G4. Med Tiger, FCP5 och en Dual 2.7 pratar vi säkert 3.5 ggr så snabb maskin än en PB igen.

Räknar man in grafikkortet kommer du nog upp ÖVER 4 ggr så snabb maskin i praktiken. Notera att testerna jag hade liggandes här var på en Dual 2.3 G5 och inte värstingen på 2.7 Ghz. Tom en iMac G5 är 60% snabbare än en PowerBook.

Men allt handlar om vad man gör också.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller prestanda litar jag inte för 5 öre på benchmark program. Jag ser hellre real-world-tester. Följande är hämtat från Macworld.com för en tid sen.

PowerBook 15" 1.67 Ghz vs Dual G5 2.3 Ghz

Cinema 4D: 255 vs 73s (3.5 ggr snabbare)
iMovie HD: 51 vs 35s (1.5 ggr snabbare)
iTunes: 136 vs 58s (2.4 ggr snabbare)
Photoshop CS: 120 vs 59s (2 ggr snabbare)
Compressor: 756 vs 232s (3,3 ggr snabbare)

GENOMSITT: 2,5 ggr snabbare

Vissa saker i program som FCP och Logic blåser ännu mer iväg på en G5:a jämfört med en G4:a. Såg ett gammalt test på Barefeats där en Dual 2.0 Ghz G5 var c:a 2.5 ggr så snabb som en 1.5 Ghz PB G4. Med Tiger, FCP5 och en Dual 2.7 pratar vi säkert 3.5 ggr så snabb maskin än en PB igen.

Räknar man in grafikkortet kommer du nog upp ÖVER 4 ggr så snabb maskin i praktiken. Notera att testerna jag hade liggandes här var på en Dual 2.3 G5 och inte värstingen på 2.7 Ghz. Tom en iMac G5 är 60% snabbare än en PowerBook.
Men allt handlar om vad man gör också.

Visst till vissa uppgifter är G5 riktigt snabb men om man kollar Macworlds speedmark4 som är ett praktiskt test som består av 15 delmoment, så får en PB 1.67Ghz resultatet 135 och en Powermac G5 Dual 2.3Ghz får resultatet 226 vilket betyder att Powermac G5 i praktiken endast är 0.67 ggr snabbare än PBn i genomsnitt . iMac G5 får testresultatet 155 alltså bara ca 15% snabbare än PBn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 00:09

Mjo, kanske stämmer men de ställen CPU:n verkligen gäller är just renderingar. OSX i sig flyter på bra på min Dual G4/500 lixom. Då blir "speedmark" tester lite missvisande så scrollningen i Word spelar mindre roll för mig i det stora hela.

För de flesta tror jag FPS i spel, X ggr snabbare rendering i olika program är mest avgörande. Jag tror inte någon som sitter i After Effects eller Motion skulle säga "jo, men min G5 känns kanske 60% snabbre än PowerBooken jag tar med mig hem...". I dessa program pratar vi 3-4X prestandaökning.

På Macworld site är den snabbaste G5:an mot den snabbaste PB:n mellan 80% och 330% snabbare. Det är i min värld väldans skillnad

"Generellt" funkar OSX ganska bra på alla datorer vi pratar om.

Något som vore intressant att veta är om Speedmark 4 tar hänsyn till "real world working", dvs man gör flera saker samtidigt. Då kommer garanterat en Dual G5:a vara minst 2X snabbare i praktiken än en Singel G4 på nästan 1Ghz mindre per CPU.

Men igen, beror på vad man gör...

One more thing ska bli intressant och se vad det är för nått!

Senast redigerat 2005-10-07 00:20

Appropå Dual Core G5:or.... kommer det fortfarande att röra sig om dubbel-proppar i den traditionella bemärkelsen (alltså totalt fyra "kärnor") eller enkel-proppar?

Jag hoppas på en del nya PPC-maskiner:
G5 Mac mini till att börja med. De ska helst ha en 7200 HD. Skulle vara fint att kunna köpa den i ett prisvärt paket med en 17" cinema display BT mus och BT (allt till ett mänskligt pris förstås). Det är en tyst och fin liten dator som jag gärna skulle vilja ha till musikinspelning (min G4 iMac brummar lite väl mycket).

12" powerbook borde bli en 13" widescreen. Skulle kännas mer logiskt. Och varför kan de inte sätta i 7200v/min hårddiskar i serien? Om de har problem med att skaka fram nya CPUer så kan de ju trolla med lite annat för att förbättra prestanda en aning.

iPod med video känns trött. Med en portabel musikspelare kan man lyssna på musik med rätt hög ljudkvalitet men inte kan man kolla på film med god kvalitet på någonting som får plats i fickan? Tycker att Apple borde hålla sig till att göra produkter som är bra -inte bara för att andra tillverkare lyckas sälja mycket. Det skulle gå emot varumärket på något vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 02:03

Jag tror på en ipod med 17" skärm,, men det är iof bara vad jag tror ..

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 07:42
Ursprungligen av Fredric:

Jag tror på en ipod med 17" skärm,, men det är iof bara vad jag tror ..

Nej, den har nog samma storlek men med en inbyggd projektor!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 19:07
Ursprungligen av Fredric:

Jag tror på en ipod med 17" skärm,, men det är iof bara vad jag tror ..

Tyvärr kommer den bara med 15".

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 19:28

Fattar inte varför alla snackar om uppdateringar hela tiden. Det är mycket möjligt att det kommer en uppdatering på promacarna men de kommer i så fall inte ske här och troligtvis med mycket liten förbättring. "One more thing" har och kommer alltid vara inledningen av en ny produkt. Steve har bara använt den frasen när han ska presentera nått nytt.

Och vad jag kan minnas bara i iPod samanhang. Nano, Photo, U2, shuffle osv.

Har jag inte rätt??

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 19:46
Ursprungligen av FIIZ:

Fattar inte varför alla snackar om uppdateringar hela tiden...

Vi som har suttit snart ett halvt decenium med en sunkig PB 1,2 vill ju lägga veckopengen på något nytt. En PB 2,0 t.ex.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-10-07 20:21
Ursprungligen av FIIZ:

Fattar inte varför alla snackar om uppdateringar hela tiden. Det är mycket möjligt att det kommer en uppdatering på promacarna men de kommer i så fall inte ske här och troligtvis med mycket liten förbättring. "One more thing" har och kommer alltid vara inledningen av en ny produkt. Steve har bara använt den frasen när han ska presentera nått nytt.

Och vad jag kan minnas bara i iPod samanhang. Nano, Photo, U2, shuffle osv.

Har jag inte rätt??

När iMac G5 kom då..?

Jag tror på thinksecret.com han brukar ha grym koll på saker.
Han skriver oftast om ryktena sist av alla, men dom stämmer oftast.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-07 11:43

Läste på Cult of Mac, och tycker nog Leander Kahney har rätt i konstaterandet att Apple aldrig bjudit in till ett speciellt mediaevent för att presentera uppgraderingar av datorer. Dessa förpassas till pressreleaser eller möjligen som en parentes under en mässa.

http://www.cultofmac.com/index.php/2005/10/06/one_more_thing_special_event_not_about_p

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 16:30

Försökte precis beställa en 15 powerbook utan att lyckas. Det går att beställa om man vill ha högre spec på allting men det gick inte att beställa en vanlig.
Pratade med vår representant på Apple och han tyckte vi skulle vänta lite. Tyder på nya powerbooks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:49

Åhh guu va det pirrar nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:54

Appropå Dual Core G5:or.... kommer det fortfarande att röra sig om dubbel-proppar i den traditionella bemärkelsen (alltså totalt fyra "kärnor") eller enkel-proppar?

Det borde bli så, i vart fall på en av maskinerna. Det finns redan idag på x86-sidan så. Apple "måste" släppa en Dual Core Dual CPU maskin för att hålla sig ajour med vad som finns idag på den andra sidan.

G5:an har gått upp c:a 35% i prestanda på tre år, x86-orna stod ju stilla ett tag också men har under de senaste 12 månaderna gått upp sig ordentligt med Dual Core Configar.

G4:an har nästan stått stilla i 3 år (1.42 Ghz till 1.67 Ghz), men visst, vi pratar också där stationär vs portabel. I och för sig finns nu uppgraderingskort för G4:or på 2Ghz, men ännu har Apple inte släppt något åt det hållet.

Ur "dator uppbyggnadsynpunkt" så är en iBook, MacMini och PowerBook väldigt lika. Uppdaterar man CPU'n (och moderkortet) på iBook/MacMini kommer nog PowerBooken ligga väldigt nära till hands. Det vore onekligen lite bizzart om en iBook sprang ifrån en PowerBook i prestanda på CPU:n... Men just, PowerBooken var ju en "high-end" maskin för man betalar ju mer för den

Jag håller med om att det är konstigt att Apple INTE uppgradera saker på sin maskiner som skulle ge dem mervärde trots snabbare-CPU:er saknas. Ex. skulle PCI-E med SLI kunna ge en bra boost för tung 3D-grafik på G5:orna, eller bättre grafikkort som standard accross the line. Men Apple har alltid var lite "sega" på vissa fronter.

Att Apple aldrig tidigare lancerat en datorprodukt på ett separat event är oroande ja... Tidigare har de kommit i anknytning till expo's, wwdc eller bara i allmän tystnad uppdaterats.

Jag tror....

...att det blir nya Powerbooks. Det måste verkligen hända något där...förra uppdateringen var ett skämt! Folk har väntat i ett halvår minst!

Visst skulle det vara roligt om de precenterade Powerbook i svart, som en Nano?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 18:59

Händer det inget med PB nu blir det en HP NW8240. Jag har naturligvis kvar min PB 1,25.

Vill inte ha någon uppdatering, vill ha något nytt!

Jag ser fram emot och se hur besvikna (nästan) alla kommer bli efteråt. Så blir det alltid. Tycker den biten är halva nöjet.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-07 20:44
Ursprungligen av Rickard A:

Jag ser fram emot och se hur besvikna (nästan) alla kommer bli efteråt. Så blir det alltid. Tycker den biten är halva nöjet.

Kul inställning. Jag tror att de flesta av oss som spekulerar är mer realistiska än vi kanske låter, och det är väl som med mycket annat i livet - att drömma är roligt och berikar livet.

Ursprungligen av gurne:

Kul inställning. Jag tror att de flesta av oss som spekulerar är mer realistiska än vi kanske låter, och det är väl som med mycket annat i livet - att drömma är roligt och berikar livet.

Du vill ju bara missförstå mig men som macare måste man ju vara lite märkvärdig.

Efter en produktlansering spyr ju en stor mängd folk galla om hur besvikna de är när alla överhausade rykten inte visade sig stämma. Jag tycker det är roligt för det så oerhört förutsägbart och man tycker folk borde lärt sig med tiden men icke då.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-07 21:25

Jag vill inte alls missförstå dig och är knappast en speciellt märkvärdig person. Jag ville bara reagera lite på att du lät så skadeglad.

Jag håller däremot med dig om att det är riktigt onödigt att hålla på och efteråt älta sin besvikelse över att alla fantasirykten inte slog in. Det är en helt annan sak än att spekulera lite innan lanseringen.

Ursprungligen av gurne:

JJag håller däremot med dig om att det är riktigt onödigt att hålla på och efteråt älta sin besvikelse över att alla fantasirykten inte slog in. Det är en helt annan sak än att spekulera lite innan lanseringen.

Dåså, alltså är vi rätt överens egentligen. Perfekt avslutning på en hård arbetsvecka

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 21:26

tänk om de i alla fall kunde presentera en ipod med en duglig batteritid, ett sådant i sammanhanget litet krav verkar ju vara omöjlig att uppnå...det är nog det sämsta med dagens ipod, minst 40h tack!

Jag hoppas att de uppdaterar PB och tillför lite nytt innanför skalet, men att skalet ser likadant ut geometriskt.
Jag har de senaste månaderna utvecklat en väska specifikt till PB-serien, och håller på att ordna tillverkningen nu, antagligen via Sailcenter i Västervik (Marström, proffs på kompositer).
Skulle kännas tungt att fixa fram nya formar till nya geometrier, men det klart, kan de göra de tillföra mer aptitlighet så klagar man ju inte.

Bevaka tråden