Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 23:04

Oj, vad glad jag blev. Kändes som det skulle bli något åt ipod-hållet, men nu har det vänt. Nu kan man hoppas på nya pb igen. Bara en vecka kvar nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 23:28

Kom igen Apple. Överraska mig med något jag inte hade en aning om att jag är tvungen att ha men som kommer få mig att vara beredd att sälja bilen för att få råd med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-05 23:43

Intressant är att http://www.apple.com/movies finns men man får inte tillgång till den till skillnad från http://www.apple.com/music

Dags för någon finnig hacker att göra lite nytta kanske?

"The plot thickens."

Engadget:

Want some more evidence that Apple is getting ready to drop a video iPod on us next week? (Yeah, we know this contradicts what ThinkSecret reported earlier today about Jobs unveiling new Power Macs and PowerBooks.) Well, according to our good friends over at iLounge, earlier today BBC 6 accidentally let slip that, “Apple is set to unveil a new video iPod at the BBC Television Centre in London on October the 12th,” and that the company is “expected to reveal details of the new MP3 and video player as well as video bundles to be available from the company’s iTunes stores.” Stands to reason that the BBC would be one of Apple’s content partners — they’ve been notoriously forward-thinking in their plans to put their TV and radio show archives online — and somewhat suspiciously the broadcast mentioning the new iPod has since been pulled from the BBC’s website. The plot thickens.

Kanske dags att citera Gävles stolthet:

För vem ska jag tro på
tro på tro på när
Tro på när allt är såhär
Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-06 00:19

Ojojoj, vilken salig röra! Helt fantastiskt välregisserat känns det som. BBC-avslöjandet verkar ju tala ganska starkt för en iPod video trots allt. Verkar som att flera lyckades höra avslöjandet på BBC:s website innan den försvann därifrån (mystiskt att den försvinner om det inte är sant - om inte hela grejen är en bluff).

En hel vecka att spekulera fram och tillbaka på?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 00:11

I regel kommer Thinksecret ut med rel. säkra scoop. Hoppas verkligen de har rätt!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 01:05

Hoppas de passar på att uppdatera firmware för iPodsen också så man kan visa låttexter i iPoden och som iTuneshjälpen skryter med redan nu trots att det inte är möjligt...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-06 07:59

Men om det är BBCs arkiv så borde det ju bli gratis att tanka hem dom programmen/filmerna. Har för mig att BBC skulle göra hela sitt arkiv gratis förrut. Eller är det jag som minns fel?

iPod Nano kan visa låttexter redan nu

Jag tror det blir hårdvara - en ny Powerbook.
Inte så mycket mer - Powerbooken är snart ett år gammal och sist var det bara en speedbump.
Powerbook med intel kanske för att slå världen med häpnad.

Men å andra sidan är detta lagom i tid för julhandlen så något mer konsument inriktat också kanske.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2005-10-06 09:01

Steve kanske börjar med att visa uppdaterade PB och Powermacs för att sedan... "one more thing".... så kommer det en iPod video med film och videobställning från iTunes. Känns i alla fall väldigt Jobs.

  • Medlem
  • 2005-10-06 09:32
Ursprungligen av Mattias Hedman:

iPod Nano kan visa låttexter redan nu

Jag tror det blir hårdvara - en ny Powerbook.
Inte så mycket mer - Powerbooken är snart ett år gammal och sist var det bara en speedbump.
Powerbook med intel kanske för att slå världen med häpnad.

Men å andra sidan är detta lagom i tid för julhandlen så något mer konsument inriktat också kanske.

Det vore extremt korkat att släppa en Intel Powerbook nu. Vem vill ha en dator där man måste vänta in alla program? Jag tror att vi kommer att se Intel-optimerad mjukvara innan själva datorerna dyker upp. Om inte Photoshop finns för den nya plattformen är den ganska meningslös.

Ursprungligen av stfm:

Det vore extremt korkat att släppa en Intel Powerbook nu.

Det kommer inte att hända. Apple väntar in kommande processorer från Intel som inte ännu är klara (så vitt jag läst och själv tror), så det dröjer. Jag tror inte det kommer en mac med Intel före nästa sommar och även då är det inte alls säkert att PowerBook är först ut. Ryktet var tidigare iaf att de första Intel-macarna skulle vara konsumentmacar.

Jo det är låter mycket Steve det... men då är frågan vad som ska släppas i hårdvaruväg i Januari...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jo det är låter mycket Steve det... men då är frågan vad som ska släppas i hårdvaruväg i Januari...

Ja, det finns väl mycket annat som skulle kunna uppdateras i januari: iMac, iBook, Mac mini, eMac, AirPort, ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 10:37

"Ryktet var tidigare iaf att de första Intel-macarna skulle vara konsumentmacar."
Var inte snarare ryktet att G4-baserade maskiner skulle ersättas först, dvs Mac Mini, iBook och PowerBook? Alla tre skriker om mer kraft under huvven, men jag tror heller inte det skulle komma nu.

Å andra sidan är en Laptop troligen avsevärt mer komplicerat att göra än en stationär maskin. Eftersom detta blir Apples första "tour de x86" kanske det gör att man väljer att ex. ge sig på Mac Minin först - även om den påminner enormt mkt om en iBook så har man mer utrymme för fläktar, ingen begränsning vad gäller batteri osv.

Personligen hoppas jag på nya PowerBooker, G5:or (helst!) ev. att vi får se nya skärmar?

Ursprungligen av Erik.dv:

"Ryktet var tidigare iaf att de första Intel-macarna skulle vara konsumentmacar."
Var inte snarare ryktet att G4-baserade maskiner skulle ersättas först, dvs Mac Mini, iBook och PowerBook?

Njae, ryktet (som iofs kom innan Intel-bytet blev officiellt) var att det var på "lower-end computers such as the Mac Mini", se mitt inlägg om detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-06 17:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Personligen hoppas jag på nya PowerBooker, G5:or (helst!) ev. att vi får se nya skärmar?

Enligt Think secret skulle powerbookarna hottas upp med DDR2-minnen (snabbare bussar?). Borde inte det snabba upp dom rejält?

Think Secret har fått mera fakta: New iPod--but not video--on next week's itinerary

Since coming forward with information concerning Apple's anticipated announcements next week, sources have clarified that while the October 12 event will not deliver a video iPod, a lesser update to the full-size iPod will arrive alongside the new Pro Macs.

Ursprungligen av Adrian B:

Think Secret har fått mera fakta: New iPod--but not video--on next week's itinerary

Den här artikeln verkar ha uppdaterats sedan den först postades, nu har Think Secret mera info om nya PowerBook-modeller, bland annat högre upplösning på skärmarna, DDR2-minne och PowerPC 7448 (istället för dagens 7447A). Se mera i det här inlägget. TS höjer dock ett finger för att dessa hårdvaruuppgraderingar kanske kommer separat från detta "One more thing"-tillfälle, kanske bara som pressreleaser.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-09 14:02

Jag tror att det är iPod nano Madonna som det skrivs om i denna tråd, datumet stämmer och eventet är ju i samma lokal, som iPod U2 lanserades på. Men jag hoppas på en Movie- eller Videostore.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-09 14:39

PowerBook, PowerMac och nya skärmar. Sedan kan man fråga sig huruvida IntelMac kommer att innebära en ny design på "lådorna" och skärm (20", 23" och 30")?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 13:55

Ja, och "lower-end" inkluderar Mac Mini, iBook och PowerBook eftersom alla kör G4:or idag. Prestandan i dessa är idag förkastlig jämfört med iMac G5, PowerMac G5 och xServe G5.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, och "lower-end" inkluderar Mac Mini, iBook och PowerBook eftersom alla kör G4:or idag. Prestandan i dessa är idag förkastlig jämfört med iMac G5, PowerMac G5 och xServe G5.

Prestandan må vara dålig, men jag kan aldrig tänka mig att nån räknar PowerBook som low-end. Inte så länge den är prissatt som den är. Med det resonemanget kan kan ju säga att PowerMac också är low-end eftersom den knappt uppdaterats på 3 år nu, prestandamässigt.

Glöm inte att Steve pratade om "some great Power PC products yet to come" under WWDC.

Tycker inte att vi har sett några sådana produkter än, så vem vet

/M

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 15:42

PowerBook i sin nuvarande konfiguration är väl ganska lowend - iBook känns ju mer fräsch!

Apple måste uppdattera sina maskiner snart, annars kommer de att halka efter alldeles för mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 17:55

En markant skillnad mellan G4:orna och G5:orna är följande:

När PowerMac G5 kom för 3 år sen var den top-of-the-line på allt utom val av grafikkort. Vid samma tidpunkt var de stationära G4:orna långt efter resten av desktop-världen. Dessa var närmre 2ggr så snabba som PowerBöckerna är idag.

G5:orna håller fortfarande idag en bra ställning prestandamässigt mot x86, PowerBöckerna har halkat än mer efter. En top-of-the-line G5:a är säkert 3-4 ggr så snabb som top-of-the-line PowerBook, kanske mer på vissa punkter.

Nej, jag skulle inte kunna klassa en G5:a som Low-end med dessa premisser. Speciellt inte i Apples utbud av maskiner. Om low-end räknas till Mac Mini (1.5 Ghz G4) så ser jag en PowerBook (1.67Ghz) i stort lika slö. Den har andra lite mer high-end features, ja, men dessa påverkas inte av CPU-bytet.

Ursprungligen av Erik.dv:

En markant skillnad mellan G4:orna och G5:orna är följande:

När PowerMac G5 kom för 3 år sen var den top-of-the-line på allt utom val av grafikkort. Vid samma tidpunkt var de stationära G4:orna långt efter resten av desktop-världen. Dessa var närmre 2ggr så snabba som PowerBöckerna är idag.

G5:orna håller fortfarande idag en bra ställning prestandamässigt mot x86, PowerBöckerna har halkat än mer efter. En top-of-the-line G5:a är säkert 3-4 ggr så snabb som top-of-the-line PowerBook, kanske mer på vissa punkter.

Nej dual G5:orna är inte 3-4ggr snabbare än Powerbook G4 i praktiken.
http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=135353&doc2=123353

Powerbook G4 står sig ganska bra speciellt med tanke på den långsammare hårddisken.

Jag tror att oavsett vad som lanseras så kommer det inte att vara allting på en gång. Apple brukar alltid fokusera på en eller några produkter för att inte förvirra och tappa fokus. Även om Apple under den närmaste månaden skulle släppa en ny PowerMac, en ny PowerBook och en ny fullstor iPod (video eller inte video) så tror jag inte allting visas upp samtidigt.

Ursprungligen av Erik.dv:

När PowerMac G5 kom för 3 år sen var den top-of-the-line på allt utom val av grafikkort.

Jo, men sen dess har i princip inget hänt innuti PowerMacen, sånär som på några tiondels gigahertz.

Ursprungligen av Erik.dv:

G5:orna håller fortfarande idag en bra ställning prestandamässigt mot x86

Bättre än på G4-tiden, men inte lika bra ställning som när G5:an kom och macvärlden i princip var ikapp.

Ursprungligen av Erik.dv:

En top-of-the-line G5:a är säkert 3-4 ggr så snabb som top-of-the-line PowerBook, kanske mer på vissa punkter.

Jo, PowerBooken ligger efter, men en bärbar kommer ju *alltid* att ligga efter. (Sen kan man ju klaga lite på att folk hade fantasiföreställningar här om hur vi skulle få G5 i PowerBook redan för mer än ett och ett halvt år sedan, utan att förstå att det var tekniskt omöjligt då.)

Ursprungligen av Erik.dv:

Om low-end räknas till Mac Mini (1.5 Ghz G4) så ser jag en PowerBook (1.67Ghz) i stort lika slö.

Jo, fast definitionen low end och high end när det gäller macar har ju inte att göra med prestandan allena. Det spelar liksom ingen roll hur många varv PowerMacen kör runt en PowerBook, för en PowerBook är fortfarande den snabbaste och den dyraste bärbara macen man kan köpa och den är inriktad mot proffsmarknaden och inte vanliga konsumenter i första hand - alltså är den high end. Sen att den är sorgligt eftersatt och att det är obegripligt varför Apple inte valt att satsa på alla andra saker som faktiskt går att förbättre (som skärmen), det är en annan historia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 18:00

Kommer Dual Core Dual CPU G5:orna ut som de borde snart så är maskiner igen "on top" (DDR2 och PCI-E vore även uppskattat! ).

Vi får se vad eventet har att erbjuda!

Bevaka tråden