Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-03 13:46
Ursprungligen av apple4ever:

Zkronk, låter den nya Minin åxå mycket(som vissa säger)?

Inte än i alla fall, men jag har inte uppdaterat från 10.4 till 10.4.2 än heller, tänkte köra ett tag med 10.4 så jag vet hur mycket den låter först...
Som det är nu så sover man med den i samma rum utan några som helst problem, det var helt omöjligt med min gamla PC

Okej, kanske fläkt problemet är åtgärdat(om det nu fanns nåt)

Det är nog inte speciellt hårt tryck på PowerBook just nu (inte jämfört med en nylanserad iBook), så det är rätt rimligt att det går snabbt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-03 15:12

Det är nu en vecka sen jag beställde, och ingen ibook har synts till. Jag köpte inte via applestore så jag kan tyvärr inte kolla var den befinner sig för tillfället. Snart börjar jag klättra på väggarna...

Ursprungligen av Perc:

Det är nu en vecka sen jag beställde, och ingen ibook har synts till. Jag köpte inte via applestore så jag kan tyvärr inte kolla var den befinner sig för tillfället. Snart börjar jag klättra på väggarna...

Ojojoj, då får du troligen vänta mycket längre än oss som beställt via Apple Store. Apple konkurrerar nämligen med sina egna återförsäljare. De ordrar som Apple får in via Apple Store prioriteras…

Räkna med ytterligare ett par veckors väntan, tyvärr… Om inte längre!

Senast redigerat 2005-08-03 16:13
  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 16:20

Jag fick min mini 1,42 Ghz i fredags som jag best på onsdags kvällen
Snabbaste leveransen i Apples historia?

Yeah! Min iBook har äntligen nått Arnhem, Holland. Vågar jag hoppas på leverans imorgon?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-03 20:11
Ursprungligen av Jernberg:

Yeah! Min iBook har äntligen nått Arnhem, Holland. Vågar jag hoppas på leverans imorgon?

Här med

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 20:12
Ursprungligen av Calle Sandlund:

Jag fick min mini 1,42 Ghz i fredags som jag best på onsdags kvällen
Snabbaste leveransen i Apples historia?

Jag har aldrig hört talat om en leverans som har gått snabbare iaf. Grattis!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-03 21:18
Ursprungligen av Jernberg:

Ojojoj, då får du troligen vänta mycket längre än oss som beställt via Apple Store. Apple konkurrerar nämligen med sina egna återförsäljare. De ordrar som Apple får in via Apple Store prioriteras…

Räkna med ytterligare ett par veckors väntan, tyvärr… Om inte längre!

Måla inte f-n på väggen nu...

Nu har min leverans dykt upp hos TNT till slut. Det står 4 augusti som "Pick up date" så det verkar som om leveransen fram tills dess (för det har hänt rätt mycket från den 29 juli fram till idag, om man kollar infon från K&N på Apecode) inte har haft med TNT att göra. Frågan är väl om datorn fortfarande är kvar i Kina, jag misstänker starkt det....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 12:36
Ursprungligen av Adrian B:

Nu har min leverans dykt upp hos TNT till slut. Det står 4 augusti som "Pick up date" så det verkar som om leveransen fram tills dess (för det har hänt rätt mycket från den 29 juli fram till idag, om man kollar infon från K&N på Apecode) inte har haft med TNT att göra. Frågan är väl om datorn fortfarande är kvar i Kina, jag misstänker starkt det....

TNT tar, såvitt jag vet, över i Europa. Från det att TNT tar över brukar leverans till slutkund ske inom en-två dagar.

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

TNT tar, såvitt jag vet, över i Europa. Från det att TNT tar över brukar leverans till slutkund ske inom en-två dagar.

Det låter ju väldigt bra! Det väljer jag att tro på Än så länge finns ingen info om var försändelsen är på TNT:s sidor, men det kommer väl upp om ett tag antar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 13:15

Nu har finska applestore ändrat "Ready to ship" från tre dagar till "within 24 hours", nåt som rimligtvis borde betyda att dom kanske hinner prioritera även andra. Jag ser ett ljus i änden av tunneln...

Kan det inte plinga på dörren snart. Orkar snart inte vänta mer, jag får PANIK

03 aug 2005 06:17 Orebro Onforwarded For Delivery
03 aug 2005 06:15 Orebro Import Received
02 aug 2005 10:59 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
01 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
01 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
29 jul 2005 21:36 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jul 2005 12:25 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Det blir nog Panic som får lägga upp "Uppackningsbildserien"

Right?

Update: Nu har den nått Helsingborg. Jag bor i Gbg så jag får nog snällt vänta till imorgon…

Senast redigerat 2005-08-04 15:23

Skulle tro det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-04 14:56

Även om jag beställde på tisdagen då de nya Ibooken kom så har det inte hänt så mycket min verkar ha fastnat i kina och väntar på flyg har varit så i 3 dar och ingen information finns hos TNT.

det är ett jävla väntande i allfall.. Jag håller tummarna för dig Panic hoppas att du får din dator snart.

Adrian B >> Var finns din ibook nu?

Ursprungligen av what:

Adrian B >> Var finns din ibook nu?

Ja, om jag det visste...

Apecode säger följande:
Date Actual Status - Code Actual Status - Status Description - Shipping Point - ETA
03 aug 05 - 90 75 - truck arrived at final destination - CNSHA50 - 04 aug 05
02 aug 05 - 86 14 - booking slot obtained - KN Luxemburg
02 aug 05 - 30 10 - departed direct - NLAMS07 - 04 aug 05
02 aug 05 - 40 69 - accept scanned at EDC - NLAMS07 - 08 aug 05
31 jul 05 - 32 55 - flight departed - Kuehne & Nagel Shanghai
31 jul 05 - 32 05 - Flight Booked - Kuehne & Nagel Shanghai
29 jul 05 - 00 04 - Picking confirmed, EDI received - CNSHA50
29 jul 05 - 30 63 - handover at supplier - CNSHA50
29 jul 05 - 30 61 - Consignment Booking received from supplier - CNSHA50 - 08 aug 05

Hur man ska tolka det vet jag faktiskt inte. En truck har uppenbarligen nåt sitt mål i alla fall, men om det är en truck i Kina eller i Europa vågar jag inte säga...

TNT säger ingenting ännu, annat än att paketet plockats upp idag av dom. Jag antar att det dröjer lite till innan första raden med information kommer upp hos dom.

Ah, nu har TNT fått upp lite info:

04 Aug 2005 15:19 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
04 Aug 2005 15:09 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Jag verkar ligga efter de andra som redan haft Arnhem i några dagar nu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-04 15:28

Ser ut som den nått Holland Arnhem det ser jag på NLAMS07 som jag tolkar som NLAM (Nederland Arnhem) sen är det ju konsigt att det står CNSHA50 med truck CHSHA (China Shanghai) Har den sen åkt tillbaka??

Synd att de inte kan göra informationen mer lätt begriplig.

Ursprungligen av what:

Ser ut som den nått Holland Arnhem det ser jag på NLAMS07 som jag tolkar som NLAM (Nederland Arnhem) sen är det ju konsigt att det står CNSHA50 med truck CHSHA (China Shanghai) Har den sen åkt tillbaka??

Synd att de inte kan göra informationen mer lätt begriplig.

Ja, din teori stämmer rätt bra, utifrån de uppgifter som kommit fram på TNT nu (se mitt förra inlägg). Men jag kan verkligen hålla med om att de skulle kunna göra informationen lite tydligare. (TNT:s info är lite bättre iaf, kanske infon på Apecode egentligen mest är intern info..?)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-04 15:57

04 aug 2005 14:18 Malmo Import Received
03 aug 2005 20:09 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
03 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
31 jul 2005 03:18 Suzhou Shipped From Originating Depot
30 jul 2005 14:20 Suzhou Consignment Received At Transit Point

hmm tjapp så förhoppningsvis i hässleholm imorgon. men jag tror faktiskt inte jag får den förrän måndag. men jag har kommit till freds med detta och den egentliga dagen som kommer tära på mig är lördag. för på fredag kväll ska jag iväg på 20års fest och sen på söndag ska jag ytterligare på en 20års fest =)... men men hade varit nice om jag kunde få den imorgon.

Nähää klockan e efter 17:00 nu, så det blidde ingen ibook idag heller.

Ny bild på dig Adrian. Det ser nästan ut som om du har fått din ibook.

Ursprungligen av Panic:

Nähää klockan e efter 17:00 nu, så det blidde ingen ibook idag heller.

Äsch, vad tråkigt. Men imorgon måste du ju få den i alla fall.

Ursprungligen av Panic:

Ny bild på dig Adrian. Det ser nästan ut som om du har fått din ibook.

Det var dagen efter jag gift mig, för två och en halv vecka sedan, nästan ännu bättre än en ny mac

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 18:20
Ursprungligen av Adrian B:

Det var dagen efter jag gift mig, för två och en halv vecka sedan, nästan ännu bättre än en ny mac

Men bara nästan?

Ursprungligen av Kristjan:

Men bara nästan?

Well, jag vågar väl inte säga något annat på ett macforum som detta...

Tack, what. Du verkar ligga någon dag efter mig. Men det är lustigt hur olika uppgifterna är för beställningar som ändå är så lika.

Min ligger i Helsingborg, jag bor i Göteborg. Så jag ringde till TNT för att kolla hur stor sannolikheten är att jag får den imorgon (fredag). Han kollade upp kollinumret och sa "Njaaa, alltså, den ska egentligen inte levereras förrän på måndag, men det är inte omöjligt att den levereras imorgon". Det visar sig att Apple inte skickar med "snabbast möjliga", utan TNT har 6-7 arbetsdagar på sig att leverera.

Men jag har ett ess i ärmen. Min polare jobbar sedan tre veckor på TNT, så om den inte körs ut till mig imorgon kan han säkert ta den med sig hem efter jobbet imorgon (han har inte ruttten inne i city…)

Yeah!

Ursprungligen av Jernberg:

Det visar sig att Apple inte skickar med "snabbast möjliga", utan TNT har 6-7 arbetsdagar på sig att leverera.

Äsch då. Snål-Apple.

Ursprungligen av Jernberg:

Men jag har ett ess i ärmen. Min polare jobbar sedan tre veckor på TNT, så om den inte körs ut till mig imorgon kan han säkert ta den med sig hem efter jobbet imorgon (han har inte ruttten inne i city…)

Fusk!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 21:45
Ursprungligen av what:

Ser ut som den nått Holland Arnhem det ser jag på NLAMS07 som jag tolkar som NLAM (Nederland Arnhem) sen är det ju konsigt att det står CNSHA50 med truck CHSHA (China Shanghai) Har den sen åkt tillbaka??

Synd att de inte kan göra informationen mer lätt begriplig.

he he - utan att även ha beställt en iBook, blev jag allt för nyfiken till att inte kolla upp shipping koderna.

prövade att söka på Google, utan de två sista siffrorna på slutet av varje, och fick upp en del interessanta svar.
det visar sig att den fem-teckniga koden är internationella stads-koder.

se här (läs URL'n):
cnsha/shanghai
http://www.timegenie.com/city.time/cnsha
nlams/amsterdam
http://www.timegenie.com/city.time/nlams/

en google sökning på CNSHA ger detta
och en google på NLAMS ger detta

nu vet jag i varje fall vart jag skall rikta mina tankar när datorn inte kommit fram...

Bevaka tråden