Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dayweed:

ETA betyder ju Estimated Time of Arrival, så den borde ju komma till dig imorgon vad jag vet.. Tro inte på vad jag säger, men det borde ju vara så i alla fall. När beställde du din?
Många har sagt att den information man får är rätt dålig och jag håller med, men det är som sagt bara att vänta. Jag måste också vänta tyvärr. :/

Jag beställde min förra lördagen (27/8) vilket då är fem arbetsdagar sedan. Så om den kommer imorgon kommer jag hoppa av lycka samt riva kartonger! Men man skall ju inte vara för optimistisk!

Hoppas på att septembertomten kommer tidigt!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-04 16:51

Åh, äntligen har man fått sitt konto aktiverat här på 99mac.se. Har suttit och läst forumet i 2 veckor nu. Lite mer till och med. Men äntligen kan jag få skriva att jag också beställt en ibook 12".

Det blev en iBook 12" med 1024 ram, 40GB HDD, combo-läsare och Radeon 9550.

Har väntat i snart 3 veckor på den. Var inne på Janssons här i Helsingborg och beställde den. Tråkigt att leveranstider ska vara så förbannat långa bara för att man beställer med lite extra minne.

Helt ny användare inom mac kommer jag vara. Känns skoj att få prova på något annat än Windows.

Beställt och fått!

Såg denna tråden i slutet av juli... försökte redan då bli medlem, men inte förrän idag blev mitt konto aktiverat.

Läste under veckorna era inlägg om beställningar - beställde själv, läste hur ni följde era iBooks via TNT - följde själv min skatt..., läste hur ni fick era - fick själv min, allt utan att kunna kommunicera med er! Men jag beställde min iBook 12" den 10 augusti, fick den den 16:e. DET bär jag nöjd med. Helnöjd. Liksom med datorn...

iBook 12" 1 GB internminne 80GB hårddisk

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-04 17:57

Varför inte köpa till 512 MB från t.ex Webhallen? Blir ju rätt dyrt om man ska köpa 1 GB från början :/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-04 23:31

Fan vad tur du har i så fall. Men det kan väl inte stämma? Det är väl 7-8 leveransdagar, alltså arbetsdagar?
Jag menar, jag beställde min 26/8 på en fredag och igår lördag blev den skickad liksom, då kan den ju KNAPPAST komma imorgon..?

Nej, man ska ju inte det. Men du kanske beställde en standardkonfigurerad iBook och då går ju leveransen fortare kanske..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 00:03
Ursprungligen av dayweed:

Nej, man ska ju inte det. Men du kanske beställde en standardkonfigurerad iBook och då går ju leveransen fortare kanske..

Var inne på Luleås nyöppnade Apple Store i tisdags och hade tillsammans med en kompis en lång diskussion med anställd inför våra köp av powerbook.
Självklart kom vi in på leveranstid, då information i denna stil gavs oss (kan inte återge ordagrant):

En specialbyggd dator (powerbook i mitt fall) går mycket snabbare att få levererad, eftersom dessa skickas från lager på Irland, eller dylikt. Någonstans i Europa var det. 1-2 veckors leveranstid.
En standarddator däremot skickas från Shanghai och hade tydligen normal leveranstid på 4-6 veckor.

Kan självklart inte garantera någonting, men detta var i princip de svar jag fick.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-05 07:31
Ursprungligen av svampmoln:

Var inne på Luleås nyöppnade Apple Store i tisdags och hade tillsammans med en kompis en lång diskussion med anställd inför våra köp av powerbook.
Självklart kom vi in på leveranstid, då information i denna stil gavs oss (kan inte återge ordagrant):

En specialbyggd dator (powerbook i mitt fall) går mycket snabbare att få levererad, eftersom dessa skickas från lager på Irland, eller dylikt. Någonstans i Europa var det. 1-2 veckors leveranstid.
En standarddator däremot skickas från Shanghai och hade tydligen normal leveranstid på 4-6 veckor.

Kan självklart inte garantera någonting, men detta var i princip de svar jag fick.

Då har killen vänt på det totalt (eller jag som vänt på det)..

En Specialbyggd (BTO) måste beställas från fabrik (shanghai) för att större hårddisk och saker ska stickas in.

En standardkonfigurerad däremot lagerhålls och skickas i stort sett direkt.

Ursprungligen av bogg:

En Specialbyggd (BTO) måste beställas från fabrik (shanghai) för att större hårddisk och saker ska stickas in.

Ja, jag kan bekräfta att min nya iBook (BTO med 100 GB hårddisk) skickades från Shanghai.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-05 08:04
Ursprungligen av svampmoln:

Var inne på Luleås nyöppnade Apple Store i tisdags och hade tillsammans med en kompis en lång diskussion med anställd inför våra köp av powerbook.
Självklart kom vi in på leveranstid, då information i denna stil gavs oss (kan inte återge ordagrant):

En specialbyggd dator (powerbook i mitt fall) går mycket snabbare att få levererad, eftersom dessa skickas från lager på Irland, eller dylikt. Någonstans i Europa var det. 1-2 veckors leveranstid.
En standarddator däremot skickas från Shanghai och hade tydligen normal leveranstid på 4-6 veckor.

Kan självklart inte garantera någonting, men detta var i princip de svar jag fick.

Aha, där ser man. Hur kommer det sig att en standarddator kan levereras på 4-6 veckor när en specialbyggd går på 1-2 veckor? Nåja, vi får se hur långt min kommer idag. Ska kolla Apecode imorgon tänkte jag eller så. Har fått vänta en vecka nu, så det lär väl bli en till nu.

Hoppas du får din snart då

Ursprungligen av dayweed:

Fan vad tur du har i så fall. Men det kan väl inte stämma? Det är väl 7-8 leveransdagar, alltså arbetsdagar?
Jag menar, jag beställde min 26/8 på en fredag och igår lördag blev den skickad liksom, då kan den ju KNAPPAST komma imorgon..?

Nej, man ska ju inte det. Men du kanske beställde en standardkonfigurerad iBook och då går ju leveransen fortare kanske..

Min ibook som jag väntar på är inte standard. Det vill säga att jag har lagt in en större hårddisk. (80gb)
Jag utnyttjade csn och beställde en ipod mini med. Och den skulle jag ha gravering på också.

Det är ju lite knepigt det här med information och leverans tider. Vore förträffligt bra om de hade hela världens centrallager i Sverige! Finns nog någon liten byhåla som skulle glatt husa dem med plats att bygga!
önskedröm kanske!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-05 10:18
Ursprungligen av almdudler:

Min ibook som jag väntar på är inte standard. Det vill säga att jag har lagt in en större hårddisk. (80gb)
Jag utnyttjade csn och beställde en ipod mini med. Och den skulle jag ha gravering på också.

Det är ju lite knepigt det här med information och leverans tider. Vore förträffligt bra om de hade hela världens centrallager i Sverige! Finns nog någon liten byhåla som skulle glatt husa dem med plats att bygga!
önskedröm kanske!

Min är inte heller standard. Körde med 60 GB hårddisk.
Jag utnyttjade också CSN-rabatten men jag beställde inte med någon iPod.

Ja, det är väldigt knepigt tycker jag. Haha, precis. Men alla stora företag har sina stora fabriker utomlands..

Hoppas du får din snart då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 12:00

En kompis ska switcha nu och beställde en iBook 14" med 80GB hårddisk och en iPod med CSN/mecenat i torsdags.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-05 12:20

Kul för din kompis! Hoppas han blir nöjd med den. Jag beställde en 12" förra fredagen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-05 16:58

Trevligt, nu börjar det hända saker här!

04 sep 05 32 55 flight departed CNSHA50 12 sep 05
04 sep 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
03 sep 05 00 04 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
03 sep 05 30 63 handover at supplier CNSHA50
03 sep 05 30 61 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 12 sep 05

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-05 17:03

Jag beställde nästan först av alla här och har ännu inte fått min eftersom den kanaliseras via ingram micro och diverse andra mellanhänder som inte direkt prioriteras av apple.

Idag bestämde jag att det fick räcka, så nu väntar jag på en PB12" superdrive istället. Den borde komma imorgon, och i det här skedet skiter jag ärligt talat i att en uppdatering väntar runt hörnet.

Rätt sjukt egentligen... man går och väntar och väntar och blir allt mer less på apple för varje ibook-lös dag som går, och vad gör man... jo, man beslutar att ge dom ÄNNU mer pengar. Är det här början till medlemskapet i Steve Jobs sekt tro?

Så här står det dock om min ibook:
02 sep 05 30 10 departed direct CNSHA50 05 sep 05
01 sep 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 07 sep 05
01 sep 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
31 aug 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
mm...

Och för ipoden:
05 sep 05 40 69 accept scanned at EDC Apple, Shanghai 05 sep 05
02 sep 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
01 sep 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
01 sep 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
mm...

Verkar komma i två olika sändningar. Hur som helst hoppas mna att de kommer båda om två minuter men skulle mer nästan tippa på i slutet av veckan då det fortfarande nämns om Shanghai...

Woho! Processing order!
ETA: On or before 12/09/2005

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-06 09:41
Ursprungligen av almdudler:

Så här står det dock om min ibook:
02 sep 05 30 10 departed direct CNSHA50 05 sep 05
01 sep 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 07 sep 05
01 sep 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
31 aug 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
mm...

Och för ipoden:
05 sep 05 40 69 accept scanned at EDC Apple, Shanghai 05 sep 05
02 sep 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
01 sep 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
01 sep 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
mm...

Verkar komma i två olika sändningar. Hur som helst hoppas mna att de kommer båda om två minuter men skulle mer nästan tippa på i slutet av veckan då det fortfarande nämns om Shanghai...

Din och min iBook ligger rätt nära varandra. Jag menar, vi har samma status fast du har 'departed direct CNSHA50" Min status är accept scanned at EDC, så jag borde ju få det senare också, departed direct alltså.

Ursprungligen av dayweed:

Din och min iBook ligger rätt nära varandra. Jag menar, vi har samma status fast du har 'departed direct CNSHA50" Min status är accept scanned at EDC, så jag borde ju få det senare också, departed direct alltså.

Jo det kan nog mycket väl stämma! Hur som helst hoppas jag att det är olidligt snart då ETA: 5/9 vilket borde varit igår... Men nu står det på mina beställningar iallafall:
truck arrived at final destination Apple, Shanghai och CNSHA50...

Vilket borde tyda på att den åkte runt i Shanghai ett tag kanske skulle tjacka lite kinesmat på vägen hit! Vore trevligt om man fick det med! Vad vet jag?
Så det där med ETA skall man nog inte lite på så vida det inte står för att nästa operation i logistik länken skall vara klar det datum som skrivs. De borde ha någon manual där man kunde tyda dessa koder och meningar. Eftersom de har gjort en hel separat sida för bara att spåra Apple's paket borde tjugo meningar till inte vara så svårt!

Men som sagt vad vet jag? Är bara en simpel studerande konsument!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-06 21:53
Ursprungligen av almdudler:

Jo det kan nog mycket väl stämma! Hur som helst hoppas jag att det är olidligt snart då ETA: 5/9 vilket borde varit igår... Men nu står det på mina beställningar iallafall:
truck arrived at final destination Apple, Shanghai och CNSHA50...

Vilket borde tyda på att den åkte runt i Shanghai ett tag kanske skulle tjacka lite kinesmat på vägen hit! Vore trevligt om man fick det med! Vad vet jag?
Så det där med ETA skall man nog inte lite på så vida det inte står för att nästa operation i logistik länken skall vara klar det datum som skrivs. De borde ha någon manual där man kunde tyda dessa koder och meningar. Eftersom de har gjort en hel separat sida för bara att spåra Apple's paket borde tjugo meningar till inte vara så svårt!

Men som sagt vad vet jag? Är bara en simpel studerande konsument!

Jo, det kan nog stämma, yes.. Hm, men det låter ju iofs bra det där med 'truck arrived at final destination' .. Har fått den också fast då gällande min Mac mini.

Haha jag tror nog knappast det. Värst om du får med någon jäkla sjukdom som dom har haft, jag vet inte
Hur menar du? "..för att nästa operation i logistik länken skall vara klar det datum som skrivs." På min står det nu, det senaste som tillkommit i alla fall "departed direct" och så står det ETA 07 september, imorgon alltså. Annars står det ETA 12 september. Precis, jo, de borde finnas någon manual man kan checka efter vad alla meningar betyder, men vissa kan man ju faktiskt tyda själv. Jag har fått "NLAMS07" och jag har ingen aning om vad det är. Nederländerna? Ingen aning!

Haha, det är jag med kan man ju säga då ;p

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 17:35

hej! äntligen har man blivit medlem...
hur som hälls så har jag fått min 14" ibook och den tog 3 dagar från första byggdagen till att dom bankade på min dörr.
inga problem alls...fick den för 3 veckor sen och är helnöjd.
Bättre dator kunde jag inte ha hoppats på

he he...

Så... jag har med spänning följt denna tråd och när jag beställde min iBook 12'' förr förra onsdagen så har jag spårat försändelsen varje timma. Nu har jag fått den.. det tog ca 9 dagar tills den kom och jag är helt förälskad. Jag har kört Peze i alla år och är en ganska avancerad användare.. Problemet är att det skall man inte behöva vara. Jag vill bara att grejorna skall funka.. Slippa uppdatera Ad-Aware, virusprogram och Service pack hit och dit.
Att starta iBook:en var en dröm. Mitt trådlösa nätverk hittade den direkt (tack till den som skrev att man skulle sätta $ framför nyckeln) och resten av inställningarna gick som en dans.

Nu..har jag massor med frågor..Men de ställer jag i rätt forum (efter att först ha sökt i forumen )

Känner mig välkommen

ru4real?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-05 17:36

Det låter jävligt tråkigt det där att den inte kommit ännu

Hur kommer det sig att du kör på en PB12" istället? Är det från samma bolag nu eller från AppleStore?

Haha, ja, man kan ju undra.. Du avbryter en beställning på en iBook12" och köper dig en PB12" istället ;P

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-05 18:03

Samma bolag, men den här fanns i lager. Borde anlända imorgon om turen är på min sida.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-05 18:53

Det låter ju bra det.

Någon som kan tyda detta?

05 sep 05 40 69 accept scanned at EDC CNSHA50 12 sep 05
05 sep 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
04 sep 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-06 00:00

Gah, jag är verkligen trött på att vänta. Iofs ser jag nu på min lilla orderbekräftelse att det "bara" är två veckor sedan jag beställde min iBook. Han sa iofs att det kunde ta lite tid eftersom att alla deras ex var slutsålda redan. Vet inte hur lång tid det tar innan de får in nya. Men jag är i väntans tider med allt känns det som. :/ Nya mobilen har heller inte kommit, och det är 3 veckor sedan.

Min är äntligen i europa:

Citat:

Datum Tid Ställe Status
05 sep 2005 23:22 Eindhoven Shipped From Originating Depot

  • Medlem
  • 2005-09-06 09:13

Den har varit i Europa hela tiden. De har ett lager i Eindhofen i Holland där de skickar ut dem ifrån.

Ursprungligen av erict200:

Min är äntligen i europa:

Ursprungligen av Korsriddaren:

Den har varit i Europa hela tiden. De har ett lager i Eindhofen i Holland där de skickar ut dem ifrån.

min skickades från Shanghai.

dayweed. det gick riktigt snabbt från det att datorn kom till eindhoven till den kom till sthlm.
6 sep 2005 09:19 Stockholm Out For Delivery
06 sep 2005 07:30 Stockholm Import Received
05 sep 2005 23:22 Eindhoven Shipped From Originating Depot
05 sep 2005 09:17 Eindhoven Consignment Picked Up

  • Medlem
  • 2005-09-06 18:25

Originating depot betyder ursprungslager, jag drog självfallet den slutsatsen, då även min iBook skickades ut därifrån. Var din custombyggd då?

Ursprungligen av erict200:

min skickades från Shanghai.

dayweed. det gick riktigt snabbt från det att datorn kom till eindhoven till den kom till sthlm.
6 sep 2005 09:19 Stockholm Out For Delivery
06 sep 2005 07:30 Stockholm Import Received
05 sep 2005 23:22 Eindhoven Shipped From Originating Depot
05 sep 2005 09:17 Eindhoven Consignment Picked Up

Bevaka tråden