Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dayweed:

Nä, okej. Jag tycker ändå det är bra att registrera sig innan man får använda datorn. Apple får väl uppgifterna skickade till sig, eller hur är det? Annars kan man ju strunta i det, kommer ändå inte köpa till AppleCare om det är det allt handlar om med registrering i början.

Ett skäl till att det borde vara tydligare att man kan hoppa över registeringen är att det inte finns någon anledning att registera om sig varje gång man installerar om systemet. Jag brukar göra en totalrensning och ominstallation en gång per år och jag tror knappast det gagnar Apple att få samma uppgifter varje år, det ställer bara till det för dom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-09 12:22
Ursprungligen av Adrian B:

Ett skäl till att det borde vara tydligare att man kan hoppa över registeringen är att det inte finns någon anledning att registera om sig varje gång man installerar om systemet. Jag brukar göra en totalrensning och ominstallation en gång per år och jag tror knappast det gagnar Apple att få samma uppgifter varje år, det ställer bara till det för dom.

Det låter ju bra i och för sig. Du gör alltså en clean ominstallation en gång om året? Jag har inte hunnit använda min Mac ens ett par månader innan jag sålde den. Och snart blir det ju en iBook Så egentligen behöver man inte fylla i några uppgifter alls om sig själv? Men man borde ju komma till där man ska ställa in internetanslutningen?

BTW, hur går det med din iBook Adrian? Fortfarande i Örebro?

Ursprungligen av dayweed:

Det låter ju bra i och för sig. Du gör alltså en clean ominstallation en gång om året? Jag har inte hunnit använda min Mac ens ett par månader innan jag sålde den. Och snart blir det ju en iBook Så egentligen behöver man inte fylla i några uppgifter alls om sig själv? Men man borde ju komma till där man ska ställa in internetanslutningen?

Jo, ungefär en gång om året, det är inte så exakt, men då och då brukar jag göra en rejäl rensning. Om inte annat så kom ju Mac OS X ut i en ny större version en gång om året förut, även om tempot gått ner nu.

Näe, man behöver inte fylla i nånting. Men om man avslutar för att hoppa över registeringen missar man ett gäng rutor att fylla i för bland annat nätverksinställningarna med mera (även e-post och annat). Men är man van så vet man ju var man ska göra dessa.

Ursprungligen av dayweed:

BTW, hur går det med din iBook Adrian? Fortfarande i Örebro?

DEN KOM NYSS! Så nu är det julafton här, hur ska jag få något jobb gjort nu?

Jag ringde förövrigt TNT förut idag när det fortfarande bara stod Örebro. Då sa damen där att den skulle komma till mig idag, att den var ute för leverans. Så jag antog att hon hade rätt och att de varit kassa på att registera uppgifter för hemsidan. Och så var det.

Grattis Adrian!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-09 21:55
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, ungefär en gång om året, det är inte så exakt, men då och då brukar jag göra en rejäl rensning. Om inte annat så kom ju Mac OS X ut i en ny större version en gång om året förut, även om tempot gått ner nu.

Näe, man behöver inte fylla i nånting. Men om man avslutar för att hoppa över registeringen missar man ett gäng rutor att fylla i för bland annat nätverksinställningarna med mera (även e-post och annat). Men är man van så vet man ju var man ska göra dessa.

DEN KOM NYSS! Så nu är det julafton här, hur ska jag få något jobb gjort nu?

Jag ringde förövrigt TNT förut idag när det fortfarande bara stod Örebro. Då sa damen där att den skulle komma till mig idag, att den var ute för leverans. Så jag antog att hon hade rätt och att de varit kassa på att registera uppgifter för hemsidan. Och så var det.

Ah, det är väl bra att göra en rejäl rensning på alla datorer även om det är Mac OS X

Precis. Det enda jag ska fylla i är nätverksinställningar för AirPort och så vidare när jag fått min iBook.

Åh, vad kul Det lär du nog inte få alls nu på ett tag. Kom den till ditt jobb eller?

Det är bra att man kan ringa TNT och fråga om den är ute för leverans när man inte själv ser hur det ligger till. En polare jag kände kollade TNT hela tiden när han hade beställt en iBook. Men så är det ju. Det är en iBook

Ha det så kul med din nya iBook. Själv väntar jag på att få sluta jobba på fredag och så måste jag vänta ytterliggare ~3 veckor för att få lönen, SEDAN kan jag beställa min iBook. Så jag kommer också till den ljusa sidan snart. Hade en Mac mini innan också. Mycket nöjd med den.

Ursprungligen av dayweed:

Åh, vad kul Det lär du nog inte få alls nu på ett tag. Kom den till ditt jobb eller?

Jepp, TNT kör ju ut på dagtid och då kan man ange en annan leveransadress än en hemadress.

Ursprungligen av dayweed:

Det är bra att man kan ringa TNT och fråga om den är ute för leverans när man inte själv ser hur det ligger till. En polare jag kände kollade TNT hela tiden när han hade beställt en iBook. Men så är det ju. Det är en iBook

Jo, speciellt när spårningsinformationen är kass på deras hemsida. Kolla de tre senaste raderna för min spårning:

09 Aug 2005 12:30 Orebro Delivered
08 Aug 2005 01:42 Orebro Onforwarded For Delivery
08 Aug 2005 00:44 Orebro Import Received

Örebro? Jo, tjena... tur att dom inte försökte dela ut den där...

Ursprungligen av dayweed:

Ha det så kul med din nya iBook. Själv väntar jag på att få sluta jobba på fredag och så måste jag vänta ytterliggare ~3 veckor för att få lönen, SEDAN kan jag beställa min iBook. Så jag kommer också till den ljusa sidan snart.

Härligt, du får väl återkomma till den här diskussionen då

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-10 12:10
Ursprungligen av Adrian B:

Jepp, TNT kör ju ut på dagtid och då kan man ange en annan leveransadress än en hemadress.

Jo, speciellt när spårningsinformationen är kass på deras hemsida. Kolla de tre senaste raderna för min spårning:

09 Aug 2005 12:30 Orebro Delivered
08 Aug 2005 01:42 Orebro Onforwarded For Delivery
08 Aug 2005 00:44 Orebro Import Received

Örebro? Jo, tjena... tur att dom inte försökte dela ut den där...

Härligt, du får väl återkomma till den här diskussionen då

Precis, dom kör ju ut dagtid. Surt att man är i skolan då. Lite läskigt och beställa den till skolan liksom. Känns så att alla ska kolla på den då, lika bra att ta ledigt en dag när den kommer. Annars kan man ju be en granne passa allt osv.

Mjo, jag har råkat ut för det också, men inte att den står levererad i Örebro, haha! Skumt.. Hur kan det stå så liksom, när du bor i Umeå om jag har rätt?

Men jag kan väl få vara kvar i denna diskussion tills jag beställt min iBook och sen komma igen? Typ. Även om jag inte har min iBook än kan jag ju fortsätta kolla här menar jag ;P

Ursprungligen av dayweed:

Mjo, jag har råkat ut för det också, men inte att den står levererad i Örebro, haha! Skumt.. Hur kan det stå så liksom, när du bor i Umeå om jag har rätt?

Ingen aning, det kan nog bara TNT svara på... (jo, jag bor i Umeå och jag fick den levererad hit)

Ursprungligen av dayweed:

Men jag kan väl få vara kvar i denna diskussion tills jag beställt min iBook och sen komma igen? Typ. Även om jag inte har min iBook än kan jag ju fortsätta kolla här menar jag ;P

Jorå. Men jag tänkte sen, när alla andra har lämnat den här tråden sedan länge och du just fått din iBook... (fast det verkar ju komma till nya beställare hela tiden, så du kanske inte blir ensam)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-10 19:40
Ursprungligen av Adrian B:

Ingen aning, det kan nog bara TNT svara på... (jo, jag bor i Umeå och jag fick den levererad hit)

Jorå. Men jag tänkte sen, när alla andra har lämnat den här tråden sedan länge och du just fått din iBook... (fast det verkar ju komma till nya beställare hela tiden, så du kanske inte blir ensam)

Precis. Det kan dom bara svara på. Men annars är TNT ett bra bolag tycker jag. Även om min leverans med Mac minin inte kom fram som den skulle, fick vänta en hel helg på att den skulle komma till mig. Åh, så sur jag blev. Jag såg en TNT-bil idag förresten. Den körde i höög fart.

Jaha, du menar så. Jo, någon gång i slutet av aug eller i början av sept ska jag beställa den. Kommer bli härligt. Frågan är bara hur man ska göra med nätverket.

Ursprungligen av ptolemy:

Sedan var det fult av apple att tvinga en att registrera sig under installationsprocessen. Självklart fyller man ju i falska uppgifter, men ändå. Usch!!

Det har jag aldrig gjort, på de nya datorer jag installerat. Det steget hoppar man enkelt över genom det vanliga kortkomandot för avsluta, och sen fortsätter man installera datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 13:34
Ursprungligen av Mikael E:

Det har jag aldrig gjort, på de nya datorer jag installerat. Det steget hoppar man enkelt över genom det vanliga kortkomandot för avsluta, och sen fortsätter man installera datorn.

Kan du definera är du snäll? Jag vill gärna veta hur jag skall göra när jag får min iBook

Ursprungligen av Toffelmannen:

Kan du definera är du snäll? Jag vill gärna veta hur jag skall göra när jag får min iBook

Vad jag gjort tycker jag att jag säger ganska rakt ut i mitt tidigare inlägg. Helt enkelt när man kommer till delen där man ska fylla i sina personuppgifter så väljer jag avsluta, får upp en dialogruta om man vill fortsätta utan att registrera och fortsätter sen installationen utan att ge Apple några personuppgifter.

Ursprungligen av Mikael E:

Vad jag gjort tycker jag att jag säger ganska rakt ut i mitt tidigare inlägg. Helt enkelt när man kommer till delen där man ska fylla i sina personuppgifter så väljer jag avsluta, får upp en dialogruta om man vill fortsätta utan att registrera och fortsätter sen installationen utan att ge Apple några personuppgifter.

Vad är det för kortkommando för att avsluta då? Det är inte så lätt för en swicher att veta

Ursprungligen av Fredrikb82:

Hej!

Kör SuperCal för att kalibera skärmen (http://www.macupdate.com/info.php/id/8142), den förinställda färgprofilen är värdelös.

/Fredrik

Tackar, det ska testas

Ursprungligen av ptolemy:

Vad är det för kortkommando för att avsluta då? Det är inte så lätt för en swicher att veta

Kommand + Q

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 14:17
Ursprungligen av ptolemy:

Mitt första intryck är inte särskilt bra dock.
Det första jag tänkte på var att skärmen var dålig.

Hej!

Kör SuperCal för att kalibera skärmen (http://www.macupdate.com/info.php/id/8142), den förinställda färgprofilen är värdelös.

/Fredrik

Ursprungligen av ptolemy:

Sedan var det fult av apple att tvinga en att registrera sig under installationsprocessen. Självklart fyller man ju i falska uppgifter, men ändå. Usch!!

Det är som sagt bara att avsluta med kommando-Q så slipper man det steget. Men jag kan hålla med om att det inte är så lätt för en nybörjade att veta och att Apple lite fult försöker tvinga folk att regga sig.

Ursprungligen av ptolemy:

Det tog ungefär 30min att konfigurera boken för mitt trådlösa nätverk. Efter lite forumsökande visade det sig att man skulle sätta ett dollar-tecken framför hex-wep-nyckeln. Allt annat än intuitivt och användarvänligt

Jag har råkat ut för det där en del förut, men nuförtiden brukar det inte vara ett problem. När man väljer att lösenordet ska vara WEP 40/128 bitars hex så ska det inte behövas.

Ursprungligen av ptolemy:

Jag har ingen lust att lämna ut mitt namn och adress till apple. Finns ingen rimlig anledning för dom att veta den. Oförskämt är det.

Det underlättar för dig om du ska ringa in till Apple och få support om det uppstår problem med din mac.

Ursprungligen av ptolemy:

Jag tycker den är känslig för bedtraktingsvinkel, samt dålig svärta och kontrast. Jag satt bredvid min fars acer-laptop när jag avände datorn först och då var det ganska uppenbart att skärmen på ibooken var rejält sämre.

Ah, ja det är väl allmänt känt att det inte är en superskärm i iBooken, men jag tycker den räcker rätt långt ändå. Hade du väntat dig en mycket bättre skärm?

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja det är väl allmänt känt att det inte är en superskärm i iBooken, men jag tycker den räcker rätt långt ändå. Hade du väntat dig en mycket bättre skärm?

Jo, skärmen är trots allt godkänd, och jag visste även att det inte var nån toppenskärm i iBooken. Men när jag satt där och jämförde med min fars 1 år gamla 10 000-kronors Acer så kunde jag inte ungå att bli besviken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 17:58

Tack.

Finns det bara en version av ibook 12" ? dvs, det finns ingen dyrare version som gör att man kan få ipod erbjudandet?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 19:43
Ursprungligen av erict200:

Finns det bara en version av ibook 12" ? dvs, det finns ingen dyrare version som gör att man kan få ipod erbjudandet?

Inte vad jag kunnat se. Lite surt att det inte gick att få en ipod på köpet om man köper 12":arn av iBooken. Sen hade jag tänkt köpa ipod shuffle också, så gick inte det heller

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-07 19:54
Ursprungligen av Nocz:

Inte vad jag kunnat se. Lite surt att det inte gick att få en ipod på köpet om man köper 12":arn av iBooken. Sen hade jag tänkt köpa ipod shuffle också, så gick inte det heller

Det går alldeles utmärkt att köpa den lilla iBooken och utnyttja erbjudandet, iBook med CD-enhet finns bara att köpa i USA. I Sverige har minsta iBooken combodrive.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 22:14
Ursprungligen av Peth:

Det går alldeles utmärkt att köpa den lilla iBooken och utnyttja erbjudandet, iBook med CD-enhet finns bara att köpa i USA. I Sverige har minsta iBooken combodrive.

Just det, missade detta. Men verkar ju som om USA också bara har combodrive på den minsta iBooken. Kollade på store.apple.com. Lite skumt att de nämner detta då i annonsen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-08 08:03
Ursprungligen av Nocz:

Just det, missade detta. Men verkar ju som om USA också bara har combodrive på den minsta iBooken. Kollade på store.apple.com. Lite skumt att de nämner detta då i annonsen.

Finns med CD för utbildningskunder i USA.

I dag så ska min ibook komma. Så man e som ett litet barn under julafton. Man sitter och tittar ut fönstret och väntar hahahaha

Coolt, TNT gör saker i framtiden!

08 Aug 2005 01:42 Orebro Onforwarded For Delivery
08 Aug 2005 00:44 Orebro Import Received

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-07 22:20

Min ibook har inte kommit upp på TNT ännu men jag hoppas att den kommer i morgon men man kanske hoppas för mycket.

Beställde iBooken i tisdags, och idag har den anlänt i Malmö.

Grattis Panic!

Ursprungligen av Michael Nord:

Beställde iBooken i tisdags, och idag har den anlänt i Malmö.

Oj, det var snabba ryck! Apple måste ha fått igång leveranserna ordentligt. Jag har fortfarande inte fått min som beställdes samma dag som lanseringen. Men den är påväg, står fortfarande Örebro på TNT, men man vet ju aldrig, de är lite sega på att uppdatera spårningen ibland.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-08 11:42

05 aug 05 86 04 on hold alternate flight/truck CNSHA50
05 aug 05 30 10 departed direct NLAMS07
05 aug 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07

såhär ser min senaste status ut och det står att jag skulle få den idag istället för på onsdag men eftersom paketet väntar på att antagligen åka med truck eller Flyg så hoppas jag inte så mycket har ingen aning om de har jobbat under helgen. Jag bestälde ju som du Adrian B samma dag som den lanserades fattar inte att det ska ta så lång tid.

Mitt första inlägg på min mac

Ville bara säga att ibooken luktar så gott.

Adrian hoppas att du får din ibook snart!

Bevaka tråden