Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har också beställt en ny iBook 12"/512MB/40GB Får ersätta min gamle G3/280MB Dasslock

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-31 19:17

Jag ska också köpa en iBook 12"/512MB/60 GB.. Men inte än tyvärr :/

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-31 21:23

Beställde i onsdags, den borde väl komma den här veckan... applestore säger 3 dagar på en standard 12-tummare.

Jag har köpt ibook 14"/512mb/80gb/combo .. Första macen för mig

\Billy

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-01 07:58

Preparing Shipment på min nu!!!

fan vad skönt..

EDIT:

Shipped!!!!! woohhhooo!!

Senast redigerat 2005-08-01 13:12

Och "Shipped" på min nu precis.

Men det där med spårning för jag inte att fungera. Har lagt in nummer på tnt.se men får inga träffar... Några tips?

Ursprungligen av what:

Preparing Shipment på min nu!!!

fan vad skönt..

Det tar ett tag innan ditt referensnummer finns med på TNT. För mig så fanns jag med först nästa dag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-01 13:09

Panic får du din dator idag eller i morgon?

Ursprungligen av what:

Panic får du din dator idag eller i morgon?

Om det vore så väl!

Nej, transporten tar ca 6-7 arbetsdagar. Så den kommer nog inte före fredag.
Börjar tröttna på att vänta...Jag vill ju känna doften av ny ibook NU!

Min status är fortfarande
29 jul 2005 21:36 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jul 2005 12:25 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Ursprungligen av Panic:

Om det vore så väl!

Nej, transporten tar ca 6-7 arbetsdagar. Så den kommer nog inte före fredag.
Börjar tröttna på att vänta...Jag vill ju känna doften av ny ibook NU!

Min status är fortfarande
29 jul 2005 21:36 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jul 2005 12:25 Suzhou Consignment Received At Transit Point

TNT själva hävdar att det tar 3 dagar. Jag roade mig med att kolla "Check Transit Times" på TNT.com. Här fick jag knappa in vart paketet skickats från (fick Googla fram postnummer i Suzhou) samt destinationen (Gbg i mitt fall), och sedan uppskattade jag vikten till 4 kilon. Detta förutsätter troligen att allt går som på räls och att inget fastnar i tullen osv... Well well, vi får la se!

Ursprungligen av Jernberg:

TNT själva hävdar att det tar 3 dagar. Jag roade mig med att kolla "Check Transit Times" på TNT.com. Här fick jag knappa in vart paketet skickats från (fick Googla fram postnummer i Suzhou) samt destinationen (Gbg i mitt fall), och sedan uppskattade jag vikten till 4 kilon. Detta förutsätter troligen att allt går som på räls och att inget fastnar i tullen osv... Well well, vi får la se!

Försökte själv kolla upp hur länge det skulle ta för TNT att skicka, men orkade inte kolla upp postnummret i Suzhou. Vad har de för nummer?

I bekräftlese brevet som jag fick av Apple så sa de 6-7 dagars leverans. Men vi får väl hoppas på 3 dagar som TNT säger. Det skulle betyda att jag skulle få den i morgon

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-01 17:29

jag har status shipped men har inte ännu fått ett e-mail om bekräftelse på leveransen. när brukar denna komma?

Ursprungligen av what:

jag har status shipped men har inte ännu fått ett e-mail om bekräftelse på leveransen. när brukar denna komma?

Jag fick Beställningsbekräftelse den 28:e och leveransbekräftelse dagen efter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-01 20:00
Ursprungligen av Panic:

Jag fick Beställningsbekräftelse den 28:e och leveransbekräftelse dagen efter.

Ja, det blir väl samma sak för mig då också. dvs imorgon som man kan börja söka, längta, vänta ,längta och vänta!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-01 20:04

Vart hittar man numret som man ska fylla i på TNT:s sida?
De nummer som jag hittar i mailen jag fått från Apple är på 10 siffror, medans TNT vill ha ett nummer på 9 siffror...

Ursprungligen av Zkronk:

Vart hittar man numret som man ska fylla i på TNT:s sida?
De nummer som jag hittar i mailen jag fått från Apple är på 10 siffror, medans TNT vill ha ett nummer på 9 siffror...

Jag knappade in mitt leveransnummer på 10 siffror och det funkade hur bra som helst.
Kontrollera att du väljer referensnummer och inte fraktsedelnummer innan du klickar på "Starta spårning"

Jonatan jag ser ljuset, jag ser ljuset!

Äntligen så är min Ibook i Holland. Inte långt borta med andra ord.

01 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 jul 2005 21:36 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jul 2005 12:25 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Ursprungligen av Panic:

Jonatan jag ser ljuset, jag ser ljuset!

Äntligen så är min Ibook i Holland. Inte långt borta med andra ord.

01 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 jul 2005 21:36 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jul 2005 12:25 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Då är det faktiskt möjligt att den kommer till Sverige imorgon! Grattis! Fast är det inte lite konstigt att det inte fanns fler "points" mellan Kina och Holland??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-01 20:46
Ursprungligen av Panic:

Jag knappade in mitt leveransnummer på 10 siffror och det funkade hur bra som helst.
Kontrollera att du väljer referensnummer och inte fraktsedelnummer innan du klickar på "Starta spårning"

Aha, tack för hjälpen
Min Mini verkade dock inte ha hunnit så långt, iofs beställde jag den igår kväll...

Min iBook går inte att spåra med TNT, men därmot med Apecode. Då ser jag följande:

Date Actual Status Code Actual Status Status Description Shipping Point ETA
31 jul 05 32 55 flight departed CNSHA50 08 aug 05
31 jul 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
29 jul 05 00 04 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
29 jul 05 30 63 handover at supplier CNSHA50
29 jul 05 30 61 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 08 aug 05

Observera "Flight Booked" och "flight departed". Låter inte som en båttransport i mina öron...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-02 00:32
Ursprungligen av Adrian B:

Min iBook går inte att spåra med TNT, men därmot med Apecode. Då ser jag följande:

Date Actual Status Code Actual Status Status Description Shipping Point ETA
31 jul 05 32 55 flight departed CNSHA50 08 aug 05
31 jul 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
29 jul 05 00 04 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
29 jul 05 30 63 handover at supplier CNSHA50
29 jul 05 30 61 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 08 aug 05

Observera "Flight Booked" och "flight departed". Låter inte som en båttransport i mina öron...

vilket nummer använder du där? kan inte använda mitt vanliga nummer som funkar på tnt där.. eller funkar det endast ifall jag inte får fram nåt med tnt??

ps: när paketet kommit fram kommer nån hem till en och lämnar det eller hämtar jag det som vilket annat paket som helst??

Ursprungligen av mitra:

vilket nummer använder du där? kan inte använda mitt vanliga nummer som funkar på tnt där.. eller funkar det endast ifall jag inte får fram nåt med tnt??

Jag använder numret jag fick i ett mejl från Apple som hette "Leveransmeddelande". Det är en rad i mejlet som ser ut såhär: "Ditt leveransnummer är: 80xxxxxxxx". Kör jag det numret på Apecode får jag ovanstående information. Kör jag numret på TNT får jag bara "Not Found".

Ursprungligen av mitra:

ps: när paketet kommit fram kommer nån hem till en och lämnar det eller hämtar jag det som vilket annat paket som helst??

De kommer och levererar det till dörren, på dagtid. Är man inte hemma brukar de lämna en lapp och så får man ringa och boka en ny utkörning (så var det förut iaf, var ett tag sedan jag sist beställde något). Eftersom de kommer på dagtid kan det vara smart att ange leveransadress till ett jobb eller var man nu befinner sig på dagtid.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-02 09:20

Nu har jag fått e-post med leveransnummret och det är som Adrian B säger "Ditt leveransnummer är: 80xxxxxxxx" Men vad jag har förstått så tar det en dag innan man kan söka på TNT och hur det med Apecode vet jag inte. Jag kommer att försöka under dagen i allfall och se vad som händer. räknar kallt att man får datorn på Måndag/Tisdag nästa vecka men hoppas att den kommer på Fredag så att man kan leka lite i helgen. Fan vad sjuk lång tid det tar med att beställa och innan man får alla grejorna. Jag kan med lätthet säga att man blir lite vilseled med den informationen som finns på Apple Store. Det blir ju först tydligt när man får e-post från dem hur det ligger till. Nåja veckan går väl snart och snart har man ju glömt bort att man väntar som fan.. lite jobbigt just nu bara

Håller med dig what. Visst blir man vilseledd av Applestore. Det enda possitiva är att man slipper betala för den långsamma frakten

Ursprungligen av what:

Nu har jag fått e-post med leveransnummret och det är som Adrian B säger "Ditt leveransnummer är: 80xxxxxxxx" Men vad jag har förstått så tar det en dag innan man kan söka på TNT och hur det med Apecode vet jag inte.

För mig har det fortfarande inte kommit upp på TNT (fick mitt leveransnummer av Apple i fredags). På Apecode tog det två dagar tror jag. Jag vet inte riktigt när TNT tar hand om leveransen, de kanske inte har något att göra med leveransen Asien -> Europa, utan bara tar hand om slutleveransen från Holland (eller om det är Luxemburg) där leveransen brukar mellanlanda.

Ursprungligen av Adrian B:

För mig har det fortfarande inte kommit upp på TNT (fick mitt leveransnummer av Apple i fredags). På Apecode tog det två dagar tror jag. Jag vet inte riktigt när TNT tar hand om leveransen, de kanske inte har något att göra med leveransen Asien -> Europa, utan bara tar hand om slutleveransen från Holland (eller om det är Luxemburg) där leveransen brukar mellanlanda.

Jodå nog tar de hand om leveransen från asien. Detta är min status från TNT

Datum Tid Ställe Status
02 aug 2005 10:59 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
01 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
01 aug 2005 20:05 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
29 jul 2005 21:36 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jul 2005 12:25 Suzhou Consignment Received At Transit P

jag har itne haft mac på läääänge nu och aldrig bärbart. men nu är jag grymt sugen på att köpa en ibook 12" eller 14". fast först i höst.

men vad har man för uppgraderingsmöjligheter på den framöver? om jag köper, så köper jag emd 1 gb ram och 60-80 gb hårddisk.. men den är väl itne som en pc i uppgraderingsmöjligheterna?
eller är den hållbar längre än en pc? är gammal i gemet men rookie för tillfället.

Ursprungligen av nightcrawler:

men vad har man för uppgraderingsmöjligheter på den framöver? om jag köper, så köper jag emd 1 gb ram och 60-80 gb hårddisk.. men den är väl itne som en pc i uppgraderingsmöjligheterna?
eller är den hållbar längre än en pc? är gammal i gemet men rookie för tillfället.

Uppgraderingsmöjligheterna sträcker sig inte längre än till minnet egentligen. Allt annat är rätt knepigt även om det går. Jag har bytt hårddisk i iBook, det går men är omständligt. Däremot är hållbarheten rätt bra. Min gamla iBook från 2001 som är över 4 år används flitigt av min far nuförtiden och min nuvarande blir tre år till hösten och är rätt ok även om den börjar bli i segaste laget för mina krav (och allt handlar väl om vilka krav man har).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-02 09:23

Och jag bor i Uppsala, 10 mil från Stockholm.. Kan det betyda att jag kanske får Mini:n idag?!

Datum Tid Ställe Status
02 aug 2005 07:31 Stockholm Onforwarded For Delivery
02 aug 2005 07:25 Stockholm Import Received
01 aug 2005 23:17 Liege Euro Hub Consignment Passed Through Transit Point
01 aug 2005 23:15 Liege Euro Hub Consignment Passed Through Transit Point
01 aug 2005 23:13 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Ursprungligen av Zkronk:

Och jag bor i Uppsala, 10 mil från Stockholm.. Kan det betyda att jag kanske får Mini:n idag?!

Datum Tid Ställe Status
02 aug 2005 07:31 Stockholm Onforwarded For Delivery
02 aug 2005 07:25 Stockholm Import Received
01 aug 2005 23:17 Liege Euro Hub Consignment Passed Through Transit Point
01 aug 2005 23:15 Liege Euro Hub Consignment Passed Through Transit Point
01 aug 2005 23:13 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Grattis!!! Det ser verkligen possitivt ut!

Bevaka tråden