Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oerhörd tur? Vad menar du, att ett byte till en iBook är ett nerköp? Eller att den är bättre?

Ditt svar kanske är självklart, men jag förstår inte riktigt.

Mvh

Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 10:44
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Oerhörd tur? Vad menar du, att ett byte till en iBook är ett nerköp? Eller att den är bättre?

Den lär ju vara 100 ggr. bättre, du kan ju köra OSX. Självklart är det ett uppköp, dock är det ju ytterst tveksamt om ibooken ö.h.t. är snabbare. Men om man bara vill mäta prestanda är ibooken förmodligen ett nedköp...

Ok, tack jag förstår.

Det vore naturligtvis trevligt att ha OS X på maskinen i st f OS XP... Men å andra sidan är den till för att arbetas på, varför prestanda inte är oviktigt. Du kan ju tänka dig att du ska bygga ett bord. I det ena fallet får du arbeta i ett riktigt fult rum, dålig luft etc, men du får tillgång till ett fantastiskt material och alla riktiga verktyg. I det andra fallet får du arbeta i ett vackert, luftkonditionerat rum, men får bara pissverktyg. Ja, jag vet inte. Jag vill inte hårddra det. Office eller motsvarande finns ju på båda plattformarna, och jag är verkligen oerhört sugen på en iBook och OS X. Ser verkligen fram mot att byta till en iBook!

Mvh

Andreas

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Måste man ha den där extra försäkringen som kallas Apple Care?

Näe, men den kan vara bra. För dyr för mig dock. Se den här tråden för diskussion om AppleCare är värt pengarna för en iBook: AppleCare - värt pengarna?

Jag har också planer på att köpa en 12" Ibook och funderar även jag på var det är bäst att köpa någonstans. Har nog tänkt att köpa online, men visst är det så att "vanliga" Apple Education Store också bara ger 6 % rabatt och att man för att få 10% måste använda Mecenat/Csn-kortet/studenkortet Apple Education Store?

Kruxet är att jag inte har något aktivt kort hos någon av kortföretagen så jag kan inte logga in och kolla... Är det någon som har erfarenhet av att handla i någon av dom? Går det att custombygga på samma sätt (har tänkt mig 60GB HD), få gravyr på Ipod, gratis frakt osv?

Ursprungligen av Henrik Lindén:

Kruxet är att jag inte har något aktivt kort hos någon av kortföretagen så jag kan inte logga in och kolla... Är det någon som har erfarenhet av att handla i någon av dom? Går det att custombygga på samma sätt (har tänkt mig 60GB HD), få gravyr på Ipod, gratis frakt osv?

Ja, du måste logga in via CSN-kortet och gå in i deras AppleStore (där priset redan är reducerat). Du kan custom-beställa precis som man kan på den ordinarie AppleStoren.

Fördelen med att beställa här är: större rabatt och snabbare leverans.
Nackdelen är att man då inte stödjer sin lokala handlare, vilket ju är lite synd. Jag köpte dock min via AppleStore, men jag köper en del tillbehör etc lokalt.

Hur du än gör så har du rikstäckande garanti. Du kan m a o lämna in den på service hos vilken auktoriserad ÅF som helst.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-09 17:04

Adrian B: Grattis

Jag har nu ringt till TNT och där fick man veta att de kommer i morgon!!! fan vad skönt det ska bli.

Nu har jag kommit igång med min nya iBook, jag gjorde förut en överföring av alla info via FW (tog typ 3 timmar) men sen när jag startade den insåg jag att jag ändå ville göra om hela installationen för att ha full kontroll (t.ex. inte ta med några andra språk, inte alla skrivardrivrutiner, ta med X11 osv). Så jag raderade hårddisken, installerade om systemet och kopierade i samma veva över alla filer från den gamla via överföringfunktionen (3 timmar till...). Men nu är jag "up and running" och den där överföringfunktionen verkar verkligen fungera bra, det lilla jag hunnit testa.

Jag har märkt att detta tangentbordet är lite annorlunda i känslan... svårt att beskriva, men lite mera stuns liksom. Känns som ett väldigt snabbskrivet tangentbord.

En annan sak är tvåfingersscrollningen som jag för första gången testat. Grymt smart och smidigt, jag tror jag kommer att bli bästa vän med den funktionen väldigt fort.

Lekte även den del med AirPort Express som jag också beställt, väldig smidig sak.

Ursprungligen av what:

Jag har nu ringt till TNT och där fick man veta att de kommer i morgon!!! fan vad skönt det ska bli.

Härligt, speciellt som din var kvar i Asien så länge.

  • Medlem
  • 2005-08-09 19:28

Jag har nu nästan bestämt mig för att vi skall beställa iBooken via AppleStore istället och på så sätt tjäna några hundra. Sett att det finns ett erbjudande att om man samtidigt köper en iPod mini, så får man 1400 kr tillbaka, dvs att man får iPoden för endast ca 300 spänn. Själv vill jag inte ha nån men min tjej vill gärna ha en iPod. Nån som testat detta tidigare. Hur lång tid tar det i så fall att få tillbaka de där 1400 kronorna?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur lång tid tar det i så fall att få tillbaka de där 1400 kronorna?

Det är inte helt lätt och helt snabbt att få denna rabatt. T ex måste bägge prylarna vara på samma faktura, man måste klippa loss streckkodsetiketterna från kartongerna, skicka in till Apple på Irland och börjar vänta på banköverföringen:

Citat:

Räkna med att rabatten levereras tidigast 8 veckor efter det att kundens rabattförfrågan behandlats.

Läs allt i denna PDF: http://images.apple.com/se/education/backtoschool/pdf/BTS_StudentUnionCoupon.pdf

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 13:07
Ursprungligen av Rickard A:

Det är inte helt lätt och helt snabbt att få denna rabatt. T ex måste bägge prylarna vara på samma faktura, man måste klippa loss streckkodsetiketterna från kartongerna, skicka in till Apple på Irland och börjar vänta på banköverföringen:

Nej, Irland ska dom inte till. England.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 22:25

Hejsan. Sitter just nu här med min första Appleprodukt, nånsin. En fin iBook 14", med enbart 512 MB Ram. Ska uppgradera minnet, när jag hittat rätt ställe att köpa från. Jag köpte iBooken i Apple Store i närheten av Washington DC, där jag studerar. Tyvärr hade de slut på Mighty Mouse, men jag ska tillbaka i morgon eller sa och köpa den, tänkte jag. Mmmm, nu ska jag confa systemet tills jag är nöjd. Hahaha, känner mig verkligen som ett barn på julafton just nu.

  • Medlem
  • 2005-08-09 22:42

Så.........då får man väl sälla sig till skaran av personer som beställt en 12" iBook. Får hoppas nu att inte snålheten bedrog visheten, när jag slutligen beställde ifrån AppleStore istället för att få de 10% rabatt. Har även extern HD på ingång och hoppas att jag kan hitta 512 Mb RAM till vettigt pris nånstans som jag själv pluggar in. Så nu skall jag också sitta varje dag och gnälla litet över varför inte hastigheten på min order är högre Skämt åsido, vet hur det är att sitta och förväntansfullt invänta sina beställda produkter. Så var köper jag det bästa och billigaste 512Mb minnet till min iBook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 00:08

Ni som fått de nya iBooksen: Hur är ljudnivån jämfört med era gamla iBooks/Macar?

Ursprungligen av Toffelmannen:

Ni som fått de nya iBooksen: Hur är ljudnivån jämfört med era gamla iBooks/Macar?

Min nya låter ungefär som min gamla (en G3/800) efter att jag bytte till en större hårddisk i den (före dess var den praktiskt taget ljudlös). Det är ett svagt sus från hårddisken som hörs om det annars är tyst, men inte speciellt störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 00:27
Ursprungligen av Adrian B:

Min nya låter ungefär som min gamla (en G3/800) efter att jag bytte till en större hårddisk i den (före dess var den praktiskt taget ljudlös). Det är ett svagt sus från hårddisken som hörs om det annars är tyst, men inte speciellt störande.

Treeevligt...jag ska sälja min spelPC i samma vända som jag får iBooken...är i valet och kvalet om jag ska behålla mitt X800XT PE och stoppa in i morsans PC när jag blir spelsugen...

  • Medlem
  • 2005-08-10 08:50

Beställde min iBook i går kväll och nu på morgonen står det preparing shipping redan, att de skall skicka den idag eller tidigare. Härligt

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-10 11:10

Nu fick jag min..!!!!!!!
tjohoo

  • Medlem
  • 2005-08-10 11:39

Grattis Brisa, då kan vi snart starta en egen iBook pub i Lund

  • Medlem
  • 2005-08-10 14:25

Tharkun,
berätta gärna exakt vilket minne du beställde, modellbeteckning och allt, och sen om och hur det fungerar i iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 14:55
Ursprungligen av Korsriddaren:

Tharkun,
berätta gärna exakt vilket minne du beställde, modellbeteckning och allt, och sen om och hur det fungerar i iBooken.

Halloj, ett KVR333X64C25K2/1G minne är det, 333mhz 200pin CL2.5 1024mb, återkommer med rapport om hur det fungerar när jag fått datorn, vilket jag hoppas är snart

Men annars tror jag Adrian B får sitt minne innnan jag får min dator, och det var samma minne som jag har tror jag, så du kan nog få snabbare rapport av honom

  • Medlem
  • 2005-08-10 15:07

Kalasbra. Enligt macbutiker jag pratat med nämligen sätter de bara i de Kingstonminnena som har en modellbeteckning som startar med KTA istället för KVR.

Varför vet jag inte men kan ju lista ut att KVR står för Kingston Value RAM. Vad TA står för, får någon annan svara på

1259 kr kostar 1Gb i alla fall på webhallen.com och deras 512 Mb kostar 589 för dem som vill veta.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kalasbra. Enligt macbutiker jag pratat med nämligen sätter de bara i de Kingstonminnena som har en modellbeteckning som startar med KTA istället för KVR.

Varför vet jag inte men kan ju lista ut att KVR står för Kingston Value RAM. Vad TA står för, får någon annan svara på

1259 kr kostar 1Gb i alla fall på webhallen.com och deras 512 Mb kostar 589 för dem som vill veta.

Men minnena som Webhallen säljer är ju just KVR-typen. Chansar du eller? Jag avbeställde min 512:a efter att ha läst ditt inlägg här.

Senast redigerat 2005-08-10 21:56
Ursprungligen av Jernberg:

Men minnena som Webhallen söljer är ju just KVR-typen. Chansar du eller? Jag avbeställde min 512:a efter att ha läst ditt inlägg här.

Jaqg köpte Kingston Value Ram, närmare bestämt KVR333X64SC25/512, från webhallen till min nya iBook och det har funkat bra i flera dagar, och då har jag även spelat en del 3d-spel.

  • Medlem
  • 2005-08-10 22:07
Ursprungligen av ptolemy:

Jaqg köpte Kingston Value Ram, närmare bestämt KVR333X64SC25/512, från webhallen till min nya iBook och det har funkat bra i flera dagar, och då har jag även spelat en del 3d-spel.

Kändes betryggande det du sa. Har precis beställt ett likadant minne som du nu, från just Webhallen.
Får hoppas det funkar lika bra när jag stoppar i det

Ursprungligen av Jernberg:

Men minnena som Webhallen söljer är ju just KVR-typen. Chansar du eller? Jag avbeställde min 512:a efter att ha läst ditt inlägg här.

Låter ju lite väl drastiskt på så vaga uppgifter. Jag har haft Kingston KVR i mina senaste macar utan problem. Både iMac G4 och PB12" mådde hur bra som helst med sånt minne.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-10 15:23

Nu har jag fått min.. Phu.. men det verkar vara fel på min F12 knapp kan inte få någon funktion kopplat till den men att mata ut skivan verkar funka men inte till dashboard eller expose??

  • Medlem
  • 2005-08-10 16:17
Ursprungligen av what:

Nu har jag fått min.. Phu.. men det verkar vara fel på min F12 knapp kan inte få någon funktion kopplat till den men att mata ut skivan verkar funka men inte till dashboard eller expose??

Vet inte om det är nån tröst, men det händer inte nåt på min mac heller när jag trycker på F12, och mina tangenter är det inget fel på.

Ursprungligen av what:

Nu har jag fått min.. Phu.. men det verkar vara fel på min F12 knapp kan inte få någon funktion kopplat till den men att mata ut skivan verkar funka men inte till dashboard eller expose??

Härligt att den kom idag. Tryck fn-F12 för att få den att fungera som F12. (fn är knappen längst nere till vänster)

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-10 20:49
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vet inte om det är nån tröst, men det händer inte nåt på min mac heller när jag trycker på F12, och mina tangenter är det inget fel på.

Det var en stor tröst!!

Ursprungligen av Adrian B:

Härligt att den kom idag. Tryck fn-F12 för att få den att fungera som F12. (fn är knappen längst nere till vänster)

Vad skönt att det inte var nått fel

Bevaka tråden