Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5

Tråden skapades och har fått 319 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PF:

Så? Någon säger att det är bekräftat. Men jag tvivlar starkt. Är det bekräftat?

"The new iMac is based on a G5 processor" säger Apples Peter Oppenheimer under den senaste kvartalsredovisningen, så det är väl så bekräftat något kan bli när det gäller Apple. (Man kan ju fortfarande tänka sig förseningar.)

Man kan lyssna på rapporten här.

Jag är lite orolig över kylningen. Det hade ju varit fantastiskt med en knäpptyst G5a. Tänk om den låter som en hårtork... :eek:

jag instämmer!

vad det gäller iMac G5-bilden ovan...blir nog svårt att fixa kylning i en sådan "liten" låda...och cd-släden blockerar ju all möjlighet till kylning á la Cube...

jag tror att det blir en TFT-skärm med "datorn" bakom skärmen - lite som den gamla anniversary-mac'en fast kanske i två stycken så man kan justera skärmen. fast den synen känns inte så "snygg"

Ursprungligen av Pelleman:

Jag är lite orolig över kylningen. Det hade ju varit fantastiskt med en knäpptyst G5a. Tänk om den låter som en hårtork... :eek:

  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 11:11

Ok... kool! Då höjdes ju förväntningarnas ribba ännu ett snäpp.

Ja nu låter det spännande, o jag som går i köp tankar.

Jag hoppas på en bra design, tycker dagens imac är snyggare än förra men hoppas på en än snyggare (så klart).

De rykten som florerar ang. imac designen tycker jag låter trist men som sagt Apple brukar förvåna och Jonathan Ives (vet ej om stavningen är riktig) brukar briljera för det mesta.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 14:39

Synd att man är en sån som föredrar bärbara datorer bara.
Å andra sidan vetefan, min bärbara PC dog just. Och PBs
brukar vara strömförande (läs bara i "recent" tråd här på 99)..

Man kanske ska ha en stationär ny iMac helt enkelt?

Jo jag har alltid gillat bärbara eller flyttbara men när man redan har en pbook 12" genom sitt jobb så känns det en aningen onödigt med två sådana.

Och eftersom jag har en redigeringsstudio med en powermac g4 dual som i sinom tid blir en dual G5 så känns det onödigt med en liknande hemma för enbart skrivande, mailande, surfande och annat...

Därför skulle jag tycka det vore trevligt med en snygg, lagom snabb imac dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 11:30

känns lite väl lik kuben,

Ja, lite för likt kuben. Dessutom har de redan en kombination med mac + skärm.

Jag tror på något där skärm och dator sitter ihop, annars blir det ju ingen imac!

Med tanke på nya fästet på skärmarna så går den säkert att ta loss och byta ut, vilket är precis vad som behövs. Tänk när ägarna till de gamla 20" imac:arna börjar tycka att det känns lite väl segt, och man sitter där med sin 20" skärm helt fast i en slö dator... tråkigt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-08-06 14:06

Chaosstar den gillar jag, Har alltid gillat designen på cuben..

Det sitter nog en AMD-processor i den och som OS är det Darwin Nä, det tror jag inte på... Egentligen så var det väl så att när Apple la Cuben på hyllan så sa man väl att tills vidare inte skulle tillverkas... som jag ser det så gav man en smal öppning till att den skulle kunna komma tillbaka i en eller annan form. Oavsett att bilden är renderingar så kan jag ställa upp på tanken att en speciell modell skulle kunna få komma i 5 olika färger. Säga vad man vill om den befintliga iMacen men släktskapet med deras andra datorer och iPodar finns inte där.

När Cuben kom var inte "marknaden" riktigt mogen.
Men nu har ju små pc-burkar som den nedan blivit riktigt populära.
Apple saknar nu en dator i det segmentet och lösningen borde bli en ny typ av Cube, fast med lägre pris den här gången. PowerMac G5, fast med bara en processor och bara en PCI-plats, osv, vore lagom.

Sen tycker jag att man kan fortsätta med all in one konceptet på iMac.
Men försöka få ner priset mer på iMac till en billig dator igen.

eMac borde strippas mer för att passa enbart på skolor.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 09:25

"lösningen borde bli en ny typ av Cube": Meningslöst. Bättre de "kompaktar" den andra stationära G5:an i stället, kanske inte fullt så mycket som en Cube, men lite mer åt det hållet. G5:an är alldeles för stor och klumpig. Men vill man ha riktigt smått köper man ju en laptop...

Så här skulle det gärna få se ut för min del:

PowerMac: dual 3GHz G5: $2499
PowerMac: dual 2.8GHz G5: $2199
PowerMac: dual 2.5GHz G5: $1799

PowerMac Cube: singel 2.5GHz G5: $1499

iMac 17": 2GHz G5: $1399
iMac 20": 2GHz G5: $1799

eMac 19"(crt): 1.8GHz G5: $799

20" Cinema Display: $1099
23" Cinema Display: $1699

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 20:38
Ursprungligen av Chaosstar:

Så här skulle det gärna få se ut för min del:

PowerMac: dual 3GHz G5: $2499
PowerMac: dual 2.8GHz G5: $2199
PowerMac: dual 2.5GHz G5: $1799

PowerMac Cube: singel 2.5GHz G5: $1499

iMac 17": 2GHz G5: $1399
iMac 20": 2GHz G5: $1799

eMac 19"(crt): 1.8GHz G5: $799

20" Cinema Display: $1099
23" Cinema Display: $1699

Och någon har rökt på för mycket

  • Medlem
  • Boden
  • 2004-08-13 07:16

Nu har Think Secret skrivit lite nytt om en kommande iMac:en...

iMac G5 Specs

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 10:46
Ursprungligen av jalla7:

Nu har Think Secret skrivit lite nytt om en kommande iMac:en...

iMac G5 Specs

Men fy bubblan för Sonys VAIO W700G som de jämför designen med. Ser den ut så lär inte jag byta G4:an. Men Apples design brukar ju vara något extra.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-13 08:36

Mycket intressant artikel, bara 256 mb ram, skärpning Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 13:40
Ursprungligen av Ovsing:

bara 256 mb ram, skärpning Apple!

Jag håller med dig, 256 MB RAM är för lite. Visst fattar jag att Apple gärna vill att man ska köpa på sig mer RAM när man beställer datorn (de tjänar nog rätt bra på det med tanke på priset) men tänk på alla de som inte vet vad RAM är för något... Då kanske de kommer att tycka att operativet och programmen går trögt och istället blir missnöjda och aldrig köper en Mac igen.

Lite kortsiktigt tänkande av Apple tycker jag.

Då är alltså eMacen borta? Om det nu kommer en edu-imac i samma stil.

Tråkiga grafikkort, tråkigt med ram.

Bra med SATA, optisk ut, kanske bra med inbyggda högtalare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 11:32

hoppas att det inte stämmer,,,,

Somd de sa: "Sources said the new model will be similar in design and style to Sony's VAIO W700G, but with sleeker lines and contours. "It's not fair to compare the new iMac to the Sony model," said a source. "But it's the closest thing to it that currently exists."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 13:17
Ursprungligen av Leftrustle:

Somd de sa: "Sources said the new model will be similar in design and style to Sony's VAIO W700G, but with sleeker lines and contours. "It's not fair to compare the new iMac to the Sony model," said a source. "But it's the closest thing to it that currently exists."

Jovisst, men Sonyn liksom förstörde fantisatorn. Det blir säkert kul att jämföra när vi väl fått se nya iMacen. Men tills dess... Det blev lite som att få en spann kallt vatten över sig när man väl fått upp värmen! Nåja, rätt snart lär väl photoshopade hemmadesigner dyka upp på nätet där dessa upppgifter tolkas i trevligare och snyggare Apple-inspirerad stil.

Apple lär ju inte göra något så dumt som att fästa tangentbordet i datorn i alla fall. Hoppas de samtidigt presenterar ett nytt tangentbord i aluminiumdesign. Om iMacen är i aluminium, så skulle ju eMacen vara den enda modell som nuvarande tangentbordet matchar med.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 14:19

Har ni sett det här sköna hemmabygget av en iMac G5 då, förresten? Klart charmigt...

http://www.applefritter.com/node/view/2241

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-13 17:59
Ursprungligen av PF:

Har ni sett det här sköna hemmabygget av en iMac G5 då, förresten? Klart charmigt...

http://www.applefritter.com/node/view/2241

Värkligen coolt litet bygge!

Undrar just om de kommer köra med alu-look på iMacen med.

Vore trevligt (men osannolikt) om man kunde byta ut grafikkortet också.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Undrar just om de kommer köra med alu-look på iMacen med.

Vore trevligt (men osannolikt) om man kunde byta ut grafikkortet också.

Ciryon

Jag hoppas de skippar aluminium. fult Plus att det vore tråkigt om alla deras produkter ser likadana ut...

Apropå grafikkortet så hoppas jag på detta: http://nvidia.com/page/mxm.html

Då kan man byta. vore grymt.

Bevaka tråden