Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den knäcker 22.08 Mkeys/sek just nu och klarar 0-100% på 6,5 minuter. Någon som vet mer om detta är normalt?

Kan berätta att processorerna kör full fart men fläktarna är numera tysta, ovanligt att den jobbar fullt utan att man befinner sig mitt i vindtunneln. Med andra ord - jag märker inte den knäcker nycklar i bakgrunden.

Det är så den lånade G5:a som jag ett tag körde kodknäckningen på betedde sig. Tystare än man kan vänta sig och definitivt snabbt.

Enligt http://n0cgi.distributed.net/speed/ är kankse 22.08 MKeys/s lite lite men det beror väl på vad du annars har maskinen till och vad du har för processorer. Lägg gärna in din egen statistik där när du kört ett tag och sett vad du ligger på.

Nu har jag kört ganska mycket och som mest kommit upp i 23.5 Mkeys/sek (RC5-72).

Det är en dual 1.8GHz med 1.25GB RAM. Jobbar på datorn samtidigt (märker inte ens att den knäcker i bakgrunden fast staplarna är i botten hela tiden) i Excel.

Enligt detta diagram ska min dator ge cirka 26.6 Mkeys/sek. Nu kör jag ju dubbla skärmar, iTunes, Excel och ett par andra program samtidigt - måste ju göra en viss skillnad.

Intressanta detaljer Enligt diagrammet är en 1.33GHz G4 snabbare än en 1.8GHz G5 och en 1.7GHz G4 är nästan lika snabb som en 2.5GHz G5!

Dessutom är det ju lite cool att en 3.6GHz Pentium 4 får pisk även av en 867MHz G4!

Kan nog synas i statistiken imorgon. För du har väl registrerat dig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 22:26

Jag stängde av elementen och låter g4:an stå och mua och värma ett tag i kväll, ska försöka bättra mig.

Mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-26 22:42

Martin: Det verkar helt normalt med din G5, tycker jag. Tyvärr har G5-processorerna något svagare Altivec än G4 (procentuellt sett) vilket gör att en G4 kan vara lika snabb som en G5 på just såna här Altivec-intensiva operationer. Så även en gammal G4/400 gör mycket till för laget.

Alla instruktioner för att gå med i Swedish Mac Team finns i början av tråden, men jag drar en liten snabbrepris för de som redan har kommit så långt att de börjat knäcka:

Morgonen efter den dagen de första blocken skickades in från din klient går du in på statistiksidan. Högst upp i mitten söker du reda på din _egen_ sida (participant stats) genom att ange den e-postadress du angett i klienten. På din _egen_ sida beställer du _ditt_ lösenord. Med hjälp av detta kommer du sedan att kunna gå med i laget genom att klicka på I want to join this teamlag-sidan.

Hoppas vi får en liten nytändning nu, så att vi kan börja klättra igen!

Ursprungligen av hugin:

Martin: Det verkar helt normalt med din G5, tycker jag. Tyvärr har G5-processorerna något svagare Altivec än G4 (procentuellt sett) vilket gör att en G4 kan vara lika snabb som en G5 på just såna här Altivec-intensiva operationer. Så även en gammal G4/400 gör mycket till för laget.

Alla instruktioner för att gå med i Swedish Mac Team finns i början av tråden, men jag drar en liten snabbrepris för de som redan har kommit så långt att de börjat knäcka:

Morgonen efter den dagen de första blocken skickades in från din klient går du in på statistiksidan. Högst upp i mitten söker du reda på din _egen_ sida (participant stats) genom att ange den e-postadress du angett i klienten. På din _egen_ sida beställer du _ditt_ lösenord. Med hjälp av detta kommer du sedan att kunna gå med i laget genom att klicka på I want to join this teamlag-sidan.

Hoppas vi får en liten nytändning nu, så att vi kan börja klättra igen!

Oki. Jag låter det här stå på tills på måndag, eftersom jag inte märker någon skillnad trots att den använder 170% CPU. Säger ju lite grann om hur mycket man pressar processorerna normalt

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-26 23:04

Läste tråden idag och installerade dnetc på min iBook G4@800 och på min Celereon@2400.

Efter några paket på båda datorerna så ser jag att min iBook är snabbare.

iBook: 6,267,183 keys/sec
pc: 5,022,695 keys/sec

Varför?

Är pc-versionen dåligt kodad/optimerad eller är G4/G5 bara så mycket bättre på detta?

Väntar på att kunna hämta lösenordet för att sedan joina denna team!

Ursprungligen av jme:

Varför?

Är pc-versionen dåligt kodad/optimerad eller är G4/G5 bara så mycket bättre på detta?

Det är AltiVec-enheten som finns på G4 och G5 som är grymt snabb på den här uppgiften.

Nu har jag gått med men syns inte ännu på laglistan, du måste godkänna mig först va?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-27 10:22
Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag gått med men syns inte ännu på laglistan, du måste godkänna mig först va?

Nej, jag behöver inte godkänna dig, men det krävs ytterligare en uppdatering av statistiken för att det ska synas, d.v.s. det dröjer till i morgon.

Till min fasa upptäckte jag just att statistiken är nere! :eek:
Det har inte hänt sen den nya servern kom igång i april eller när det nu var. Hoppas att det är ett kortvarigt problem. Sist så tappade vi många medlemmar p.g.a. att folk inte kunde se statistiken. :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-27 03:03

Jag har också gått med nu.

Eftersom man egentligen inte märker av klienten så skulle nog rätt många kunna tänka sig köra lite crunch i bakgrunden hela dagarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-27 10:35
Ursprungligen av Björnström:

Eftersom man egentligen inte märker av klienten så skulle nog rätt många kunna tänka sig köra lite crunch i bakgrunden hela dagarna.

Absolut! Jag kör det på jobbet, och det märks inte det minsta i prestandan.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-27 03:18

I skolan har vi ju ett antal datorer. Man skulle ju kunna installera dnetc där.

Eller vad sägs om en dnetc klient för mobilen...

Ännu bättre...en dnetc klient för en iPod,

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-27 10:32
Ursprungligen av jme:

I skolan har vi ju ett antal datorer. Man skulle ju kunna installera dnetc där.

Eller vad sägs om en dnetc klient för mobilen...

Ännu bättre...en dnetc klient för en iPod,

Välkommen i gänget!

Skoldatorer är jättebra, speciellt om det är G4 eller G5. Det märks ändå inte att det ligger i bakgrunden. Dnetc tar bara ledig processortid.

Däremot skulle nog vare sig iPod eller mobil göra vare sig från eller till skulle jag tro.

Trist med statistiken - jag har iallafall kört hela natten

Man kanske skulle dra igång lite klienter hos kunder som ändå inte märker någon skillnad

"Så länge processorstaplarna lyser grönt så är det bra"

De där scripten var trevliga, Hugin, men jag hade problem. Det ville inte fungera med 'tilde'-tecknet i början, så det tog jag bort. Sökvägen stämde inte eftersom jag tog ned den nya clienten, men det är ju inte ditt fel...

Sånt där är trixigt när man är ett gui-freak, men efter ett tag förstod tom jag hur saker hängde ihop och fick det att fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 14:26

Kul - det var ett tag sen jag körde dnetc...

Kör nu på min dual 2.5:a - ger 31-36 Mkeys/sec beroende på last på burken.

En intressant iakttagelse är att min sura lilla UPS blinkar och tutar för overload när jag
drar igång dnetc + att den stängde ner burken 6.30 i morse

dnetc lirar tyvärr inte på linux, kan inte känna igen G5 processorn. Buggen är rapporterad
och fixar dom det så har jag två G5:or till som skall köra...

edit: stavfel

Jag såg att det har kommit en nyare version av klienten än den jag använder. Är det någon som vet om jag måste göra om alla inställningar om jag börjar köra den nya versionen? Eller ligger inställningarna i något av dokumenten i dnetc-mappen, så att man kan byta ut enbart själva programmet, och låta resten ligga kvar i mappen? (Dvs dnetc.1 och dnetc.ini, buff-in och out, samt det som ligger i mappen docs.)

Vinner man något hastighet genom att köra nyare version? Annars fungerar det ju bra med versionen jag har nu, så det kanske inte är värt att krångla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 15:28
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag såg att det har kommit en nyare version av klienten än den jag använder. Är det någon som vet om jag måste göra om alla inställningar om jag börjar köra den nya versionen? Eller ligger inställningarna i något av dokumenten i dnetc-mappen, så att man kan byta ut enbart själva programmet, och låta resten ligga kvar i mappen? (Dvs dnetc.1 och dnetc.ini, buff-in och out, samt det som ligger i mappen docs.)

Vinner man något hastighet genom att köra nyare version? Annars fungerar det ju bra med versionen jag har nu, så det kanske inte är värt att krångla?

Se till att köra dnetc -flush innan du uppdaterar. Inställnings filen heter dnetc.ini och om du lägger den nya dnetc filen i samma mapp som nuvarande ligger i borde det funka rakt av.

Nya klienten kan vara snabbare eftersom distributed net lägger mycket krut på att optimera koden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-27 18:57

Statistiken är uppe igen, om ni inte märkt det. Det var bara nån som hade råkat glömma att slå på web-accessen. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 23:58

Lite benchmarks på burkar jag kör:

G5 MP 2.5 GHz: 35 Mkeys/s
PowerBook G4 1 GHz: 8 Mkeys/s
PowerMac G4 MP 500 MHz: 8.2 Mkeys/s
PowerMac G4 MP 867 MHz: 17.5 Mkeys/s
Dell PowerEdge 1650 MP Xeon 2.6 GHz: 4 till 9 MKeys/s
Dell PowerEge 1850 MP Xeon 2.8 GHz: 10.9 Mkeys/s

Lite kul att min gamla G4 MP spöar min ena PowerEdge 1650 med RedHat AS.
Får nog kolla hur den burken mår... Borde inte vara mycket last så här på söndagen.

Ursprungligen av eric:

Lite benchmarks på burkar jag kör:

G5 MP 2.5 GHz: 35 Mkeys/s
PowerBook G4 1 GHz: 8 Mkeys/s
PowerMac G4 MP 500 MHz: 8.2 Mkeys/s
PowerMac G4 MP 867 MHz: 17.5 Mkeys/s
Dell PowerEdge 1650 MP Xeon 2.6 GHz: 4 till 9 MKeys/s
Dell PowerEge 1850 MP Xeon 2.8 GHz: 10.9 Mkeys/s

Lite kul att min gamla G4 MP spöar min ena PowerEdge 1650 med RedHat AS.
Får nog kolla hur den burken mår... Borde inte vara mycket last så här på söndagen.

Du genererar sjukt mycket nycklar, min G5 har kört hela dagen och ändå har du gjort fem gånger så många som min burk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 01:55
Ursprungligen av Björnström:

Du genererar sjukt mycket nycklar, min G5 har kört hela dagen och ändå har du gjort fem gånger så många som min burk

Och fixar de linux klienten så har jag två dual 1.8 G5 som kan fixa ändå fler nycklar

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-02 08:10

Way to go, folks! Nu är vi ju på banan igen!

Jag är dock lite besviken på mina G5:or. Jag tycker inte att de verkar knäcka lika hårt som de gjorde innan. Undrar vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-02 11:35

Nu är jag även med i teamet med en pc

(kommer en powerbook snart som skall knäcka lite)

Testkör på en av servrarna. Passar fint för det är så kallt i lägenheten nu!

Elbolagen borde sponsra det här projektet.

Om någon är intresserad av kryptering, och svårigheterna att knäcka sådan, så har Ny Teknik en artikel om det idag. Det gäller inte RC5, utan en algoritm som heter SHA-1. Det är algoritmen som PGP använder:

Citat:

Tidigare har man beräknat att det tar ungefär tio år för en superdator att knäcka SHA-1. Men de kinesiska forskarna har nu hittat en metod som klarar av att överlista SHA-1 på bara några dagar.

Jag antar att de tio åren som det talas om gäller med brute force-metoden (samma som vi använder för att knäcka RC5-72.)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om någon är intresserad av kryptering, och svårigheterna att knäcka sådan, så har Ny Teknik en artikel om det idag. Det gäller inte RC5, utan en algoritm som heter SHA-1. Det är algoritmen som PGP använder:

Jag antar att de tio åren som det talas om gäller med brute force-metoden (samma som vi använder för att knäcka RC5-72.)

PGP använder RSA som krypteringsalgoritm och SHA-1 som hashfunktion. Det de kinesiska forskarna visat är väl att man kan hitta kollisioner i SHA-1 på ett snabbare sätt än brute force.

En hashfunktion används för att omvandla exempelvis en textsnutt til ett tal, och man vill inte att två olika textsnuttar omvandlas till samma tal, om de gör det har man en kollision.

Kodknäckarprojektet knäcker ju inte krypteringsalgoritmen i sig, utan endast ett krypterat meddelande. Man "luskar" allstå ut den hemliga nyckeln för just det meddelandet.

http://lists.gnupg.org/pipermail/gnupg-users/2005-February/024862.html
SHA-1 break - in perspective

Bevaka tråden