Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-06-10 12:36

håller på att joina nu
kan möjligtvis få med 20 st dual g5 på 2ghz
ifall jag övertalar vår säk.chef att installera applikationen på dem
lite svårt att få in dem på ett kluster som tillhör försvaret men man kan försöka iallafall

men 1st ibook på 800mhz har no joinat iallafall

  • Medlem
  • London
  • 2004-06-10 13:17

Kan du inte berätta lite mer om vad försvaret har sitt kluster till?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-06-10 13:18
Ursprungligen av jb:

Kan du inte berätta lite mer om vad försvaret har sitt kluster till?

nja inte riktigt men 6 centraler är uppkopplade mot klustret iallafall

det tickar på och jag vet inte varför vi har så många datorer inkopplade hade räckt med 7 st till det den gör
men alltid kul att titta på i serverrummet

*edit* felstavning

Senast redigerat 2004-06-11 10:13

Verkligen trevligt om burkarna kommer med. Vi är redan väldigt vassa, och vi skulle bli extrema…

Apple skulle kunna sponsra varje medlem i laget med en ny 2x2,5GHz G5:a. Jag menar bra reklam för dom om vi låg 1:a.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-23 11:55

Det går framåt för Swedish Mac Team igen!

Idag passerar vi 2 000 000 block och även våra franska bröder i Team FSCM. Vi är åter uppe på top 20, men vi behöver ordentlig draghjälp för att komma med på den eftertraktade top 10.

Så ta nu och leta reda på Macar som står på "tomgång" och installera dnetc! Kom ihåg att det inte påverkar prestanda för användaren. Dnetc tar bara ledig CPU-tid.

Mitt tips är att man kör med cli-versionen av dnetc (d.v.s. inte GUI, som t.ex. Crunching Cows) och genomför följande steg:

• Öppna terminalen, gå till dnetc-mappen.
• Stoppa klienten om den är igång. ("./dnetc -shutdown")
• Skriv "./dnetc -config" + enter
• Skriv "1" + enter, "10" + enter, "yes" + enter, "0" + enter, "0" + enter.
• Skriv "./dnetc -install"
• Starta klienten. ("./dnetc")

Obs! Skriv inte med " i terminalen.

Om det är rätt utfört så innebär det att klienten automatiskt startar när datorn går igång, och att det ligger i "osynligt" bakgrunden, d.v.s. utan att terminalen är igång.

På så vis är den alltid igång, syns inte och påverkar inte någon prestanda för användaren.

Jag har även gjort några AppleScript för att starta, stoppa och kontrollera om den är igång. Dessa kan man få på begäran.

  • Medlem
  • 2004-09-13 11:18

Nu har vi passerat 50 strecket på sammanlagt och vi brukar ligga på ca 20 plats dagligen. Det vore kul att få några fler aktiva medlemmar så vi klättrar lite snabbare...

Datorn blir inte slöare....!!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 11:56

Jag installerar på alla datorer jag kommer över

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-13 13:18
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag installerar på alla datorer jag kommer över

Lysande!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-30 11:36

Tjoho!

Vi är med på top 50 sedan en tid tillbaka. Skitkul, tycker jag. Vi kan nog inte räkna med att klättra så många placeringar i månaden längre dock. Nu är kampen hård och mängden block som skiljer varje lag mycket stor.

Men om alla 71 som nån gång har skickat in block till laget skulle sätta igång igen så skulle vi få en rejäl knuff. Nu är det knappt 20 tappra som kör dagligen.

Jag bifogar mina script för att starta och stoppa klienten. De kan vara lite praktiska att ha om man kör klienten i bakgrunden men inte gärna fipplar i terminalen. Det följer även med ett script som talar om huruvida klienten är igång eller inte. Det handlar bara om simpla AppleScript för att slippa öppna terminalen. Kommentera gärna om ni gillar/ogillar dem.

Kör hårt!

Senast redigerat 2005-08-19 13:04

Kul! Bara min G4 400 MHz skickat sitt första block så ansluter jag mig till gänget.

Ursprungligen av hugin:

Jag bifogar mina script för att starta och stoppa klienten. De kan vara lite praktiska att ha om man kör klienten i bakgrunden men inte gärna fipplar i terminalen. Det följer även med ett script som talar om huruvida klienten är igång eller inte. Det handlar bara om simpla AppleScript för att slippa öppna terminalen. Kommentera gärna om ni gillar/ogillar dem.

Kör hårt!

Inte för att jag är dum i terminalen. Men det är riktigt skönt att ha dina script till hands. Gillar ikonerna också!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-07 20:09
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Inte för att jag är dum i terminalen. Men det är riktigt skönt att ha dina script till hands. Gillar ikonerna också!

Tackar!

Man behöver verkligen inte vara dum i huvudet för att gilla scripten. Jag har dem i docken t.o.m.

Jag ska gå med er bara jag skickar iväg mitt första block så att jag kan komma åt min personliga sida så att jag får fram lösenordet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-13 22:08
Ursprungligen av Michael Larsson:

Jag ska gå med er bara jag skickar iväg mitt första block så att jag kan komma åt min personliga sida så att jag får fram lösenordet.

Lysande! Välkommen i gänget.

Ursprungligen av hugin:

Lysande! Välkommen i gänget.

tack...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 03:10

Är ni intresserade av att nån bara kör lite då och då?

Jag provade på min pb G4 667mhz, vilket nästan resulterade i härdsmälta...
Har fått tag i en annan burk nu som kan stå och tugga när jag bara surfar och skriver lite, men ej när jag hårdjobbar på den...

Sabbar det statistiken om man inte räknar på så mycket?

mvh

Ursprungligen av Zoega:

Är ni intresserade av att nån bara kör lite då och då?

Jag provade på min pb G4 667mhz, vilket nästan resulterade i härdsmälta...
Har fått tag i en annan burk nu som kan stå och tugga när jag bara surfar och skriver lite, men ej när jag hårdjobbar på den...

Sabbar det statistiken om man inte räknar på så mycket?

mvh

Alla slags bidrag förbättrar statistiken. Själv har jag inte dragit igång dnetc så ofta på senaste tiden, men alla kontrollerade block som kommer in förbättrar lagets siffror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 04:58

Ok, vet inte riktigt hur det funkar, tänkte att det är ballare med 2 datorer än 2000!
Ger mig in i leken i morgon...eh, eller lite senare idag menar jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-19 18:42

Tjohooo!

Vi har precis gått om ArsTechnicas lag, och har nu återtagit plats 48 på "världsrankingen" efter att ha blivit brutalt överkörda och nerpetade av team bukkake.

Jag kan även passa på att nämna att klienten har uppdaterats till version v2.9009.494. Jag är lite osäker på exakt vad som är nytt, men det verkar mest röra OGR (upprensning i kod och prestandaökning). Om det även påverkar RC5-72 vet jag inte. Klienten laddar man som vanligt hem här: http://www.distributed.net/download/clients.php

Undrar hur länge det kommer att ta innan koden avslöjas. Kommer nog att dröja ett tag med dagens takt

Percent Complete:
0.170%

Time Working:
739 days

Det kommer att ta 284,060 dagar innan alla kombinationer är testade med dagens takt, förhoppningsvis så hittas koden innan dess. Det blir ju bara snabbare datorer på marknaden så takten kommer förhoppningsvis att öka kraftigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 15:51

Det stämmer, det kommer att ta tid.

Men den där beräkningen stämmer inte riktigt. Antalet deltagare ökar och datorerna blir snabbare. Snart har alla som kör Mac en processor med Altivec, och om alla Macare var med i projektet så skulle det bli lite mer snurr. Om dessutom alla som har en IBM-server med 970-processor eller Power-processor skulle köra det så skulle det rassla till ännu mer.

Men sen är det bara att luta sig tillbaka och hoppas på en stor portion flax.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-26 18:13

Okej, grabbar. dags att lägga på ett kol!

Vi har tappat tempot rejält, och häromdagen tappade vi även en placering!

Så veva igång alla G4:or och G5:or ni kommer åt nu!

Hur går det egentligen? Finns det någon statistik att visa upp?

Sammanfattning för laget finns här:
http://stats.distributed.net/team/tmsummary.php?project_id=8&team=30140
Det kan även vara intressant att kicka sig vidare till Top 100, Overall project status, CPU/OS distribution osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 01:47
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Sammanfattning för laget finns här:
http://stats.distributed.net/team/tmsummary.php?project_id=8&team=30140
Det kan även vara intressant att kicka sig vidare till Top 100, Overall project status, CPU/OS distribution osv.

Nu har jag gått med - var #306 i världen i går så jag hoppas det blir en knuff. Stats dyker
upp i morgon

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 09:04
Ursprungligen av eric:

Nu har jag gått med - var #306 i världen i går så jag hoppas det blir en knuff. Stats dyker upp i morgon

#306 låter precis som det lyft vi behöver! Varmt välkommen!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 09:10

Angående OGR så vill jag passa på att informera att Swedish Mac Team enbart inriktar sig på RC5-72, men det är naturligtvis tillåtet att jobba med båda projekten om man vill. Men om man inte har något specifikt intresse för OGR så är det bra om man stänger av det, eftersom det tar resurser från RC5-projektet.

Man kan kolla OGR-listan för att se om man skickar in OGR-block.

Om man gör det så ska man se till att ändra inställningarna som eric skrev.

Jo, det behövs verkligen ett ryck. www.distributed.net var adressen och det är alltså RC5-72 vi håller på med.

Det måste ju vara många här som sitter på G4:or eller G5:or och EN sådan slår en hel bunt intel/amd-maskiner på fingrarna utan problem. Kolla lite på statistiken så ser ni skillnaden.

Jag laddade hem klienten, lade till min epostadress i configfilen och drog igång.

ZOOOOM så drog fläktarna igång på min G5, den ligger och kör 170-180% CPU hela tiden och det dånar ganska friskt. Ska det vara så

Fråga: Var anger jag att mina blocks ska läggas till vårt lag? Gör jag det efter första dygnet har gått?

Bevaka tråden