Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-17 10:05
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad är era idéer om detta? Kommer den ökade temperaturen att öka slitaget på min hårdvara, eller är det inget att bry sig om?

Jag tror inte att det är något större problem faktiskt, så länge det inte skenar iväg mer. Det jag tycker att du ska göra är att se till att du verkligen har tillräckligt med tilluft.

Det du kan göra om du ändå känner dig orolig är att sätta en temperaturtröskel för dnetc. Jag är lite osäker på hur man exakt gör det då jag själv aldrig har gjort det, men jag tror inte att det är så svårt att lista ut. Det kräver att datorn har stöd för det, men det ska G4:an ha vad jag vet. Då kan du sätta t.ex. 59° C som tröskel, så slår dnetc av när det blir för varmt.

  • Medlem
  • 2005-04-17 15:21

Ja man kan lägga till följande i dnetc.ini för att inte låta temperaturen skena i väg. Någon kanske vet vilka datorer det faktiskt fungerar på?

[triggers]
pause-on-high-cpu-temp=yes

Nu deltar jag också i dekrypteringen!

Klart man måste gå med i "Swedish Mac Team"! Har bara inte sett detta innan.
Kör på en G4a och en Powerbook och har märkt att powerbooken hinnner med ca dubbelt så mycket om man ställer strömsparläget på High istället för på Auto. Nackdelen är ju dock att fläkten startar.
Ansluter till teamet imogron, skall bli spännande att följa!
Föresten är det ingen som har kontakter på Virginia Tech ? Det kunde ju ge lite extra fart

  • Medlem
  • 2005-04-22 11:40

Lite konstig statistik de har på sidan just nu, även om man inte har bidragit
med några block så stiger man på listan (dvs alla...) Märkligt?

http://stats.distributed.net/team/tmember.php?project_id=8&team=30140

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-22 12:03

Ja du Garda, lite skumt var det allt.

Yay, vi klättrar!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-14 15:40

En liten uppmaning:

Se över era dnetc-insatllationer. Laget har börjat tappa igen, och jag misstänker att en anledning kan vara att en del deltagare har installerat Tiger och inte upptäckt att dnetc har slutat rulla automatiskt.

Om man har kört en ./dnetc -install i terminalen och sedan har installerat Tiger så är det mycket troligt att man måste göra om manövern i terminalen.

Om vi jobbar på så går vi om Österrikarna om 2 veckor!

  • Medlem
  • 2005-05-27 14:24
Ursprungligen av hugin:

Om vi jobbar på så går vi om Österrikarna om 2 veckor!

Ja nu är vi förbi... och på 45:e plats, men nu tar det ett bra tag innan vi klättrar igen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-27 14:44
Ursprungligen av garda:

Ja nu är vi förbi... och på 45:e plats, men nu tar det ett bra tag innan vi klättrar igen.

Ja, nu har vi lite tung klättring igen. Men det gäller att vi inte tappar modet.

Vi ligger ett par tusen block sämre per dag nu än vi har gjort . Jag tycker det går åt fel håll. Det borde bli fler och fler G4:or och G5:or där ute som kna vara med.

  • Medlem
  • 2005-07-14 11:32
Ursprungligen av garda:

Ja nu är vi förbi... och på 45:e plats, men nu tar det ett bra tag innan vi klättrar igen.

(Jag citerar mig själv...)

Vi kommer förlora vår 45:e plats, troligtvis i morgon, tråkigt...
Det såg bra ut ett tag när vi låg med daglig statistik på 30-35:e plats i världen, men nu kommer vi bara upp till ca. 75:e...
(Kan ni inte köra detta i "XGrid-samarbetet" om det finns kvar?)

Kom igen nu, "Swedish Mac Team" kan bättre!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-14 12:58
Ursprungligen av garda:

(Jag citerar mig själv...)

Vi kommer förlora vår 45:e plats, troligtvis i morgon, tråkigt...

Du kunde har citerat mig, annars.

Ursprungligen av hugin:

Som det ser ut nu så kommer vi att tappa vår placering till Texas-laget igen om vi inte gör något drastiskt.

En anledning till att vi tappat takten är värmen. Vi har ingen AC på vårt kontor, och värmen har legat på 34 °C, så vi har tvingats att stänga av dnetc på 2 st G5:or. Jag har även haft lite problem med värmen hemma, så även den G5:an är tillfälligt borta.

Men det är långt ifrån hela förklaringen. Vi hade tappat tempot långt innan detta. Jag hoppas att vi kan rycka upp oss, men jag vet att värmen är ett problem. Semestrar ett annat.

Vi får göra en ryck efter sommaren för att få igång alla igen.

Jag kan pass på att nämna att det finns en ny version (495) av klienten sedan nån vecka tillbaka. Inga stora skillnader, men det kan ändå vara bra att uppdatera. Om man inte har uppdaterat på länge kan man ev. uppnå bättre prestanda med den nya klienten.

Sen vill jag även passa på att påminna att det är RC5-72 som vi fokuserar på. Stäng av OGR, om du inte hemskt gärna vill köra OGR förstås.

Macarna har snart presterat mer än linuxburkarna. Innom två veckor har macarna passerat linux.

http://stats.distributed.net/misc/platformlist.php?project_id=8&view=tco

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-06 16:58
Ursprungligen av Michael Larsson:

Macarna har snart presterat mer än linuxburkarna. Innom två veckor har macarna passerat linux.

http://stats.distributed.net/misc/platformlist.php?project_id=8&view=tco

Nice! Hade faktiskt glömt bort att hålla koll på det.

Att slå Windoze blir ju tyvärr omöjligt, men jag tycker att Mac OS ligger väldigt bra till ändå. Dessutom tycker jag att Sverige ligger riktigt bra till: http://stats.distributed.net/misc/countries.php?project_id=8

Tänkt om alla med G4:or och G5:or i Sverige skulle kunna joina SMT, då skulle det bli trevliga siffror!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-19 11:49

Kom igen nu!

Vi tappar mark! Just nu så skickar laget som ligger efter oss in fler block per dag än vi gör. Det är dags att vi skärper oss!

Jag vet inte var alla har tagit vägen, men det vore ju trevligt om åtminstone 20% av de 90 personer som anmält sig till laget kunde börja skicka in block igen.

Finns det verkligen inga gamla G4:or som står och "idlar"?

Ursprungligen av hugin:

Jag vet inte var alla har tagit vägen, men det vore ju trevligt om åtminstone 20% av de 90 personer som anmält sig till laget kunde börja skicka in block igen.

Vore ju ännu trevligare om 100% av dom 90 personerna började skicka in block igen. Uppenbarligen har dom ju lyckats en gång.

Använd Hugins script för att styra Dnetc är ju mitt tips. Inget terminalhackande krävs!

  • Medlem
  • 2005-06-20 01:55

Har haft några G4-burkar nere som ska sparkas igång igen nu.

Sådär, nu har jag en 1.5ghz Pb som är uppe och rullar. Skickar in request imorrn om att joina laget.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-22 08:52
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Sådär, nu har jag en 1.5ghz Pb som är uppe och rullar. Skickar in request imorrn om att joina laget.

Gött!

Som det ser ut nu så kommer vi att tappa vår placering till Texas-laget igen om vi inte gör något drastiskt.

Vid det här laget borde det finnas en väldig massa PowerMac G4 och G5 där ute som skulle kunna hjälpa till...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-02 15:55

Jag har ett litet önskemål. Eller snarare två:

Nummer 1: Alla ni som har bytt e-postadress och som finns med två (eller fler) gånger på listan, gör så här:
• Klicka på den adress i listan som inte längre är aktuell
• Logga in med användaruppgifterna för den e-postadress som inte längre är aktuell. Du måste ha kvar lösenordet som du har fått skickat till den adressen. (användarnamnet är det nummer som står i adressraden)
• När du har loggat in klickar du på länken (långt ner) som heter "retire this e-mail address permanently"
• Ange din aktuella adress.

Nummer 2: Alla ni som har varit med i laget men som inte längre är aktiva:
Installera klienten igen och kör i gång! Vad väntar ni på?
Om ni trots allt har bestämt er för att inte längre vara med, gör så här:
• Följ de första tre punkterna ovan.
• Ange distributed@mac.com (lagets officiella adress) som adress att flytta över dina block till
• Skicka ett mail/pm till mig där ni meddelar att ni har lämnat laget, och gärna varför

Det är inte så kul om laget tappar medlemmar, men just nu har vi 91 medlemmar och antalet aktiva har den senaste veckan pendlat mellan 11 och 14 stycken. Det är ju uppenbart att 75 pers inte bara har ett tillfälligt uppehåll.

Om ni bara har glömt bort projektet och vill komma igång igen men känner er osäkra så tveka inte att kontakta mig så hjälper jag er igång. Jag kommer även såsmåningom att lägga upp en sida med lite hjälp på. Där kommer jag att lägga upp min inställningsfil och mina hjälpscript.

Nu har jag precis dragit igång 10 stycken G4:or som kan stå ostört och cruncha i 4 veckor. Hoppas att det hjälper lite.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-14 13:23
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nu har jag precis dragit igång 10 stycken G4:or som kan stå ostört och cruncha i 4 veckor. Hoppas att det hjälper lite.

Fasen vad gött!

Kör du utan OGR?

Jag tror det.....det står bara RC5-72 i alla fall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 09:03
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror det.....det står bara RC5-72 i alla fall.

Tyvärr verkar det som att du har OGR igång. Du skeppade in ordentligt många block igår.

Se till att det står RC5-72,OGR-P2=0 i ini-filen. Glöm inte att starta om klienten när du ändrar.

Ursprungligen av hugin:

Tyvärr verkar det som att du har OGR igång. Du skeppade in ordentligt många block igår.

Se till att det står RC5-72,OGR-P2=0 i ini-filen. Glöm inte att starta om klienten när du ändrar.

Oj, det var ju inte så bra. Och jag som gick på semester....
Men jag kan fixa det nästa vecka, då har jag Apple Remote Desktop tillgängligt och kan ordna hemifrån!

Ursprungligen av hugin:

Se till att det står RC5-72,OGR-P2=0 i ini-filen. Glöm inte att starta om klienten när du ändrar.

Det står inget sådant alls i min ini fil, det enda som står är [Parameter] och [Display] + lite annat. Var ska jag skriva det någonstans?

  • Medlem
  • 2005-07-16 10:12
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det står inget sådant alls i min ini fil, det enda som står är [Parameter] och [Display] + lite annat. Var ska jag skriva det någonstans?

Du kan skriva:
[misc]
project-priority=RC5-72,OGR-P2=0

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-10 12:06

Halloj laget!

Nu börjar vi få upp ångan igen efter sommarens svacka. Jag skulle gärna se att vi kunde pressa fram "några" block till så att vi kunde gå förbi Texianerna igen. Om vi kunde få ihop så pass många burkar att vi kan skicka in 12-14 tusen block skulle vi ligga riktigt bra till. Klarar vi det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-14 13:25

Jag kan passa på att påminna om att det finns en adress som man kan använda om man bara tillfälligt vill bidra, eller om man inte vill registrera sin egen adress av någon anledning. Ange bara e-postadressen distributed@mac.com istället i så fall.

Det var värst vad den här tråden hänger kvar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 09:01
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Det var värst vad den här tråden hänger kvar.

Ja, skulle den inte det?

Bevaka tråden