Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 07:31

Hoppar på då det verkar som många droppar av. Ska iväg att jobba utomlands i några veckor så min g5 på jobbet kommer att tugga på det närmsta veckorna, har även dragit igång en gammal g4 vi har stående på jobbet men vet ej hur länge den kan få gå ostört

Kör nu iMac G3 och den ger inte direkt många blocks men har tidigare beställt en emac som kommer nästa månad, ska sätta igång den direkt när jag får den.

  • Medlem
  • 2005-08-10 12:28

Ja det ser ju betydligt bättre ut. Kul ! !

(Martin, du levererar fortfarande många block till OGR...)

Jag har vänt på rubriken så att det bättre avspeglar tiden. Det var ju ett tag sedan projektet drogs igång.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-17 21:06
Ursprungligen av leonardo:

Jag har vänt på rubriken så att det bättre avspeglar tiden. Det var ju ett tag sedan projektet drogs igång.

Tack för det.

Dessutom har jag ju bara startat laget, inte projektet.

Jag vill passa på att hälsa nya lagmedlemmar varmt välkomna! Nu tar vi texanerna snart igen!

startade just på min powermacG5 och det verkar funka bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 20:12

Min mac mini har precis gått med, jag går med laget så fort jag fått min statistik. Nu skall jag ringa mina macvänner och be dem sluta upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 20:42

Jag kom just att tänka på en sak - vad händer när intelmacarna kommer? Om projektet inte är klart då (det går ju ganska långsamt) kommer MacOS helt plötsligt att bli långsammare då, när folk byter upp sig? AltiVec verkar ju vara anledningen att G4/G5 röjjer så mycket...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-17 21:10
Ursprungligen av JoakimG:

Jag kom just att tänka på en sak - vad händer när intelmacarna kommer? Om projektet inte är klart då (det går ju ganska långsamt) kommer MacOS helt plötsligt att bli långsammare då, när folk byter upp sig? AltiVec verkar ju vara anledningen att G4/G5 röjjer så mycket...

Ja, G4 och G5 kommer att fortsätta att regera ett tag till. Men i takt med att Intel-propparna blir vassare och vassare kommer de till slut att gå om G5:orna. Men när folk skaffar Intel-Macar så kan ju de gamla PPC-Macarna ställas i en garderob för att knäcka block på heltid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 23:13

Någon som kör mac mini och vet hur man ställer in för att slippa fläkten på natten, om det går kan jag köra 24/7 annars måste jag pausa ca 8 timmar per dygn. Jag kör Crunching Cows för jag är för dum för terminalen. Fast med hjälp kanske jag kan byta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-18 09:00
Ursprungligen av JoakimG:

Någon som kör mac mini och vet hur man ställer in för att slippa fläkten på natten, om det går kan jag köra 24/7 annars måste jag pausa ca 8 timmar per dygn. Jag kör Crunching Cows för jag är för dum för terminalen. Fast med hjälp kanske jag kan byta.

Tyvärr vet jag inte hur du ska göra med fläktarna. Jag slår själv av min G5:a på nätterna, men den låter illa även om dnetc är avstängt.

Däremot så kan vi lätt få dig att komma igång med terminalen. Jag har några script som gör det enklare att hantera. Tyvärr har jag den senaste versionen hemma, och jag har inte tid just nu. Men jag ska försöka lägga upp instruktioner och script här lite senare.

Jag har tänkt att göra en egen websida för laget, men det faller på tidsfaktorn tyvärr.

Kul att se att vi får upp tempot i alla fall! Nu har vi t.o.m. chans att jaga ifatt Arctis Baeren som blåste om oss förut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-18 11:31

Ok 16 timmer per dygn får bli min insats då, fast ibland använder jag ju datorn... går det snabbare om jag kör med terminalen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-18 12:06
Ursprungligen av JoakimG:

Ok 16 timmer per dygn får bli min insats då, fast ibland använder jag ju datorn... går det snabbare om jag kör med terminalen?

Du behöver inte stänga av dnetc när du använder datorn, men det vet du kanske redan?

Jag vet inte hur det är med Crunching Cows nu, men jag tror inte att det är någon större skillnad mot terminalversionen när det gäller prestanda. Däremot har CC varit lite buggigt tidigare. Med terminalversionen installerad som dold bakgrundsprocess så behöver du aldrig fundera på det. Den snurrar och går utan att du ser den. Vill du stoppa och starta utan att använda terminalen så är det väldigt lätt med mina script. Jag återkommer om dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-18 13:18

Jag kör CC i bakgrunden helt problemfritt, det är alltid på. Dessutom upptäckte jag att CC kan köra när min mc mini är i vilomode utan att fläktarna är på så det blir 24/7 för mig. Det jag menade är att ibland måste jag sno datorkraft från CC för att använda datorn men jag kör det hela tiden i bakgrunden.

Jag har gått med i laget nu, jag såg att bara 12 personer skickat block igår. Kom igen vi borde vara minst 100!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-19 12:52
Ursprungligen av JoakimG:

Dessutom upptäckte jag att CC kan köra när min mc mini är i vilomode utan att fläktarna är på så det blir 24/7 för mig.

Vad menar du? När datorn är i vila körs ingenting. Processorn och allt annat står helt still.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-19 12:59

Jag har inte hunnit skriva ihop någon beskrivning för hur man använder terminalversionen, men det står ganska bra beskrivet i read me-filen som medföljer.

Börja med att ladda hem klienten.

Mitt förslag är att man i inställningarna stänger av OGR och ställer in klienten på silent mode. Sen kör man en ./dnetc -install i terminalen. Då kommer den alltid att köras helt osynligt.

Jag bifogar mina script. Om man lägger klienten i ~/Applications så bör scripten fungera rakt av, annars får man redigera sökvägen i scripten. Det scripten gör är att de startar resp. stoppar klienten, så att man slipper använda terminalen. Det ligger även med ett script som visar om klienten körs eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-19 17:31

Ajdå, jag trodde den stod och körde även i vila, jaja jag gör som du säger.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-19 18:13
Ursprungligen av JoakimG:

Ajdå, jag trodde den stod och körde även i vila, jaja jag gör som du säger.

Du får självklart göra som du vill. Om CC funkar bra så kan du naturligtvis köra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-19 22:08

Jag menade inte att låta gnällig. Det är jättebra att du hjälper. Bara tråkigt att jag inte lyckas köra under natten men 16 timmar per dygn kanske hjälper lite.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-26 06:50

vi närmar oss sakta men säkert texas gänget vore dock trevligt med några tusen block till per dag.

heja oss

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 10:13
Ursprungligen av thomk:

vi närmar oss sakta men säkert texas gänget vore dock trevligt med några tusen block till per dag.

heja oss

Börjar bli dags att köpa en till G5:a....

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-31 09:26

Det ser ganska bra ut får vårt lag just nu. En liten svacka igår, men jag tycker ändå vi har bra takt med tanke på hur pass få aktiva vi är just nu. De flesta lagen som ligger före (och efter) har hållit på i över 1000 dagar nu, och vi bara drygt 600 dagar. Jag tycker att det är rätt imponerande att vi ligger så bra till trots att de andra har ett sånt försprång. På 400 dagar skulle vi få ihop över 3 miljoner block, vilket skulle ha placerat oss på overall top 30. Men vi ska nog ta oss upp dit ändå, eller hur?

Vi har ca 20 000 block kvar upp till Texas-laget, vilket vi borde kunna knappa in på ca 2 veckor.

Om lite drygt en vecka får vi hålla i hatten, för då kommer nykomlingen Bivio Networks att fullkomligt blåsa om oss med sina över 90 000 block/dag! De har bara varit med i lite drygt 100 dagar men de ligger just nu 2:a på gårdagslistan. Men frågan är om det inte är fusk när man tillverkar Linux-servrar med PPC-processorer?

Var rätt aktiv med Seti at home och distributed.net för några år sedan. Men nu ligger denna typen av aktiveitet mest i vila. Det enda jag kör nu är United Devices, mest för jag fick extra MB på min usenet. Men nu har jag så många gig att jag knappast behöver mer.

Funderar på att bli mer aktiv i någon trevlig grupp. Har iof. ingen Mac.

Nu har jag också gått med.
Tror jag. Jag laddade ned dnet och har kört det ett tag men kan inte logga in.
Laddade ned inställningsfilen och ser att det är igång på processorn,
men jag är inte säker på att det funkar.
Hur vet jag det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-04 14:25
Ursprungligen av mr_lulle:

Nu har jag också gått med.
Tror jag. Jag laddade ned dnet och har kört det ett tag men kan inte logga in.
Laddade ned inställningsfilen och ser att det är igång på processorn,
men jag är inte säker på att det funkar.
Hur vet jag det?

Då gissar jag att det var du som just beställde lagets lösenord åt mig igen då.

Gör så här: Högst upp i mitten på lagets statistiksida, under "Participant Stats" skriver du in din e-postadress och klickar på "search". När du har hittat _din personliga_ sida kan du beställa ett lösenord till dig själv. Med hjälp av detta kan du gå med i laget genom att klicka på "I want to join this team!".

Välkommen i laget!

He he...
ja just det.. ursäkta för det.
Är lite trött och bakfull. så jag bara trycker. (tur att jag inte har pc, den hade kraschat isåfall)
Tack.

Nu har vi passerat texas laget. Men blir snart omkörda av Bivio Networks, dom lämnar ca 6 gånger mer blocks än vi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-08 11:52

Konstigt att inte fler medlemmar här är aktiva, det krävs ju knappast något jobb. Jag tycker vi borde vara minst 10 gånger så många.

Nu verkar det som min har börjat på något nytt.
det står ogr-p2
är det som det ska eller..?

Det står så här:

c; exit

distributed.net client for Mac OS X Copyright 1997-2005, distributed.net
RC5-72 PowerPC assembly by Malcolm Howell and Didier Levet
Enhancements for 604e CPUs by Roberto Ragusa
RC7-72 Altivec and OGR assembly by Didier Levet
Please visit http://www.distributed.net/ for up-to-date contest information.

dnetc v2.9010-495-CTR-05051512 for Mac OS X (Darwin 8.2.0).
Please provide the *entire* version descriptor when submitting bug reports.
The distributed.net bug report pages are at http://www.distributed.net/bugs/
Using email address (distributed.net ID) '[email protected]'

[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] Automatic processor detection found 1 processor.
[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] Automatic processor type detection found
a PowerPC 750FX processor.
[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] OGR-P2: using core #0 (KOGE 2.0 Scalar).
[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] OGR-P2: Loaded 25/4-13-16-5-26-10 (23.68 Gnodes done)
[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] OGR-P2: 22 packets remain in buff-in.ogf
[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] OGR-P2: 1 packet (97.54 stats units) is in
buff-out.ogf
[Sep 12="12" 10:59:27 UTC] 1 cruncher has been started.
[Sep 12="12" 14:45:42 UTC] OGR-P2:25/4-13-16-5-26-10+44-56-7-15 [109,588,740,161]

Ursprungligen av mr_lulle:

Nu verkar det som min har börjat på något nytt.
det står ogr-p2
är det som det ska eller..?

Jag hade också problem med det. Det är två projekt som körs sammtidigt, RC5-72 och OGR-2 du får skicka in resultat till bägge projekten men vårat lag riktar sig främst till RC5-72. För att ändra till att bara arbeta med RC5-72 så gå in i config filen och välj 1 därefter välj 9 och skriv in följande

RC5-72,OGR-P2=0

Glöm inte att spara ändringen.

Så här står det troligtvis hos dig
9) Load-work precedence ==> RC5-72,OGR-P2

Men det ska stå
9) Load-work precedence ==> RC5-72,OGR-P2=0

Bevaka tråden