Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 09:49

Jag tycker vi sätter upp ett mål, så har något att sikta på.

Vad sägs om att vi ska nå 100 000 block inom en vecka, och vara uppe på top 500 inom 10 dagar? Okej, inga djärva mål, men det är lite för tidigt att bli kaxiga. Jag vet ju inte hur tålmodiga vi är.

Det var 8 st som inte skickade in några block igår. Det vore kul att veta vad det beror på. Jag vill inte komma med någon pekpinne. Det kan ju finnas många anledningar. Jag är bara nyfiken. Har ni gett upp? Haft datorn tillfälligt avstängd? Tekniskt fel? Annat?

Vilka är de 8 för det första?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 10:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Vilka är de 8 för det första?

De som det står 0 på under "blocks yesterday" på denna sida. http://stats.distributed.net/team/tmember.php?project_id=8&team=30140

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 11:24

Jag har knåpat ihop tre enkla skript som kan underlätta lite för er som gärna undviker terminalen, men som ändå vill köra klienten som en bakgrunds process, utan vare sig terminal eller GUI igång.

Det kräver att ni först ställer in klienten att köra i quiet-mode. Jag föreslår att ni slår igång loggen också så att ni kan kolla vad den pysslar med om ni känner för det, men det är ju valfritt. Själv har jag satt den på rotate.

När det är klart kan ni använda mina skript för att starta, stoppa eller kolla om den är igång. Ladda hem skripten

Tillägg: Uppdaterade scripten lite.

Senast redigerat 2004-01-29 09:58

Om Virginia-tech ställde upp på detta projekt med sina 1100 klustrade 2x2 G5.....Hur mycket skulle de rent teoretiskt kunna spotta ur sig per dygn?

Hugin: tack för scripten. Ska se om jag kan få igång detta i veckan på ett par datorer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 18:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Om Virginia-tech ställde upp på detta projekt med sina 1100 klustrade 2x2 G5.....Hur mycket skulle de rent teoretiskt kunna spotta ur sig per dygn?

Min gissning är 660 000 block/dygn.

Själv kör man UD Cancer projekt. Av den enkla anledningen att jag var valuta för mina CPU-timmar

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-28 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Själv kör man UD Cancer projekt. Av den enkla anledningen att jag var valuta för mina CPU-timmar

Finns den klienten för Mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Finns den klienten för Mac?

Överger du ditt lag om den finns?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-28 11:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Överger du ditt lag om den finns?

No way, José!

Men jag kan pusha för det när vi är klara med det här, om det känns som ett pålitligt projekt. Mig veterligen finns det ingen officiell Mac-klient.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
No way, José!

Men jag kan pusha för det när vi är klara med det här, om det känns som ett pålitligt projekt. Mig veterligen finns det ingen officiell Mac-klient.

Skönt att höra Kan ju iofs ta ett tag innan RC-72-projektet är klart. Enligt statistiken så 0,074 % av alla nycklar testade, och med tanke på att projektet ändå hållit på i 421 dagar så kan det nog ta ett bra tag till. Vem vet, man kanske t o m hinner hitta ett bra botemedel mot cancer under den tiden

Iofs kan kryptotävlingen också med en jättestor skopa tur vinnas av vårt lag om 30 sekunder :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 15:12

Hjälp, jag blir TOKIG

Testade nu att köra från OS X i stället, men får samma elände som jag hade i os9, vill så gärna bidra med processorkraft men får bara "Loaded random..."

Kan det vara för att jag sitter bakom en brandvägg?

Kollade lite på hur man i så fall skulle göra, men alla tips verkade bygga på att man var admin för brandväggen...

NÅN SOM VET HUR JAG SKA GÖRA?

Så här ser det ut hos mig...

[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] Automatic processor detection found 1 processor.
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] Automatic processor type detection found
a PowerPC 7455 (G4) processor.
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] RC5-72: using core #4 (KKS 7450).
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] RC5-72: Loaded 53:953C842D:00000000:1*2^32 (22.10% done)
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] RC5-72: 0 packets remain in buff-in.r72
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] RC5-72: 0 packets are in buff-out.r72
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] 1 cruncher has been started.
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] Connected to euro.v29.distributed.net:2064...
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] Net::write: error 61: Connection refused
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] Connection closed.
[Jan 28="28" 13:43:08 UTC] Network update is currently not available.
.....10%.....20%.....30%.....40%.....50%.....60%.....70%.....80%.....90%....100
[Jan 28="28" 13:48:51 UTC] RC5-72: Completed 53:953C842D:00000000 (1.00 stats units)
0.00:05:42.61 - [9,756,226 keys/s]
[Jan 28="28" 13:48:51 UTC] Connected to euro.v29.distributed.net:2064...
[Jan 28="28" 13:48:51 UTC] Net::write: error 61: Connection refused
[Jan 28="28" 13:48:51 UTC] Connection closed.
[Jan 28="28" 13:48:51 UTC] RC5-72: Loaded random 53:92392819:00000000:1*2^32
[Jan 28="28" 13:48:51 UTC] RC5-72: Summary: 1 packet (1.00 stats units)

Var det inte så att de missade nycklen i nåt tidigare projekt och fick börja gå igenom det en gång till.

Har för mig att det var nåt sånt iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-29 09:20

Kraftwerk: Japp, det ser ut som om brandväggen stoppar dig. Jag hade samma problem. Det finns en del info om proxies i read me-filen, men jag fick inte igång det heller.
Eftersom jag har en PowerBook så kan jag ganska lätt ta med den till en plats utaför brandväggen och hämta/lämna några hundra paket i taget. Frågan är om jag orkar bry mig...
Om man som jag väljer mellan att köra detta eller Seti@home så talar ju detta för att leta ET (S@H pratar bara genom vanliga webbportar)...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-29 09:40

Om ni har möjlighet så öppna port 2064 i brandväggen. Annars finns det flera saker ni kan testa:

Testa att aktivera "Use HTTP encapsulation even if not using an HTTP proxy" i klient-inställningarna. (val 2 -> 6 -> 5 i menyn)

Mer info finns här: http://www.distributed.net/docs/tutor_netopt.php#no_firewall

Om det inte heller funkar kan ni hämta och skicka paket via e-post. Scrolla ner lite på sidan ovan så hittar ni instruktioner för detta.

(Niklas: tror du jag släpper er så lättvindigt? )

  • Medlem
  • 2005-03-21 17:01
Ursprungligen av hugin:

Om ni har möjlighet så öppna port 2064 i brandväggen. Annars finns det flera saker ni kan testa:

Testa att aktivera "Use HTTP encapsulation even if not using an HTTP proxy" i klient-inställningarna. (val 2 -> 6 -> 5 i menyn)

Mer info finns här: http://www.distributed.net/docs/tutor_netopt.php#no_firewall

Om det inte heller funkar kan ni hämta och skicka paket via e-post. Scrolla ner lite på sidan ovan så hittar ni instruktioner för detta.

(Niklas: tror du jag släpper er så lättvindigt? )

(Tidigare inlägg...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Var det inte så att de missade nycklen i nåt tidigare projekt och fick börja gå igenom det en gång till.

Har för mig att det var nåt sånt iaf.

Stämmer det så är det en fruktansvärd miss av distributed.net. Man tycker att det bör finnas en ganska bra koll på vad som testats och inte. Får man inte tillbaka alla utskickade block så borde de rent logiskt skicka ut på dem nytt när man gått igenom alla de andra.

Hejja Hugin, hejja hugin

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 12:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Själv kör man UD Cancer projekt. Av den enkla anledningen att jag var valuta för mina CPU-timmar

:eek: :eek: :eek:

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-31 09:48

Kom igen nu grabbar! Det här går ju lysande! Igår var endast 32 lag i världen bättre än oss!

På måndag kan vi nog konstatera att vi passerat några milstolpar. 100 000 block och bästa svenska lag. Dessutom har vi nog gått om Spanish Mac Team. Till nästa helg tar vi top 500.

Så länge inte sweclockers lag ligger över oss är jag nöjd

(stör ihjäll mig på namnet "sweclockers" - fan det lökigaste jag hört...)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-31 14:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Så länge inte sweclockers lag ligger över oss är jag nöjd

Har de ett lag?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 14:06

Har en G4/733 som står och knakar 24/7 och en Dual G5 som nästan knakar 24/7

Får se om jag kan hitta fler burkar

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Har de ett lag?

Inte en aning - men så länge de inte ligger över oss så...

(tror inte de har ett lag - tänk vad pinsamt det skulle bli för dem... På Wintendo™ är det ju inte lika smärtfritt som på X att köra något tungt i bakgrunden, och ve och fasa - man kanske kan förlora några "procent CPU"...)

Jaja snacka om att köra benchmarks...lol. Trodde att macnissar stod över sådana värdsliga saker. Men äpplet faller inte långt ifrån päronträdet...

Sweclockers låter i varje fall bättre än scooterbabe. Babe låter ju lite blåst på något sätt...

xPlane - du kanske har missat någon väsentlig del av det här projektet, men faktum är att det till syvende och sist endast är en tävling, och en tävling är man med i, om inte för att vinna så, för att göra väl ifrån sig.

Tycker det är schysst att vi, som minoritet, går samman och arbetar för att få en bra placering

*försöker hårt att inte säga något om namnet xplane*

Synd att min burk står i sovrummet, annars skulle den få gå dygnet runt. Som det är nu så måste vi båda vila då och då. I natt sov jag och min dator i över tolv timmar, och det enda som stör mig med det är att det kommer att synas i statistiken för senaste dygnet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin L
Jag kommer antagligen att få igång lite fler burkar innom en snar framtid, som bäst kan jag erbjuda 3 st G5:or.

Har du alla tre igång nu? Jag ser att du har bättre statistik än hugin för det senaste dygnet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Synd att min burk står i sovrummet, annars skulle den få gå dygnet runt. Som det är nu så måste vi båda vila då och då.

Samma här - eller rättare sagt, synd att jag är för lat att flytta min tibook... Igår fick den dock stå i fönsterbrädet i köket eftersom det är i sten, marmor, och kyler ner den, för fläkten har en ovana att gå igång. Inatt, däremot, är jag för wastad för att höra den så den får starta nu

Gonatt!

Bevaka tråden