Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-29 23:38
Ursprungligen av valle99:

Skall efter helgen posta lite bilder på hur det ser ut där jag jobbar... och varför det just nu passar så otroligt bra att "cruncha lite kossor"...

jag återkommer...

Hur går det med framkallningen av bilderna?;)

/MJ (Snart medlem i teamet)

OT: Mitt första inlägg med min nya iMac G5:cool:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 19:00

Nu har jag skickat in mina första 23 paket... hämtar mitt lösenord imorgon och så går jag med i SMT.

Ladugården

I väntan på bilder från valle99 postar jag ett screenshot från nätverket där "kossorna" finns.

/m

Ursprungligen av Mikael Degerfält:

I väntan på bilder från valle99 postar jag ett screenshot från nätverket där "kossorna" finns.

Sluta retas!

Testade att benchmarka mot en AMD 2500+ med 1gb ram. Jag, på min futtiga iBook G4 800mhz fick ca 8milj nycklar/s. Han å andra sidan fick endast 7milj nycklar/s på sin nya AMD.

G4, och framförallt G5 är verkligen överlägsen...

Ursprungligen av Ludvig:

Testade att benchmarka mot en AMD 2500+ med 1gb ram. Jag, på min futtiga iBook G4 800mhz fick ca 8milj nycklar/s. Han å andra sidan fick endast 7milj nycklar/s på sin nya AMD.

G4, och framförallt G5 är verkligen överlägsen...

I like

Ursprungligen av Ludvig:

Testade att benchmarka mot en AMD 2500+ med 1gb ram. Jag, på min futtiga iBook G4 800mhz fick ca 8milj nycklar/s. Han å andra sidan fick endast 7milj nycklar/s på sin nya AMD.

G4, och framförallt G5 är verkligen överlägsen...

Min iMac 700 med 512MB RAM ligger runt 6.2 milj. nycklar/s... Med 9 andra program aktiva (bland dem Pshop, iTunes...) Här ser man fördelarna med hur det går när något bra optimeras.

Kan kanske nämnas att jag under benchmarken även hade följande program igång: Finder, Mail, FireFox, Fire, NetNewsWire Lite, 4 Terminaler (varav 2 rätt inaktiva en med benchmarken och en med irssi) samt iCal.

Nästan värt Kharma att slå en ny AMD med en iBook.

Räknar jag rätt om jag tror att vi kommer att ligga på top 100 för "overall rank" om ungefär en månad? Förutsatt att vi håller ungefär samma takt alltså… Inte illa med tanke på att vi då kommer att ha varit med i ungefär 80 dagar, medan alla andra lag som har något att komma med har varit med i över 400 dagar. Det är ju helt sjukt vilken fart vi har!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-20 08:33
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Räknar jag rätt om jag tror att vi kommer att ligga på top 100 för "overall rank" om ungefär en månad? Förutsatt att vi håller ungefär samma takt alltså… Inte illa med tanke på att vi då kommer att ha varit med i ungefär 80 dagar, medan alla andra lag som har något att komma med har varit med i över 400 dagar. Det är ju helt sjukt vilken fart vi har!

Om jag inte missminner mig så sa jag till min kollega igår att vi nog borde vara på top 100 om en månad ungefär.

Jag inväntar kommentarer från de andra lagen som top 20 på gårdagslistan...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-15 09:02

Hjälp!

Vad är det som händer? Vi har halverat oss från vårt toppresultat. Från 12:e till 24:e plasts på gårdagslistan. Från 22000 block/dag som bäst till 11000 block igår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-15 10:30
Ursprungligen av hugin:

Vad är det som händer?

Både Valle och Martin L, eller kanske snarare deras datorer, verkade ha en dålig dag igår.

Min dator får tokspel och fläkten går när jag kör programmet, så det är därför jag inte bidrar så mycket längre. När jag arbetar slöar det ner, och jag arbetar i princip all vaken tid. Övrig tid försöker jag sova, men det går inte när fläkten larmar…

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-15 10:09
Ursprungligen av scooterbabe:

När jag arbetar slöar det ner, och jag arbetar i princip all vaken tid.

Att fläkten blåser på kan jag nog inte göra så mycket åt, tyvärr. Men om datorn blir seg av att du kör det så är det ju något som är galet. Har du den på prioritet 0? Då ska den enbart jobba med ledig CPU-tid och inte stjäla tid från något du jobbar med.

Jag la ner av den anledningen att datorn värmde upp lägenheten alldelles för mycket... bor man i ett studenrtum på 25 kvm gör det sitt till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 08:34

Är statistiksidan nere eller är det bara jag?

  • Medlem
  • 2004-03-23 10:20

Det verkar så, det är andra dagen på rad jag inte kommer in...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-23 20:57

Den har varit nere sedan förra veckan. Jag fattar inte varför de inte har lag upp någon info om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 10:46

Finns info uppe nu. Hårddiskkrasch, vad det lider.

Ooh RC5! Det var länge sedan, jag började köra distributed.net 1999 på dåvarande CSC-projektet och senare RC5-65. Jag joinar såfort stats-sidan kommer upp igen.
G5:an var ju ruggigt duktig på att knäcka nycklar hej va de går!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 21:53

Välkommen i gänget, Algorithm!

  • Medlem
  • London
  • 2004-04-13 09:23

Jag har också laddat ner ett kossa-gui men väntar på statistiksidan. Har tyvärr ingen G5 men väl en G4 DP. Hoppas det gör sitt till...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-13 09:31
Ursprungligen av jb:

Jag har också laddat ner ett kossa-gui men väntar på statistiksidan. Har tyvärr ingen G5 men väl en G4 DP. Hoppas det gör sitt till...

Välkommen i gänget!

En Dual G4 är toppen för ändamålet. Både G4 och G5 ger lysande resultat, och med en dual så blir det, ja just det, dubbelt så bra.

Vi väntar alla på att statistiken kommer tillbaka, men det är inte alltför långt borta nu. Servern är levererad och BSD är installerat. Jag vet inte exakt vad som dröjer, men det är väl finjusteringar och tester antar jag. Den borde vara uppe inom en vecka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-17 14:41

Statistiken är uppe igen.

Tyvärr har vi tappat såväl positioner som block och medlemmar. Jag hoppas innerligt att det är ett temporärt problem. Vi var i princip uppe i en miljon block när statistik-servern dog. Jag vet att många med mig (förhoppningsvis alla) har fortsatt att knäcka, vilket borde innebära ytterligare klättring.

Nu återstår bara att se om de ordnar till det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-23 11:28

Back in business!

Statistiken är återställd och uppdaterad. Vi är på banan igen!
Vi ligger totalt på 77:e plats med våra 1,341,846 block. Däremot har vi tappat i det dagliga racet. Vi ligger på plats 38 över gårdagens aktiva lag, att jämföra med en 12:e plats som bäst. Så nu är det dags att rycka upp sig igen! Igår var endast 23 av lagets 56 medlemmar aktiva. Jag hoppas att vi kan göra ett ryck och få igång laget igen. Kom igen gubbar!

Lagets statistik hittar du här:
http://stats.distributed.net/team/tmsummary.php?project_id=8&team=30140

  • Medlem
  • London
  • 2004-04-24 11:09

Hur lång tid tar det för en G5 att bearbeta ett block? Min G4 867 MHz tar lite över 8 min per block, med två processorer tar det allts ca 4 min per block.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-25 11:06
Ursprungligen av jb:

Hur lång tid tar det för en G5 att bearbeta ett block? Min G4 867 MHz tar lite över 8 min per block, med två processorer tar det allts ca 4 min per block.

Jag tror att en 2 GHz gör ett block på ca 5 min, så det är inte så stor skillnad. Vore nice med en ordenligt G5-optimerad klient.

Har man 2 processorer så jobbar varje processor med ett eget block, så det innebär att du istället för 8 minuter per block får 8 minuter per 2 block, inte 4 minuter för ett. Men om man räknar snittfart så stämmer det ju.

  • Medlem
  • London
  • 2004-04-25 14:35

Ja, det var så jag menade, två block på 8 minuter "blir" ju 4 min per block...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 10:26

Okej, grabbar (och tjejer?)!

Sen statistikservern kraschade har vi tappat takten ordentligt. En hel del medlemmar verkar ha gett upp eller glömt bort projektet. Vi behöver öka takten några snäpp nu för att inte hamna på efterkälken.

Veva igång alla gamla G4:or nu!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-30 11:26

Härligt! Vi klättrar igen!

Vi har fått en ny medlem, BitBLT, som pumpar in bra med block. Bra kämpat, och välkommen i gänget!

Såväl den vanliga klienten (för terminalen) som GUI-versionen Crunching Cows har kommit i nya versioner. Nytt i Crunching Cows är förutom att den inkluderar den nya dnetc är också att man kan ställa en temperaturtröskel samt smärre bugfixar.

Mer info och nedladdning:
Dnetc
Crunching Cows

Ni som inte har kommit igång ännu, plocka hem Crunching Cows (om ni vill göra det lätt för er) eller den vanliga klienten och kör igång nu!

Bevaka tråden