Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 14:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Cool. Om man har fler datorer....kan man använda samma email-adress då?
(Synd att det inte är sommarlov, då kunde man låtit de 30 Emacarna samt 8 G5:orna + en bunt andra macar stå och tugga lite för sig själva)

Självklart! Inte bara kan, du ska använda samma.

The more, the merrier gäller även i detta fallet. Släng in klienten på så många burkar du kan.

Tillägg:
Du kan vara lugn. Det hinner bli sommarlov innan det här projektet är över. Antagligen mer än en gång också, för den delen.

Det enklaste om man vill lägga in klienten på flera datorer är att man tar en kopia på klient-mappen och slänger buff-in och buff-out. Sen är det bara att lägga in och köra igång.

Senast redigerat 2004-01-21 15:08

Hmmm... Var är Bollman nu då? "Hans" datorsalar med macar skulle ju kunna tugga på helgerna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Cool. Om man har fler datorer....kan man använda samma email-adress då?
(Synd att det inte är sommarlov, då kunde man låtit de 30 Emacarna samt 8 G5:orna + en bunt andra macar stå och tugga lite för sig själva)

Snickra ihop ett script som dra igång det varje fredag 18.00 och avslutar programmet måndag 07.00

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 17:01

Får man vara med i gruppen även om man kommer att köra mest på Windows? *duckar*
Nu när jag har gått om Bollman på S@H så måste jag ha ett nytt mål i livet! Då kan jag ju låta burkarna i kurslokalen knäcka koder istället för att leta ET.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Får man vara med i gruppen även om man kommer att köra mest på Windows? *duckar*

Det är ju en bra fråga. Det är ju lite av ett principbeslut. Får ta och fundera lite på den...

Det viktiga är väl vart hjärtat sitter, men samtidigt kommer du ju att öka på statistiken för så väl Win32 som x86. Jag vill ju att Mac OS och PPC ska gå om!
Att spöa Linux är ju inte omöjligt, men att ge Win32 på nöten kan bli jobbigt.

"The odds are 1 in 1,907 that this team will find the key before anyone else does."

Ursprungligen av scooterbabe:

"The odds are 1 in 1,907 that this team will find the key before anyone else does."

"The odds are 1 in 266 that this team will find the key before anyone else does."

Våra chanser har sju-faldigats!

Nu ser det ännu bättre ut med 1/199. Mycket trevligt! I övrigt får jag passa på att njuta av den tillfälliga förstaplatsen i dagsstatistiken, för det lär inte bli så speciellt ofta framöver

Tycker bara macar ska få delta...

Men... kan inte joina... När jag klickar på länken < I want to join this team!> ombes jag skriva i lösen vilket är nåt jag inte har...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 20:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
"The odds are 1 in 1,907 that this team will find the key before anyone else does."

Teamet har ju knappt börjat värma upp än!
Nu när alla 99macare går med så blir det nog bättre odds.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 20:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Tycker bara macar ska få delta...

OK. Om teamet inte vill ha cred från mina 13 P4:or så slipper ni...

Citat:

Men... kan inte joina... När jag klickar på länken I want to join this team! ombes jag skriva i lösen vilket är nåt jag inte har...

Har du läst Björnströms första inlägg i tråden?

Ändring: Fixat bort kursiv stil som inte skulle vara med.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 20:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Men... kan inte joina... När jag klickar på länken < I want to join this team!> ombes jag skriva i lösen vilket är nåt jag inte har...

Jag vill inte vara hård, men du är den tionde som säger samma sak. Läs artikeln!

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Jag vill inte vara hård, men du är den tionde som säger samma sak. Läs artikeln!

Du är inte hård, och jag ska vara totalt ärlig: jag är totalt utarbetad, jobbar all vaken tid jag inte lägger på pendling, och kombinerar det med max 6 timmars sömn per natt. Tog flera minuter att bara hitta länken, och jag läste B.'s artikel innan, tyckte jag... Men som sagt jag är disträ för närvarande....

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Snickra ihop ett script som dra igång det varje fredag 18.00 och avslutar programmet måndag 07.00

Om någon kan bistå med ett sådant script (som fungerar även i utloggat läge) så är jag med på det!

En annan fråga, varför dyker det här meddelandet upp titt som tätt?

Citat:

Paused... (No mains power)

Du kör det på bärbar va?

Det är för att inte dra slut på batteriet... Du kan ändra det i inställningarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Om någon kan bistå med ett sådant script (som fungerar även i utloggat läge) så är jag med på det!

Kanske finns en enklare lösning än så. De datorer som kör Mac OS X 10.3 kan man ställa in när det startar och när det ska stängas av. Borde inte det räcka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Du kör det på bärbar va?

Det är för att inte dra slut på batteriet... Du kan ändra det i inställningarna...

Det stämmer. Det har hänt de gånger jag har tagit ur strömförsörjningen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Acke
Kanske finns en enklare lösning än så. De datorer som kör Mac OS X 10.3 kan man ställa in när det startar och när det ska stängas av. Borde inte det räcka?

Förutsättningen är att det går att tidsbestämma när det ska startas och när det ska avslutas samt att det inte kräver att något konto är inloggat. Om någon berättar hur jag går tillväga så kan jag ordna lite extra kraft på helger och nätter!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
OK. Om teamet inte vill ha cred från mina 13 P4:or så slipper ni...

Menar inget illa - men det krävs ju tio av oss maccers för att väga upp den statistiken...

Fast å andra sidan... det skulle ju innebära att om vi vinner gör vi det på färre antal maccar medans pece-sidan förlorar trots jäääääättemånga wintendo™-datorer... .:D

Så jag är beredd att revidera min inställning...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-22 00:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Menar inget illa - men det krävs ju tio av oss maccers för att väga upp den statistiken...

Nej, inte nödvändigtvis. G4 och G5 är överlägsna x86 på detta projekt. Allra helst om man har en Dual. Så det beror väl lite på vad det är för P4:or, men jag tvivlar på att en P4 kan komma i närheten av en 2x2 GHz G5 oavsett hur vass den är. Skulle vara kul att se lite siffror på det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Nej. När den kommit till 100% så har den gjort klart ett block, men den kopplar inte upp sig förrän buff-in är tom och den behöver hämta nya block. Vill du manuellt skicka de block som är klara för att komma med till morgondagen så kan du stoppa klienten och köra kommandot "./dnetc -flush". Se read me-filen om du är osäker på hur du kör kommandon.

Nu har jag försökt störa dig så lite som möjligt Hugin och läst all info men jag fattar bara inte... anmäler mig som nästa utarbetade trögis som fattar noll... troligen är man väl för korkad på terminalen.

Hur stoppar man klienten för att köra det där manuella flush-kommandot?

Manualen säger så här:

Q: How do I quit the client if it is running ?
A: Just type : ./dnetc -shutdown

Ska jag skriva detta i det arbetande terminalfönstret? Ingenting händer om jag gör så. Den bara tuggar vidare. Skriver jag detsamma i ett nytt terminalfönster så säger den bara jaså. Jag såg att man kan stoppa processer i terminalen med ett högerklick (eller control-C) men med den metoden funkar inte flush-grejen efteråt.

Och om jag skippar att anmäla mig manuellt? Hur långt tid tar det för en G5 MP att räkna till "buff-in är tom"?

Jag har tagit hem programmet, ändrat den nedladdningsbara inställningsfilen med min epostadress och lagt i samma mapp som programmet. Sen dubbelklickar jag dnetc så den går igång i terminalen. Starten ser då ut så här:

distributed.net client for Mac OS X Copyright 1997-2003, distributed.net
RC5-72 PowerPC assembly by Malcolm Howell and Didier Levet
Enhancements for 604e CPUs by Roberto Ragusa
RC5-72 Altivec assembly by Didier Levet
Please visit http://www.distributed.net/ for up-to-date contest information.

dnetc v2.9007-486-CTR-03110414 for Mac OS X (Darwin 7.2.0).
Please provide the *entire* version descriptor when submitting bug reports.
The distributed.net bug report pages are at http://www.distributed.net/bugs/
Using email address (distributed.net ID) ' (min epost här) '

[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] Automatic processor detection found 2 processors.
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] Loading crunchers with work...
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] Automatic processor type detection found a PowerPC 970 (G5) processor.
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] RC5-72: using core #4 (KKS 7450).
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] RC5-72: Loaded CA:7AF9F388:00000000:1*2^32
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] RC5-72: Loaded CA:7AF9F38A:00000000:1*2^32
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] RC5-72: 16 packets (16.00 stats units) remain in buff-in.r72
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] RC5-72: 30 packets (30.00 stats units) are in buff-out.r72
[Jan 22="22" 00:20:54 UTC] 2 crunchers ('a' and 'b') have been started.
.....10%.....20%.....30%.....40%.....50%.....60%...b\

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Och om jag skippar att anmäla mig manuellt? Hur långt tid tar det för en G5 MP att räkna till "buff-in är tom"?

Det borde gå fort om du inte tynger ner processorn med andra saker. Jag kollade inte hur lång tid det tog för min G4 singel 1 ghz, men det kanske kan ha varit kring en timme.

Jaha, nu var ju jag ganska korkad också! När jag skrev in min mail-adress i preffs-filen så fick jag en bokstav fel, så när jag skulle logga in gick det inte. Kopierade sedan adressen från inställningsfilen, och då gick det ju bra att logga in, så upptäckte då att det hade blivit fel. Nu har jag fått lösenordet skickat till ett mail-konto som inte existerar.

Jag stängde ner dnetc och ändrade inställningsfilen. Är allt ok nu, efter att jag startat den igen? Jag antar att de block jag har skickat under dagen inte kommer med i min statistik?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-22 09:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag stängde ner dnetc och ändrade inställningsfilen. Är allt ok nu, efter att jag startat den igen? Jag antar att de block jag har skickat under dagen inte kommer med i min statistik?

Då är allt i sin ordning igen. Antagligen är din tidigare block förlorade, men du kan ju läsa i FAQn på distributed.net för att se om det finns någon paragraf för felstavningar. Jag tror dock inte det, för det skulle nog ta alldeles för mycket tid för dem. Det är ett ganska vanligt problem. Men du hade kanske inte hunnit köra så många block?

  • Medlem
  • 2004-01-22 09:38

Då var man med i matchen då.... i Teamet förstås

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-22 09:54

Anders:

En 2x2 GHz gör ca 25 block/timme (kvalificerad gissning).

Angående hur man hanterar klienten så börjar jag med att citera read me-filen:

Citat:

This client is a command line client. To run it, you will need to open a Terminal window using Terminal.app. Navigate to the dnetc folder (you can do this by typing "cd" and then dragging the dnetc folder to the Terminal window, and hitting Return).

Once there, you can start the client's configuration by typing :
./dnetc -config

För att kunna köra kommandon till klienten måste du vara i rätt katalog nämligen, och klienten måste vara stoppad.

För att stoppa klienten trycker du ctrl-c eller cmd-. (samma sak). Det är f.ö. lika för de flesta processer i terminalen. Men det hade du ju redan upptäckt.

För att skicka/hämta manuellt skriver du ./dnetc -flush

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 12:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Nej, inte nödvändigtvis. G4 och G5 är överlägsna x86 på detta projekt. Allra helst om man har en Dual. Så det beror väl lite på vad det är för P4:or, men jag tvivlar på att en P4 kan komma i närheten av en 2x2 GHz G5 oavsett hur vass den är. Skulle vara kul att se lite siffror på det.

Ska försöka bidra med några siffror när jag har fått ihop nåt. Kör dnetc på en P4@2,4GHz för att testa, men den har av nån anledning bara fått pyssla med OGR än så länge.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-22 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Ska försöka bidra med några siffror när jag har fått ihop nåt. Kör dnetc på en P4@2,4GHz för att testa, men den har av nån anledning bara fått pyssla med OGR än så länge.

Man ställer in om den jag jobba med RC5 eller OGR. Eller båda, och isf vilken ordning.

Inväntar siffror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 14:23

Ska lägga till min gamla bärbara ärbara tibook 550 till teamet så småningom, ska tugga lite först

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Man ställer in om den jag jobba med RC5 eller OGR. Eller båda, och isf vilken ordning.

Inväntar siffror.

OK. Nu hittade jag den inställingen. Har kört igång dnetc på PC:n, men den har inte gått så länge att jag kan dra några säkra slutsatser. En grov uppskattning är att 2,4 GHz P4 räknar lite långsammare än min 1GHz PBG4, så nog verkar det som om G4:an är effektivare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-22 16:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
OK. Nu hittade jag den inställingen. Har kört igång dnetc på PC:n, men den har inte gått så länge att jag kan dra några säkra slutsatser. En grov uppskattning är att 2,4 GHz P4 räknar lite långsammare än min 1GHz PBG4, så nog verkar det som om G4:an är effektivare.

De siffror jag har fått tyder på att G4/450 är 5 ggr snabbare än en P4/2,8. Om det verkligen stämmer så är det ju sanslöst!

Korrigering: G4:an är inte 500% snabbare, men 50%. Det låter lite mer rimligt, men det är fortfarande häpnadsväckande. Det krävs alltså 3 st P4/2,8 för att matcha min gamla Dual 450.

Så ge inte upp hoppet alla där ute med lite åldersstigna G4:or. Även om ni inte kan mäta er mot G5:orna så spöar ni fortfarande många Wintel-burkar.

Senast redigerat 2004-01-22 16:52
Bevaka tråden