Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av voice
Nu har jag fixat problemet!!!!!!!

Jag om installerade OS 10.7 eller om det var 10.8 ? som följde med vid köpet.

Woooaw, fick följde OS 10.7 med din mac :eek: :eek: :eek:

Jag ska fan gå tillbaka till macoteket och klaga, jag fick bara OSX 10.2 med till min G5:a i höstas.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 08:47

Nu har min G5 1,8 också börjat få ett skrapljud som börjar bli irriterande. Det blir mer och mer tycker jag, har kommit nu över helgerna. Det är någon av fläktarna nere vid processorn som skrapar, kan ju inte testa vilken eftersom om fläktarna sätter fart när man tar ur plastgrunkan inne i datorn........

Får väl ringa applecare idag. Vad finns det för apple service providers förutom lan-master i sthlm? Datorn behöver väl inte åka på utlandsresa för ett eventuellt fläktbyte, eller?

Martin

det är nog PSU-fläktarna...jag har också fått det - ett regelbundet "raspande"...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 13:22

Precis, raspande var ordet. Vad har du gjort åt det då, eller ska göra åt det?

Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 14:40

Bläddra tillbaka någon/några sidor i den här tråden så finner du tips för hur du skall bära dig åt om du upplever problemen. Det mesta som är värt att veta i ämnet finns i den här tråden.

  • Medlem
  • 2004-01-11 15:23

Just angående raspandet från PSU fläktarna finns det inte så mycket andra sätt än att byta ut ut PSU:n med fläktar till en nyare revision.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 16:52

Jag får tillbaka min maskin imorgon efter utbytt PSU, PCI-fläkt och 160GB hårddisk. Jag menade på att även disken lät mer än normalt och jag tror att de har bytt ut den också. Återkommer eventuellt när maskinen har hämtats ut från LAN-master.

Jag har en Dual G5:a 2*2 GHz på jobbet och en Dual 1.42:a hemma.
1.42:an lever om så förbannat att jag inte vill ha igång den. PC:n brevid används mer och mer för surfande bara för att 1.42:an lever om. Jag vill tillbaka till 1.42:an, använda den istället för PC:n. Vad rackarns ska jag göra? Svårt för er att veta. Det är inget missljud, utan det är bara ett konstant susande. Mycket mycket jobbigt.

Dual G5:an på jobbet är en dröm. Så fantastiskt tyst att jag överväger att sitta kvar på jobbet efter "stängning" bara för att slippa komma hem till 1.42:an.

jag tror inte du tänker på bakgrundsljudet på jobbet! jag har haft både dual 1.42 och nu dual 2 ghz...och 2 ghz'are låter minst lika mycket! när man kör cpu-intensiva saker varvar fläktarna upp än mer...och 2 ghz'are överröstar 1.42 med marginal! hade jag haft 2 ghz'are på jobbet hade jag antagligen inte hört den. jag har en 3 ghz pc som låter rejält på jobb...hemma hade jag inte orkat med det - antagligen :rolleyes:

jag sitter mer på min iBook 800 typ 2/3 är på min dual G5 just pga ljudet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Eriksson
Jag har en Dual G5:a 2*2 GHz på jobbet och en Dual 1.42:a hemma.
1.42:an lever om så förbannat att jag inte vill ha igång den. PC:n brevid används mer och mer för surfande bara för att 1.42:an lever om. Jag vill tillbaka till 1.42:an, använda den istället för PC:n. Vad rackarns ska jag göra? Svårt för er att veta. Det är inget missljud, utan det är bara ett konstant susande. Mycket mycket jobbigt.

Dual G5:an på jobbet är en dröm. Så fantastiskt tyst att jag överväger att sitta kvar på jobbet efter "stängning" bara för att slippa komma hem till 1.42:an.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 17:13

Alternativen är väl följande egentligen:

1. Följa de råd som presenterats i tidigare trådar. Ämnet har trots allt diskuterats fram och tillbaka enda sedan lövblåsarna (G4 MDD) introducerades. Trådarna och tipsen är därför många och långa. Bara att boka en helkväll med sökfunktionen.

2. Bygga en ljudhuv eller placera datorn i ett annat rum än skärm/tangentbord.
Se tips i tidigare trådar.

3. Sälja datorn och införskaffa en tystare maskin för hemmabruk. iMac 20" tex? Eller G5 om du nu gillar dess ljudnivå.

Finns inte mycket annat att välja på. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 19:47

Ok, bara att lämna in den alltså. På lan-master.
Men hur funkar det när det är kända fel? Räcker det med kvitto och ringa Lan-master eller måste man ringa apple först och få ärendenummer? Kanske är apple som gäller även om det är såna här fel som rättas till utan att skickas till utlandet......

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 19:57

Felet ordnas av LAN-master själva. De har bytt ut många PSU:er i G5:or.

I princip räcker det med att ta maskinen till LAN-master efter att ha ringt och talat med dem. Men det skadar ju inte att du ringer och pratar med Apples Support för att höra vad de har att säga. De har ju i regel en allmän policy för så pass utbredda fel, och det kan ju hänt någonting nytt som gör att du borde vänta innan du lämnar in maskinen. Det kanske kommer en ny PSU revision om en vecka, det bör de ha koll på isf.

Jag talade själv en hel del med Apples support när jag hade skaffat min maskin. Tyvärr visste de så pass lite om felen då att det inte hjälpte mig särskilt mycket. Däremot hjälpte det säkert andra.

När jag lämnade in maskinen hade jag dock inte case-nummret med mig men det gick bra ändå. Jag övertygade tjejen på LAN-master att ja visste vad jag talade om samt fyllde i felbeskrivningen själv (efter att hon stavat fel på PSU och PCI 2ggr).

Lan-master är duktiga och mycket bra att ha att göra med.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 09:31

Ringde precis till apple. Norrmannen jag pratade med hade aldrig hört talas om problem med varken psu fläktar eller andra fläktar i G5:an och kunde inte hitta något i knowledge databasen heller.
Men jag övertygade honom om att jag inte var ensam om detta.... För han undrade om det var ett problem när den verkligen inte krashade eller betedde sig konstigt.........

Så imorgon åker den till Lan-master.

Martin

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-12 09:46

Det är lätt att säga "bara" när man bor i Sthlm. Närmaste auktoriserade Apple-verkstad för mig ligger 15 mil bort. Lagom jobbigt och dyrt att ordna med frakt för en G5:a. Dessutom tar det ju några dagar extra. Om det inte vore för det skulle jag kanske ha sett till att få min G5:a fixad.

konstigt! jag har också pratat med en norrman om samma problem...jag skulle inte bli förvånad att dom har fått instruktioner att "spela" ovetande!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Ringde precis till apple. Norrmannen jag pratade med hade aldrig hört talas om problem med varken psu fläktar eller andra fläktar i G5:an och kunde inte hitta något i knowledge databasen heller.
Men jag övertygade honom om att jag inte var ensam om detta.... För han undrade om det var ett problem när den verkligen inte krashade eller betedde sig konstigt.........

Så imorgon åker den till Lan-master.

Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 15:33

Det finns säkerligen fler norrmän på Apples Support. Samtidigt får man lätt intrycket av att de spelar ovetande så fort det gäller. Om detta är något de blivit ombedda för att upprätthålla företagets image eller om det beror på något annat vet man ju inte.

hugin:
Du får väl köpa ett Apple Care abonnemang så att du får rätt till hämtning/lämning av hårdvaran vid dörren i samband med reparation och andra problem. Det ingår väl i avtalet om jag inte minns fel. Men det kostar ju en liten slant förstås.

Tvingas du betala fraktkostnaderna själv vid reparationen i nuläget?

Sjukt att man skall behöva betala eller bli lidande för produkter man köpt för stor summa pengar, och inte fungerar som det skall... borde inte vara så

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 15:45

Nej, man tycker ju att apple borde tvingas bekosta frakt till och från servicestället. Vilket de förmodligen också gör. Är det inte så hugin?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-12 15:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nej, man tycker ju att apple borde tvingas bekosta frakt till och från servicestället. Vilket de förmodligen också gör. Är det inte så hugin?

Om man har AppleCare betalar de frakten om man kräver det, inte annars.

Att köpa AppleCare för att få frakten gratis innebär ju i praktiken världens dyraste fraktkostnad, så det alternativet blir det nog inte för min del.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 15:50

Följder de verkligen konsumentlagen då de tvingar dig att betala den frakt som krävs för att du skall kunna få din vara reparerad?

Om de har sålt en produkt som är felaktig, och denna ej kan repareras eller bytas på din ort där du köpt varan. Då känns det ju fel att du skall behöva stå för den frakt som krävs.

Har du ursprungligen köpt varan i Stockholm så kan jag dock förstå problematiken. Då har du ju själv valt att inhandla varan i en stad där du inte bor. Därmed är det mer rimligt att du även får stå för den frakt som krävs för att frakta varan till inköpsstället.

Var har du köpt G5:an hugin? Lokalt eller i Sthlm?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-12 16:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Var har du köpt G5:an hugin? Lokalt eller i Sthlm?

Den är köpt av en lokal ÅF. Jag har inte pratat med dem, men en person på Apple kollade närmaste ställe som kunde laga den, och det var i Västerås. Så stället som sålde den är uppenbarligen inte betrodda av Apple att fixa den.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 17:03

Om du har köpt maskinen lokalt är din lokala ÅF tvugna att lösa frakten åt dig. De har sålt en felaktig produkt som behöver repareras. Om detta inte kan ske hos dem (då de inte är auktoriserat apple service center?) måste de ta hand om frakt och så utan att du skall behöva betala för det.

Du skall inte under några omständigheter varken behöva ordna eller betala frakten av maskinen!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 17:49

Vad snabba Lan-master va då :). Lämna in burken med raspande ljudet i morse vid 9.30-tiden, väntade mig att vara utan burken veckan ut.......kl 15 ringde dom och sa att den var färdig att hämta vilket jag naturligtvis gjorde.
Ha datorn på service under tiden som man sitter på jobbet tycker jag är helt ok :).
Tyst maskin igen. Dom bytte powersupply som det står på servicekvittot.

Martin

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-13 18:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Ha datorn på service under tiden som man sitter på jobbet tycker jag är helt ok :).
Tyst maskin igen. Dom bytte powersupply som det står på servicekvittot.

Martin

Grattis!

Det lät ju jäkligt nice!

Lite nyfiken bara, är det fortfarande Rev D av PSUn, eller har det kommit ytterligare en?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Vad snabba Lan-master va då :). Lämna in burken med raspande ljudet i morse vid 9.30-tiden, väntade mig att vara utan burken veckan ut.......kl 15 ringde dom och sa att den var färdig att hämta vilket jag naturligtvis gjorde.
Ha datorn på service under tiden som man sitter på jobbet tycker jag är helt ok :).
Tyst maskin igen. Dom bytte powersupply som det står på servicekvittot.

Martin

Intressant! De har haft min dator sen i Torsdags. :rolleyes: Beräknas vara färdig onsdag eller torsdag men då är det mer än PSUn som byts ut. De beställde delar igår.

Har du Apple Care Martino?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 22:08

Nej, inget apple care. Garantireparation på en 1,8 G5.

Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 22:11

Aha. Ja det går ju betydligt fortare på en 1.8:a då du ej behöver plocka bort CPU-kylare och kalibrera fläktarna efter bytet. De hade väl din PSU i lager men inte min. :rolleyes:
edit stavfel

Senast redigerat 2004-01-13 23:23
  • Medlem
  • 2004-01-13 23:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Aha. Ja det går ju betydligt fortare på en 1.8:a då du ej behöver plocka bort CPU-kylare och kalibrera fläktarna efter bytet. De hade väl din CPU i lager men inte min. :rolleyes:

Måste man kalibrera om fläktarna på en dual om de byter PSU (antar att du menar att de hade Martinos PSU i lager)?:)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 23:51

Jo men visst. Möjligt att det behövs på en SP också iofs. Bytet går ju dock betydligt snabbare då det inte sitter en stor CPU-kylare ivägen.

hugin: Mig veterligen är det fortfarande rev d som gäller för PSUn. LAN-master lovade för övrigt mig att alla pipljud och störningar skulla försvinna helt och hållet. De lät helt övertygade. Hoppas att de lyckas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
hugin: Mig veterligen är det fortfarande rev d som gäller för PSUn. LAN-master lovade för övrigt mig att alla pipljud och störningar skulla försvinna helt och hållet. De lät helt övertygade. Hoppas att de lyckas.

Okej, det ska bli intressant att höra vad du tycker när du får tillbaka den. Jag avvaktar lite med min så länge.

Synd att det inte finns något de kan göra åt den förbannad GPU-fläkten bara. Den är verkligen irriterande.

Jag har även upptäckt att jag har ett pip-ljud som ligger i de inbyggda högtalarna i skärmen. Jag vet dock inte om det är något som kommer från datorn eller om det är fel på skärmen.

Bevaka tråden