Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja det kan den men borde inte.
Processorerna och moderkortet är kalibrerade mot varandra har jag för mig.
Vilket innebär att när de bytta mobo't så skulle de ha kört igenom en temperatur-omkalibrering på hela systemet.
Kanske missade man att göra det. Därför låter det mera idag.

Ring dem igen och påpeka det.

Tjohej!

Fick min Dual core 2.0 strax innan jul, och inte tycker jag att den låter tillräckligt för att störa sig på det. Visst hörs den (i ett knäpptyst rum om natten), men det är bara ett konstant, svagt susande/brum. Kan iofs tänka mig att 2.3 eller framför allt quaden blåser på lite mer än den lilla 2.0

En grej som jag har noterat är att fläktarna inte studsar upp på full fart när jag öppnar maskinen. Möjligtvis kanske ett litet snäpp, men inte alls samma "hårtorks-blås" som det blir om man startar burken i single-user mode, eller som om när man öppnade förra generationens G5or.

OT: Fy arton va skönt det är att köra mac igen. Har suttit i en fönster-värld i två år, som förvisso har varit problemfri på alla de sätt och vis, men borta bra, hemma bäst. Köpte först en iMac G5, som jag hann köra i 3 timmar innan det sa *poff* om den. Såg det som ett tecken från ovan och uppgraderade till en PM G5 med en 20" skärm. Mycket nöjd och ångrar mig inte för fem öre...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-03 09:30

Kul att höra, Per!

Skönt att de har fått ordning på problemen. Min 2x2 GHz gör mig galen. Den låter som en jävla hårtork, och titt som tätt varvar den upp som en jumbojet, även när jag inte sitter vid den. Otroligt störande. De omotiverade varvningarna kom med 10.4.3 och är precis som det var med 10.3.8, så jag hoppas att det försvinner med 10.4.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 10:52
Ursprungligen av hugin:

Kul att höra, Per!

Skönt att de har fått ordning på problemen. Min 2x2 GHz gör mig galen. Den låter som en jävla hårtork, och titt som tätt varvar den upp som en jumbojet, även när jag inte sitter vid den. Otroligt störande. De omotiverade varvningarna kom med 10.4.3 och är precis som det var med 10.3.8, så jag hoppas att det försvinner med 10.4.4.

Har också en 2x2,0GHz och den låter rätt saftigt också tyvärr. Varvar aldrig upp utan att jag belastar den... hände en gång att datorn hängde sig och då gick varenda jäkla fläkt igång till max, tur att man var hemma och kunde dra ur strömsladden för det blev bara värre och värre för varje sekund som gick.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-03 11:32

Att den kontinuerligt ökar fläktarna tills de når max när datorn har hängt sig är fullt normalt. Det är en säkerhetsåtgärd. Det är operativsystemet som styr fläktarna, och när systemet inte har kontroll går de på max för att vara säker på att datorn inte överhettas.

Jag vet inte hur det är nu, men tidigare var det så att Linux-folket inte hade lyckats knäcka hur fläktstyrningen fungerar, så om man installerade Linux på en G5 så fick man ha hörselskydd.

Ursprungligen av hugin:

Att den kontinuerligt ökar fläktarna tills de når max när datorn har hängt sig är fullt normalt. Det är en säkerhetsåtgärd. Det är operativsystemet som styr fläktarna, och när systemet inte har kontroll går de på max för att vara säker på att datorn inte överhettas.

Jag vet inte hur det är nu, men tidigare var det så att Linux-folket inte hade lyckats knäcka hur fläktstyrningen fungerar, så om man installerade Linux på en G5 så fick man ha hörselskydd.

Jag blev alldeles nyss ägare till en G5 singel-1,8 och blev nästan rädd när jag första gången körde i "single user mode" (SUM) för att "reparera" lite. Hejdlöst vad det låter när fläktarna till slut når klimax! Jag har aldrig hört på maken i en dator! Som en smärre kraftstation i ett kärnkraftverk. Jag insåg iallafall till slut att systemet förmodligen inte hade laddat in styrningen av fläktarna. Eller kan det vara nåt fel? Man måste väl kunna sitta och arbeta i SUM utan att bli döv?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-25 21:55

Alphonze: Det är som du nog har förstått helt normalt. Fläktstyrningen är inte aktiv i det läget, och därför maxas de.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 00:07

Aha, det är alltså så att fläktarna maxas därför att datorn hänger sig. Inte tvärtom.

Har haft min 2x2.0 inne på rep men de hittade inget annat fel än att mina extra minnen inte passerade minnestestet. "Data missmatch 4"?

Körde själv Techtool Pro 4 som inte hittade något minnesfel. Så frågan är om det är något fel på minenna. Finns det något annat bra test?

Vad skall man gör åt att datorn hänger sig?

Hittils sker det oftast under natten när den borde vila...
När man vaknar på morgonen tror man att frun har börjat dammsuga.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-24 18:54

Kanske dags att ta bort klibbigheten på denna strängen? G5 känns en aningens gammalt... Admin?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-27 16:20

Hallå?! Någon hemma?!

Har någon utav er en Dual 2.3ghz? I så fall, hur pass mycket låter de när ni pressar dem lite isåfall?

  • Medlem
  • 2008-11-08 17:33

Wow min gamla tråd lever än
Jag tror att efter 5 år kan vi konstatera att G5:an låter... men med diverse uppdateringar så blev min gamla G5:a tyst till slut...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 21:47

Bytte alla fläktarna i min ena G5 mot blåa och kopplade in en extern fläktkontroller.
Nu är den tyst och lyser blått.

Den interna fläktkontrollern verkar funka lite som den vill.

B.D

G5 fläkt varvar upp!

Men nu blir det fart i tråden igen!

Min G5a som jag har haft sen 2003, har precis börjat varva upp fläktarna titt som tätt!
Det kom efter att ja stoppade i leopard och en ny HD.

Innan dess va det inga probs.

Va kan de va? Förmodligen för lite minne va? Har bara 1,5 gig...

/JOnas

Ursprungligen av gronas:

Men nu blir det fart i tråden igen!

Min G5a som jag har haft sen 2003, har precis börjat varva upp fläktarna titt som tätt!
Det kom efter att ja stoppade i leopard och en ny HD.

Innan dess va det inga probs.

Va kan de va? Förmodligen för lite minne va? Har bara 1,5 gig...

/JOnas

Ingen som har samma problem??
Kan de vara damm?

Min G5:a är rätt tyst. Inte SPCR-tyst, men långt ifrån DELL-orkan...

Jag har börjat få lite liv i min G5 2x1.8 från 2005. Den varvar upp till max ibland. Först trodde jag att det var i samband med Safari men det har även skett när jag sätter den i vila. Det har nu hänt flera gånger de senaste månaderna och jag kan inget göra förutom att tvångsavsluta med startknappen i 5 sek. På skärmen visas en ruta som säger att det inte finns nån video input signal. Det är rätt skumt o jag vill inte ha det så. Nån som vet på råd?
Jag kör 10.5, 3Gb minne

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-07 21:15

Jag har en G5 med 2 x 2.0 GHz o 6 GB RAM och har inte problem med fläktarna.

Jag hade problem med att fläktarna rusar plötsligt. Det visar sig när datorn gått i vilan.
Så numera låter jag den inte gå i vilan, stänger av den helt enkel.

G5 behöver OSX igång så att den kan styra sina fläktarna. Bästa system är Leopard !
Med Leopard har jag inga problem längre så länge datorn är igång.
Jag tror att det är OSX som håller koll på fläktarna....

Jag har problem i min med att fläkten i "drive bay" rusar samtidigt som en röd varningslampa tänds bakom frontpanelen. Felet har dykt upp för något år sedan för att försvinna av sig själv. Under semestern var datorn avstängd 4-5 veckor men när jag startade den nyligen så återkom felet. Jag har googlat å googlat men men hittar ingen lösning.

Däremot lärde jag mig en grej som kan vara bra att känna till. Det är möjligt det är nämnt i tråden redan men det går snabbare att skriva än att leta. Plastluckan som man flyttar på har två eller tre flikar i botten som man sticker ner i karossen. En av dessa flikar har en liten ljusgrå tejp. Den här tejpen ska blockera en ljussensor. Om tejpen är skadad så kan detta betyda att maskinen tror att luckan inte sitter på plats och då drar den igång fläktarna som en säkerhetsåtgärd.

När jag hade läst om det där så tog jag en titt på min tejpbit och den var faktiskt skadad. Det var en repa i den som troligen uppkommit av att man öppnat och stängt ett antal gånger. Jag satte dit en extra tejp men det hjälpte inte i mitt fall. Men som sagt... bra att känna till om sin G5a.

Ingen som testat att dammsuga sin gamla G5a? Det borde ju kunna minska att fläktarna går ofta.

Jag har en PowerMac G5 dual 2.5 från mitten av 2004. Den kan varva upp när man bara sitter och klickar i menyer i OSX (10.5) så jag har valt att sätta datorn i reducerat läge, det låter fortfarande och speciellt på sommaren, men den låter dock lite mindre. Jag har tittat i den och lyssnat på fläktarna, krånglat med knappen som ska reseta lite inställningar (under ram bankerna) och även kört med diagnostikskiva (där man kan välja att kalibrera fläktarna), men inget hjälper.

Jag har dock inte testat tejptricket eller att köra med OSX 10.4 eftersom jag köpte den med OSX 10.5. Jag har visserligen installerat om OSet några gånger men det vill sig inte.

Nu undrar jag mest bara om den kan göra någon nytta utan att dra mängder av ström, har en Q6600 PC med geforce 560 GT, den kanske drar mer ström så kanske att man får användning av sin Power Mac trots allt.

Någon som testat Linux med någon framgång på maskinen? läst att den ska gå igång som ett riktigt jetplan pga avsaknaden av fläktmjukvaran.

Jag har nu dammsugit min G5as fläktar i samband med att jag satte i en WD Caviar Black 2TB och maxade minnet till 8GB. Fläktarna går fortfarande men mer sällan och kortare stunder. Caviardisken låter tyvärr något mer än min tidigare Green, men eftersom den är betydligt snabbare som systemdisk så tar jag det. Men numera lämnar jag maskinen i vila på nätterna.

G5/2.0 DP (PCI-X), Radeon 9600, 8GB/3TB, Mac OS X 10.5.8

Uppdatering: har numera en powermac g5 2x2 ghz från 2003. Den låter mycket mindre men har inte gjort så mycket med den än.

Bevaka tråden